Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Bleach - The DiamondDust Rebellion

 

Det var inget fel på filmen tycker jag. En och en halv timmes av vad man förväntat sig. Men det är ett, av flera, problem jag stör mig ordentligt på; när i helvete lärde sig majoriteten av karaktärer i Bleach att flyga?! Dem frågan har malt i mitt huvud en längre tid. Rätta mig om jag har fel, men jag har inte sett något avsnitt (om ens en filler) där det kom fram, det startade bara i mitten av serien någonstans. Fast än faktumet är att de faktiskt har förmågon så envisas dom med att springa upp för de kilometer långa tornen och dylikt.

 

Förutom det ligger faktiskt Bleach över medioker i min "on-going-shounen"-kategori.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det är ett, av flera, problem jag stör mig ordentligt på; när i helvete lärde sig majoriteten av karaktärer i Bleach att flyga?!

Haha, det är ju en av dom stördaste grejerna i hela Bleach :D

 

Han kunde ju kommit på någon jäkla anledning i alla fall, som att Arrancars kunde det och så utveckla Mayuri nåt liknande eller vafan som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

taleofmemories.jpg

 

ef - a tale of memories

 

Handling

Handlar om 2 killar Hirono Hiro och Asou Renji. På julafton träffar Hiro en tjej vid namn Miyamura Miyako som just blivit rånad av en tjuv. Och Hiro och Miyako går både i samma skola och båda skolkar väldigt mycket. Och både började gå ut varandra tills de blev kära i varandra. Men Hiro gamlabarndoms vän Kei Shindou blev väldigt avundsjuk. Hon gillar Hiro men aldrig sagt det.

Den andra killen Asou Renji brukar gå till en tågstation som ingen kommer till längre efter skolan. Men en dag träffar han Chihiro Shindou som är syster med Kei. Men en dag får han veta att Chihiro lider av en amnesia som gör att hon bara kommer ihåg saker hon gjort i 13 timmar. Allt annat glömmer hon bort. Och hon har en dröm att göra en historia, det kan hon inte göra så Renji hjälper henne.

ef - a tale of memories har allt en romans serie behöver. Kärlek, tragedi och ett jättebra slut.

 

 

Rekommenderas?

Ja, självklart. En av mina absoluta favoriter.

 

Betyg

Jag själv gav den 10/10 då jag älskar den.

Och lagom kort också. 12 avsnitt[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tenjou Tenge var den jag senast såg klart. Hade ganska skön humor.... vilket visserligen bestod av typ tre roliga händelser i hela serien... men iaf ^^

 

I övrig var det en ganska sådär serie. Inget man kommer vare sig komma ihåg eller rekommendera. Men bra nog att dra sig igenom. :rolleyes:

 

6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vaknade till liv och såg ett par saker.

 

Suzuka

Kärleksdrama i sport-tappning. Vi har en triangel, vi har en manlig huvudroll som måste bestämma sig för vad han tycker, vi har två tjejer med väldigt olika personligheter och problem. Emellanåt kändes det som om karaktärerna gjorde upprepningar av samma saker hela tiden och kom till samma insikt som han/hon redan hade gjort ett tiotal gånger tidigare i serien. Annars så hade de en hel del att bjuda på som man faktiskt inte kan räkna med i den här genren. Bitvis upprepande, bitvis bra och vid ett par tillfällen även bättre än så. Serien hade nog mått gott av att bantas ned till färre episoder, men överlag blev jag positivt överraskad.

 

5/10

 

Serial Experiments Lain

En serie som jag inte riktigt vet varför jag väntade så länge med. Jag visste att den var bra och att jag definitivt skulle se den, men det blev bara inte av helt enkelt. Lyckades den leva upp till förväntningarna jag hade på den? Njae, egentligen inte. Så blir det ofta när man "vet" att något är "grymt bra" och går och väntar för länge med att se den. Att den är riktigt bra råder det inga tvivel om däremot. Det den väljer att göra gör den på ett alldeles lysande sätt. Dock så känns det som om några ingredienser saknas för att göra den till en serie som når de riktigt höga betygen för mig. Regin var superb, storyn var okej och mindfucket var påtagligt.

