Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Legend of DUO

Kan för allt i världen inte fatta att jag såg klart på den här smörjan. Riktigt värdelös på nästan alla plan. De har använt sig utav alla billiga animationsknep som finns, storyn är en röra, konversationerna är oerhört tråkiga och utdragna. Att det hela slutar med en "to be continued" text är ju en befrielse då det tyder på att de la ner serien, jag inte tror att någon som sett de tidigare avsnitten skulle vilja se mer. Fy satan så dålig den är... 1/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett en hel drös med grejer sedan jag sist postade här, så jag tänkte bara ta upp de två senaste.

 

Hajime no Ippo

 

Jag har egentligen inget större intresse för boxning, jag plockade upp Hajime no Ippo pga att jag hört den komplimenteras otaliga gånger när det kommer till sport-genren. Och jag säger inte emot! Animationen är inget att skryta om, musiken, handlingen och karaktärsutveckling dock, det finns så det blir över. Det jag verkligen uppskattar är att handlingen sällan viker av för ett sidospår under de 76 avsnitten, dessutom humorn; när Takamuras upptåg tar form är det inget som kan stoppa honom, och jag finner mig själv nästan gapskrattande varje gång. Helfestligt. Definitvt en rekommendation till den sport-inriktade, eller bara den som vill ha en något full av handling, klockren humor och drama. När jag avslutade sista filmen gav jag mig på mangan, animén är ungefär 300~ kapitel av mangan, medan över 800~ kapitel släppts (publiceras fortfarande). Kort sagt, jag har en del läsning framför mig.

 

BECK: Mongolian Chop Squad

 

Jag har inte så mycket att säga förutom att referera till Blås BECK-post. För att summera upp det, BECK och dess musik var superb!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senaste som jag såg klart är Death Note. Kanske den bästa serien jag sett, alla kategorier. Så den förtjänar 9,5/10 för sin väl genomtänkta story med en handling som är så "smart" att svenska manusförfattares hakor når ner till knäna ;)

Just nu kollar jag på fma som också är helt ok.

Nästa serie blir nog code geass, hört att den ska likna DN lite?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nästa serie blir nog code geass, hört att den ska likna DN lite?

Båda har en huvudperson som med hjälp av stor list och en övernaturlig förmåga bestämmer sig för att ändra världen, oavsett metod. Men medan Death Note är mer en smart deckarhistoria om att hitta mördaren (och att mördaren ska undgå att bli hittad) är Code Geass mer krig, mecha... och en bit skol- och vardagsliv.

 

En annan skillnad är att huvudpersonen i Code Geass är en förhållandevis sympatisk karaktär som gör allt för sin försvarslösa lillasyster -- medan Light Yagami är en rätt igenom ond psykopat som skulle döda sin lillasyster om hon ställde för många frågor. ;P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nästa serie blir nog code geass, hört att den ska likna DN lite?

Båda har en huvudperson som med hjälp av stor list och en övernaturlig förmåga bestämmer sig för att ändra världen, oavsett metod. Men medan Death Note är mer en smart deckarhistoria om att hitta mördaren (och att mördaren ska undgå att bli hittad) är Code Geass mer krig, mecha... och en bit skol- och vardagsliv.

 

En annan skillnad är att huvudpersonen i Code Geass är en förhållandevis sympatisk karaktär som gör allt för sin försvarslösa lillasyster -- medan Light Yagami är en rätt igenom ond psykopat som skulle döda sin lillasyster om hon ställde för många frågor. ;P

Yagami är har ju en bra attityd tycker jag ju!! Hehe, skall man vara gud så måste man ju vara konsekvent, right?

 

Hur som helst så är det nog dags för mig att böra se Code Geass, så många säger så mycket bra om den att den bara måste ses.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Full av fåfänga och övertro på min japanskaförmåga gav jag mig på Lucky Star-OVA:n.

 

Något som är nästan men inte helt och hållet olikt konstruktiva reflektioner

Den första delen med Grönhår (kallar henne det i brist på minnesvärt namn) kunde jag hänga med i ganska väl, men å andra sidan fanns det inte mycket att hänga med i. Hennes personlighet har inte tagit sig det minsta sedan sist; det enda som tillkommit är en hund.

 

I den andra delen fick man se en efterlängtad sekvens i själva onlinerollspelet som Konata spelar. Här börjar min oförmåga av det japanska språket göra sig påmind, och det känns som jag går miste om hälften av allt som sägs. Men det jag fick ut gav mig allt ett skratt eller två, och om jag inte misstolkade det helt fel trodde jag jag hörde någon referens till .hack-spelen.

