Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad ser du på för anime just nu?


Sadokan
 Share

Rekommenderade inlägg

Ännu en avstämning den gångna veckans avsnitt.

 

Ika Musume 8: Fortfarande urkul och en fin ljusglimt mitt i veckan.

Inget speciellt att nämna den här veckan dock... sött att Bläckfisktjejen kan bli sjuk, och härligt att äntligen få se den där läckra räk-kostymen igen :D

 

Sista delen var i och för sig lite fin, när hon får lära sig vad ett paraply är och vi ännu en gång får prov på att Bläckfisktjejen är ett proffs på allt. Synd för paraplyet :(

 

The World Only God Knows 8: Slemmigare lärare får man ju leta efter...

Kul med ett lite annorlunda avsnitt helt plötsligt, har dock delade meningar om just den här "återberätta samma historia flera gånger"-berättarstilen :/ Tumme upp för det fullkomligt omotiverade musiknumret, Elsies matlagning och mycket väl sagda ord från vår manliga huvudperson!

 

Panty & Stocking 9: Jag blev överraskad minst sagt

...inte över första delen, den var ju väntad, men den andra delen var, för serien väldigt ovanlig. Nästan på snudden av småseriöst. Undrar om man kommer ta vara på den här "göra spöken lyckliga"-grejen i framtiden, eller kommer man köra vidare som vanligt?

 

Bakuman 9: WHOO! Action!

Glad över att Tecknarens lilla depression är över, kul att äntligen se tjejerna i lite mer action, inte minst den Aktivas lilla ensidiga romans med Plugghästen... undrar om man kommer se mer av Tjejplugghästen dock... hoppar gärna deras lilla drama. Att sedan se hur billigt Plugghästen bor och hur hans boende inte speglar de förväntningarna man byggt upp av hans personlighet i tidigare avsnitt är väldigt kul, visst kunde man förvänta sig något i den här stilen med tanke på vad Plugghästen berättat om sin familj sedan tidigare. Kanske går mina förväntningar i uppfyllelse i nästa avsnitt, för den Aktiva verkar ju ha några scener i Studion :D

 

Lillasystern 9: En heldag porr <.<

Gillade starkt scenerna med Goth-tjejen i sitt vardagsesse! Samt överlag kul att se hur Lillasysterns kompisar har det privat för en gångs skull, även om Übernördens riktiga identitet som rik ädelskvinna var lite sisådär... fast inte oväntad, det verkar ju populärt att karaktärer med flaskbottenglasögon skall bli en helt annan person (utseendemässigt) när de väl lämnar kroppen. Lillasystens spel är också lite kul då det uppenbarligen är gjort för 1920x1080, till skillnad från verkligheten som sträcker sig upp till 800x600, kanske 1024x768 i vissa fall. Mycket möjligt att siffrorna ökat sedan jag senast kikade på ett spel... men men...

 

I vilket fall är det ganska kul att man släpper syskonrelations-grejen lite och åtminstone gör ett avsnitt med fokus på de tre vännernas (och jerrys) relation mellan varandra. Någon mer än jag förresten, som tyckte att Jerrys samtal till Goth-tjejen var lite underligt. Har förgäves försökt analysera djupare i det här, han verkar ju vara misstänkt intresserad i sin lillasysters kompiskrets, mer än nödvändigt kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bakuman 10: HERREJÄKLAR! Nu äntligen kör man igång!

Speciellt en sak gjorde mig grovt intresserad i det här avsnittet! När Jack-killen nämnde för Tecknaren och Plugghästen att de skulle få saker gjort snabbare med en medhjälpare fördes tankarna direkt till den Aktiva! Jag menar, hon vill ju av någon kåt anledning vilja spendera så mycket tid hon kan med Plugghästen, och således också i deras studio, så varför inte ge upp sina framtidsdrömmar (hon är faktiskt den enda av de fyra huvudrollerna som INTE har någon redovisad framtidsdröm <.<) och bli medhjälpare? Hon kommer ju ändå gå på samma skola som killarna, och hon får sitta bredvid sin pojkvän i den misstänkt lediga stolen som finns där.

