Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

...men varför ser han ut som Archer?

Archer

Archer är Emiya. Läs originalnovellen, googla på Mirrormoon.

 

Jo jag drog den koplingen också. därför jag nu måste se om alltihopa och om-analysera serien. :D

 

Tackar för att ni gjorde det hela så mycket intressantare ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Goshuushou-sama Ninomiya-kun

 

En av de serier som innehåller mest fanservice i år men tyvärr bara en i mängden.

 

Hur som helst så handlar det som vanligt om en kille och ett x antal tjejer(2 i det här fallet) som gillar honom såklart. Serien har precis som de flesta av samma typ en konstig men sjyst humor.

 

Karaktärerna är rätt svaga i den här serien, den vanliga storbystade idioten och den smarta med flatchest(som förövrigt är den bästa i serien). En hel drös andra karaktärer finns också men knappast värda att nämna.

 

Serien håller på i 12 avsnitt och ibland känns det som en repris man ser på, en aningen mer drama framåt slutet vilket var skönt, ett bra val från producenterna.

 

Hur som helst så är detta en i mängden men värd att se iaf en gång.

 

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanon 2006 (a.k.a Julkalendern ;) )

 

En riktigt bra serie. Dock tycker jag inte att den blir lika bra som AIR, men den är helt klart bra. Småmysig serie som jag tycker hoppar mellan drama och humor. Serien har riktigt många färgstarka karaktärer med personligheter som går rakt in i hjärtat på tittaren (i det här fallet jag). Den bästa av "Kanon-flickorna" tycker jag är Nayuki, hon är så gullig och känns inte alls som ett "barn" på samma sätt som både Makoto och Ayu gör, och Nayukis "fight" och när hon är morgontrött är ju bara så underbara att man smälter.

 

Slutet, läs inte detta om du inte sett klart serien!

Det är här serien faller lite tycker jag, visst det är inte ett dåligt slut, men det hade kunnat gjorts så att serien lämnar lite djupare spår på tittaren.

 

Mai och Sayuki kan jag gå med på att de kan bli friska så snabbt, men att Shiori helt plötsligt blir frisk när det var 100% säkert att hon skulle dö. Jag hade personligen redan ställt in mej och förberett mej på att få se hennes begravning, och då hade jag gråtit, och det har bara AIR lyckats med än så länge. Men nu när hon kommer tillbaka fullt frisk och är med en kort stund bara så blir det bara "jaha".

 

Ayu's scenario är det enda i den här serien som är lite komplicerat och invecklat. Jag hängde personligen inte med hur han ger henne diademet i det sista avsnittet, ger han henne det i en gemensam dröm dom har? eller hur ligget det till? Men även här hade det kunnat slutat direkt efter att han ger henne diademet, så att man får tänka och reflektera lite själv över vad som händer sedan.

 

Med detta absolut inte sagt att det är ett dåligt slut, men jag tycker att det hade kunnat gjorts "bättre".

 

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slutet, läs inte detta om du inte sett klart serien!

Ayu's scenario är det enda i den här serien som är lite komplicerat och invecklat. Jag hängde personligen inte med hur han ger henne diademet i det sista avsnittet, ger han henne det i en gemensam dröm dom har? eller hur ligget det till? Men även här hade det kunnat slutat direkt efter att han ger henne diademet, så att man får tänka och reflektera lite själv över vad som händer sedan.

9/10

jo...

Diademet: Nej han ger henne aldrig det, utan det är hans "selektiva minne" som har målat upp en förskönad version av vad som hänt, då han förträngt olyckan.

Den scenen är bara ett förtydligande av vad han har valt att minnas istället för vad som verkligen hände. Vilket också förklaras om jag inte minns helt fel.

Han lämnade ju aldrig över det alls, utan det blev kvarglömt i skogen under 7 år, tills hans minne "låstes upp" igen.

Notera att Ayu inte har det på sig i slutet när det är den riktiga Ayu heller. Vem vill väl ha något som legat och ruttnat i 7 år? ;)

 

Shioris scenario kan jag hålla med om att det var ett märkligt tillfrisknande. Kanske Mai varit i farten där också?

