Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad ser du på för anime just nu?


Sadokan
 Share

Rekommenderade inlägg

Min diet består f n av:

B-gata H-kei. En serie som kämpar med att inte trilla ned i formelträsket. Vartannat avsnitt är skamlöst uppsluppet som en dansk gladporrfilm, nästa avsnitt är serien på väg ned i djupaste skolgårdskomedigenreskåpmaten.

Sennen-joô, Tusenårsdrottningen. En Reiji Matsumoto-serie som lyckas undgå att bli en rymdopera. Handlingen har fötterna på jorden och varje avsnitt har riktigt välportionerad spänning. Mysigare än det mesta, och med bra röstskådespel.

Rainbow – de sju i cell 6, avd. 2. Superdramatiskt shônendrama i en ungdomsvårdsanstalt på 50-talet. Likheten med de tidiga avsnitten av Ashita no Joe är slående, det är samma ö med samma uniformer men desto jävligare vakter. En riktig nagelbitare som däremot inte når några höjder rent visuellt. De försöker få till en snygg miljöteckning, men det saknas korn i bilden.

Mahô shôjo Lalabel. Magisk flicka i den gamla Toei-stilen. Alla drag från Cutey Honey, Majokko Megu-chan och Hana no ko Lunlun känns igen, trots att varken Araki eller Himeno har haft något med design eller animation att göra. De flesta avsnitt är riktigt välanimerade.

Danguard Ace. Långsamt berättad robotserie (roboten har ännu inte visat sig) signerad Reiji Matsumoto. Nekketsu i stora lass – någon får en snyting i varje avsnitt och manliga tårar fälls i floder. Har man tur har Shingo Araki jobbat på just det avsnittet.

Working. En serie som visade sig roligare än väntat, även om skämtmaskinen inte går på högvarv. Istället stoppar de in nya figurer med sina egna små problem i nästan varje avsnitt och hoppas att humorn ska födas av sig själv. För det mesta lyckas persongalleriet hålla lågan uppe, men inte utan att det känns forcerat jämfört med vissa andra vardagskomedier. Definitivt en av säsongens mest vältecknade serier.

Miyuki. I stort sett den enda Mitsuru Adachi-serien som inte handlar om sport, bortsett från Kul i plugget. Eftersom det här är en romantisk killserie från tiden före Love Hina har den hjärtat på rätta stället och Miyuki (syrran alltså) har en fantastisk röst och obefintlig skådespelartalang. Jämfört med Orange Road känns den däremot lite platt.

Dragonar. Sunrise gjorde en ny Gundam men hade den goda smaken att döpa den till något annat. Summa summarum kan man vara glad att Gundam gjordes 1979 och inte 1988, för huvudpersonerna i Dragonar är ganska odrägliga. Känns lite som om Dragonar har gjorts för att gå hem utomlands med sina figurer tagna ur en collegefilm. Däremot vältecknad.

4-jô-han shinwa-taikei – Ett mirakel på 10 kvadrat. Snacksalig och konsekvent konstig, inte minst teckningsmässigt. Frågan är om konceptet med samma handling under nya premisser håller en gång till efter både Higurashi och Haruhi.

Wingman. Masakazu Katsuras förstlingsverk, innan han blev en snuskgubbe med en gudabenådad penna. På den här tiden var han också snuskig, men tecknade som en medelmåtta. Enkla teckningar, snygga färger, manus av Akiyoshi Sakai. Väldigt enkel humor och en massa naket och samma typ av relationer som i Miyuki.

Georgie. Teckningar som vinglar mellan "härligt!" och "ska ögonen sitta där?". Dramat är det dock inget fel på, och jag längtar tills det blir dags för Georgie, Arthur och Abel att ge sig av från gården i Australien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 7 av Ichiban Ushiro no Daimaou var väldigt udda när jag såg det förra veckan. Jag kollade just upp vem animationsregissören var, och när det visade sig vara

så klickade det. Det närmaste jag kan likna sjunde avsnittet med är TV-serien Needless, där Numata hade en framträdande roll.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tittar för första gången på Clannad :)

Det är för få på detta forum som uppskattar Kyoto Animations adaptioner. Hoppas du blir ett tillskott där :3

 

Och jag som levde i tron om att de flesta på det här forumet uppskattar deras adaptioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tittar för första gången på Clannad :)

Det är för få på detta forum som uppskattar Kyoto Animations adaptioner. Hoppas du blir ett tillskott där :3

 

Och jag som levde i tron om att de flesta på det här forumet uppskattar deras adaptioner.