 

I övrigt var allting bra som vanligt, de gjorde skräpresultat, fick en halvprivat redaktör på Jack och gratis coaching, och nästa avsnitt verkar även det bra :D

 

Hittills glad över att serien lyckas hålla ett bra tempo framåt, det är ju inte direkt så att de sitter och målar ett kapitel i tio avsnitt, utan här löser ju tävlingarna av varandra, och de pumpar ut helballa koncept och handlingar i ett rakt tempo!

 

Tummarna pekar uppåt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Det är inte jag som spammar, det är ni som skriver för dåligt mellan mina inlägg >.<"

Nåväl.

 

Detektivopera Mjölkig Holmes har hamnar i något av en svacka. Avsnitt 9 var ok, men 7 och 8 hade väldigt lite att erbjuda. Avsnitt 7 råkade också vara avsnittet där halva rollbesättningen var nakna. Sammanträffande? Mycket i serien börjar bli gammalt antar jag. Speciellt Kokoro-chanskämtet. Det borde uppdateras om det ska vara kvar.

 

Panty och Stocking har också blivit mindre och mindre värd. Jag hade någonstans förväntat mig en spännande handling i ett galet utförande. Istället fick vi... ett galet utförande. Systrarna slåss inte ens mot några spöken längre. Inte på något som helst allvarligt sätt i varje fall. Nu är det bara ett hopkok av konstigheter.

 

Ika Musume håller standard. Väldigt sött. Jag kommer dock på mig själv med att önska att hon som är besatt av Ika vore man istället. Om han inte gjordes för överdriven skulle det vara så mycket kuligare.

 

Den där Maidserien har fortsatt hörsammat min önskan att spendera mindre tid i kaféet. Den har blivit smått bättre över tid. Fast även om Omigawa inte riktigt passar i den här rollen så är det mest för hennes skull jag stannar. Det finns lite annat i serien att bry sig om.

 

Stardriver och Kuragehime har jag mer eller mindre tappat intresset för. Stardriver var ju annars den mest lovande serien av säsongen. Hur ser den ut nu egentligen? Har den slutat följa en förutsäglig standardutformning för varje avsnitt?

 

gullesyrranFram till avsnitt 10...

Kvaliteten finns där, någon har tydligen velat göra något bra av konceptet (liksom nya introbilder och ett helt nytt utro för varje avsnitt!), men det är svårt att digga en serie där det stora majoriteten av karaktärer är sviniga slembollar. Den största största gärningsmannen är såklart systern själv, förmodligen den vidrigaste icke-skurk-animefigur som någonsin existerat, och får flickor som Kaname Chidori och Pacifica att framstå som älskvärda individer. Sedan har vi hennes bästis, paranoid och trångsynt och totalt urusel och värdelös som vän. Bättre kompis och intressantare som karaktär är Svarta Katten (som förmodligen inte är hennes riktiga namn. Eller?); är hon så desperat att hon står ut med Kirino är hennes ensamhet inte något att skratta åt. Och så har vi såklart storebrollan, vars kärlek till syster vittnar om familjeångest och/eller total avsaknad på mental stabilitet.

 

En genomgående känsla jag får av den här serien är att den är genomsyrad med fel. Kirinos uppgörelse med sin kompis var en stark scen, men de lyckades sumpa den genom att ta den komiska vägen ut utan att egentligen lösa någonting. Kirinos bok var enligt Svarta Katten tokdåligt skriven, och innan man visste ordet av hade hon fått en publicerad utan indicier om att hon blivit bättre. När hon spelade sitt porrspel och kom in på lillasystervägen var det, som Sceleris påpekade, ett utmärkt tillfälle för ett "vänta nu, det där är ju jag!"-tillfälle, men nääää. För att inte tala om att hennes sexualitet aldrig någonsin kommer på tal, inte ens när de diskuterade varför huvudpersonen i hennes bok skulle vara en kvinna; det skulle kunnat vara en ganska stor plottdevajs att ta upp, men producenterna är tydligen alldeles för rädda för ordet "lesbianism".

