Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

To Heart 2

 

Inte mycket och skriva om serien egentligen, den hade iaf mycket bättre och roligare karaktärer än To Heart. Det är en söt serie som man kan kolla en regning dag. Och så var de flesta tjejerna i den extremt söta och härliga personligheter. Fast jag tror spelet är en aningen bättre!

 

7/10

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den sjätte Pokemonfilmen! (givetvis på japanska med subb)

 

Jag måste säga att den var riktigt trevlig att titta på. Ok att storyn var lite klyshig, och att det ofta var det vanliga momentet med tjejen-tittar-på-och-är-orolig-medan-killen-slänger-sig-i-smeten-och-räddar-dagen, men har man överseende för det var detta underhållning av hög grad. Det var inget rafflande action, utan en mysig resa där Ash/Satoshi (återigen) måste rädda en übersällsynt Pokemon. Animationen håller bra kvalitet, och omgivningarna är skapliga.

 

Vissty är det en barnfilm, men jag tycker ändå den är värd att se för alla som är någorlunda öppensinnade. Har man vuxit så mycket att man inte kan se på dessa sånt som är menat för barn, då har man förlorat något viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Karas

 

Mumsigt med lite tung action då och då. Dessa 6 OVA levererade det på ett utmärkt, vackert och härligt sätt.

 

Förbaskat snyggt animerad och extremt skön design på allting. Må inte ha den bästa storyn som man kan hitta idag men den fungerade helt klart under dessa 2h och 40 min. Kan rekommendera denna till någon som är ute efter skön action, sjysta karaktärer, tragiska händelser och förbaskat häftiga scener(striderna dvs).

 

Höjdpunkten i serien var Yurine. :oops:

 

Musiken var väldigt passande och rätt storslagen, gav en rätt skön känsla under striderna.

 

Jag tror det hade blivit riktigt dåligt tempo och inte alls lika vackert om det hade varit en 13/24 ep serie, så är nöjd med 6 st OVA istället.

 

8.5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har sett klart nu på 3 av de 5 komedi serier som jag bestämde mig för att se för några veckor sen. Och jag rankar de istället för att sätta betyg på dom.

 

#1 Sexy Commando Gaiden: Sugoiyo! Masaru-san

Hur galet rolig som helst. Varje avsnitt bjöd på sin skrattfest. Det är det enkla oftast som blir roligast, och det lyckas verkligen Sexy Commando med. Massa roliga karaktärer och punchlines som funkar under hela seriens gång. Det blev ALDRIG tråkigt och de gick med ilfart att se igenom de 50 avsnitt som fanns (visserligen var de flesta bara på 8 min var). Masaru är nog f.ö. en av de roligaste karaktärer jag har skådat i en anime. Musiken funkar samt att OP låten sätter sig i hjärnan direkt och kommer nog inte tröttna förrens jag spelat sönder den.

 

SechPdJTx.png

 

#2 Pani Poni Dash

Innan jag skriver om serien i sig måste jag bara hylla Shaft lite. De lyckas otroligt bra med sina skolkomedier, tänker främst på Negima!? och Sayonara Zetsubou Sensei samt självklart efter att ha sett Pani Poni Dash. Man känner igen stilen direkt och humorn känns också igen från de senare verken. Det som även slog mig är att röstskådespelaren till Hazuki från Tsukuyomi: Moon Phase är med och gör huvudpersonen även i den här. Becky och Hazuki har väldigt många likheter, vilket jag finner lite små skoj, en lyckad träff av Shaft i min mening.

 

Till serien i sig då. Den är rolig, helt klart. De är referenser efter referenser. Visst, det är inte bara referenser till anime utan även till filmer så som Rocky, James Bond osv. Självklart uppfattar jag inte alla referenser som görs då dom kommer snabbare än man hinner blinka oftast.

Ichijo-san samt Mesousa (kaninen) var nog de karaktärer som jag gillade bäst här. Stackars lilla Mesousa, haha. Ichijo-san karaktärs typ är den jag gillar mest och bäst här, mystisk och oberäknelig. Hennes syster är nog bland de bästa som kommer fram i serien också.

 

HZTmkmYiH.png

RSBMGESUC.png

 

#3 Doki doki school hours

Håller samma humorklass som ovanstående serie, men behåller sin egen charm utan massa referenser. Att vara en 27-årig lärare men se ut som en mellanstadieelev måste vara tufft. Men det funkar otroligt bra som centralfigur i den här typen av serie. Jag skrattade kanske inte lika mycket som jag gjorde till Sexy Commando, men den vinner mycket på sina charmiga och roliga karaktärer som gör att man bara njuter. Hur kan man inte tycka om en pojke som är bög men som inte riktigt kan säga att han älskar sin bästa kompis? Eller en 17-åring som beter sig som om han vore 40. Sen har vi Mika, det räcker för henne att vara med i bild så smälter man.