Onekligen är deras serier omtyckta även här, men vi kanske inte offrar på KyoAnis altare tillräckligt mycket för att blidka vissa av deras högpräster... ^_^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tittar för första gången på Clannad :)

Det är för få på detta forum som uppskattar Kyoto Animations adaptioner. Hoppas du blir ett tillskott där :3

¨

 

Haha ;) inte många som tycker om det eller?

 

SJälv har jag nu kommit till Avsnitt 5! Riktigt bra htitls :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Unnade mig ett avsnitt Ace o nerae (Sätt ett ess) idag.

 

Avsnitt 20 måste vara det mest fulländade jag sett i regiväg. Så vacker och välgjort att man ryser. Jag var helt säker på att det var en ung Osamu Dezaki i toppform tills jag såg eftertexterna. Bildmanus av Saki Makura, ett namn jag sett många gånger förut. När jag skulle kolla upp Saki visade det sig vara ett av Dezakis många alias.

 

Snacka om att en bra regissör kan göra skillnad!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser vidare på Ace o nerae. Avsnitt 23 var ovanligt vackert. I eftertexterna står Madhouse angivna som animatörer, plus ett namn till: Yoshiaki Kawajiri. Vissa människor har uppnått sin berömmelse genom hårt arbete.

 

25:an har Ikuo Fudanoki (札ノ木幾夫) som huvudanimatör. Han har även jobbat på Ashita no Joe (första serien) och Cobra och är en animatör av den gamla skolan, en sådan som får varje teckning att kännas helt rätt, en som kan uttrycka det mesta i ett enkelt streck. Han har den där "där satt den"-känslan som i synnerhet 70-talets stjärnanimatörer äger.

 

Ace o nerae hade ju en fullständigt minimal budget. Bakgrundsfigurer har inga ansikten och rör sig aldrig, stillbilder är legio. Ibland ser det ut som om städerskan har fått rita celler för att det ska gå ihop. Just därför märks det så tydligt när ett tvättäkta proffs kliver in och får saker och ting att röra sig så exakt, så tydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg att Djävulsmänniskan Bem (妖怪人間ベム) fanns på Animejungle för runda tusenlappen plus dyr frakt till Sverige, så jag lyckades åstadkomma ett olagligt avsnitt (med italiensk text, hade inte italienarna en dubb av den här serien) för att se om den var någonting att ha. Det var fan vad bakgrunderna var snygga! Tyvärr var ljudkvaliteten fruktansvärd, som vanligt med serier äldre än från 80-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag trodde inte jag skulle gilla Strike Witches, men öppensinnad som jag är gav jag den trots allt en chans (då den finns tillgänglig gratis bakom regionslås får jag inte alltför dåligt samvete av att ladda ner den; det är inget jag behåller på datorn ändå), och det blev en positiv överaskning. Tros-centriska kameravinklar och en del karaktärsstereotyper till trots måste jag erkänna att jag får åtminstone hyfsad behållning av serien. En historia finns där, den är till och med någorlunda välskriven (och detta är nog den bästa textningen jag sett från Funimation), vilket hjälper mig stå ut med gulligull-designen. Lägg till potentiella lesbiska romanser (kom igen nu, bryt fri från standardmallen och utveckla dessa!) så har vi något värt att kolla in.

 

Men hur länge till?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gjorde lite vidare efterforskningar ang. Djävulsmänniskan Bem, och visst fanns den på italienska. Med en fantastisk, ytterst italiensk öppningsvinjett (Bem, il mostro umano). Undrar om man inte skulle se serien på italienska istället, man kanske slipper det värsta av de skärande 60-talsljuden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...