Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad ser du på för anime just nu?


Sadokan
 Share

Rekommenderade inlägg

Såg några avsnitt av Pandora Hearts, men jag är osäker på om det blir mer. Inte nog med att det knappt var vad jag skulle kalla "animerade bilder" utan snarare en massa stillbilder; det var dessutom ganska taffligt gjort även i scenerna de har lagt lite energi på. Det lutar åt att jag håller mig till mangan i fortsättningen. Stor besvikelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sitter nu och kollar på en hel drös serier;

honey and clover, kanon, air, myself yourself för att nämna några.

 

Myself, Yourself underbar serie :D redan sett den. Helt underbar.

 

Tittar själv just nu på. GPX, Hitman Reborn. Cobra, Vampires Bund, Ladies Vs Butler. Baka Test, Onimari Hinimari eller hur den stavas XD haha. Och lite mera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har tittat lite på Fullmetal Alchemist (d.ä.) och har kommit förbi de avsnitt jag såg 2004-2005. Första säsongen drar mot sitt slut och jag får väl säga att jag gillar det jag ser, framförallt den tjusige Scar. ;) Däremot är Funimations undertexter under all kritik, så det händer att jag klickar bort dem i ren frustration. Förr i tiden betydde "officiella" översättningar på DVD att man fick översättningar av en viss kvalitet, men den här textremsan är bara snäppet över de japankåta amatöröversättningar jag så passionerat avskyr.

 

Jag har även sett ett par avsnitt av Durarara (Dyurarara?). Även om serien i stil, berättelse och karaktärstereotyper* är mer eller mindre en kopia av Boogiepop (som ju gav upphov till de moderna lättromanerna från förlaget Dengeki, som ger ut båda serierna) har serien sina poänger. Det faktum att jag älskar Ikebukuro och känner igen många av platserna i innerstaden där karaktärerna rör sig är ett stort plus förstås. Jag har på den senaste tiden drabbats av bortlängtan och det hjälper en smula att se på Durara. Vandringen genom Ikebukuro Stn i början av första avsnittet var helt underbar.

 

*

Mystisk tjej på en fet MC? Check. Själslösa killar som lurar unga flickor? Check. Unga tjejer och killar som tappar framtidstron och ponerar självmord efter att ha sett förljugenheten i samhället? Dubbelcheck.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Däremot är Funimations undertexter under all kritik, så det händer att jag klickar bort dem i ren frustration. Förr i tiden betydde "officiella" översättningar på DVD att man fick översättningar av en viss kvalitet, men den här textremsan är bara snäppet över de japankåta amatöröversättningar jag så passionerat avskyr.

Funimations policy verkar vara friflytande dubbar och bokstavliga undertexter så blir alla glada. För om man inte tittar på dubben borde det betyda att man vill ha det så närliggande det japanska språket som möjligt, eller? Förrutom att ändå inte får riktigt samma känsla som japanerna i alla fall, inte ifall dialogen i texten inte kan läsas med samma flyt som som japanerna får höra i talet. Den största anledningen till att välja japanska med textning, åtminstone för min del, är för att få de rätta tonlägen och rösterna, inte för att få höra de härliga suffixen (eller få ordvitsarna förklarade direkt i textningen *burr*).

 

Till deras försvar är dubben å andra sidan helt förträfflig, där nästan alla roller faktiskt kan mäta sig med originalet. Jag skippade till och med japanskan när jag såg filmen.

