Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad ser du på för anime just nu?


Sadokan
 Share

Rekommenderade inlägg

Pröva att se den på japanska. Där är röstskådespeleriet istället helt briljant, och dialogen är såpass enkel att man bör kunna klara sig på enbart anime-inlärd japanska. Musiken är även den märkbart bättre.

 

På tal om vilket kom jag förbi avsnitt 333 häromsistens. Undrar om jag kommer komma ikapp hälften snart.

Mjo, jag har sett ett par avsnitt på orginalspråk, men det mesta jag har är dubbat. Om du har en fin torrent eller två får du gärna PM:a, annars överlever jag. Fördelen med dubb är att jag inte behöver ägna lika mycket uppmärksamhet till skärmen och kan istället lyssna medan jag gör annat; skriva det här inlägget exempelvis. Animation är ganska stel med mycket stillbilder i vilket fall. (Jag klarar att se igenom avsnitten på japanska minus textning utan att vara helt vilse efteråt, men kan kräva lite mer koncentration.)

 

För mig håller de på att äventyra i Johto och lämnade "GS Bollen" för ett tag sedan. Jag tyckte den där bollen var intressant och försökte ta reda på mer, bara för att stöta på en vägg.

 

In the anime, Professor Ivy was the first character to possess the GS Ball. She called upon the help of Professor Oak to study it, but couldn't figure out how to open it or transmit it via PC. Professor Oak asked Ash to go to the Orange Archipelago and get it from Professor Ivy, which he did in Poké Ball Peril. This prompted Ash's participation in the Orange League.

 

At one point, Ash tried simply calling a Pokémon to be released but this did not work.

 

When Professor Oak couldn't do anything with it, Ash was once again asked to deliver it to Kurt, a Poké Ball researcher and manufacturer living in Johto's Azalea Town. It presumably still resides there to this day, and its purpose was, before 2008, unknown.

 

In an interview with Masamitsu Hidaka in 2008 by the webmaster of PokéBeach, it was explained that the GS Ball was meant to contain a Celebi that was to be the star of a large arc of the Johto saga. However, it was decided that Celebi would be the star of the fourth movie, so the story arc was viewed as redundant and shelved. The ball was left with Kurt with the hopes that viewers would eventually forget about it. This plan, however, failed, as the GS Ball remained one of the most talked-about anime mysteries until the interview.

 

Från Bulbapedia

En mindre blunder. ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första avsnittet av Jag är inte alls kär i Storebror! var... meh. Inte direkt dåligt, men inget att hurra över.

[...]

Jag förutspår att serien kommer nå botten om ytterligare två avsnitt.

Mycket riktigt är serien på väg dit med en störtdykning. Den kan fortfarande bli sämre, men den har passerat den punkt då jag kan försvara dess kvaliteter på något som helst vis. Det är inte incesten som skrämmer mig så mycket som hur båda tjejerna bär sig åt för att komma åt honom, och hur killen verkar vara för mesig för att varken acceptera eller säga ifrån. Det är väl där hela humorn ligger; problemet är att detta är närmare besläktat till mjukporr än komedi, och när skämten består av trosuppvisningar och brösttafs har jag svårt att tänka mig att skratt är den huvudsakliga reaktionen de förväntade sig av den här serien.

 

I annat nytt var Fractale helt okej när det gällde det gällde animation, premiss och atmosfär, men imponerade föga med sina karaktärer. Det här har potential att gå åt båda hållen, vilket den förmodligen kommer göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mycket riktigt är serien på väg dit med en störtdykning. Den kan fortfarande bli sämre, men den har passerat den punkt då jag kan försvara dess kvaliteter på något som helst vis.
Så filmversionen är alltså sämre än serieversionen? Jag råkade köpa de första tre volymerna av serien och de var inte fullt så dåliga som du verkar anse att tv-serien är. Inte värre än att jag har orkat läsa igenom ungefär hälften av de tre volymerna sedan början av november utan att plocka fram något annat att läsa istället alltför många gånger.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad: Fractale

Varför: Som jag sagt tidigare är det intressant för mig för att det är en originalberättelse av Kannagi-regissören Yamakan, med Mari Okada som manusförfattare och story av otakukulturkritikern Hiroki Azuma. Intressant att se vad den grupperingen kan göra med en Noitamina-serie. Av första kapitlet av mangaversionen känns det dock som en svag story, mest som en mer science fiction-aktig version av Laputa. Inte direkt unikt. (Fast det är ju inte heller vad otakukulturen går ut på, enligt Azuma.) Med bra manus och regi och kanske någon oväntad riktning i handlingen så kan det nog bli bra, men... jag är försiktigt skeptisk.

