Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad ser du på för anime just nu?


Sadokan
 Share

Rekommenderade inlägg

Major

Med snart avklarad femte säsong insåg jag häromdagen att detta är den anime jag följt längst över huvudtaget, sedan -06 tills nu.

Hur är femte säsongen? Har inte börjat se den ännu. Vad jag fattat så handlar den om att Goro kommer hem till Japan?

 

Major är riktigt bra minst sagt. Och säsong fem handlar helt enkelt om VM turneringen för baseball. Femte säsongen är enligt mig snäppet vassare än säsong fyra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Major

Med snart avklarad femte säsong insåg jag häromdagen att detta är den anime jag följt längst över huvudtaget, sedan -06 tills nu.

Hur är femte säsongen? Har inte börjat se den ännu. Vad jag fattat så handlar den om att Goro kommer hem till Japan?

 

Ett stort "nja"... om jag inte minns helt fel så susar Goro tillbaka till Japan just för att kvala in till landslaget, samt träffa lite gamla vänner och träffa Kaoru =D

 

Men i det stora hela läggs allt fokus, precis som Blå skrev, på VM-turneringen och Goros, Juniors och Gibsons lilla "kärlekstriangel".

 

Major är fortfarande förbannat bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg det var lite diskussion om major så tänkte slänga in denna fråga även om detta kommer lite off topic men vilken serie tycker ni man ska börja med Touch eller major s1-5. tack i förhand.

Jag personligen tycker att major var lättare att komma in i (och lättare att få tag på <.<) än Touch, nu har jag i och för sig inte sett så långt in i Touch så jag är nog inte bäst lämpad till att uttala mig om detta ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trots att jag fortfarande håller igång långköraren av alla långkörare, Pokemon, har jag börjat titta på ännu en långkörare: Gintama. Efter 68 avsnitt kan jag bara konstatera att det är något av det unikaste jag sett på länge; den skämtar och refererar till all japansk obskyriteter mellan himmel och jord, och bjuder mer än gärna på kiss- och bajs-humor. Flirtar gör den också med den fjärde väggen ("enligt mina beräkningar kommer jag att bli besegrad om två scener!"). Någon röd tråd finns knappt, och det är svårt att veta när avsnitten finns med i mangan eller ej, men när alla avsnitt är lika härligt skruvade kvittar det lika.

 

Vad som dock är störande är Crunchyrolls undertexter, som gör allt för att förstöra för tittaren genom att poppa upp förklaringar så fort det kommer en referens. Att de förklarar språkliga ordvitsar som den gemene japanen skulle förstå utan problem har jag inget emot, men är det verkligen nödvändigt att peka ut att "My Neighbour Pedoro" är "en uppenbar parodi på My Neighbour Totoro"? Om det är så uppenbart så behövs det väl knappast förklaras! Och om inte japanerna fick en notis om det var det knappast menat för oss att få det heller. För mig känns det som att jag går miste om humorn om referensen står förklarad längst upp på skärmen, speciellt om jag hade förstått den på egen hand; Lucky Star hade inte varit hälften så rolig om man varit tvungen att pausa stup i kvarten och läsa om saker som "uguu~ kommer från TV-serien Kanon och sägs av karaktären Ayu Tsukimiya".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gintama

Gintama är helt jävla underbar, förmodligen en av de topp tio roligaste verk (tecknat eller ej) jag har sett. 170 avsnitt och den är fortfarande oförutsägbar -- det enda man alltid vet är att det inte kommer att gå som man väntar sig.

 

Mina favoritskämt är (kanske, det är så många bra) när det drivs med narrativa konventioner och klyschor. I ett avsnitt räknar Katsura får för att somna. När han kommer till det trettonde hoppande fåret börjar han minnas ett flera minuter långt skoldrama där han är tränare för ett tjejbasketlag. Egentligen är det inget i dramat i sig som är roligt -- faktiskt hade det funkat på egen hand, om än det är lite klyschigt -- men just i denna serie blir det så otroligt malplacerat att man inte kan sluta skratta.

 

Samtidigt kan serien visa både ball shounenaction och rörande drama, när den vill. Jag har all respekt för seriens regissörer.

 

Åsssssså länkar jag återigen till det här Gintama-klippet som jag svensktextade. Inte det roligaste i serien, men visar lite av det där vi säger om snuskig humor, parodier på narrativa konventioner (manligt slagsmål), fjärde-väggen-brytande och att allt är så jäkla outgrundligt ologiskt.

 

Jag hade kunnat vara betalande Crunchyroll-medlem enkomt för Gintama. (Ord angående textningarna dock. Översättarnotiser är djävulens påfund.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Ord angående textningarna dock. Översättarnotiser är djävulens påfund.)

Gintamasub1.jpg

Mejlade Crunchyroll och föreslog vänligt att de skulle se över sina textningsprinciper, exempelvis ha ett separat spår med "rena" undertexter, och skickade med den bilden som skräckexempel. Svar:

Hello Sceleris,

 

We have to pay for the subtitles and if we request that 2 versions be made, we'd most likely have to pay extra but I'll notify the proper people to see if this can be done.

 

Best of Luck,

~BasouKazuma

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gintama

Gintama är helt jävla underbar, förmodligen en av de topp tio roligaste verk (tecknat eller ej) jag har sett.

 

Började kolla på några avsnitt av Gintama för länge sen men kom aldrig riktigt in i det.

Kanske borde prova på det igen om det ska vara så bra xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm. Jag ser på

 

Saint Seya: The Lost Canvas

Needless

Sengoku Basara

Tayutama

Aoi Hana

Tears to Tiara

Spice and Wolf 2

Pandora Hearts

Genji Monogatari Sennenki

Princess Lover

CANAAN

Major S3

Flame of Recca

Kaleido Star

Phantom ~Requiem for the Phantom~

Shinkyoku Sōkai Polyphonica crimson S

 

Och några till. Har ungefär 30 serier jag kollar på. Har dock inte ork att skriva upp exakt alla här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag kanske inte borde hänga upp mig på Gintamas översättningsnotiser, men seriöst

GintamasubbStor4.jpg

För "Sten-Sax-Påse" är ju inte en exakt ordagrann översättning...

 

För övrigt fick jag låna av en kompis DVDerna till Kashimashi: Girl Meets Girl. Efter sex avsnitt ligger serien endast på medioker i mina ögon, och triangeldramat blir bara obehagligt när den ena parten är en av de mest förhatliga kvinnorna som någonsin vandrat det kända animeversum. Att se klart, eller inte se klart...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...