 

 

För övrigt har jag börjat se på Jubei-chan. Minst sagt en knasig serie på ett knasigt koncept, och sånt gillas. Och de här DVDerna en bra textöversättning, vilket hjälper. Hatten av för The Ocean Group.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nana

Jag såg de första avsnitten för ett par veckor sen men tyckte inte animen kändes som något speciellt. Bestämde mig för att ge den ytterliggare en chans och insåg hur grovt jag underskattat Nana. Blir nog en sån anime som man får abstinensbesvär av i en vecka eller två efter man avslutat den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Full Metal Panic! för andra gången, riktig bra seriös humor blandning med lite inslag av romans ^^

 

Något jag stör mig på och har stört mig ett tag redan nu är att i många serier så är de utländska tjejerna ofta lika långa eller t.o.m kortare är de japanska i serien, dessutom har dem ofta mindre bröst!?... det tycker jag är konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tre avsnitt av Chu-Bra senare...
är jag faktiskt morbit nyfiken på hur det kommer gå. Visst är detta en ursäkt att glo på flickors underkläder, men det är också en saga om en flicka som kämpar emot det cyniska samhället för att kunna uttrycka sitt intresse för det hon gillar mest, något jag lite grann kan relatera till. Återstår att se om seriens titel gäller även i den svenska betydelsen av ordet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Chu-bra!! (varför hamnar man alltid framför skolflickor i underkläder?)

Bakemonogatari (det finns bara 14 avsnitt, eller hur?)

Sora no Woto (två delar Strike Witches och en del K-on!, blanda och servera)

Lucky Star (bättre sent än aldrig)

Haruka And The Magic Mirror (3d-film, vet inte om det passar här.. men OJ, vad bra den var!)

 

 

This is the shit, man!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Tänkte bumpa en gammal tråd med frågan..

 

Serien Hitman Reborn, är det något att fortsätta se på? Såg nämligen första avsnittet och var ytterst skeptisk. Jag reagerade på den halvtaskiga humorn och den mindre bra animeringen.

 

Storyn verkar riktigt bra faktiskt å andra sidan :) Kommer han utvecklas till en "badass" karaktär? Kommer hans fighter innehålla enbart "dying will" patroner?

 

Ursäkta om jag är lite otydlig :O

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Serien Hitman Reborn, är det något att fortsätta se på? Såg nämligen första avsnittet och var ytterst skeptisk.

Avsnitten 1~19 är bara en introduktion av karaktärerna och har utöver det inget med handlingen att göra. Avsnitten är också väldigt repetiva, dvs en "knasig" situation uppstår, Reborn skjuter en kula fylld med "Döende Vilja" och Tsuna beter sig som en pajas. Att börja från avsnitt ~20 är inte ovanligt, faktiskt, eftersom många blir avskräckta av den flummiga början.

 

Vid avsnitt 20 tar dock handlingen fart och i sinom tid växer de ifrån patronerna. Jag kan garantera att den är värd att kika vidare på om man så har det minsta shounen-intresse. Om han utevcklas till en "'badass' karaktär" får du helt enkelt ta reda på själv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Angel Beats! är okej. Ser bra ut (bortsett från teckningsmissar man näppeligen ser), innehåller inte en (1) kille och 30 tjejer, och är småkul, även om regin får det att kännas som allt annat än naturligt. Skämten blir en aning krystade, som om författaren har försökt vara rolig mer än han faktiskt varit det. (Typ att inte ha ett sinne för humor, men vara duktig på att härma någon som har det.) Vi får väl se om Jun Maeda lyckas ta det som nördar gillar med hans gråt-spel (Kanon, Air, Clannad) direkt till animéversionen den här gången.

 

Arakawa Under the Bridge är rätt trist, och Akiyuki Shinbo/Shaft använder sina visuella knasigheter så mycket i alla sina serier att till och med det blir slentrian. Men jag antar att jag gillar Maaya Sakamoto, så jag håller ut.

 

B Gata H Kei hade jag stora problem med först. Jag är inte överdrivet pryd, så jag välkomnar en animé som för ovanlighetens skull erkänner ungdomars (och speciellt unga flickors) sexualitet. Men vad hjälper det när man inte gillar huvudpersonen? Yamada verkade otrevligt självisk och överdrivet promiskuös. Dessutom var skämten allmänt feltajmade, de hade en onödig liten "gud" som kommenterar på gammeljapanska, och var allmänt småtaskig. Men! Efter jag läste mangan... så har animén fortfarande samma problem (samt att det känns mer "romantisk komedi" och Yamada känns mer tsundere) -- men bilden av mangans mer sympatiska Yamada smittar av sig och får mig att tänka att den animerade kanske bara är något felrepresenterad.