 

nbQOYDXTv.png

 

Jag rekommenderar starkt att se alla de här tre serierna. Dock ska man ha i åtanke att Pani Poni Dash har väldans massa referenser och därför kanske inte alls blir lika rolig om man inte sett mycket eller åtminstånde endel. Den funkar givetvis att se på också utan att kanske bry sig om alla referenser men blir helt klart inte lika rolig då. Två serier kvar att se just nu då, Excel Saga och Puni Puni Poemy!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis klart Karas

 

 

Förbaskat snyggt animerad och extremt skön design på allting. Må inte ha den bästa storyn som man kan hitta idag men den fungerade helt klart under dessa 2h och 40 min. Kan rekommendera denna till någon som är ute efter skön action, sjysta karaktärer, tragiska händelser och förbaskat häftiga scener(striderna dvs).

 

Höjdpunkten i serien var Yurine. :blush:

 

Musiken var väldigt passande och rätt storslagen, gav en rätt skön känsla under striderna.

 

Jag tror det hade blivit riktigt dåligt tempo och inte alls lika vackert om det hade varit en 13/24 ep serie, så är nöjd med 6 st OVA istället.

 

Tycker i stort sett lika som Timotei, men jag måste även uppmärksamma att bad-guysen i den här serien var riktigt bra. Tror även att detta är en bra "inkörnings anime" och ska nog visa den för en polare som verkar vara lite intresserad av att börja kolla på lite anime.

 

8.6 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kimi ga nozumo eien

 

Såg precis fördigt på den serien låg o sträck glodde på den igår i sen idag kunde ej slita mig ifrån den gillade den grovt mkt allt ja har o säga är den knäckte ner mig totalt tyckte så synd om dom,rekomenderar denna serien väldigt sevärd.det finns en tråd om denna serien me på forumet som beskriver den mkt bättre än ja kan göra ;)

 

 

tack för dom komedi tipsen

ska börja kolla på Pani Poni Dash snarast :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Elfen Lied

 

Så himla bra. Jag såg precis klart sista avsnittet så jag sitter fortfarande och småskakar.*gömma*

Verkligen ett starkt slut, hur de lyckas få till både ett sorgligt slut, men samtidigt vända det till ett lyckligt (?) i sista scenen.

Kan ju säga att mina knogar var vita från Lucys sista(?) scen, tills sluttexterna rullade.

 

Å ena sidan så tycker jag den var aldeles för kort. Jag hade velat ha mycket mer. Men å andra sidan så är just kortheten och det något abrupta slutet, bidragande till att skapa det starka intrycket.

 

Mycket blodigt. Mycket vackert. Ganska sorgligt.

 

Rekomenderas defenitivt till alla som inte sett den.

 

10/10

 

Någon som vet om det kommer en säsong två?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg det sista avsnittet av Claymore igår fast jag önskar att det hade varit fler än 26 avsnitt för det slutade så abrubt på nåt vis. Jag ville ha mer, det kändes som att man bara hunnit skrapa lite på ytan. Men jag gillade den verkligen. Originell och bra handling, snygg animering, coola actionscener och en massa girlpower yeah!!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg det sista avsnittet av Claymore igår fast jag önskar att det hade varit fler än 26 avsnitt för det slutade så abrubt på nåt vis. Jag ville ha mer, det kändes som att man bara hunnit skrapa lite på ytan.

 

Det finns en bra anledning till varför den slutar som den gör. Eller, bra och bra vetefan, men det finns iaf en förklaring till det. Eftersom serien är en adaption på mangan som går just så blev det tyvärr så att animen hann mer eller mindre komma ikapp med mangan, vilket i sin tur gjorde att man har valt att göra en anime original ending. Vilket inte alltid blir så lyckat kanske och lämnade nog många i det här fallet med en bitter eftersmak. Att det skulle kunna komma en säsong 2 till Claymore känns också väldigt tveksamt med tanke på hur dom valde att avsluta Claymore. Hade dom dock gjort som Berserk gjorde så hade det mycket väl kunnat komma en fortsättning och stillat din hunger.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanon

 

Beskrivningar borde vara överflödiga pådethär forumet.

 

Jag har delat ut flera 10/10 tidigare, så det käns som betyget riskerar bli urvattnat, men jag kan verkligen inte ge den något annat än max-betyg.

Fullständigt underbar.