 

Och det sammanfattar hela serien ganska bra: den skulle kunna ha använt de starka scener de tagit fram för att utveckla karaktärerna, men istället tyckte de det var mer givande att låta brorsan få stryk gång på gång ("han pekade ut för mig att jag hade tappat mina rena trosor på golvet; han ska dö!"). Om serien bara är tretton avsnitt blir jag ledsen: Saori, som ensam står trevlig och snäll bland skitstövlarna har än så länge varit en ganska passiv karaktär, och lillasystern måste få växa som människa om serien överhuvudtaget ska ha någon poäng. Dessutom vill jag veta mer om syskonens relation, kanske får någon sorts klarhet hur det kom att bli såhär. Att fixa detta på bara de tre avsnitt som är kvar kan vara svårt, men frågan är om de skulle ha kompetens nog att tillrättalägga allting om de fick tretton avsnitt till på sig.

 

En serie om en mentalt trasig tjejnörd i ett trångsynt samhälle och hennes överridderliga broder låter inte så dumt på papper, men med dagens japanska animationsindustri som den är ligger såklart fokuset på tundärä snarare än pedagogiskt berättande. Ändå vill se hur serien artar sig, se om det ändå inte ligger och lurar en trevlig överraskning i slutet av denna mörka tunnel.

Kul läsning. Skriv mer på din blogg :)

 

Fortfarande inte sett något av Syrran, men ju mer folk skriver om den desto mer intresserad blir jag av vad jag skulle tycka om den. Avskyvärda karaktärer har jag sällan något emot. Det låter i för sig inte som seriens enda brist, så jag hyser inte något hopp för den.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Bara lite kort, för det goda bakgrundsbrusets skull.

 

Arakawa Under the Bridge Bridge avsnitt 11: Ett av de roligare "strandavsnitten" jag sett.

Panty & Stocking with Garterbelt avsnitt 12: Kul avsnitt, och... äntligen! (Mer säger jag inte.)

Manetprinsessan avsnitt 9: Fantastiskt roligt.

 

I övrigt ser jag Mörkrets butler (eller vad nu Kuroshitsuji ska kallas), som är ganska helgjuten. Det märktes att det var kvalitet i första stund, när jag hörde Maaya Sakamotos stämma som den lilla pojken i huvudrollen och Taku Iwasaki-musik i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Panty & Stocking 12

Handling i min P&S? Ja tack. Romans i min P&S? Meh. Jag hade hoppats att den här serien skulle undvika det. Är fortfarande lite hoppfull att Panty går tillbaks till sitt vanliga bitchiga själv, men bara lite.

 

Känner mig inte så upphetsad inför upplösningen alls faktiskt. Serien har varit tråkig så länge och det som hände nu var inte så värst imponerande. Bleh. Snart kan man sätta ett slutligt betyg i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste säga att Bläckfiskflickan är det närmaste en bra vardagsserie -- för att inte tala om moéserie -- jag har sett på många år. Charmiga huvudpersoner, ingen överdriven fanservice, ingen tsundere; visst att snäll-men-läskig-stereotypen finns, men den överspelas inte, och de medföljande skämten fungerar förvånansvärt bra. Trevligt är också en kvalitativ översättning som inte har kvar suffixen eller bara slänger in -geso för att betona Bläckfiskflickans talesätt.

 

Välkommen tillbaka, bra anime, jag har saknat dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste säga att Bläckfiskflickan är det närmaste en bra vardagsserie -- för att inte tala om moéserie -- jag har sett på många år. Charmiga huvudpersoner, ingen överdriven fanservice, ingen tsundere; visst att snäll-men-läskig-stereotypen finns, men den överspelas inte, och de medföljande skämten fungerar förvånansvärt bra. Trevligt är också en kvalitativ översättning som inte har kvar suffixen eller bara slänger in -geso för att betona Bläckfiskflickans talesätt.