 

Durarara!! är tillräckligt välgjord, intressant och underhållande, men jag har svårt att bli engagerad på riktigt. Vet inte varför.

 

Heroman ser bra ut, men weeaboo som jag är så känns det lite avtändande med en japansk-amerikansk amalgam av klyschor. Men Bones brukar animera ordentligt, så jag vill nog se mer. Påfyllning, Joey!

 

Ichiban Ushiro no Daimaou, för att jag måste se åtminstone en trosshow varje säsong. Den är inte helt utan meriter. (Jag är inte så kräsen med vad jag räknar som en merit.) Har uppskattat ett och annat skämt, och protagonisten är inte den sort med en inre kraft som bara råkar komma fram i nödfall, utan han blir stark rätt fort. Lite kul att se honom bokstavligt talat bryta benen av folk. Och så gillar jag robotar.

 

Kaichou wa Maid-sama! var överraskande nog inte en fetisch-serie för killar som gillar pigor, utan en shoujo-serie med en kapabel huvudperson. Hon är sympatiskt fattig, hårdnackad när det gäller killar, skicklig och duktig. Det gör det "lustigt" att hon trots sin "perfekta" framställning ändå alltid blir satt på plats av seriens "prins". Ett karaktärsgalleri man kan tycka om, och en visuell stil jag gillar (och en del roliga ljudeffekter), men "perfekt flicka träffar perfekt pojke" gör inte alltid de mest intressanta berättelserna...

 

Mayoi Neko Overrun! är lite intressant i att varje avsnitt har en ny (kombinerad) manusförfattare, storyboardtecknare och regissör. Det gör att det känns allt annat än sömlöst, men också lite roligare att se hur varje regissör sätter sin prägel. I tredje avsnittet lyckades Yoshimasa Hiraike (Kaleido Star, Working) klämma in både en för genren narrativ liten "twist" och lite dugligt hanterat drama, och det "kontroversiella" fjärde avsnittet stod Akitaro Daichi (överraskande högprofil) för. Ganska lamt att tsundere-barndomskamraten ska vara så tsundere att hon talar uteslutande tvärtomspråket, men jag hatar henne inte. Hyfsad röstis, och så hade hon söta kläder i ett avsnitt. icon_redface.gif

 

Rainbow hade ett tråkigt första avsnitt, men originalet ska ju vara så bra, så ännu ger jag inte upp. Fast taggad inför nästa blir man ju inte.

 

Working!! är harmlös. Eftersom jag alltid fastnar för utstickande ljud så har jag fastnat för öppningslåten, och då främst refrängen. Av samma skäl gillar jag Kana Asumi som lilltjejen Popler. Inte rolig-rolig, men det känns helt okej att se på den. Och lite lustigt att i princip se Shizuo och Izaya (Durarara) knega i köket.

 

Yojouhan Shinwa Taikei hade ett bra första avsnitt. Jag förutspår att jag kommer att tycka bättre om denna än Kaiba (samma regissör), för att det utspelar sig i en värld som åtminstone påminner om den vi lever i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ojoj. :) Mycket man följer just nu.

 

B Gata H Kei

Kaichou Wa maid-sama

Mayoi Neko Overrun!