 

6/10

 

Bleach Movie 2

Tja, hur ska man beskriva detta? Det är väl ungefär, i vanlig ordning, som att se ett kortare arc från serien i ett svep. Skillnaderna är ganska få. Storyn ligger på filler-nivå, men animationerna är däremot acceptabla och det är bättre pacing. Summan av kardemumman blir något som ser bättre ut än serien och som inte är lika smärtsamt att se på, men storyn ligger som sagt på filler-nivå.

 

2/10

 

Kodomo no Jikan

Verkligen en positiv överraskning. Jag har inte sett den tidigare då jag var ganska tveksam till temat. Jag förväntade mig exploaterade lolis i en notorisk ecchi-komedi, ungefär något i stil med OVA:n som släpptes en tid innan serien började visas. Det var lyckligtvis något helt annat det rörde sig om. Visst, loli-exploateringen är där, men av någon anledning så störde det inte mig nämnvärt. Troligtvis tack vare storyn som vävdes in redan från start. Det mörka familjetemat tilltalade mig starkt, och serien lyckas till och med beröra. Som sagt, en positiv överraskning. Är man ute efter att se loli-hud så tycker man säkert att serien är klockren, men jag gillade den starkt av helt andra anledningar. Mitt tips är kort och gott att ge den en seriös chans, även om man som jag hade målat upp en negativ bild i huvudet på grund av promotion-material, OVA och trailers. Visst är den kontroversiell, men med tanke på handlingen som berättas så gör det bara serien starkare.

 

5/10

 

Shion no Ou

Bitvis är serien riktigt bra. Temat känns fräscht och karaktärerna engagerar tittaren i vad som händer. Animationerna är (fram till en viss punkt) bra och soundtracket gör precis det det ska; framhäver nyanserna i det som sker på skärmen utan att pocka på allt för mycket uppmärksamhet. Ett tag så trodde jag att den var på väg mot ett högre betyg än vad den slutligen hamnade på för mig men slutet kunde verkligen ha gjorts bättre, även om det inte var "dåligt". Serien lovade mer i början än vad den klarade av att leverera i slutändan. Det gäller visserligen för de allra flesta serier, men att se flera nyckelscener förvandlas till något som var långt mycket mindre än de hade förutsättningar att bli gjorde att Shion no Ou inte nådde upp till den potentiella 6:a som den inledningsvis tycktes kunna vara på väg mot. På det stora hela är den ändå riktigt underhållande, och jag rekommenderar den varmt.

 

5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Diamonddust Rebellion

 

Bättre än film1 av en orsak, fighterna var bättre med högre tempo. Resten tyckte jag var ibland jobbigt att se, dessa konstanta emo ögonblick som dödar den fart och adrenalin fighterna lyckas bygga upp ibland. Sedan att filmen hinner ej med att förklara allt drar även det ner betyget, finner det dåligt att dem inte kan binda samman helheten.

 

4-5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

.hack//Roots

För andra gången, nu på DVD. När jag såg på den första gången gillade jag den skarpt och ansåg att den nästan kom upp till samma nivå som SIGN; andra gången är jag dock mer kräsen. Jag börjar upptäcka slarvfel och osmarta berättartekniker som jag innan förbisett, och konstaterar på nytt hur otroligt långsam serien är. Karaktärerna älskar att dramatiskt upprepa nyckelorden (*host* "Ovan..."), och det känns som om de pratar om samma saker hela tiden. Ibland undrar man dessutom om manusförfatteren verkligen har spelat ett MMO, för för ibland verkar terminologin i spelet lite väl främmande (vem kallar egentligen en spelfigur för en PC?)