Det var ju iallafall ganska uppenbart vad som var på g när Mai kom och besökte Ayu på sjukhuset, ensam och bad honom gå.

 

Har som sagt aldrig blivit så glad att se någon i en rullstol förut ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tre serier från den senaste säsongen har jag sett klart nu.

 

Myself;Yourself

En serie från Makoto "nice boat" Itou (School Days regissör) som baserar sig på en kommande visualnovel från KID (Ever 17 etc). Det var länge sen jag såg en serie där det var så här svårt att beräkna händelseutvecklingen, under vissa delar var det verkligen på gränsen till omöjligt.

 

Myself började lite som en generiskt romantisk komedi, tom seriens hemsida beskriver den som en "Heartfull lovestory" men uppenbarligen visste inte herr Itou vad detta innebar och serien utvecklades till den här säsongens helt klart mörkaste. 13 avsnitt var egentligen lite för kort för allt som togs upp, men i slutändan var det allafall min favorit den här säsongen.

 

Ef

Ef var en annan mycket bra serie som är baserat på ett spel (från Minori), ef var en av dom mest omtalade visualnovel spelen under förra året (toppat enbart av Muvluv Alternative och Sengoku Rance) så egentligen skulle det vara konstigt om den inte skulle vara bra även om jag vet att jag tvivlade innan den började.

 

Det är Shaft som ligger bakom anime adoptionen, fast den här gången var inte Shinbo regissör utan Shin Oonuma (Shinbos lärjunge?). Trots detta så känner man igen sig till viss del med tidigare Shaft produktioner fast det här är nog den första riktigt allvarliga dom har gjort och allafall jag tyckte deras speciella stil gjorde mycket för att förstärka vissa scener.

 

Själv tyckte jag det var en av dom bättre serierna den här säsongen, mycket dramatung även om den kändes kanske lite väl överdriven under vissa tillfällen så var den mestadels betagande. Sen att Hiroko Taguchi röstskådespeleri helt självt står för en av årets starkaste scener gör inte det hela direkt sämre.

 

Moyashimon

En anime om om biologi även om den handlar om mycket annat också, fast det är nog första gången jag har sett en anime förklara hembränning och surströmming...

 

Oväntat underhållande var den allafall och dom som gillar lesbiska eller traps ska nog ta och ge den här en närmare titt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Myself;Yourself

 

En serie som kom från ingenstans och lyckades charma mig. Tung och bra drama tillsammans med ett gäng riktigt härliga karaktärer skapade en skön atmosfär. Bra handling och inte alls förutsägbar(som många serier lider av tyvärr). Kan faktist rekommendera den här, en av årets bästa serier utan tvekan.

 

Musiken och designen var inte i min smak den här gången men inget som förstör.

 

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

GunGRAVE

 

Jag tyckte faktiskt att det här serien var bra. De första avsnitten är lite sega dock, men orkar man ta sig förbi dom avsnitten så blir serien riktigt bra. Jag gillar karaktärerna och hur dom utvecklar och ändrar sig efter historiens gång. Det finns dock en sak jag stör mej på och som är lite löljlig, och det är namnen t.ex. Brandon Heat, Bob Poundmax, Balladbrid Lee och Bear Walken. Jag kan inte riktigt förstå varför man sätter sådana på karaktärerna. Men bortsett från det så är detta en bra action serie.

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg klart _summer alldeles nyss och är helt i extas! Inte för att serien var speciellt bra, nej nej, utan framförallt för att serien kan översättas från "Underbar Summer" till den mest perfekta svenska översättningen "Underbar Sommar". Något som också bidrar till att serien är ännu bättre är att den är gjord av en studio med det otroligt fina och svenskklingande namnet "Soft Garage".

 

Därför gillade jag den :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Genshiken 2

 

Alla vet vad Genshiken är så behöver inte direkt förklara det.

 

 

Hur som helst, jag gillade s2 snäppet mer än s1. Främst för att det blev extrema mängder Ogiue som är utan tvekan den bästa karaktären. Men även för att serien kändes väldigt realistisk med allt detta jobbsökande och svårigheter. S2 kändes helt enkelt bättre på alla fronter(förutom OP). Men det var kul att allting löste sig för alla i slutet, det gav en bra stämning helt enkelt.