 

Välkommen tillbaka, bra anime, jag har saknat dig.

Vilket sammanträffande, för jag började precis kolla på Hidamari Sketch och jag tycker att den passar in på den beskrivningen också. Bara sjukt trevliga vardagsrelationer. Fast jag hade klarat mig utan Goto Yuko som röst till den rödhåriga tjejen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan någon säga en riktig titel på "Manetprinsessan" så man kan kolla upp vad det är för serie?

 

 

I övrigt kikas det just nu på Kannagi vilken råkade bli min julkalender för i år, och i ärlighetens namn är det en förbannat rolig serie, inte alls vad jag först väntade mig. Skriver på den lilla datorn så jag skall fatta mig kort, men man kan ju säga att några avsnitt in i serien så kan komiken sammanfattas med "It's a Sony!" :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser just nu på Katekyo Hitman Reborn. Ganska rolig och endel roliga karaktärer. Har sett ca 20 avsnitt och ska kolla lite till och se om det händer något.

Det är efter ~20 avsnitt allting händer. 1-20 är bara "introduktion av karaktärer". :)

(Mangan började som en gag-manga, därav den flummiga början.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har äntligen gett mig på brödbakarmästerskapsserien Yakitate: Japan, som har visat sig vara en utmärkt slötittarserie denna jul. Ser nog klart den snart; alla 69 avsnitt på 6 dagar är ganska bra för att vara jag. Ibland lite väl spretig (som allt det där med Pierrot), men i allmänhet väldigt kul. Kuroyanagi är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har äntligen gett mig på brödbakarmästerskapsserien Yakitate: Japan, som har visat sig vara en utmärkt slötittarserie denna jul. Ser nog klart den snart; alla 69 avsnitt på 6 dagar är ganska bra för att vara jag. Ibland lite väl spretig (som allt det där med Pierrot), men i allmänhet väldigt kul. Kuroyanagi är bäst.

Tumme upp!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Första avsnittet av Jag är inte alls kär i Storebror! var... meh. Inte direkt dåligt, men inget att hurra över. Det enda som skiljer den från andra romantiska komedier är att den når en ny nivå av skamlöshet hur den skildrar sexualkraft. Här finns inte mycket rum för uppbyggande spänning; både bror och syster har starka fetisher i ständigt bristfärdigt läge, och endast det faktum att det är en TV-serie hindrar dem från att gå över gränsen. Men hur länge?

 

Jag förutspår att serien kommer nå botten om ytterligare två avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Syrran som är kär i storebror var sådär första avsnitt, jag gillar dock teckanrstilen starkt.

Du har det ju bakvänt. :\

 

Kanske skriver lite om första-avsnitts-intryck senare... när jag tröttnar att titta på Pokémon. Jag skrattar lite (mycket) åt det förfärligt dubbade momenten inom röstskådespeleriet. För mesta delen är det okej, men här och där stöter man på rakt av löjliga utföranden. Avsnitten innehåller mycket nonsens, men kul nonsens.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske skriver lite om första-avsnitts-intryck senare... när jag tröttnar att titta på Pokémon. Jag skrattar lite (mycket) åt det förfärligt dubbade momenten inom röstskådespeleriet. För mesta delen är det okej, men här och där stöter man på rakt av löjliga utföranden. Avsnitten innehåller mycket nonsens, men kul nonsens.

Pröva att se den på japanska. Där är röstskådespeleriet istället helt briljant, och dialogen är såpass enkel att man bör kunna klara sig på enbart anime-inlärd japanska. Musiken är även den märkbart bättre.

 

På tal om vilket kom jag förbi avsnitt 333 häromsistens. Undrar om jag kommer komma ikapp hälften snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänkte dra igång att se först legend of the galactic heroes och sen kimi no eien och en del annat jag blivit rekommenderad här av folk. Har ju en plan på att se mest anime under året 2011 av alla här på forumet så det kommer behövas,det blir nog en hel del :) Får se om det håller hela vägen! Ska sätta upp på Mal senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...