 

Missförstå mig rätt; jag gillar fortfarande serien, men den kunde ha utförts på ett så mycket bättre sätt. Som det är nu kommer den inte ens i närheten av SIGNs storhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Toshokan Sensou (Library War) 2/5

Huga! Jag såg den genom, väntade på det där lilla extra...det kom aldrig.

Det kändes som en evig håll andan.

 

En serie om litterära rättigheter. Några fighters på vägen och deras liv i det.

Resultat? En röra, ett hipp som happ avslut.

Rekommenderas om du känner att du är sjuk och inte orkar bry dig om handligen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Strike Witches

 

Den må se ut att vara en ytlig serie fylld av fanservice, men efter några avsnitt och en viss blog så märkte jag att denna serien ändå hade tittarvärde om man "ser igenom" fanservicefronten.

Visst, storymässigt är den inte direkt något mästerverk. Men för att handla om elva tjejer under andra världskriget som slåss mot en alienras samtidigt som de "bondar" i varandras rum under nätterna, eller i badet etc, så tycker jag att den klart är värd att se :)

 

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Macross Zero

 

Aldrig sett något Macross förut, men fattat att detta är någon prequel till orginalserien.

Var helt ok, inget speciellt men orkade ta mig igenom den(kanske hade något att göra med att det bara var fem episoder...). Storyn var.. sådär, inget jag fastnade för, antar att fansen av serien tycker det är mer intressant. Slutet ska jag väl inte ens nämna, gillade det inte alls :/

Om man däremot vill ha lite ögongodis funkar den helt utmärkt :) Animationerna är helt lysande, riktigt snygga och snabba actionscener och landskapen är också väldigt, vääldigt vackra. Brukar inte gilla när de blandar in 3d(CGI?) i en anime, men i Macross Zero ser det faktiskt bra ut, för det mesta.

Musiken minns jag inte mycket av.. so, inga kommentarer på den ;p

 

Slutligen kändes det som en anime man kollar på när man inte har något att göra, duger som underhållning för stunden. Jag kommer nog inte gå runt och tänka på den efter jag skrivit detta inlägg iaf.

Blir 6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Minami-ke

Grymt mysig Slice-of-life serie! Otroligt sköna karaktärer och bra humor :) 9/10

 

Minami-ke: okawari

Något sämre än första säsongen tyvärr. 7/10

 

Manabi Straight

Ok komedi men försöker sig på att vara allvarlig ibland och det funkar bara inte.. Gryma röstskådisar dock i titelrollerna, Yui Horie, Ai Nonaka och Aya Hirano bl a. 6/10

 

Strike Witches

Fanservice serie fast med några riktig bra action-scener emellanåt. Enda skälet till att se den är nog dock fanservicen (inte för att det är ett dåligt skäl ;)) 7/10

 

Eureka Seven

Underbara karaktärer, grym atmosfär, bra story, häftiga meccha-strider, grym animation... en lång serie full med twistar och grymt bra karaktärsutveckling, garanterat att hålla uppe intresse hela vägen. En solklar 10/10!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Glass Mask |Garasu no Kamen (84)

Ångestladdat shoujodrama, och då menar jag verkligen ångest. Grundhistorian är ganska enkel, Maya Kitajima vill bli en skådespelerska av hela hennes hjärta och så en dag så stöter hon på Miss Tsukikage en hyllad aktris som letar efter en som kan spela rollen som hon blev känd för, huvudrollsinnehavaren i "The Crimson Goddess". Tsukikage är också den enda som har rättigheterna att sätta upp en föreställning och denna är det många som vill åt.

 

Man kan tro att Maya har tur ena sekunden men o andra så blir hon lynchad utav resten för väldigt märkliga saker. Dett är dock en utav de starka delarna utav serien, man vet egentligen aldrig hur människorna runt omkring Maya ska reagera på henne. Glass Mask är verkligen ingen serie du ska se om du mår dåligt men den passar utmärkt om du vill ha ett seriösare drama som tar ner dig på jorden igen efter alla overkliga dussin romanser. Det som jag störde mig mest på serien var att den slutar väldigt abrupt och hela sista avsnittet är en recap på avsnitt 1-22. Man lämnas med en "cliffhanger" och orden "Det är nu den riktiga utmaningen börjar" något som hintar om att de aldrig blev färdiga med serien. Nu vet jag inte hurvida adaptionen från 2005 är bättre men jag kan gissa på att den är djupare när det kommer till handling och animationerna/designen är mycket bättre.

