Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Lite andra tankar (innehåller spoilers)
One big complaint, som egentligen inte är på serien alls, och det är fansubbers idiotiska behov att ha översättning och karaoke till varje jäkla låt i hela serien. Fullständigt menlöst, och tar upp en stor del av skärmen så det blir svårare att fokusera. Tards.

Detdär håller jag med om fullständigt.

Innan Macross F så betydde OP mitt i avsnittet & karaoke-text att "Nu jävlar händer det saker!" En innebörd det gärna hade fått behålla. :(

 

(Tänker främst på Shakugan no Shana Second ep 21. Så himla bra.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg nyss klart OVA:n Kimi ga Nozomi Eien - Next Season som följer animen så som den borde ha slutat, dvs med att Haruka inte slutar i misär.

Helt underbart avslut, och OVA:n gav så mycket mer karaktärsmässigt än slutet på tv-serien. Takayuki är här en mycket mer mogen person som känns som raka motsatsen till hur han var mot sista halvan av tv-serien. Jag är riktigt nöjd, och det känns som om det stora hålet i mitt hjärta tv-serien lämnade mig för fyra år sen äntligen har läkt <3

 

10/10 just för att jag subjektivt tycker den är så himla perfekt det bara kan bli!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ep 26 av Betterman just avslutad. man blir lite nostalgisk av att se lite äldre animes...

 

En mecka/fantasy serie som utspelar sig i japan, en nördig manlig huvudkaraktär med oanade talanger följt av en kvinnlig huvudkaraktär med otroligt hår.

 

Serien kändes lite förutsägbar men lyckades ändå få i alla fall mig att behålla intresset för att få veta vem/vad betterman var.

 

Betyg: Väl godkänd, kan inte sticka under stolen med att retrokänslorna fanns där. :D

 

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nodame Cantabile, Kemeko DX och ef A tale of melodies. Tråkigt att de tog slut då alla är bra, men å andra sidan så slutade alla bra också mer eller mindre. Nodame kommer tillbaka med en tredje säsong till nästa höst också så helt slut är det inte där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skygirls: Var väl inte den sämsta jag sätt men har definitivt sätt bättre, tyckte den var lite väl löjligt berättad. Tjejer som räddar världen borde väl ändå ha hunnit in i tonåren tycker man och hur blir man krigtveteran efter ett halvår i militären liksom :/

Den var dock sebar i brist på bättre serier att se :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mahou Shoujo Lyrical Nanoha A's

 

Plot

Nanoha blir återigen kontaktad av Space/Time Administration Bureau då ett antal mäktiga magiker har börjat stjäla magisk energi från andra magiker och magiska djur. Stuff happens.

 

Genre

Magic, Drama, Comedy, Action

 

Thoughts

Well, det allra mesta, från story till karaktärer och twists, så är den här superior jämfört med första säsongen, så om man tyckte den hade potential så lär man inte bli besviken av den här. I början var det för mig bara mindless action när det är som bäst, om man bortser från att dom som slåss är små tjejer... Sen beror det väl på hur man vill ha sin action tillagad, men jag fann det underhållande. Slutet var lite lacking dock, och serien försökte vara mer än vad den är.

 

Något som jag gillade var att många nya vapen pratade annat än engelska, och hade bättre röster. Något jag inte gillade var att Raging Heart pratade mycket mer än första säsongen.

 

About the fighting så är själva upplägget riktigt bra, men lite halvkasst utfört. Speciellt om man vill se lite allvarligare skador än skrubbsår och blåmärken. Skulle vara coolt att ha samma grej fast bättre gjort.

 

När det gäller resten av storyn är den helt ok. You got the girl and her girls, the girls and the twins. Good stuff, och det kommer lite oväntade twists här och var och diverse förklaringar över hur universumet fungerar är fullt acceptabla.

 

DVDvol1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Cowboy Bebop.... Asså jag har av nån anledning alltid dragit mig ur en sits då jag måste se den. Dock blev jag tvingad av en polare nu, men jag har ingen aning om varför folk tycker den är skitbra. Visst den går o kolla på och den är rätt bra men alla säger att de e en av dom bästa som gjorts..pfff, inte änns i närheten av Hajime no Ippo och Death Note.

 

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Cowboy Bebop.... Asså jag har av nån anledning alltid dragit mig ur en sits då jag måste se den. Dock blev jag tvingad av en polare nu, men jag har ingen aning om varför folk tycker den är skitbra. Visst den går o kolla på och den är rätt bra men alla säger att de e en av dom bästa som gjorts..pfff, inte änns i närheten av Hajime no Ippo och Death Note.

