Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

jo jag sitter också och väntar på avsnitt 21 nu faktiskt.

jag småtittar inte. jag frossar. :D

 

Kan bara hålla med om säsong två. Den är på sitt sätt ännu bättre,

men samtidigt saknar jag vissa aspekter från första.

Det skulle visserligen inte passa in så bra i storyn, men jag saknar scenerna som käns ända nere i magen.

Som Renas hand i dörren. Speciellt när man i slutet inser att det inte alls var hur det såg ut att vara. Det gjorde ont i mej.... I like it :surprised:

 

Sant, händer inte sånt i säsong 2.

Gomenesai gomenesai gomenesai gomenesai gomenesai gomenesai gomenesai gomenesai gomenesai gomenesaigomenesai gomenesai gomenesai gomenesai gomenesai gomenesai gomenesai gomenesai

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg klart X(-TV) häromdan. Det är en serie av Clamp som hänger ihop med filmen X, som jag tror kom före. I serien får man veta lite mer om allt, alla karaktärerna. Annars är det typ samma.

Den är rätt bra, rätt spännande, men där är alldeles för många karaktärer! Det är omöjligt att utveckla något direkt band till dem. Där är för många, och de är oftast väldigt ensidiga.

Men iaf en bra och sevärd anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så var School Days avklarad.

 

Jag måste vara en riktig självplågare, men jag älskade den. Trotts att man bitvis nästan vill stänga av och skriker "BAKA!" rakt ut åt vissa personer.

 

Riktigt tungt avslut hade den också. Denhär kommer lätt att ses flera gånger.

 

(Skicka mej gärna ett pm med tips på liknande godbitar) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Berserk 9/10

 

Väldigt bra, trodde inte den skulle vara så bra som den var, men den är trots allt en av de mest sålda mangaböckerna så man kan inte underskatta den ;D

Vill ha mer, min bror sa något om att det skulle bli mer anime när han är klar med böckerna? Återstår att se, inte kollat upp det. ;P

Spoil

Den fick -1 för att den slutade på ett dåligt ställe, kommer antagligen mer men att sluta mitt i sådär är lite väl. Vet även att mangan fortsätter mycket längre men dom kunde åtminstone låta en se klart tills dom blivit räddade av skeleton horseman snubben och kommit ur helvetet :sleep:

 

School Rumble 10/10

 

Håller väldigt bra kvalité humormässigt. Lyckas väldigt bra med att göra det mesta roligt. Även fina scener visas!

Slutet på episod 19, säsong 1

Som när det är man får se meteor shower(Vet inte om det heter "Meteordusch" på svenska så skrev på engelska) Riktigt fint faktiskt. Visar även hur mycket Tenma och Yakumo bryr sig om varandra.

 

Tenma Tsukamoto - "I wish I can become a reliable sister and take better care of Yakumo."

Yakumo Tsukamoto - "I wish for Nee-san to be happy forever."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Berserk 9/10

 

Spoil

Den fick -1 för att den slutade på ett dåligt ställe, kommer antagligen mer men att sluta mitt i sådär är lite väl. Vet även att mangan fortsätter mycket längre men dom kunde åtminstone låta en se klart tills dom blivit räddade av skeleton horseman snubben och kommit ur helvetet :sleep:

 

spoil

För min del kunde den inte sluta mer perfekt. Har inte hittat en sådan cliffhanger någon annanstans. Om det stämmer att det ska komma mer anime efter mangan är klar(något jag inte skulle ha förhoppningar på) får vi nog vänta minst ett par år innan det händer. Han är på volym 33 och jag har för mig att det ska bli en ca 50 volymer när det är klart.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Berserk 9/10

 

Spoil

Den fick -1 för att den slutade på ett dåligt ställe, kommer antagligen mer men att sluta mitt i sådär är lite väl. Vet även att mangan fortsätter mycket längre men dom kunde åtminstone låta en se klart tills dom blivit räddade av skeleton horseman snubben och kommit ur helvetet :sleep:

 

spoil

För min del kunde den inte sluta mer perfekt. Har inte hittat en sådan cliffhanger någon annanstans. Om det stämmer att det ska komma mer anime efter mangan är klar(något jag inte skulle ha förhoppningar på) får vi nog vänta minst ett par år innan det händer. Han är på volym 33 och jag har för mig att det ska bli en ca 50 volymer när det är klart.