Kiss X Sis (TV) <3

Ichiban Ushiro no Daimaou

 

Tittar Igenom några gammla serier också

 

Love Hina, Absolut älskar den serien. en gammal goding som alltid är bra :)

Mamoru-kun ni Megami no Shukufuku wo! Okej. finns inget dåligt att säga om denna totalt älskar den. har sett den 3 gånger snart och den är lika bra som första gången jag såg den

 

Ska börja titta på Onegai Teacher så fort jag blr klart med dom hära 2 :)

Sen blir det säkerligen om jag orkar se Claymore igen. Vet inte, Den serien var ju absolut underbar. Så får se vad framtiden säger :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De fem lövens hus, den nya serien om en herrelös, mjäkig samuraj som ofrivilligt går med i en kidnapparliga, är skön att följa. Långsam utan att vara tråkig. Gillar musiken.

 

Vet inte varför, men jag har börjat se Ichigo 100% (kille är kär i fyra tjejer) som är otroligt klyschig och valhänt producerad. Hatsukoi Limited (av samma mangatecknare) var mycket bättre -- högstadie-/gymnasiesnusk gjort rätt.

 

Uchuu no Stellvia (rymden år 2356, en bunt ungdomar får gå rymdskola som förbereder solsystemet inför andra chockvågen från en supernova) har kommit ut på Blu-ray, så det kändes lämpligt att äntligen se den. Helt okej, fast ingen spänning än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De fem lövens hus, den nya serien om en herrelös, mjäkig samuraj som ofrivilligt går med i en kidnapparliga, är skön att följa. Långsam utan att vara tråkig. Gillar musiken.

 

Vet inte varför, men jag har börjat se Ichigo 100% (kille är kär i fyra tjejer) som är otroligt klyschig och valhänt producerad. Hatsukoi Limited (av samma mangatecknare) var mycket bättre -- högstadie-/gymnasiesnusk gjort rätt.

 

Uchuu no Stellvia (rymden år 2356, en bunt ungdomar får gå rymdskola som förbereder solsystemet inför andra chockvågen från en supernova) har kommit ut på Blu-ray, så det kändes lämpligt att äntligen se den. Helt okej, fast ingen spänning än så länge.

 

Ichigo 100% är en bra serie jag gillar den :)

 

Och det jag ser just nu som jag inte följer varje vecka är

 

Karin Verkligen gillar denna serie :) Massvis med glädje och massa overrated humor :D haha! + lite kärlek . jummy

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som en del andra....

B Gata H Kei

Kaichou Wa Maid-sama

Mayoi Neko Overrun!

Kiss X Sis

Working

 

Working påminner mycket om min egen resturang.... ;)

Kiss X Sis, jaja, jag har det så hemma ;)

B storlek & "pxxr" stil är helt ok, inte så kass som man tror först.

Det jag gillar bäst är dock Kaichou Wa maid-sama

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som ovan mig så kör jag på vad denna säsongen har att erbjuda och några till.

 

B Gata H Kei (mmh...)

Kaichou Wa Maid-sama (tänkte droppa men har blivit lite intressantare nu)

Mayoi Neko Overrun! (Nyaa)

Kiss X Sis (börjar tröttna)

Working (Gillas)

Angel Beats (Mystiskt intressant)

Arakawa Under the Bridge (Konstig)

Full Metal Alchemist:Brotherhood (Snart upplösning!)

 

Higurashi no Naku Koro ni

Trigun

Hunter x Hunter

Seikai no Monshou

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som ovan mig så kör jag på vad denna säsongen har att erbjuda och några till.

 

B Gata H Kei (mmh...)

Kaichou Wa Maid-sama (tänkte droppa men har blivit lite intressantare nu)

Mayoi Neko Overrun! (Nyaa)

Kiss X Sis (börjar tröttna)

Working (Gillas)

Angel Beats (Mystiskt intressant)

Arakawa Under the Bridge (Konstig)

Full Metal Alchemist:Brotherhood (Snart upplösning!)

 

Higurashi no Naku Koro ni

Trigun

Hunter x Hunter

Seikai no Monshou

 

Följer nästan EXAKT samma serier som dej doc så börjar jag inte tröttna på Kiss x Sis :) Tycker det är lika roligt varje avsnitt ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...