 

7/10

Tja, om man jämför Hajime no Ippo/Death Note med Cowboy Bebop så vinner Bebop på regi, musik, manus och skådespel. Men om man inte gillar sånt, så... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst kan man dömma en anime på alla sånna sätt. Dock så måste ju animen fånga ens intresse innan man sätter sig in i hur bra alla delar är för sig.

 

Men jag är väl inte direkt så insatt att jag bryter ner en anime i delar för att sedan betygsätta den, utan jag gör de efter mitt eget tycke :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det handlar ju inte om att "bryta ner" något, utan bara känna igen vad ett verk gör bra även om verket i helhet inte tilltalar en personligen. Du skrev att du inte hade någon aning om varför folk tycker den är skitbra, och det är för att den kombinerar olika stilar och genrer utmärkt, att den är välskriven, har skicklig animation och passande musik som tilltalar de flesta.

 

Disclaimer: Jag tycker att Cowboy Bebop är den mest fulländade animé som gjorts. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ai Yori Aoshi - Enishi

En kille som bor i ett stort hus full av sexiga tvådimensionella tjejer säger att jag borde hata den här serien. Men det gör jag inte. Dels för att den engelska versionen har några av mina absoluta favoritröstisar, men också för att karaktärerna inte alltid är så tvådimensionella. Fler än en gång blev jag överraskad över hur djupgående serien faktiskt blev mellan all fanservice, och trots att flickorna ibland betedde sig som tioåringar kunde man inte hjälpa att tycka om dem. Som jag skrev i Julkalender-tråden var Tina min favorit, och det omdömet står jag vid efter Enishi.

Dock var det (spoilers)

lite antiklimax mot slutet. Alla står och ojar sig om hon någonsin skulle komma tillbaka, och så dyker hon bara upp. I det stora hela funkade det väl, men jag hade hoppats på lite mer angstiga konfrontationer och/eller tårfylda bekännelser, men nåja.

Nu har jag dessutom gått tillbaka och lyssnat på de japanska rösterna. Intressant nog var det exakt samma känsla som att ge sig in på en okänd dubb, med tankar som "kommer rösterna att passa? Kommer det låta naturligt?" Då det dock handlade om originalet den här gången behövde jag knappast oroa mig; dialogen kändes mer flytande, det måste jag erkänna. En del röster gillade jag dock bättre på engelska -- som Miyabi, Tina och Chika -- medan de flesta andra (särskilt Aoi) var klart bättre på japanska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Chaos Head

 

En psykologisk thriller som handlar om en kille vid namn Nishijou Takumi. Efter att han en kväll blivit skrämd av en kille som kallade sig Shogun i ett chatrum, så bestämmer sig Takumi att spendera sin kväll på sitt favorit Internetkafé. När han sedan ska gå hem så ser han något som han aldrig kommer att glömma och hans liv blir aldrig det samma igen.

 

Till en början av serien så upplevs den som mystisk och man får stor lust att se vidare för att se vad som händer men ju mer serien går så utvecklas den mer och mer till Science fiction och för mig blev det lite mindre intressant då. Visst det är ju intressant med faktan och de olika teorierna men det var det dunkla som gjorde mig intresserad i början.

 

Men annars tycker jag den tar med mycket, lite humor där, lite drama där, och så lite mindfuck här, och på så sätt kändes det som att det aldrig blev repetuit. Fast ibland kunde det bli lite väl mycket mindfuck och det kändes som att de enbart hade lagt in det där för att förvirra publiken (men det kanske var så i spelet?).

 

Hur som helst så tyckte jag att serien var bra, den var inte jätte bra men jag kan bara inte ge den ett dåligt betyg för den underhöll mig faktiskt och gjorde även att jag drömde om den natten innan jag såg klart den, det säger väl en del. För att inte dra ut på det mer ger jag den betyget 7/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kemeko DX

Med en otroligt opersonlig premiss så tänkte jag instinktivt att detta kan inte bli bra. Fel jag hade. Kemeko är hel galen och för en gångs skull så kändes det som att sidokaraktärerna inte bara fanns där "för att". Man kan ju tänka sig att man skulle bli trött på all ecchi-moment som man för jämnan får uppleva men jag tycker att de höll det på en sån bra nivå att det inte kändes för överdrivet. Det grafiska i Kemko tycker jag höll rätt så hög standard och designen likaså

 

På de 12 avsnitt serien hade till sitt förfogande hände det en hel del och däribland en och en annan plot-twist, dock så märktes det verkligen att 12 avsnitt också var för lite och slutet gav egentligen bara en känsla av att man har missat en hel del utav helheten. Det lämnades många oknutna trådar hängandes.

