Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Nice!! <3

Är dom lika bra eller ska man skippa att se nån av dom?

 

OVA avsnitten är grymt bra(utspelas före första säsongen), andra säsongen är bra men den känns som en mellan säsong och lyckas inte ge serien ett värdigt slut. Går här och hoppas på en tredje säsong(lr ett par OVA's) men det har tagit så pass länge sen andra säsongen sluta(+ att mangan också slutar väldigt tvärt har jag hört iaf) att det börjar kännas osannolikt tyvärr :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg nyss klart på Spice and Wolf. En fin serie tror jag, jag har inte bestämt mig än, för jag är fortfarande lite förvirrad av det hela. Men jag såg klart hela, och det är ju bra.. Brukar inte se klart om det inte är intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Miyori no Mori, en film om en tjej/bebis som försvinner under en piknik med sina föräldrar och får träffa skogens andar där dom säger till henne att hon ska bli skogens väktare men en stund senare hittar familjen henne och hon kommer dit 10 år senare, och där börjar äventyret.

 

6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spice and Wolf

 

Fantastiskt mysig serie. Det jag alltid stör mig på i anime så fort det finns den minsta romans, är att de involverade karaktärers förhållanden är så platoniska att bara hålla hand är en bedrift som är lika stor som om man ska gifta sig, men Spice and Wolf lyckas slå sönder denna barriär, och jag gillar verkligen de smått intima scener vi får se. Horo <3

 

Denna får en klar 8/10 på min skala.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, karaktärerna och deras interaktion framställs på ett bra sätt tycker jag med, men något som jag stör mig otroligt på är att den ena är människa och den andra är odödlig/åldras ej. Inget sådant pairing har någonsin varit ens angränsande till bra imo, så av den enkla anledningen så hoppas jag att det inte blir något i slutändan mellan de båda. Det allra värsta är ju när de som skriver storyn ska "ordna till det" genom att i slutet göra den odödliga dödlig eller ännu värre, den dödliga odödlig. Jag hoppas på ett bättre slut i Spice and Wolf. Mysig serie som jag gärna ser mer av i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag sett både Gunbuster och Diebuster och det här är ett typiskt exempel på att ”gammal är äldst”.

 

Det jag gillade med Gunbuster var att karaktärerna var bra gjorda man kunde känna varför de kände som de gjorde och varför de agerade som de gjorde. Sen var ju Coach med som är ett plus bara för att han är med och jag kan inte låta bli att dra likheter med honom och Kamina.

 

Rymdlagarna och andra teorier var en annan sak som jag uppskattade mycket av serien, som t.ex hur warpning fungerar samt det där med tidsskillnaden när man åker i ljusets hastighet.

 

Striderna var också bra men de tänkte jag inte skriva så mycket om eftersom de upplevs bäst när man ser på dem.

 

Diebuster då, uppföljaren till Gunbuster som utspelar sig ett par tusen år efter första säsongen.

 

Själv blev jag rätt så besviken när jag kollade på den, visst animationerna var ju bättre än den förra men det är det som är bättre, resten är som ett steg bakåt. Det kändes även som att Diebuster var gjorda för lite yngre tittare och mycket kändes ganska barnsligt ibland.

 

De intressanta rymdlagarna som var med i första säsongen är helt borta, vilket jag tycker är tråkigt.

 

Striderna då? Jo de var väl bra men långt ifrån lika bra som säsong ett.

 

Som betyg så ger jag Gunbuster 7/10 och Diebuster 5/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var ett tag sen jag såg klart en anime, ser för närvarande på diverse serier som inte avslutats ännu. Men senast jag såg var

 

Tengen Toppa Gurren Lagann

 

Det är tack vare serier som denna som man älskar allt vad anime är.

En episk story som växlar mellan humor & allvar i ett perfekt samspel, klockren animering och med underbara karakärer som man inte kan låta bli att tycka om. Gainax visar vart skåpet ska stå och man bjuds på några av de fläskigaste mechastriderna som någonsin producerats, allt till mycket stämningsfull musik.

 

Definitvit med i min topp 5.

 

01.jpg

 

Se den

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

5 Centimeters per second

 

När jag började kolla på den hade jag faktiskt ingen aning om vad den handlade om. Det enda jag visste var att den skulle vara snygg eftersom jag har sett screenshots och även hört folk säga det. Visst, screenshotsen var snygga men den riktiga magin kommer fram när man ser bilderna i rörelse. Kvalité är lika fantastisk genom de tre avsnitten som animen är på.

 

Det här nog den första riktiga kärleks animen jag kollar på och innan har jag väl inte varit något riktigt fan av sånt. Dock ändrades det när man såg hur bra det blir om man gör det rätt.

 

Efter "5 Centimeters per second" fick jag faktiskt mer smak av liknande animes och självklart ska jag titta på hans andra verk "Voices of a Distant Star" och "The Place Promised in Our Early Days". Betyget jag ger den är 8/10 och kan varmt rekommendera den till andra anime älskare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kurenai såg jag nyligt. Gymnasiegrabb blir kidnappad sjuårig flickas livvakt. Hygglig serie. Några fräna strider, egenartad stil, stundvis smålustigt. Å andra sidan var animationen lite "off" ibland, flickan var lite för lillgammal ibland (hade dessutom kunnat ha en röstis som kan låta yngre), och så var slutet ganska... galet?