Det är över ett dygn sedan jag såg klart den och den varma känslan i magen sitter i fortfarande.

10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shuakugan no SHANA

Kan inte säga mycket annat om denna än att jag tycker den var en härlig upplevelse. Shana är så gullig stundtals! Speciellt när hon heter melon bread. Tycker det är så kul i början av serien när hon inte riktigt vill acceptera att hon blir vän med Yuji, som bara är meningen att vara en "Torch". "Han är så märklig!", "Varför gör han så!?" osv. Så härligt! Vid sidan av att vara en liten romans är det också skön action och en rätt intressant syn på existance även om detta inte utvecklas särskilt mycket för att inte göra serien onödigt komplex. Musiken är bra, speciellt första OP&ED, och har goa stunder av pianoslingor. Snygg är den också! Den blev aldrig överdrivet spännande, och inte heller blev man särskilt indragen eller påverkad till någon extrem grad, men den lyckades faktiskt med att kännas ganska så kort även fast den är 26 avsnitt lång.

 

Betyg: 8/10

 

Tyckte det var riktigt charmigt när...

Alastor och Yujis mamma pratade med varandra över telefon! Haha, det kändes så märkligt men ändå så naturligt. Tyckte deras samtal var så varmt också, och kul att Alastor kunde dra lärdom av en vanlig omtänksam mamma.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Air-filmen såg jag tidigare i natt. Det är nog det första verket av den legendariske Osamu Dezaki som jag faktiskt sett, och... vilken besvikelse. Registilen var väl stundtals intressant (det kanske är ett av hans varumärken, men det var ändå ganska otippat med akvarellövergångarna eller vad man ska kalla dem), men när det kommer till kritan ineffektiv -- åtminstone för mig, åtminstone för denna berättelse. Sen vet jag förstås inte hur mycket som Dezaki ska beskyllas för, när själva historien oftast kändes dum. Men Haruko var en bra karaktär. 6/10 -- har lite högre förhoppningar inför TV-serien...

 

Efter Air såg jag klart Please Save My Earth, vars originalmanga jag redan läst, och blev mycket gladare. Förutom att vara lite långsam i början, och att den inte har så mycket avslutning att tala om, är det ju en genomfin shoujohistoria med inslag av action. (Kyaa är ju så mysig! three.gif) Den får 7,5/10 på min skala -- hade den bara varit några gånger längre och täckt hela den underbara mangan, hade den nog kunnat bli en av mina största favoriter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Golden Boy

 

Mycket skön OVA på sex avsnitt.

 

Kintaro är en 25-årig supergeni som har hoppat av collage och åker nu runt japan på sin cykel i jakten efter jobb och nya sätt att lära sig. Humor, ecchi (skulle nog säga att den är mer än ecchi men inte lika grov som hentai) och lusten att lära sig nya saker är vad serien har att bjuda på. Varje avsnitt bjuder på en nya kvinna som Kintaro på något sätt ska försöka hjälpa eller utmana. Kintaros förkärlek för toalettsitsar där damerna har suttit är hur roligt som helst.

 

Jag hemskt dålig på att sätta betyg på saker och ting, och speciellt på en tiogradig skala. Så för att göra det hela lite lättare för mig så ger jag den 3/5 istället, vilket motsvarar ett mycket bra i betyg.

 

XqgEVIqPP.png

 

 

3x3 Eyes och 3x3 Eyes - Legend of the Divine Demon

 

Läste lite av mangan för ett tag sen och tyckte att den var rätt intressant, ångrar mig nu att jag inte fortsatte läsa mer av den innan jag såg de här. Men jag kör baklänges och ska börja läsa den nu istället igen.

 

3x3 handlar om Yakumo Fujii, en 16-årig skolpojke som jobbar deltid på en gay cross-dressing bar som servitris (servitör?). Av en ren slump så träffar Yakumo på flickan Pai, som har rest ända vägen från Tibet i jakten på att hitta Yakumo och ge honom brevet som hans egen far hann skriva innan han dog. I brevet förklaras det att i sin jakt på svar om rasen med kraft till evig ungdom har han träffat på Pai den sista överlevande från rasen. Pai vill bli människa och det är nu upp till Yakumo att hjälpa Pai och åka till Hong Kong där "nyckeln" till Pai's väg till människa är.

 

Detta är något som självklart inte Yakumo tror på alls. Men (självklart alltid ett "men") helt plötsligt dyker en jättelik fågel upp med ett människoansikte och går berserk i Tokyo stadsdelen Shinjuku. Pai påstår att det är hennes djur och att hon måste stoppa det. I försöket att stoppa monster fågeln förlorar Yakumo sitt liv, men med Pai's magiska krafter återfår han det med tecknet "Wu" nu inprintat i pannan. Yakumo får lära sig nu vad "evig ungdom" är för något och bestämmer sig för att hjälpa Pai.