 

För att summera så är Kemeko DX en lättittad och underhållande serie om än lite haffsigt avslutat så jag ger den 7/10, nästan MARVELOUS.

 

Kaze to Ki no Uta

Trots att det kanske inte säger något så är denna förmodligen den bästa shounen ai-serien jag sett. Den utspelar sig på en internatskola i Frankrike på slutet av 1800-talet, redan där kan man se otaliga moraliska dilemman om hur tabu det var att vara gay på den tiden men tyvärr så tar serien aldrig ut de svängarna utan håller sig oftast på ett plan där alla har accepterat det (ibland t.o.m. skyltar de med sin sexualitet).

 

Hela serien utspelar sig retrospektivt och allt har redan hänt när serien börjar medans en utav huvudpersonerna, Serge, tittar tillbaka på sin tid på skolan men i synnerlighet hans tid med den udda rumskamraten Gilbert. Detta sätt att lägga fram storyn stör mig inte alls men jag kände att man aldrig fick någon egentlig förklaring till varför han tog en tripp till skolan och "memory lane". Kanske är det för att de försökt komprimerat 17(?) volymer manga till en timme animation.

 

Trots att storyn kanske inte bjöd på så mycket att bita i så var hade serien en hel del starka karaktärer och det gjorde den sevärd. Visst tycker jag att den som så många andra shounen ai-serier kretsade lite väl mycket kring sex men eftersom att det aldrig blev för påtryckande kändes nivån ändå rätt acceptabel. 6/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Akane-iro ni Somaru Saka

slutet var illa! va fasen Yuuhi bara ok, bra att du erkännt att du älskar din din syrra, jag ger mig -__- OVA:n kommer iofs definitivt handla om deras kamp om "geno killer" med trevliga lättklädda scener. Kanske kommer någon annan tjej med i spelet också (sannolikhet = enorm).

 

Reaktionerna hos övriga karaktärer som inte känner till att dem inte är syskon egentligen är hel sjuka, utom hos Karen Ayanokouji som för en gångs skull reagerar normalt.

 

Nej slutet fördärvar mycket rent storymässigt, även om scenerna i slutet var trevliga. Seriens två "hjältinnor" är som jag skrev nedan väldigt trevliga, men känns som Tsukasa Kiryu (orange hårig, big tits) inte fick så stor roll som hon borde haft. I många scener får man misstankar om att även hon gillar "geno killer", men de låter det aldrig utvecklas som sagt. Även om det lilla man sett av henne under seriens gång tyder på att hon verkar vara väldigt trevlig karaktär.

 

Serien känns som en haremserie utan harem, jag misstänker spelet har mer fokus på alla karaktärerna beroende på val etc..

 

6,5/10 från och till väldigt trevlig, slutet var väldigt märkligt. Men OVA kommer kanske utvecklar något mer, men tvivlar på det. de två huvudkaraktärsinnorna var väldigt trevliga karaktärer.

 

Kannagi

Det som sänker så mycket är väl att serien är kort (kommer väl en säsong 2 antar jag, men tycker den har varit för kort för att egentligen göra speciellt mycket. Visst det har varit lite utveckling, men man har hela tiden hoppas på att Nagi ska bli sångerska och göra skiva etc, inte i denna säsongen tyvärr :(

 

sen tredje sista och näst sista avsnittet, var faktiskt väldigt tråkiga. De försökte göra det känslosamt, men nej, jag lyckades inte ta det till mig och resultatet blev mer eller mindre tråkigt.

 

väldigt trevlig serie hade några sämre punkter, men ändå 7,75/10. Egentligen är serien rätt cliché egentligen, men jag gillar karaktärerna i den väldigt mycket. Det som sänker är väl seriens korta längd.

 

Seriöst så vet jag inte riktigt vad jag ska sätta för betyg kannagi, det känns som den både förtjänar mer och förtjänar lägre betyg.

 

Tror jag har lyckats sammanfatta tankar och dylikt om serierna ganska bra nu.

 

Tryck på gröntext för mer kritiska tankar och spoilers.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

294px0088gundamzzcrewqx1.jpg

 

ZZ Gundam

En serie som kritiserats för att vara för fånig(åtminstode i början). Den är tänkt som en direkt uppföljare till Zeta Gundam men är nästan en komedi trots att Zeta var en mycket allvarlig/deppig serie.