 

Den tredje delen hade jag inte lika mycket problem med, även om en hel del repliker tappades bort. Jag förstod situationen överlag, men flera skämt försvann nog i min inre översättning (vad sjutton sa hon egentligen när hon vaknade?).

 

Volleybolldelen var faktiskt oväntat bra i mina ögon. Konata och Kagamis klockrena kommentarer när Tsukasa får bollen i ansiktet kunde jag förstå och skratta åt, och i överlag gick matchen hem utan (alltför mycket) pinsamheter.

 

Men när gänget börjar vandra i skogen (bara de fyra originalkaraktärerna, yay!) börjar jag förbanna mig själv och min ojapanska hjärna igen. Precis som onlinedelen flyger dialogen hit och dit, och jag sitter med hörlurarna tätt pressade mot örat i hopp om att koppla deras ord med mitt klena ordförråd. Den delen kändes det som jag missade nästan helt och hållet.

 

Sista delen innan Lucky Channel måste vara någon sorts jättereferens till någonting jag aldrig hört talas om. Tankarna fördes till Higurashi, men förmodligen har jag helt fel.

 

Väl i den lyckliga kanalen blev jag lite besviken av att de hade gjort den otecknad. De otecknade bitarna i själva serien tilltalade mig aldrig, och utan subb kunde jag omöjligt hänga med på dialogen som gick minst femton gånger snabbare än normalt. När det är otecknat kommer de dessutom aldrig att dubba det; Akiras engelska röst äger ju!

 

Som sagt, helt och hållet hybris från min sida. Jag får tappert vänta tills avsnittet får subb (eller dubb; ge mig dubben för bövlen!) för att få klarhet på de 60+% jag missade.

 

Apropå dubb: jag kanska är den ända på jorden (eller vintergatan, eller hela universum!) som tycker så, men jag föredrar faktiskt Lucky Star-karaktärernas engelska röster. Jag reagerade till och med på att Kagami faktiskt lät "som hon ska" i dubben. till och med Konata har mer charm på engelska. (bäst jag sticker nu innan folk börjar kasta sten)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Perfect Blue(Film) - skit skit skit skit...skit! Långsam, tråkig, inte det minsta skrämmande eller mindfuck, gore och ovan på det gore som inte tillför filmen, fruktansvärt förutsägbar . Psykologisk thriller my ass!

 

Väldigt besviken, har inget bra att säga om den. Förmodligen sämsta anime film jag någonsin sett.

 

1/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Perfect Blue(Film) - skit skit skit skit...skit! Långsam, tråkig, inte det minsta skrämmande eller mindfuck, gore och ovan på det gore som inte tillför filmen, fruktansvärt förutsägbar . Psykologisk thriller my ass!

 

Väldigt besviken, har inget bra att säga om den. Förmodligen sämsta anime film jag någonsin sett.

 

1/10

 

Vah?! Det är en lysande psykologisk thriller i mitt tycke. :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Perfect Blue(Film) - skit skit skit skit...skit! Långsam, tråkig, inte det minsta skrämmande eller mindfuck, gore och ovan på det gore som inte tillför filmen, fruktansvärt förutsägbar . Psykologisk thriller my ass!

 

Väldigt besviken, har inget bra att säga om den. Förmodligen sämsta anime film jag någonsin sett.

 

1/10

 

Vah?! Det är en lysande psykologisk thriller i mitt tycke. :S

Håller med. Jag tyckte den var riktigt bra. Men smaken är som baken. Somliga hårigare än andras.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Perfect Blue(Film) - skit skit skit skit...skit! Långsam, tråkig, inte det minsta skrämmande eller mindfuck, gore och ovan på det gore som inte tillför filmen, fruktansvärt förutsägbar . Psykologisk thriller my ass!

 

Väldigt besviken, har inget bra att säga om den. Förmodligen sämsta anime film jag någonsin sett.

 

1/10

 

Vah?! Det är en lysande psykologisk thriller i mitt tycke. :S

Håller med. Jag tyckte den var riktigt bra. Men smaken är som baken. Somliga hårigare än andras.

 

Visst innehåller perfect blue flera av dom klassiska momenten inom psykologisk thriller men det är också BARA dom klassiska momenten vilket för mig gör att den blir väldigt förutsägbar och inte det minsta originell. Men jag lyssnar mer en gärna på motivation till varför "Perfect Blue" är en bra anime och psykologisk thriller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...