 

Serien är ruskigt bra som anime och känslorna mellan Pai och Yakumo är fina. Jag kände emot slutet av serien att det började irritera något i ögat och började helt plötsligt bli riktigt snuvig. Blod bjuds det på också och det är inte ibland så man undrar om det kanske är lite överdrivet, men å andra sidan klagar jag inte då det ger en mer känsla till fighterna, tycker jag. Får se nu hur jag kommer tycka om mangan, om det är massor av hopp (det är det garanterat då mangan är 40 volymer lång) och hur mycket och vad dessa två OVA:er täcker.

 

Samma procedur här som ovan med betygsättningen. 4/5.

 

eYkkWhlIe.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis klart Baccano!

 

Sjukt bra serie faktiskt, lätt en av dom bästa som kommit detta år. Jag gillar det mesta med den, stilen, blodet, våldet oh även humorn som är med. Sjukt bra karaktärer och duon Isaac och Miria tar sig rakt in i hjärtat. Det blir som Timotei sa, lite rörigt ibland när dom hoppar mellan åratal ibland, men det var inga större svårigheter att hänga med.

 

Detta är en serie jag starkt rekommenderar. 9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Code Geass: Lelouch of the Rebellion

Här har vi en serie som bjuder på lite av varje och som lyckas på varje punkt. Jag kommer direkt att tänka på Death Note och Gundam Seed. Precis som Death Note har vi en anti-hero i huvudrollen, en smått genialisk sådan som vill skapa en bättre värld med en oväntad förmåga. Olikt Death Note lyckas den dock hålla konceptet fräscht hela tiden och driver det inte för långt. Code Geass har istället bakgrund och material att fläska på med till skillnad från Death Note som bara började hitta på absurda grejjer för att göra allting mer komplext, men i slutändan blev det bara löjligt.

 

Precis som Gundam Seed har vi ett krig mellan två olika sidor där det egentligen inte är särskilt tydligt vilken som är god och vilken som är ond, åtminstone inte betraktat till enskilda individer på respektive sidor. Dessutom har vi en liknande rivalitet med barndomskamrater inblandade och sidokaraktärer som till stor del liknar de som vi presenteras till i Code Geass. Tycker dock Seed blir för utdragen och löjlig, och på något sätt känns den pretantiös och lyckas inte leva upp till alla förväntningar. Tycker även rivaliteten får en för stor roll, men kanske är jag som kommer ihåg fel. I Code Geass fungerar detta som bränsle för intressanta situationer och även om jag tycker Lelouch är den mest intressanta av de båda tycker jag definitivt att Suzaku är en tillräckligt stark roll för att stå på egna ben. Kriget mellan de olika sektionerna blir också mer intressant eftersom världen faktiskt till stor del ser ut som den gör idag.

 

Jag hade tänkt skriva betydligt mer ingående reflektioner i den dedikerade tråden men kan åtminstone nämna vad serien bjuder på. För det första är den otroligt snygg. Jag tyckte aldrig att animeringen i serien blev medelmåtta utan höll alltid toppklass. Ljudmässigt är den också bra med riktigt passande röstskådespelare, bra ljudeffekter och ett stämningshöjande soundtrack. Det jag lade märke till på röstsidan var dock att vissa röster verkade användas lite väl frekvent. T.ex. snubben som voicar Sasuke i Naruto (orkar inte kolla upp vad han heter), voicade bland annat Rivalz, en i Black Knights, och ytterligare en på Britannia-sidan. Det tyckte jag blev lite rörigt för det var svårt att koppla vem det var man såg för stunden. Karaktärerna är dock mycket bra med tillräckligt distinkta utseenden, personligheter, bakgrunder och motiv för att bli intressanta. Allt som oftast voicas de också bra som sagt. Vi bjuds dessutom på fan service, bara att tacka och ta emot. Kombinationen av drama och action är riktigt väl avvägd och det blir aldrig för mycket av något, ej heller att man önskar att det bjöds mer av någondera. Ingen anime är heller fulländad utan ett bra slut och även om slutet i Code Geass kan tyckas vara otillfredsställande så är ändå de avslutande delarna magnifikt upplagda med plot twists som åtminstone inte jag hade tänkt ett piss på. Det är brutalt helt enkelt. Vill knappt säga mer, men det är tillfredsställande på vissa punkter, oväntat och frustrerande på andra :surprised:

 

Betyg: 10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rocket Girls

 

 

3 flickor + rymden och en massa problem. Jo, serien handlar om unga tjejer som blir astronauter och det funkar faktist riktigt bra. Handlingen må inte vara uberinvecklad eller speciell men den håller sig fräsch i alla 12 avsnitt. En skön serie att titta på en kall dag i december och faktist riktigt mysig.