 

Personligen så gillade jag humorn och dom överdrivna karaktärerna. Om du gillar udda, excentriska skurkar så finns det mycket gott att hämta här.

 

Handligen blir dock mycket allvarligare i andra halvan och känns då som en vanlig Gundam-serie. Om du inte gillar serier som ändrar stämning i mitten så kan detta vara ett minus.

 

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kannagi

Det som sänker så mycket är väl att serien är kort (kommer väl en säsong 2 antar jag, men tycker den har varit för kort för att egentligen göra speciellt mycket. Visst det har varit lite utveckling, men man har hela tiden hoppas på att Nagi ska bli sångerska och göra skiva etc, inte i denna säsongen tyvärr :(

 

sen tredje sista och näst sista avsnittet, var faktiskt väldigt tråkiga. De försökte göra det känslosamt, men nej, jag lyckades inte ta det till mig och resultatet blev mer eller mindre tråkigt.

 

väldigt trevlig serie hade några sämre punkter, men ändå 7,75/10. Egentligen är serien rätt cliché egentligen, men jag gillar karaktärerna i den väldigt mycket. Det som sänker är väl seriens korta längd.

 

Seriöst så vet jag inte riktigt vad jag ska sätta för betyg kannagi, det känns som den både förtjänar mer och förtjänar lägre betyg.

 

Tror jag har lyckats sammanfatta tankar och dylikt om serierna ganska bra nu.

 

Tryck på gröntext för mer kritiska tankar och spoilers.

Svar på Kannagis slut

Jag tycker inte att det tredje och näst sista avsnittet var dåliga, utan snarare tvärtom. Dessa två avsnitt visar att det kommer bli en andra säsong på serien, eftersom vi nu får reda på att Nagi inte alls vet vem hon är och varför hon gör det hon gör. Sista avsnittet har väl egentligen en liten filler-funktion eftersom den ger oss en behaglig känsla av att den sista händelsen slutade gott, samtidigt som den hintar att mycket kommer att hända i nästa säsong.

Nej, Kannagi var riktigt bra. Skulle nog vara så vågad och ge den en 9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag suckade faktiskt åt tanken på en till säsong av Kannagi, för att jag inte skulle vilja att det blir ÄNNU en serie som bygger på några fasta roller med fasta inbördes förhållanden där uppföljande säsonger aldrig försöker lösa dessa grundläggande relationer och faktiskt genomdriva lite karaktärsutveckling... men nu introducerade de ju faktiskt en riktning att ta en eventuell fortsättning i. Så, ja, mer hade inte varit fel.

 

Själva serien tycker jag var bra. Den var inte överdrivet rolig eller känslomässigt stark, men måttligt. Helt klart kompetent skrivet och regisserat all-around -- för att inte säga animerat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg faktiskt också klart Kannagi idag och blev förvånad över att det bara var 13 delar. Jag hade inte kollat upp hur lång serien skulle vara innan så hade väntat mig 24-26 delar faktiskt.

Tyvär så tog den ju slut men bra var den.

 

Som flaskis sa så tror jag också att det kommer en andra sesång, eller jag hoppas iaf det och då att de ger storyn lite mer kött på benen.

Det fanns ingen direkt story progress som drev serien frammåt. Det är lite svårt att betygsätta den iom det men en 8a kan jag nog ge för jag tyckte den var underhållande från början till slut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ga-Rei Zero

Visst det första avsnittet stör mig fortfarande, karaktärerna i den var trevliga, nästan trevligare än de karaktärerna som man får lära känna i den "riktiga" serien. Det enda de var tillför var att visa att Yomi Isayama verkligen var ond, eller kanske inte ens det, de fanns för att dö. De omnämns inte i serien alls, men jag misstänker att de tillhörde någon rouge excersistgrupp (minns inte ifall de presenterade sig i första avsnittet, men det fanns ju iaf andra exorcistgrupper).

Uppläget är snarlikt det som finns i gungrave man får se en grymt cool händelse som kronologiskt sätt inträffar långt senare, för att sedan återuppleva hur det blev som det blev. Överlag brukar jag inte gilla detta upplägget, men Ga Rei Zero lyckades med det på ett bra sätt.

 

Fick även reda på att den är en animesering av vad som hände innan Ga Rei mangan utspelar sig, ska försöka läsa den nu, för animen var så pass bra och mangan ser väldigt lovande ut.

 

Efter mycket gnäll i första avsnittet av serien så blev den faktiskt helt okej. 7/10.

 

gröntext för mer kritik och lite spoiler.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...