Lustigt. Det blev enklare och mindre moé-tecknade figurer än jag väntade mig (brunt och rött hår istället för lila som i alla promotion-bilder?), men jag gillar't. Lite budget-Ghibli över det. Den känslan förstärks av berättelsen, som förutom Laputa även påminner mig om Nadia från de mystiska haven. Seriöst, förföljarna är ju Grandisgänget! Såjavetenne. Kanske kan bli okej. Häftig öppningssekvens. 7/10 kanske.

 

Vad: Infinite Stratos

Varför: Bara för att kolla in någon mecha, antar jag. Regi av killen som stod för Macross Frontier. Ser trist ut, men ett avsnitt kan det väl få.

Det var precis lika icke-originellt som jag hade hört talas om, men jag blev trots allt inte fullt så uttråkad. Youko Hikasa spelar en av tjejerna, och henne gillar jag sedan ordföranden i Seitokai Yakuindomo. 5/10.

 

Vad: Drömkäkaren Merry

Varför: Ska också få ett avsnitt. Jag är intresserad av att se hur det blir när man uppenbarligen använt en slumpgenerator för att sätta ihop ett manus.

Varför sa ingen åt mig att katterna var antropomorfa och hade Musse Pigg-handskar?! Det hade ju gjort en hel världs skillnad!

 

Jag smågillade striden i första avsnittet (kollade upp vem animationsregissören var, men jag kände inte igen), jag smågillar att Merry inte är tsundere, jag smågillar karaktärsdesignen som påminner mig lite om J.C. Staffs tidigare Ookami och hennes sju vänner (fast istället för Ookamis ben är det Merrys mage som betonas). Typ okej kinda-maybe-sorta. 6/10.

 

Vad: Dragon Crisis

Varför: Regissören har tidigare bara gjort H20 (och den har man ju inte hört gott om), men som manusförfattare står en av mina favoriter, Hideyuki Kurata (Bamboo Blade, Kamichu, Kannagi, Now and Then, Here and There, Read or Die). Han har också gjort pågående Min syster kan inte vara så här söt -- men det är ju bara mänskligt att fela!

Eh, ja, jo... Efter första avsnittet kändes det ganska fel. Fick dåliga vibbar redan i öppet. Var väl inte KATASTROFALT, men jag hade väntat mig lite mer finess. 5/10.

 

Vad: Beelzebub

Varför: Eh... Någon shounenserie måste man väl följa. Hoppas att den inte blir lång, bara.

Ganska dåligt, men öppningssekvensen utlovar såna där värstingtjejer med munskydd och tillhyggen och grejer, och det vill jag se. Åsså gör Miyuki Sawashiro en babyröst! Måste ju se för att stötta henne! 5/10.

 

Vad: Mitsudomoe 2

Varför: För att jag hatar mig själv.

Första avsnittet var en utdragen sentai-superhjältebarnprogramparodi som kom med ett par skratt (överraskande många). Andra avsnittet var "business as usual", vilket inte var så mycket bättre. 5/10.

 

Vad: Jag är inte alls kär i brorsan, så det så!

Varför: Som trendobservatör måste man ju hålla sig uppdaterad! Och just nu är det incest som gäller, både äkta, låtsas och antydd. Väntar med förhoppningar på ett tågvrak.

Första avsnittet var... inte lika förhatligt som jag trodde att det skulle vara. Dåligt, uddlöst och asfult tecknat (tjejen hade ju värsta monstertassarna i ett klipp! Och så päronformerna sen) men samtidigt så rakt på sak och okonstlat dåligt att jag inte kan hata det. Lyckligtvis inte heller lika motbjudande porrigt som, säg, Ladies vs Butlers. 5/10, men av Hikari no Hohenheims reaktion blir det nog inte bättre än så.

 

 

 

 

 

Level E (baserad på manga av Hunter x Hunter-tecknaren) var okej. Med stilen känns den lite stel (och 16-åringarna ser fem-tio år för gamla ut), men småintressant. Kan väl vara okej. Kanske. 6/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shôwa monogatari påstås vara den första pensionärsanimén, och utspelar sig passande nog år 39 under kejsar Hirohitos styre, alltså 1964, året då Tokyoolympiaden ska gå av stapeln. Huvudpersonen är en tolvårig medelklassgrabb, hans far driver en pytteliten verkstadsindustri, modern är hemmafru och han har två storasyskon på gymnasiet och universitetet. Livet är fattigt, men inte lika fattigt som för den femtonårige grabb som dyker upp i andra avsnittet för att börja knega på verkstadsgolvet för att försörja sin stora familj hemma i provinsen.

 

Serien är taffligt animerad och röstskådespeleriet provocerande platt, vilket inte gör så mycket eftersom målgruppen är lomhörd och lider av gråstarr. Den är så pass tillrättalagd att den passar perfekt att se tillsammans med barnbarnen som får lära sig om hur det var när farmor var ung medan farfar kan skrocka åt Yashicareklamen och enkamusiken. Det i tiden inbyggda dramat gör att den ganska platta serien ändå sticker ut bland alla lättromantolkningar som dominerar dagens tv-utbud.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå Fractale har dess skapare satt stopp för Funimations simultansändning i USA tills Funimation kan få bort alla olagliga kopior av serien som flyter runt på nätet.