 

Stilen gillade jag extremt mycket på tjejerna, riktigt söta. Allt såg fräscht ut och härligt animerat. Ingen speciell musik eller personligheter dock, helt enkelt bara en i mängden men som är värd att titta på iaf en gång.

 

Svårt och skriva mycket om en serie som inte känns komplicerad eller invecklad så detta får räcka men jag rekommenderar den om man gillar rymden och tighta dräkter på unga tjejer.

 

 

7/10

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fate / Stay Night

 

Ok. så var det dax att summera denhär då.

 

Upplägget: Klassiskt action drama i samma stuk som Shana. Fullproppat med riktigt coola action scener genom hela serien. Ett soundtrack som faktiskt fick mej att jubla när OP 2 rullade första gången. (Känslan var verkligen "And now we start kicking ass!")

Och det bästa av allt. En hjältinna så perfekt så man skulle kunna tro de hade mej i åtanke när de designade henne.

Ärlig, stark, principfast, envis, känslokall (tills man tinat isen som hon frusit in sitt hjärta i), sådär härligt naiv och rent löjligt vacker.

Gillar du Mai i Kanon, så kommer du älska Saber!

 

Jag tyckte serien var mycket välgjord. intressant och fängslande handling, med lagom diskret och utdragen utveckling av det romantiska. Och en del intresanta och oväntade vändningar här och var.

 

Denhär serien kunde ha varit uppe och sniffat på ett top betyg... Men!

Och här kommer det stora störningsmomentet.

Slutet.

Det var nog det messt otilfredsställande slutet jag varit med om hittills i en serie av denhär kvalitén.

Javisst, jag förstår slutet och efter några timmars funderande så begriper jag också varför de (karaktärerna) vade att göra som de gjorde.

 

Men bara 3 avsnitt tidigare så hade ju tillochmed Saber själv insett att det inte alls var att förändra sitt förflutna som var hennes stora mål.

De viste båda vad de ville.

De hade ingen uppenbar lösning.

men dom kunde väl för h-e åtminstonde försökt komma på en lösning istället för att bara godtyckligt göra vad de från början satte ut för att göra, innan de båda redan flera gånger förkastat idén?

 

Och inte nog med det. Efter att föralltid ha förlorat kvinnan han älskar. Efter att ha insett att det enda han vill uppnå är att vara med henne, men ändå valt att förlora henne. Så verkar han inte ens sakna henne, utan är precis lika nöjd för det.

 

Där föll alltihop enligt mej.

Vad lyckades de uppnå?

De dödade några bad guys, som lika lätt kan återuppstå igen om någon summonar dem.

De avslutade kriget på precis samma sätt som det förra, vilket innebär att allt kommer upprepas igen om 10 år.

Alltså helt bortkastat även ur deras "nobla" perspektiv. Och dessutom fick ingen vad de högst av allt ville.

Shiros resultat:

"hon är borta för alltid. är du inte ledsen?" "Nä. jag kommer ändå glömma henne snart."

BAKA!

Stryk skulle han ha!

Sabers resultat:

"ooh! jag har slutligen fattat! Det jag helst av allt vill är inte att förändra mitt förflutna! Det som har hänt har hänt! Jag gjorde det bästa jag kunde redan! Jag vill bara leva med Shiro! ...jag vet! Jag ser till att dö och hamna i det förflutna igen! Jaaa! vilken bra idé!"

 

Dörfär får den endast 8/10

synd.

Hade de krämat på med ett lika känslosvallande slut som Elfen Lied hade det varit något helt annat.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har en liten tidig julklapp som borde göra dig lite gladare, Ashaz. ;)

 

Klick.

Tackar! :D

Jag antar att mangan och animen skiljer sig lite där imellan, för det passade ju inte riktigt ihop med hur animen slutar.

 

Och det bästa av allt. En hjältinna så perfekt så man skulle kunna tro de hade mej i åtanke när de designade henne.

Så du är en perfekt hjältinna du? ^o^

 

äj. den blev kanske lite fel formulerad den biten. Men du fattar vad jag menar ;)

Syftade på att de tagit min bild av idealkvinnan. Inte att de.. äh... Tycker du hon ser skäggig och medelålders ut?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...