Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad ser du på för anime just nu?


Sadokan
 Share

Rekommenderade inlägg

Såg precis dom första åtta avsnitten av Death note, kunde bara inte hålla mig längre! :)

Ångrar dock att jag såg Live action filmen först, förstörde lite för animen i och med att det inte blev lika intressant och spännande. Men nu framåt så tror jag inte det kommer vara något mer från filmen så.

 

Det intressanta med denna animen är ju att dom tar upp en klassisk moralfråga. Om man dödar en mördare/ond människa, är man en mördare själv då? Gjorde nyss ett par arbeten om dödsstraff och jag är starkt för det, har man mördat någon/gjort grova brott då har man försakat sin rätt att leva. Skulle gjort nästan exakt som Light, illa med FBI agenterna men det var ett nödvändigt ont, åtminstone ur hans synpunkt eftersom han inte visste att undersökningen på han skulle droppas.

Dessutom är polisen bara en bunt med hypokriter, vad är inte deras jobb om inte att minska och stoppa brott, och det var ju verkligen effekten av vad Light gjorde. Dessutom var det bara människor som förtjänade att dö, och skulle dom inte bli avrättade så är det pga det värdelösa rättssystemet. För övrigt, har dom aktivt dödsstraff i Japan? Dom flesta länder har inte det längre, och många av dom som har det i lagen har inte utfört något på årtionden. Vidriga EU (där har vi en konspiration värdig NHK!) förhindrar ju länder att ha det också.

 

Skulle inte ha något emot att ha min egen Death note. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det intressanta med denna animen är ju att dom tar upp en klassisk moralfråga. Om man dödar en mördare/ond människa, är man en mördare själv då?

 

"En mördare är en person som utfört ett eller flera mord. Mord innebär att man med uppsåt tar livet av en annan människa."

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6rdare

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mord

 

Jag förstår ju hur du menar, men det låter lite roligt. "Om man dödar en annan människa, har man dödat personen då?" :P

 

Men är serien bra annars då? Hur många avsnitt är den på?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men är serien bra annars då? Hur många avsnitt är den på?

 

ska bli 36 avsnitt om jag inte miss minner... och den är ren ondskefull fröjd att se på (även om det förstör lite att man läst mangan först).

 

 

 

[Off topic]

Jag förstår ju hur du menar, men det låter lite roligt. "Om man dödar en annan människa, har man dödat personen då?" :P

 

blir det inte "Om man dödar en människa, som dödat andra människor, har man dödat den människan då" känns som du skippar att man dödar en "mördare", stämmer förvisso ifall man kör på ond människa.

 

fast då blir det lite svårare för då måste man bestämma vad ond innebär, och hur ond man får och inte får vara...

 

 

f.ö. så är jag för hårdare straff, dödsstraff, kanske, men tveksamt. Tycker det är det mycket risker med dödsstraff, sen är det ofta billigare att låta dem sitta i fängelse (har för mig jag läste det nånstans iaf), med tanke på allt som ska betalas till familj och nära släktingar...

 

[/Off topic]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dom trångsynta personerna har jag inte mycket till övers för.

Jag påstår inte att de är perfekta (deras avsnitt om andrahandsrökning och miljöhysteri var vinklade och delvis direkt missvisande - vilket bara visar att man ska vara skeptisk även mot skeptikerna), men de är banne mig inte trångsynta. Men om du vill använda det som svepskäl så är det väl skit samma med den saken. icon_rolleyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dom trångsynta personerna har jag inte mycket till övers för.

Jag påstår inte att de är perfekta (deras avsnitt om andrahandsrökning och miljöhysteri var vinklade och delvis direkt missvisande - vilket bara visar att man ska vara skeptisk även mot skeptikerna), men de är banne mig inte trångsynta. Men om du vill använda det som svepskäl så är det väl skit samma med den saken. icon_rolleyes.gif

 

Svepskäl? Dom snackar ju så mycket skit så jag vet inte vad, och dom vinklar allting precis som dom vill så det passar dom och deras program.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Genshiken OVA. Jag har alla mangavolymer som finns översatta till engelska, så jag såg verkligen fram emot denna. Både OVAn:s design och humor liknar mangan mer än originalserien gjorde.

Enligt mig blev mangan mycket mycket bättre efter där animen slutade, och denna OVA är som avsnitt 13, 14 och 15 i serien, så se fram emot när denna är textad. Jag skrattade ihjäl mig när jag kollade på första OVA-avsnittet :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg 7 avsnitt till av Maria-sama ga Miteru precis, gillade varenda avsnitt. (:

Dock så kan jag inte säga att jag är så förtjust i tecknarstilen i den, miljöerna känns så stela och personerna är gjorde att bli så verkliga som möjligt, med bara brunt och svart hår. Dessutom känns den så fransk på något sätt. Jag föredrar mer stilen på tex Strawberry Panic, med lite mer varma miljöer och alla möjliga hårfärger på karaktärerna. Sen är jag lite dubbelsidig på OP och ED för serien, visst ger det ett mer seriöst intryck av att bara ha lite fin klassisk musik som öppning och avslutning, men jag föredrar faktiskt en bra sång istället. Skulle säga att en tjej som sjunger munk/opera-aktig musik (om ni fattar vad jag menar, vet inte riktigt vad jag ska kalla den stilen) skulle passat utmärkt och varit trevligare.