 

Kurenai-spoilers.

Spoiler
Typ, hallå. Familjen Kuhouin = Josef Fritzl. Frihetsberövning, hjärntvättning, hot och incest, för att inte säga att ett mord begicks. Och de lämnar henne kvar där?

 

Det var bara lite FÖR dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg nyss klart på följande anime och rekomenderar den starkt, den hjälpte mig helt klart igenom ett 12,5timmars pass på jobbet(natt) och gillar den starkt nu så ska inhandla den såfort den kommer ut som box. :)

 

a5moetan1megami.jpg

 

Magisk flicka, ecchi, loli, well...den har allt och lite mer som flaskis skulle gilla och som jag gillade ännu mer. :)

 

Helt klart värd att se bara för att se ankans reaktioner när huvudkaraktären transformerar sig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Macross: Do you remember love?

 

MacrossFlashback20123.jpg

 

Såg alldeles nyss klart Macross-filmen för första gången. Nu när Macross Frontier kastar ut en massa referenser så tog jag chansen att se en av de tidigare serierna och filmerna. Denna filmen ska vara en remake av tv-serien från 82. Även om animationen är inte lika bra som dagens, så har denna filmen åldrats med värdighet. Mesta delen av filmen känns ganska mörk, trots Minmay´s sköna sånger (orginalet av Ai Obete Imasuka är en höjdare i slutet). Sen är jag lite överraskad att över fightscenerna som var ganska blodiga jämfört med dagens Macross Frontier. En ny klassiker för mig!

 

En sak plus fråga

En sak kunde jag inte förstå, nämenligen att Hikaru blir ihop med den andra tjejen istället för Minmay. Han gav upp hennes kärlek och tog den andra tjejen. Hur slutar orginal serien egentligen med Hikaru och Lynn Minmay?

 

Betyg 8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En sak plus fråga
Spoiler
En sak kunde jag inte förstå, nämenligen att Hikaru blir ihop med den andra tjejen istället för Minmay. Han gav upp hennes kärlek och tog den andra tjejen. Hur slutar orginal serien egentligen med Hikaru och Lynn Minmay?

Kärlekstriangeln i gamla Macross.

Spoiler
Det är Hikaru och Misa, all the way.

 

I filmen är det ju ganska omotiverat, typ "nu är jag kär i Minmay för att jag har suttit fast med henne i maskinutrymmet; men NU är jag kär i Misa för att jag har suttit fast med henne på jorden", men i TV-serien är Minmay en jobbigare, mer enveten och irriterande människa samtidigt som Hikaru och Misa får ett mer motiverat förhållande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En sak plus fråga
En sak kunde jag inte förstå, nämenligen att Hikaru blir ihop med den andra tjejen istället för Minmay. Han gav upp hennes kärlek och tog den andra tjejen. Hur slutar orginal serien egentligen med Hikaru och Lynn Minmay?

Kärlekstriangeln i gamla Macross.

Det är Hikaru och Misa, all the way.

 

I filmen är det ju ganska omotiverat, typ "nu är jag kär i Minmay för att jag har suttit fast med henne i maskinutrymmet; men NU är jag kär i Misa för att jag har suttit fast med henne på jorden", men i TV-serien är Minmay en jobbigare, mer enveten och irriterande människa samtidigt som Hikaru och Misa får ett mer motiverat förhållande.

 

Och det är en av anledningarna till att jag tycker att serien är betydligt bättre än filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, jag tyckte mer att den var överhypad, och sen hatade jag aldrig den. Jag gillade den aldrig, eftersom jag gjorde misstaget att jag bara kollade på de 4-5 första avsnitten, gillade inte det jag såg, och lade sen projektet på hyllan... fram tills nu. Ångrar lite att jag inte hade tålamodet att se den tidigare :x

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, jag tyckte mer att den var överhypad, och sen hatade jag aldrig den. Jag gillade den aldrig, eftersom jag gjorde misstaget att jag bara kollade på de 4-5 första avsnitten, gillade inte det jag såg, och lade sen projektet på hyllan... fram tills nu. Ångrar lite att jag inte hade tålamodet att se den tidigare >:(

 

yea yea yea ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Neon Genesis Evangelion + End of evangelion

 

En av de absolut bästa serierna jag har sett. Den hade allt, välgjord handling, underbara karaktärer som man sörjde/skrattade med, underbara animationer (för den tiden men de håller fantastiskt bra även idag) och väldigt genomarbetad på det tekniska stadiet, vissa saker var så övertygande att man kunde tro att de fanns. Dock var det allra bästa hur de gick in på karaktärernas psyke som förklarade en hel del varför de agerar/agerade som de gjorde. Visste det brukar de ta upp andra serier med men jag har aldrig varit med att de har varit så här grundläggande och att fokuset har legat där genom stort sätt hela serien.

 

Det enda som jag kan komma på som jag inte tyckte om helt var slutet, men det är nog mitt fel för jag blev så överlumpad att jag inte fattade hela sammanhanget först men sen tittade jag på "End of evangelion" och då ändrades min uppfattning helt och jag gick från "va?" till "aha det är så det hänger ihop". Så om du har tittat på Neon Genesis evangelion och inte gillar eller fattar slutet riktigt så se End of evangelion.

 

Mitt betyg till denna blir 10/10, se den om ni inte har sett den!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...