 

Så, öh, med andra ord har amerikanarna som vill se serien inget annat val än att vända sig till olagliga rippar tills Funimation kan ta bort alla olagliga rippar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Av säsongens alla serier har jag just nu fått mitt första intryck från tre fyra av dom, varav två är garanterade att bli färdigsedda.

 

Madoka Magica

Första serien att bli sedd, hittills är det ingenting speciellt som varken tilltalar eller skrämmer. Det skulle förvåna mig om handlingen blir någonting utöver det vanliga...

 

Level E

Whops, höll på att glömma den här. Level E är en alien-anime av något slag, vet inte direkt någon bakgrundsinfo, men tecknarstilen känns lite retroinspirerad, huvudpersonen lirar baseboll och humorn går verkligen att hänga i granen! Med tanke på att jag faktiskt var på god väg att glömma av att jag ens sett första avsnittet blev jag dock lite osäker på hur väl jag kommer se klart det här. Den verkar dock både kul och intressant, värd ett försök. Dessutom går den på CR, så varför inte?

 

Mitsudomoe 2

Här kvider jag nästan. Visst var första avsnittet inget "riktigt" avsnitt, så jag tänker inte direkt döma hela säsongen utefter det. Dock måste jag nog ändå säga att jag gillade det skarpt, även om det här avsnittet av "Gachi Rangers" var lamt jämfört med hur det uppenbarligen brukar vara skall de ha kudos för att de vågar spränga både skolbarn och lärare i luften stup i kvarten, av hjältarna dessutom! Otroligt roligt med en något överdriven supgerhjälte-anime-parodi.

 

Dessutom gillar jag skarpt säsongens introlåt från avsnitt två och framåt. Den första minuten eller så är väl lite sisådär, men när låten går igång när de dansar på en sjö hög av LSD så blev den plötsligt fenomenal. Gillar skarpt!

 

Wandering Son

Whoo! Ett avsnitt sett nu för några minuter sedan, jag vet att jag kommer behöva kolla på det imorgon bitti igen för att memorera alla karaktärer av vikt. Jag anar att det kommer bli en hel del namn som kastas mellan alla karaktärer, således kanske det är dags att inte kalla karaktärerna för diverse saker (läs mina tidigare avsnitts-sammanfattningar så märker du nog vad jag menar).

 

Jag anade att den här serien kommer bli bra, och efter ett avsnitt känner jag på mig att den kommer bli suverän. Dessutom för tecknarstilen tankarna till vattenfärg, vilket bidrar till mysfaktorn :D

 

 

 

 

Sådär, det var de tre fyra serier jag sett hittills av vintersäsongen. De två sistnämnda kommer garanterat bli färdigsedda, Madoka vet jag inte riktigt... meh...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sådär, det var de tre fyra serier jag sett hittills av vintersäsongen. De två sistnämnda kommer garanterat bli färdigsedda, Madoka vet jag inte riktigt... meh...

Madoka kan du ge åtminstone 3-4 avsnitt, tycker jag. De första två avsnitten räcker inte riktigt för att ta ett informerat beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg första avsnittet på "Kore wa Zombie Desu ka?". Säga vad man vill, humorn finns ju där... men storyn... exakt vad handlar den om egentligen? :S

 

Med det sagt tycker jag inte att den är dålig på något nämnvärt sätt, och en transformationsscen fick den ju (om än utan motorsåg), så jag är ganska nöjd på den fronten. Dock verkar man inte lägga så mycket krut på själva Zombie-biten... vi får väl se vart det tar vägen, den rullar ju på CR så oddsen är ju höga att man ser klart den ^^

 

Genshiken! :D

Tumme upp!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, öh, med andra ord har amerikanarna som vill se serien inget annat val än att vända sig till olagliga rippar tills Funimation kan ta bort alla olagliga rippar.
Nu har tydligen Funimation tagit bort dem:
In recent days we have been diligently tracking the online illegal distribution of the anime series Fractale and on behalf of the rights holders we have been taking the appropriate legal action.
Detta betyder alltså att det inte längre cirkulerar några olagliga rippar någonstans. Om någon skulle råka hitta någon sida för distribution av olagliga rippar som påstår sig ha Fractale måste detta alltså vara en lögn. :psyduck:

 

Funimation skriver vidare: "To watch episodes visit www.FUNimation.com/video." Någon som får detta att funka? Oavsett om jag klickar på länken eller skriver in den avvikande adressen i texten får jag bara upp ett felmeddelande:

An unexpected error has occured, please attempt the previous function again (if you are logged in you may also want to try logging out of the application and logging back in). If you still receive an error, please contact Online Sales: 1-888-775-6565 or onlinesales@navarre.com.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fractale finns fortfarande kvar på nätet, men jag har inte lyckas hitta rippar från just Funimations version. Antingen trodde studion att det skulle lösa problemet, eller så insåg dem sin dumhet; eller både och.