Sen så ser det bara dumt ut när Yumi gör typiska anime-grimaser med stilen på serien. Dessutom gör stilen att man inte direkt tycker någon av karaktärerna är direkt söta, varken Yumi (som man känner att tecknaren troligtvis vill göra söt) eller någon annan. Dock så passar stilen väldigt bra på tex Sachiko som blir vacker. (:

 

Ta dock inte mina små klagomål (snarare påpekningar) som att jag inte gillar serien, för det gör jag riktigt mycket! (:

Meeeeeeen, inte mycket love love alls än! ;_;

 

sachikoff3.jpg

(Sachiko)

 

Ps. Vad är egentligen dealen med denna evinnerliga idoldyrkan av vanliga personer i så många serier? I Maria-sama ga Miteru är den inte så farlig, alla har bara en viss respekt för dom tre rosorna och deras soeur (syster på franska). Men ta till exempel Strawberry Panic där Shizuma, som är Etoile (stjärna på franska), är dyrkad av alla. Eller Ouran Host Club där dom i Host cluben är halvt dyrkade, eller dom där tre tjejerna från flickskolan som vill få Haruhi att byta skola, dom är ju också dyrkade på sin skola med sina egna fanclubs etc. Gillar verkligen inte när dom håller på och kalla dom -sama och beteer sig som om det vore något fantastiskt att dom pratar med personen i fråga, känns så ynkligt. Är det verkligen så i Japan på skolorna? Känns väldigt orealistiskt, i Sverige skulle man snarare ogilla/förakta någon som är bättre än en själv på något, iallafall inte gilla dom för det. Men det är ju två väldigt skilda kulturer så. (:

 

Ps2. Ops, blev visst lite mer text än jag tänkt mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ps. Vad är egentligen dealen med denna evinnerliga idoldyrkan av vanliga personer i så många serier? I Maria-sama ga Miteru är den inte så farlig, alla har bara en viss respekt för dom tre rosorna och deras soeur (syster på franska). Men ta till exempel Strawberry Panic där Shizuma, som är Etoile (stjärna på franska), är dyrkad av alla. Eller Ouran Host Club där dom i Host cluben är halvt dyrkade, eller dom där tre tjejerna från flickskolan som vill få Haruhi att byta skola, dom är ju också dyrkade på sin skola med sina egna fanclubs etc. Gillar verkligen inte när dom håller på och kalla dom -sama och beteer sig som om det vore något fantastiskt att dom pratar med personen i fråga, känns så ynkligt. Är det verkligen så i Japan på skolorna? Känns väldigt orealistiskt, i Sverige skulle man snarare ogilla/förakta någon som är bättre än en själv på något, iallafall inte gilla dom för det. Men det är ju två väldigt skilda kulturer så. (:

Här är ditt svar: Välkommen till shoujo-animens värld :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kollar just nu på Ouran Koukou Host Club(mycket bra komedi med seriösare inslag), Bleach(bra action och en hel del snygga animationer) och Kanon(sett 1 avsnitt så kan inte bedömma Kanon än men den verkar grymt mysig och väldigt bra). Alla 3 verkar vara lovande serier från början till slut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En annan sak jag tänkte på som också var med i Maria-sama ga Miteru och som jag tänkt på i andra anime serier.

 

Kan verkligen skolorna förhindra deras studenter att ha deltidsjobb? Låter ju totalt sjukt, det är väl Japan dom är i och inte kommunist-Kina...

Skolan ska ha 0 att göra med sina elevers privatliv, det är vid såna tillfällen man kan ha lite tacksamhet över att bo i Sverige. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skolan ska ha 0 att göra med sina elevers privatliv, det är vid såna tillfällen man kan ha lite tacksamhet över att bo i Sverige. :>

Det gäller väl oftast privata skolor, och privata skolor (likt privata företag) vill inte befatta sig med de som kan sätta dem i dålig dager.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skolan ska ha 0 att göra med sina elevers privatliv, det är vid såna tillfällen man kan ha lite tacksamhet över att bo i Sverige. :>

Det gäller väl oftast privata skolor, och privata skolor (likt privata företag) vill inte befatta sig med de som kan sätta dem i dålig dager.

 

Det skulle fortfarande inte vara tillåtet i Sverige, speciellt inte när privata skolor inte direkt är något speciellt i Sverige (åtminstone inte skolor som tex IT-gymnasiet), och det är snarare uppmuntrat att sommarjobba etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...