Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad ser du på för anime just nu?


Sadokan
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag går ju på IT-gymnasium och det är inget speciellt med den. Det är snarare tvärtom, tycker den fungerar rätt dåligt och det är likt en vild cirkus här dag ut och in.

 

En skola jag har sökt till i Japan förbjuder deltidsjobb de första 4 månaderna men jag antar att det handlar mycket om att dem bryr sig om en så man kan fokusera sig på studierna först och främst. Å andra sida ska dem inte bry sig om ens privatliv men det är ändå skönt och veta att dem bryr sig om eleverna och vill deras bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går back to topic: håller på kollar in deathnote just nu. Verkar faktiskt vara helt klart sevärd även om jag är riktigt kräsen. Speciellt när det är serier.

 

behöver inte förklara den så mycket eftersom jag antar att det redan är 10 pers som gjort det plus att alla känner till den ^^. Har dock bara sett första avsnittet :P. Hur många delar finns det? görs den än?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går back to topic: håller på kollar in deathnote just nu. Verkar faktiskt vara helt klart sevärd även om jag är riktigt kräsen. Speciellt när det är serier.

 

behöver inte förklara den så mycket eftersom jag antar att det redan är 10 pers som gjort det plus att alla känner till den ^^. Har dock bara sett första avsnittet :P. Hur många delar finns det? görs den än?

 

för tillfället verkar den bli 36 och japp görs ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Börjat följa Manabi Straight och Kyoshiro to Towa no Sora nu också.

 

Manabi Straight var verkligen en positiv överraskning som det kanske syns i min sig. Första avsnittet var väldigt underhållande om man gillar moe serier och hade antagligen bäst animation av alla serier jag ser på just nu. :3

 

Kyoshiro to Towa no Sora började ganska halvdåligt, men jag har tänkt gett den något avsnitt till innan jag lägger ner den. Jag gillar verkligen inte bishounens...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har äntligen satt upp ett schema för varje veckodag; 1 avsnitt vardera av 2 olika serier för varje dag, sen fyller jag i med lite smått och gott vartefter lusten faller på. Igår var det Touch och Djungel-Guu Final och jag nostalgikollade på Gunbuster och parade med Diebuster. Och på tisdagar är det... (kollar) SäMoViK (Genshiken) och Domedagsvapensflickvännen.

 

Och för er som tycker "vafan, måste man BOKA för att kolla på animé, hur sjukt är det?" så lovar jag att har man bara ett tillräckligt upptaget arbetsliv och är familjefar så slutar det med att man måste "ta sig sin tid" för sina egna hobbies; stunder "då man inte har något att göra" finns liksom inte... Plus att det lätt händer att man har en serie, och tittar lite smått på den och sen hamnar den i skymundan efter 10 avsnitt för att man köpt något nytt... Det här är enda sättet att få någon form av regelbundenhet i tittandet. Dessutom får man en trevlig struktur och lite fart på animénerven också. Så det är idel kul.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wikipedia sidan är ok men det finns vissa saker som inte riktigt stämmer. Så jag klipper in DBs förklaring från Haruhi tråden för att jag inte orkar skriva en själv :)

 

http://www.anime.se/forum/viewtopic.php ... c&start=15

 

Jag vet inte vad det har fått för betydelse på andra animecommunities men när jag frågade på futaba fick jag ett par rätt roliga försök till förklaringar. De flesta var dock åt hållet: "moe~ kan inte beskrivas i ord utan det är något man måste uppleva". Men man kan väl säga att det är flera olika faktorer som bidrar till helheten. Det är givetvist utseende men också beteende och även röst. Oftast är det lolis som anses vara moe~ även om även äldre figurer kan vara det. Mikuru är ett bra exempel. I Mikururs fall är det väl framförallt hennes barnlika ansikte och uppträdande. Haruhi gav en rätt intressant beskrivning i avsnitt två.

 

Personligen så förstod var det var när jag såg första avsnittet av Tsukuyomi. Haduki skulle nog fungera som ett perfekt exempel. Nekomimi-mode..ahhhhh.

 

moe~ är i regel inte heller någon sexuell anspelning.

 

Andra exempel skulle vara Rebecca Miyamoto i Paniponi Dash! och så Yoshinaga-san chi no gargoyle

Moe är inte riktigt samma sak som att ha en fetish för någonting som wikipedia sidan säger, utan snarare känslan av att vilja beskydda eller tycka någonting är väldigt sött. Det går inte att beskriva moe, man måste uppleva det själv. Samt att en persons moe är nödvändigtvis inte en annan persons moe...

 

Här är även ett exempel på vad som kan vara moe (och är det någonting fruktansvärt enligt mig)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För en ordentlig djupdykande analys av moeträsket har Heisei Democracy skrivit en lång essä. (Och håller ni inte med, tänk på vad Orrin skrev: "Samt att en persons moe är nödvändigtvis inte en annan persons moe... " :)

 

Saber är väl inte direkt moe~ jämfört med Sakura

CCSakura? Moe~~~!!

 

Red.: Aha, ni syftade alltså på en Sakura i Fate/stay night... *n00b*

Bah, CCSakura är ändå mest moe i landet. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Funderar på att se Air ikväll, dock så känner jag att det blir lite mycket med 13 avsnitt+summer specials+film på en Söndagskväll, och är inte så förtjust i att se dom riktigt bra serierna på vardagar, och inte heller vill jag vänta till nästa helg med att se klart den.

 

Annars blir det nog Ayakashi (serie baserad på klassiska japanska spökhistorier) eller se om Suzumiya Haruhi no Yuutsu! (:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

eller se om Suzumiya Haruhi no Yuutsu! (:

Yuutsu X

Yuuutsu O

 

Hmm? :>

För att vara ärlig så föredrar jag faktiskt att säga The Melancholy of Suzumiya Haruhi, men för att verka professionell så kollade jag upp det japanska namnet på Animenfo. :P

SuzuHaru är annars ett enklare sätt att skriva det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Följer ytterligare några serier nu.

 

Hidamari sketch

En mycket underhållande serie från Shaft som är baserad på en 4coma manga, första avsnittet påminde lite om en blandning mellan Azumanga Daiou och Pani Poni Dash.

 

Venus versus virus

Trevlig serie om två tjejer som jagar monster, faktiskt riktigt underhållande. Kan inte säga så mycket mer efter bara ett avsnitt.

 

Saint October

Små larvig serie som av någon anledning lyckas underhålla mig ändå, kommer följa den så länge jag tycker den är kul.

 

Sen så har jag slutat följt Code Geass och kommer antagligen att sluta med Death Note också.

 

Så jag följer 10 serier just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...