 

Fast tänk hur det skulle bli om, på något magiskt vis, det blev som de ville: alla olagliga kopior av Fractale försvann från internet och endast amerikanerna får se det lagligt. Serien skulle försvinna från räckhåll för resten av oss. Det låter långsökt, men det är det jag är lite det här jag är rädd att en dag ska hända: industrin återhämtar sig och lyckas distribuera anime på ett hållbart och kostnadsnålt sätt... men bara i USA, och resten av världen har inte ens fansubbar att förlita sig på längre.

 

Fast förmodligen kommer piratverksamheten inte sluta ändå, om inte annat för att hindra just detta scenario. Och så fortsätter livets onda cirkel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan komma åt den via valfri (amerikansk) web-proxy, men hur det fungerar med strömmande video vet jag inte.

Jag provade nån proxy som drivs av FoxyProxy-utvecklarna (ett Firefox-insticksprogram). En betalproxy, förvisso, men det var gratis testperiod. Det funkade på Crunchyroll och Funimation.

 

Fast tänk hur det skulle bli om, på något magiskt vis, det blev som de ville: alla olagliga kopior av Fractale försvann från internet och endast amerikanerna får se det lagligt. Serien skulle försvinna från räckhåll för resten av oss. Det låter långsökt, men det är det jag är lite det här jag är rädd att en dag ska hända: industrin återhämtar sig och lyckas distribuera anime på ett hållbart och kostnadsnålt sätt... men bara i USA, och resten av världen har inte ens fansubbar att förlita sig på längre.

Vi skulle helt enkelt få vänta ett halvår på DVD-släpp att importera. Inte sååå farligt, när man tänker efter. Fast jag är inte så himla förtjust i att behöva gå till en tredjepartsmarknad. Det känns lite "bordssmulor" över det, och då är det roligare med Crunchyroll som har (bland annat) Sverige som uttalad målregion.

 

(Förstapartsmarknad är med japaner som avsedda kunder; animé produceras för att säljas till japaner av "producenterna själva" s.a.s. Andra part är med oss som avsedda kunder. Tredje part är då när vi inte är med i ekvationen alls.)

 

Bordsmulor från Japan är dock okej, för de har fina DVD-boxar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har börjat beta av lite serier från 2010 och håller just nu på att se färdigt K-ON!!. Den är rätt så underhållande stundtals och håller mer eller mindre samma klass som första säsongen så här långt. Får se vad nästa serier från 2010 blir att se klart på, har några att välja på.

 

Har även plockat upp ett par serier nu från vintersäsongen. IS, Kore wa Zombie Desuka? samt Level E där sistnämnda hänger lite löst baserat på ett avsnitt. Ska ta och kolla in ett par till för att bedöma om den kan vara något att se vidare på. Annars är IS ganska standard och fyller mest funktionen som actionserie. Zombie är väl serien så här långt som "imponerar". Efter de första scenerna var jag rätt övertygad på vad serien skulle handla om, men tog sedan en U-sväng någonstans där jag var säker för att bli helt random istället, vilket uppskattas. Finns några serien till från den nya säsongen som jag kanske tar och kollar några avsnitt på för att se om de kan vara något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag ser på just nu

 

Dragon crisis

Gosick

Kore wa zombie desu ka?

Mitsudomoe 2

Wandering son

Level E

Beelzebub

Rio rainbow gate

Yumekui Merry

Onii-chan no koto nanka zenzen suki janain dakara ne!!

To aru majutsu no index 2

Kimi ni todoke 2

Mahou shoujo Madoka magica

 

Shugo chara (har sett 103 avsnitt hittills)

Venus to mamoru (släpps med 4 avsnitt/vecka på cr)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just nu betar jag av lite intressanta 2010-titlar inför A3 2010-omröstningen. För tillfället tittar jag på Kuragehime och Shiki. Den första är ju allt bra mysig, extremt lättsam att titta på och eftersom den bara är på 11 avsnitt kan många säkert tycka att det känns lätt att ta sig an den. Shiki är å andra sidan lite annorlunda. Jag har bara sett en tredjedel av serien än så länge men hittills känns det lite som en något mer mogen och klart mer väl utformad Higurashi. Huruvida handlingen håller vågar jag naturligtvis inte svara på men är man sugen på något så annorlunda som en thriller/skräck-anime med vampyrtema som utspelar sig i extremt Higurashi-liknande miljö bör man definitivt ge den en chans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...