 

För att summera så tycker jag att det var en trevlig serie som lider utav ett abrupt slut och en kanske lite väl blödig historia. 7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

El Cazador De La Bruja

Ellis, a young girl suspected of murdering prominent physicist Heinrich Schneider, is on the run from prosecution when she is tracked down by a female bounty hunter Nadie in a small Mexican town. However, instead of turning her in, Nadie impulsively decides to help her and the two embark on a journey south where they hope to find clues about Ellis' past. The guiding stars of their journey are the mysterious gemstone "Rosa del Inca" and the "Eternal City" of Wiñay Marka.

 

- Från ANN

 

Denna serie såg jag klart senast. Den verkar i början vara lite, normalt stuk som många serier. Den som är hyrd för att fånga en blir vän med en bla, bla, bla. You all know the story.

 

Dock så är den inte så. Den är lite smått sardonisk och har hyfsat trevlig atmosfär. Det finns lite story i den som får den att avvika lite från de traditionella vanliga historierna som liknar denna.

 

Denna serie är den tredje av dess slag gjord utav Bee Train. Noir och Madlax är de föregående två och även fast dom inte är relaterade på något sätt så har dom ändå en viss gemenskap med det liknande uppbyggandet och tjejer som gillar att använda vapen och är snuskigt bra på det också.

 

Jag själv njöt utav serien och måste säga att den höll ett bra tempo rakt igenom. Karaktärerna är hyfsat roliga och dom utvecklas lite, om än väldigt lite.

 

Ett bra val i alla fall. Se den om du gillar Noir och Madlax, för enligt mig är den bättre än dom två.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucky Star OVA

 

Helt klockren. Jag har verkligen sett fram emot denna OVA, och mina förväntningar svarades med något mycket mycket bättre! Klockrena referenser, och riktigt skön humor som vanligt. Det händer riktigt sällan, men denna OVA är klart en 10/10 på min skala ¦3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nogizaka Haruka no Himitsu

 

En romantisk komedi om en kille som springer in i skolans mest sofistikerade, högklassiga och populära tjej. Det visar sig att hon i grund och botten är en otaku eller "akiba-ke" som de säger i serien, och detta utvecklas från att vara en hemlighet de två delar till ett djupare förhållande än så (såklart!). Serien höll en rätt så stabil kvalitet rakt igenom, även om den kunde ha varit högre. Plus till härliga referenser, bland annat Shakugan no Shana och Dokuro-chan.

Det som däremot drar ner på betyget var det lite generiska slutet som i princip går hand i hand med väldigt många serier av denna typ, men en 7/10 förtjänar den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Antique Bakery

 

 

Handlar om en snubbe som varit kidnappad när han var liten, hos den här kidnapparen har han blivit matad med olika sorters "French Cakes". Han som vuxen bestämmer sig då för att starta en sån shop som säljer sånna kakor. Hans bagare/pâtissier är bög och har "The Gay demonic charm" så det är lite trubbel kring det och sedan får man följa de i butiken och hur det går för dom.

 

Jag tittade på denna lite på "skoj" i början för att den var så fruktansvärt "Fabulous", men det visade sig att den faktiskt var ganska underhållande att se på. Så den hamnar kring en 6-7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jin-Roh: The Wolf Brigade

Production I.G lyckas gång på gång slå mig till häpnad. Framförallt Mamoru Oshii. Jin-Roh är en väldigt stämningsfull och dyster historia. Helt ärligt så vet jag inte riktigt vad man ska säga. Dom lyckas att bygga en hel film på en klassisk barnhistoria, men gör den samtidigt till något mycket, mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...