 

Tyvärr är inte Genshiken helt fläckfri och har en del jobbiga moment, så som Kuchiki, jag hatar honom.

 

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan bara säga word. Däremot tyckte jag nog att säsongerna var ungefär lika bra. Den första hade minst lika många roliga ögonblick, men denna var kanske något mer utvecklande för serien som sådan. Jag känner redan en stor saknad efter den och hoppas att det blir en sista avslutande säsong. Hoppas hoppas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kuchiki, jag hatar honom.

 

Elaking.

-

 

Gokusen.

 

För få karaktärer kändes det som även om de som var med var rätt kul.

Gustaf-Hunden ägde i vilket fall samt Yakuza-bröderna.

Då de tabbade så rejält, eller snarare kanske inte ville ha en mer intressant klass utan bara hade med en elev med bakgrund.

Så in i vassen synd att den inte var eller kunde blivit längre än 13 avsnitt.

Den var rolig så länge den varade.

Ajuste, Onizuka fast tjej får vi inte glömma, det var så precis.

Och att det var tack vare animecka man såg den här serien, tänka sig.

 

Bokura ga Ita.

 

Utan att ångra mig hade jag skrivit ner henne i dödshäftet eller på en Hell Girl sida.

Eller kanske slagit ihjäl henne brutalt, hatar verkligen huvudrollen i serien.

Hon gjorde sexscenen så pinsam, även om det var kul efter några sekunder när hon flippa.

Jag som gillade Peach Girl-Serier förut...

Men det var ju trots allt Timotei som rekommenderade serien.

Fanns nog inte så mycket att gilla med det här.

26 Jädra avsnitt, såg hellre det av Gokusen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Suzuka

 

Har sett klart Suzuka, tänkte inte göra någon storartad recension eller liknande överhuvudtaget. För er som har sett den så skulle jag gärna vilja ha tips om liknande anime, men det tar jag icke här så jag tar och hoppar över till "Ge mig tips~" tråden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tengen Toppa Gurren Lagann

Actionanime har nog aldrig varit såhär bra. Inte mecha heller tror jag. Om man skulle granska serien från dess action skulle den om möjligt framstå som en rätt enkelspårig sådan men den förvånade mig faktiskt med en hel del intressanta plots. Dessa vill man dock inte skriva om då det skulle ruinera allting för framtida tittare. Seriens drive är vad den lever på och den blir hela tiden bättre och bättre, något som går i linje med seriens tema, vilket ni som sett förstår... och ni som ser i framtiden kommer att förstå. För ni kommer att se den!

 

Jag hade tänkt ge serien en 9:a i betyg men när jag såg sista avsnittet och de sista scenerna så insåg jag att den fan förtjänar en 10:a. Hur fan kan de andra serierna man delat ut 10:or till annars vara värda det? Nä shit, detta ägde.

 

Betyg: 10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hittade ingen riktig tråd för Chrno Crusade, så det får bli här ändå.

 

Början på serien var skitbra. riktigt cool action. Det kan lixom inte gå fel med en sexig nunna med maskingevär.

Sen blir den lite småseg och utdragen ett tag, men aldrig så man tappar intresset (I'm looking at you shana ;) ).

 

Betyget var på väg att bli en 8a. men efter det sista avsnittet så krystades den upp till en 9/10 iallafall. Ett riktigt bra slut och en serie som definitivt rekomenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg klart Kannazuki no Miko häromdan. Måste säga att den verkligen grep tag i mig halvvägs och släppte inte förens den sista underbara scenen. Trots att animationerna var ganska billiga genom hela serien så förmedlades en känsla som slår det mesta jag sett. Serien inehåller verkligen en hel del olika inslag som t.ex. svek, kärlek, våldförning, mecha, magi och skratt men det som utmärker serien mest är att den faktiskt gör vad den ska och lyckas komma någon vart på de blott 12 avsnitt som den har till sitt förfogande. Slutet var verkligen underbart men samtidigt hjärtskärande, bitterljuvt om du så vill, men var framförallt som serien överlag inte alls förhastat.

 

9/10, borde ses av alla som inte har något emot lite hjärtskärande yuri.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...