 

Svar

Självklart är det ett bra slut på så sätt att man vill se mer! Men om man inte läser mangan så känns det lite surt för att man vet att man måste vänta ett x antal år innan man får se vidare.. det jag menade :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De två senaste serierna som jag såg klart igår var två riktiga klassiker.

 

Mai-Hime

 

Mai-Hime började väldigt bra, men så i mitten blev det alltför mycket av komedi och fanservice, men de sista sex avsnitt var som en bergodalbana av sorgliga scener och Mai´s eviga försök att hålla alla borta från henne. Men slutet var en deus ex machina som var lite svår att tro. Annars var mitt intryck serien riktigt god! :D

P.S. Producenterna visste redan att de skulle göra Mai-Otome, ta en noga titt på sista scenen när Mai står framför skolbyggnaden så kan man se Arika.

 

Betyg 7/10

 

 

Kimi ga Nozomu Eien

 

Vad kan man säga om denna serie? En ganska sorglig serie som trots ändå hade lite goda komedipauser för att inte bli en rak deprimerad serie. Men en sak som jag irriterade mig över var Takayuki´s dumhet. Kunde han inte fatta att Mitsuki led ganska svårt, men värst var att Mitsuki bestämde sig för att ligga med Shinji. Nåväl så slutade allt väl i ett slut där Mitsuki och Takayuki blev ihop igen.

 

Betyg 8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

School Rumble + OVA

Komik komik komik! Vilken underbar serie. När huvudkaraktärerna är mästarna på missförstånd så kan det inte annat än lyckas. Shit vilka sanslösa situationer som uppstår. I de flesta serier brukar det finnas ett favoritögonblick som man direkt kommer att tänka på, men här är de många. Det är helt enkelt massvis av ofattbart roliga scener. Ni som har sett den vet vad jag menar.

 

Vad är det som gör den bra? Jag tror det är en kombination av två saker. Dels att karaktärerna som är med alla får tillräckligt mycket uppmärksamhet och känns trovärdiga och roliga att ta del av. Egentligen är det väl bara Takano som vi inte får reda på särskilt mycket om. Hon måste väl ändå antas vara en av huvudkaraktärerna och ändå får vi reda på mer om t.ex. Ichijou. ICHI-JOU! Sen är det en god balans mellan komedi och drama / seriösa inslag. Om Honey & Clover drar åt det mer seriösa hållet så är denna mer åt det komiska hållet med situationer som är mer otänkbara och hysteriskt komiska. De lyckas dessutom få in lite spänning (tänker på klasskampen).

 

Det viktigaste är ändå att man fastnar för karaktärerna och det gör man verkligen i School Rumble. Alla har sin charm och sin egna personlighet och det är sällan man tänker att "nej, det hade varit roligare att få mer screen time med denna". Det är faktiskt svårt att välja ut en eller flera favoriter bland dem eftersom de tilltalar en på olika sätt. Harima är bara så otroligt komisk. Tenma är enfaldigt gullig. Yakumo är söt och omtänksam. Sawachika och Sou är :rolleyes:. Ye, I could go on and on. Gillar också att serien är så lättsmält och att varje avsnitt är någorlunda stand alone samtidigt som man får reda på mer och mer om varje person och deras relationer utvecklas. Nämnde jag att röstskådespelet dessutom är top notch?

