Hoppa till innehåll
Anime.se

UppCon:07


Rekommenderade inlägg

Att ha EN enda filmansvarig är bra (för då vet alla vart de ska vända sig) men se gärna till att ha minst en insatt person som ständigt vakar över varje projektor/dator i _varje_ filmvisningssal (och de stackarna behöver ju äta, sova, kissa etc. så de behöver avbytare), dessutom minst en extra projektor, en extra DVD spelare, ja en extra av allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Jodå, vi är visa av erfarenheterna från UC:06... ^^;

Extra projektorer kan det nog bli lite besvärligt med dock, eftersom två av dem hyrs av Scenteknik för en sabla massa pengar, och de andra lånas ihop från diverse olika håll... men extra folk ska vi ha, inte som på UC:06 där det nästan var rena turen om någon fanns där för att byta skivor :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, projektorer är dyra... om man inte har jobb eller föräldrar som man kan låna av. Men om ni nu hyr dem varje gång för "en sabla massa pengar" - hur många UppCon och andra evenemang skulle det ta innan ni tjänat in pengarna på att köpa en egen i låt säga 12000-kr klassen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Därför att de inte kostar 12,000 utan mer i stil med 120,000. Det är inga små projektorer vi talar om här, det är Sony-prylar på ungefär 0.5x0.5x0.2 m, med teleobjektiv (som bara det kostar över 10,000). Det krävs ganska rejäla grejor i de stora salongerna på Royal. UppCon (eller snarare Uppsalakai) äger redan ett par mindre projektorer som används i de mindre salongerna (sen får vi låna en eller två också), men de stora projektorerna måste vi helt enkelt hyra. Men SÅ farligt mycket kostar det faktiskt inte att hyra dem över helgen, jag överdrev lite. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

YES!

Denna gången måste jag verkligen komma! Jag deppade som fan för att jag inte kunde komma till förra uppcon:(

Nåja, denna gången ska jag komma. Ska försöka få med mig några från min förening också här i göteborg.

Vi har fått tag i en kille som har C-körkort nu, så vi får upp en hel lastbil arkadmaskiner från Göteborg!

 

puresis10.gifpuresis11.gifpuresis10.gifpuresis11.gifpuresis10.gifpuresis11.gifpuresis10.gifpuresis11.gif

Weeei sounds greate.

POP'N MUSIC FTW!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, förlåt! Jag trodde inte salongerna var SÅ stora, utan mer normala ca 200 platser som Focus i Hagsätra, där använde man ju "vanliga" projektorer.

Nja, i tre av salongerna använder vi "vanliga" dataprojektorer (såna som finns på vilken gymnasieskola eller i vilken mindre konferenslokal som helst), och de är förstås inte så svåra att få tag på.

I två av salongerna, ettan och fyran, är det dock så långt mellan duken och lämplig projektoruppställningsplats att det är väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få till det med en projektor utan teleobjektiv. Därav de stora sony-klumpedunsarna.

 

I fyran har vi kört med en projektor uppställd mitt i salongen någon gång (duken är tillräckligt liten för det), men det är ingen bra lösning, eftersom man då blockerar en halv rad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, förlåt! Jag trodde inte salongerna var SÅ stora, utan mer normala ca 200 platser som Focus i Hagsätra, där använde man ju "vanliga" projektorer.

 

Problemet är snarare biosalongernas uppbyggnad, det är väldigt smala och avlånga salonger, för att vara biosalonger, ettan och fyran. Problemet med en vanlig projektor är inte att projicera tillräckligt stort, utan att få tillräckligt _liten_ bild. I fyran är det nätt och jämnt, man kan köra med en bättre normal projektor i widescreen, men 4:3 så hamnar en del utanför ovanför och nedanför duken.

 

I ettan så räcker ljusstyrkan inte heller till med en vanlig proj, senast körde vi en Sony VPL-FX52, med 6000 ansi lumen. Det är ju inte en jätteny projektor längre, så den har sjunkit lite i pris nu, ligger på 12 000 dollar + kostnad för objektiv.

 

Förhoppningsvis kommer Royal dock ha installerat egna HD-ready projektorer till UppCon:07, vilket bör resultera i lite bättre bild, och framför allt mindre trassel för arrangörerna att rigga på morgonen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förhoppningsvis kommer Royal dock ha installerat egna HD-ready projektorer till UppCon:07, vilket bör resultera i lite bättre bild, och framför allt mindre trassel för arrangörerna att rigga på morgonen!

Och kanske billigare eftersom ni slipper hyra projektorer?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förhoppningsvis kommer Royal dock ha installerat egna HD-ready projektorer till UppCon:07, vilket bör resultera i lite bättre bild, och framför allt mindre trassel för arrangörerna att rigga på morgonen!

Och kanske billigare eftersom ni slipper hyra projektorer?

 

Nope, för vi måste hyra dem av Royal istället, fast det kanske blir billigare iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nope, för vi måste hyra dem av Royal istället, fast det kanske blir billigare iaf.

Så de ingår inte i lokalhyran? Eller de kanske höjer lokalhyran (jämfört med vad det kostade förra året när de INTE hade digitala projektorer) - men inte så mycket som projektorhyran kostar separat väl?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så de ingår inte i lokalhyran? Eller de kanske höjer lokalhyran (jämfört med vad det kostade förra året när de INTE hade digitala projektorer) - men inte så mycket som projektorhyran kostar separat väl?

 

Nej, verkligen inte! Fick priserna idag. 700kr/salong/dag + moms. Inte farligt alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...