 

På minussidan bör man väl säga att animation stundtals är lite halvtråkig och att slutet egentligen inte bör kallas slut, blev inte mycket "closure". Känns mest upplagt för säsong 2. Sen kan jag kanske önska att personerna ibland skulle få lite större framgång i sina relationer. Jag förstår såklart att det hela till viss del bygger på att det aldrig skall gå vägen, men samtidigt är det kul att se de närma sig varandra också. Jag tänker inte nämna några personer för det skulle spoila men vi får väl se vad som händer i "second semester".

 

Plus i kanten då OVA (iaf avsnitt ett) knöt an till serien på ett väldigt bra sätt.

 

Betyg: 9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kannazuki no Miko

Var lite skeptisk till den här serien i början efter att jag sett första avsnittet, lite halvtaskig animering och det hela kändes lite krystat. Men ju mer jag såg desto bättre blev den. Och slutet, shit! Det sista avsnittet i den här serien är lätt bland det bästa jag sett i anime väg. Det är så sorligt men ändå så underbart och vackert, satt med gåshud konstant hela avsnittet igenom.

7/10 på grund av att den inte började alls lika bra som den slutade

Tack Jocke för tipset ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag tvingat mig igenom .hack//Legenden om skymningsarmbandet.

 

Sämsta. Anime. Någonsin.

 

Jag finner inga ord. Att förklara allt som är fel med serien skulle ta mycket tid och energi, och jag skulle ändå knappast få med allt. Till att börja med kan jag säga att den helt och totalt våldtar det undersköna kocept som .hack//SIGN introducerade; de har tagit samma värld, lagt till ett gäng förutsägbara och tvådimensionella karaktärer (varav de flesta är enkelspåriga, haremdoftande kvinnor) och bakat in dem i en plot som är mer full av Deus Ex Machina än Bibeln slälv!

 

Om The World nu är ett så framgångsrikt spel, finns det någon chans att utvecklarna lägger till fällor som gör att man går tillbaka till level 1? Skulle ett spel som populeras av alla åldrar ha en funktion att klä av karaktärerna nakna? Är det verkligen lönsamt att göra så att man kan levla upp genom att bara stå och slå i luften medan de andra i sitt party spöar monster? Dessa är bara några av de ologiska moment som förekommer i serien. Lägg också till att de har skamlöst kopierat en scen från SIGN, de har haffsat in Silver Knight lite halvhjärtat och att lågskolebarn klarar av att skapa virus som kan få folk att hamna i koma... ja, ni fattar vinken.

 

Det kanske inte är meningen att man ska ta denna serie på så stort allvar, då den är såpass humorbetonad. Synd bara att de flesta skämt - som för övrigt ofta bygger på Shugos missöden - fallar platta. Serien har dessutom för många "seriösa" moment för att man ska kunna katigorera den som komedianime.

 

För ett ödesdigert ögonblick trodde jag faktiskt på serien. Jag piratade hem den i hopp om att den kanske, kanske, KANSKE fanns något som helst vettigt, som skulle kunna hinta någonting om den egentliga storyn. Men något sådant fanns inte. Jag tvingades igenom Shugos, Renas, Mireilles, Balmungs, Hotaros och Oukas (och restens) äventyr och kom ut helt tomhänt. Och för det är jag lättad. Nu kan jag med gott samvete säga att denna serie inte hör till den "äkta" .hack-sagan, och viffta bort detta som en AU.

 

Det finns säkert någon här som inte håller med mig, och tycker att jag är ett fån som inte kan se det som är bra i serien. I så fall är jag väl ett fån. För hur jag än försökte kunde jag inte hitta något som kunde ha gjort denna serie sevärd. De enda som eventuellt skulle kunna få någon glädje av .hack//LoS(er) är de som inte har sett på någon .hack innan, och endast är ute efter en vettlös flamsanime. Till alla andra uppmanar jag er att hålla er undan!

 

 

Ett betyg vore överflödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

School Rumble...

 

Slutet på episod 19, säsong 1

Som när det är man får se meteor shower(Vet inte om det heter "Meteordusch" på svenska så skrev på engelska) Riktigt fint faktiskt. Visar även hur mycket Tenma och Yakumo bryr sig om varandra.

 

Tenma Tsukamoto - "I wish I can become a reliable sister and take better care of Yakumo."

Yakumo Tsukamoto - "I wish for Nee-san to be happy forever."

*Nod nod*

Tyckte det var riktigt fint och kollade om det några gånger. Gillar att serien ibland faktiskt tar sig på allvar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slutet på episod 19, säsong 1
Som när det är man får se meteor shower(Vet inte om det heter "Meteordusch" på svenska så skrev på engelska) Riktigt fint faktiskt. Visar även hur mycket Tenma och Yakumo bryr sig om varandra.

 

Tenma Tsukamoto - "I wish I can become a reliable sister and take better care of Yakumo."

Yakumo Tsukamoto - "I wish for Nee-san to be happy forever."

 

Man skriver "meteorskur" på svenska :)

 

 

Förövrigt, såg Battle Athletes OVA senast. Håller på att glo igenom TV-serien nu, frågan är ju bara vilken som kommer vara bäst.

 

Spoiler!

Av det jag vet nu så är båda serierna parallella universum, ganska uppenbart. Dock så irriterar jag mig lite på att huvudpersonen (glömt namnet) är hyperbra på alla olika sporter i OVAn medan hon är medioker och tillochmed får göra omprov i allt i TV-serien, känns sådär även om jag är ganska säker på att hon kommer vara övermäktig senare i serien.

 

Men OVAn är riktigt bra och har både sina seriösa och roliga stunder, den får Ω/10!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allra senaste jag såg klart var Divergence Eve. Jag skäms faktiskt över att ha sett den, den är så jääävla dålig (ursäkta franskan). Faktiskt, den är riktigt dålig. Det sämsta i animeväg jag någonsin sett och jag kan med 100% säkerhet säga att jag inte kommer se något värre. Boing.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allra senaste jag såg klart var Divergence Eve. Jag skäms faktiskt över att ha sett den, den är så jääävla dålig (ursäkta franskan). Faktiskt, den är riktigt dålig. Det sämsta i animeväg jag någonsin sett och jag kan med 100% säkerhet säga att jag inte kommer se något värre. Boing.

 

Haha, nu blir jag nästan sugen på att se den. Jag spydde en massa galla över Mezzo DSA en gång i tiden, och det skulle vara kul att se om detta är sämre. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

School Days

Jag tänker inte skriva mina personliga tankar om denna här eftersom jag redan skrivit ett inlägg modell längre i tråden som är dedikerad till serien. Om den var bra? Ja, delvis. Skulle jag rekommendera någon att se den? Beror på. Är man ute efter en mysig serie, vilket man skulle kunna tro att detta är, så tror jag inte man skall se School Days. Den har dock ett och annat att lära ut, men samtidigt måste man vara riktigt dum som person för att inte inse dessa saker på egen hand. Väcka känslor kan den däremot, och det är alltid ett gott tecken på att en serie har något att erbjuda. Ger den således ett rimligt högt betyg.

 

Betyg: 7.5 av 10

 

Nu måste jag gå tillbaks till School Rumble för att få tillbaks humöret.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Romeo X juliet

 

Hög standard genomgående, fanns väl ett par avsnitt i mitten som kändes mer som en transportsträcka en som avsnitt som gav något men inget man störde sig något nämnvärt på.

 

Lysande sång/musik i serien.

 

Ett bra och passande slut ger denna serie:

 

7,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis klart första säsongen Shakugan no SHANA. Helt okej serie, text med tankar om serien kommer efter andra säsongen är slut ;)

7/10

Om du har tålamod skulle jag nästan rekomendera att vänta med den tills alla avsnitt finns. Den käns lite smådryg just nu tyvärr. (transportsträcka/utfyllnad) :rolleyes:

Dock definitivt sevärt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eureka Seven: Post-Evangelion-mechaserie med romantik och miljötema för yngre ungdomar (men med överraskande brutala inslag senare i serien). Tar sin början när en ung grabb i tråkig stad kommer i kontakt med en surfande rebellgrupp som slåss mot militären. Det mest anmärkningsvärda med serien tycker jag är manuset, bakom vilket Dai Sato (Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, Ergo Proxy, Samurai Champloo) varit huvudman. Han har också fått pris för bästa TV-manus för serien, en utnämning jag inte kan beklaga.

 

Att det handlar om robotar som surfar på luft är försvinnande oviktigt i min mening -- nej, vad serien gör bäst är kanske att gestalta uppväxt och mognad i sina karaktärer: De två huvudpersonerna uppvisar en härlig förändring under seriens lopp, framför allt den eponyma Eureka. Dynamiken mellan de viktigaste rollfigurerna känns också överraskande naturlig och trovärdig, med alla medgångar och motgångar de möter. Jag vill inte gå in på detaljer, för jag tror man får ut mest om man inte vet i vilken riktning handlingen eller karaktärerna kommer gå. Det kan vara givande att veta Dai Satos utgångspunkt: "Verkliga surfare är naturnära. Jag intervjuade många när jag utvecklade Eureka Seven, de lärde mig en idé om att skydda miljön för att det är kul att surfa. Och det slog an hos mig mycket mer än ett moraliskt argument."

 

Utöver en karaktärsbyggande första del, gör seriens andra hälft ett bra jobb med att bygga ut en respektabel scifi-story som visar att dess värld inte bara är en ursäkt för att ha robotar som kan surfa på luft.

 

8,5/10 på min omarbetade skala, vilket sätter den alldeles invid Gurren Lagann, som den delar vissa paralleller med: Båda är välplanerade och välproducerade TV-serier som sänts tidiga söndagsmorgnar med barn som primär målgrupp, men som även har intressant innehåll för äldre.

 

 

 

Dennou Coil har jag också äntligen avslutat. Jag har inte hunnit samla tankarna ännu, men även denna var en välproducerad serie -- intressant att se hur saker hängde ihop, och hur vissa saker har legat under näsan på en hela tiden... Intressant symbolik, och något överraskande bakgrundsförklaring till de mystiska elementen i serien. En lite annorlunda serie jag kan rekommendera. Jag ger 7,5/10, vilket sätter den ungefär vid Kamichu! och Paprika på min skala.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Monster

 

Det här är en serie som har legat och skräpat väldigt länge, och av någon anledning kom jag mig aldrig för att se den. Ni känner säkert igen er i situationen; man har tänkt att se något inom "en snar framtid", men det dyker hela tiden upp nya saker att se som på något vänster känns mer aktuella. Monster verkade vara en grå serie, en serie som utspelar sig i en värld som inte skiljer sig det minsta från vår, en serie som lika gärna hade kunnat gå på någon svensk kanal i icke-animerad upplaga. Efter att ha sett klart på... tja, jag minns inte ens vad det var för något, så satt jag och kunde inte bestämma mig för vad jag var sugen på att se. Av en slump satte jag igång första avsnittet av Monster, mest för att se vilken stil serien hade, i väntan på att komma till insikt om vad jag skulle se härnäst. Innan första episoden hade nått sitt slut så var jag fast, och sedan bar det av.

 

Monster inleder starkt, och trots att serien är förhållandevis lång med sina 74 episoder så kan jag med handen på hjärtat säga att det aldrig blev tråkigt. Doktor Kenzo Tenma är mannen mitt i smeten. Anställd vid ett högt ansett sjukhus och höjs till skyarna som det geni till kirurg han tveklöst är. Han är dessutom favoriserad av sjukhusets direktör och har lyckats vinna dennes dotters hjärta. De ska gifta sig. Allt flyter på som om något högt där uppe skulle ha planerat det. Tenma upptäcker dock att han ej ser på patienters liv på samma sätt som diverse personer i sin omgivning. Enligt honom är allt liv av lika värde, och en ytlig faktor som pengar eller affärer ska inte få komma emellan en patient och den akuta vård som denne är i behov av. En kväll kommer ett skottskadat barn in, och det beslut som Tenma fattar sätter ett klot av förödelse i rullning.

 

Mer bakgrund än så ger jag inte, då jag inte vill förstöra nöjet för någon som eventuellt känner sig manad att se serien. Hela handlingen känns tämligen genomtänkt och noga planerad. Serien vimlar av väl utformade karaktärer, och när man följer deras väg genom detta smått diaboliska händelseförlopp så är det svårt att inte tänka; fan vad äkta det känns till skillnad från så mycket annat man ser. Serien utspelar sig främst i Europa, och Monstrets värld är vår egen. Den här serien kan du se utan att riskera mötas av färgsprakande magier, pipiga karaktärer med färgglatt hår eller något annat inslag som inte hör hemma i vår egen tillvaro. Det är naturligtvis fiction, men något sådant hade utan vidare kunnat ske runt omkring oss. För mig kändes det fräscht och uppfriskande.

 

Jag vet inte om beteckningen "psykologisk thriller" är vad som passar bäst, men Monster är utan tvekan den enda anime som lyckats ge mig kalla kårar. Regin är väldigt bra, och många av de kalla kårarna som kröp upp längs min rygg gjorde just så tack vare användandet av extremt väl valda ljudeffekter och musik, samt kirurgiskt (yes, pun intended) välklippta scener. Om jag ska klaga på något så får det väl bli att vissa element i serien känns lite repetitiva, och om man verkligen känner för att vara kritisk så skulle man även kunna påpeka att många sammanträffanden gör att det känns lite "tillrättalagt". Det sista är något som jag lätt kan ha översikt med, och visst tyckte jag verkligen att Monster var bra. Serien tog mig med på en lång och spännande resa i Europa, tillgodosåg mina höga krav på bra karaktärer och karaktärsutveckling samt lyckades ta alla trådar i den välskrivna handlingen och knyta ihop säcken på ett sätt som lämnade mig tillfredsställd, utan några bittra eftersmaker.

 

Rekommenderas varmt, oavsett smak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Väl skrivet Meatrose. Håller med dig helt och hållet. Det är imponerande av en anime att lyckas så bra inom ett område som faktiskt är rätt dystert. Som du säger, Monster känns rätt grå. Det är en dyster och tragisk skildring. Den är vardaglig men ändå inte. Anime å andra sidan brukar kännas rätt färgstark, både till sätt och utseende.

 

Men den träffar jävligt rätt helt enkelt, och dessutom är den otäck som tusan, något ingen annan anime lyckats med. En sån där som skapar en stämning som gör att man inte är så sugen på att gå och lägga sig. Kan ha att göra med att den faktiskt känns så verklig. Lunges skarpsinne är nästan overkligt dock ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

PLANETES!!

 

Finns det något bättre just nu? NEJ! Planetes är något av det isärklass bästa jag sett! Dels så är den snyggt gjord, bra animationer, riktigt bra låtar och allt annat är bara superbt! Därefter fyller man på med lite-bättre-än-normalbra story, spetsat med superbra twister i handlingen!

 

Jag är kär på nytt, har fått en sån ordentlig adrenalinkick. Stor rekommendation till var och en av er som inte redan sett den (den har ju vart ute ett tag...) då detta är en av de bästa dramakomedierna med inslag av äventyr och lite alltmöjligt. Tung komik till en början, gradvis växlande mellan både drama och komik. Tungt drama mot slutet med skiftande komikighet för att sedan spricka upp mot eftermiddagen med lysande lustgasmoln över hela Sverige!

 

Slutet vad underbart speciellt...

...att de fixade fram en unge innan de åkte bort till Jupiter, och att de inte berättade detta med den normala direktberättningen är bara ännu bättre. Satte pricken över i:et!

 

10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...