Hoppa till innehåll
Anime.se

Retail eller pirat?


Jocke
 Share

Vad tycker du?  

80 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad tycker du?

    • Fritt fram tycker jag, varför betala för nåt man kan få gratis?
      16
    • Man kan väl se fanrips, så länge man köper nån film då och då.
      38
    • Helt ok att se en fanrip så länge den inte är licenserad i väst.
      21
    • Köper endast, retail all the way!
      7


Rekommenderade inlägg

Tycker det är übernajs att man kan ladda ner fansubs, så slipper man lägga pengar på filmer och serie man egentligen inte ville ha. Om serien är tillräckligt bra och man verkligen vill ha den så går man ju och köper den sen. Vissa saker vill man äga jue (t. ex en fet animesamling ^^)

 

:blush:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

En svår fråga det här.

När intresset av anime har ökat betydligt här hemma så har inte leverantörer och distributörer hängt med i svängarna.

Men ska då detta godkänna rippningen?

"Det man inte kan få tag på lagligt får man skaffa olagligt."

Att ladda hem så man kan "förhandstitta" för att sen köpa, känns som en ursäkt för att ladda hem. Problemet med att få tag på orginalet kvarstår.

"Köpa från Japan", visst men hur många gör det?

"Hade jag pengar så skulle jag köpa mer", och när har det visat sig att mycket pengar är lika med en högre moral???

Har egentligen ingen åsikt om rätt eller fel utan tycker att det här är en fråga om inställning.

En moralisk sådan.

Är själv inte guds bästa barn utan har tex DC och stor HD..=)

Tycker dock att det är lite för enkelt tänkt när man hävdar att bara för att man har lite pengar så har man rätt att ladda hem.

 

Man ska stå för det man gör och är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr är priserna för alldeles för höga. En standard serie på 26 avsnitt kostar i regel kring 1200 Kr vilket är för mycket, de är från USA då. Har sett en del från Australien som går för 6-700 Kr. Men de är oftast lite sämre, saknar extra matriel och sånt har jag hört. Jag tycker att Jappsarna lurar oss konsumenter på pengar här. De felsta av de dyra serierna har fortfarande vanlig 2.0 stereo ljud och har inte så mycket extra matrial. De klämmer oftast in 3-4 eps på en dyr Dvd skiva. Om man jämför tex med Sagan om Ringen 4 Dvd versionen, den kostar kring 399 Kr när den kom ut, finns för kring 250 Kr nu. Då får man 30 olika språk, flera ljud kanaler, som tex DTS, 5.1 m.m. Kring 10 timmars extra matrial m.m. En Serie på 26 Avsnitt tycker jag skulle kosta kring 400-500 Kr. För man får inte mycket för pengarna man betalar nu. Man får avsnitten, ett par extra bilder och animerade menyer. Det motiverar inte mig att pröjsa ut så mycket pengar för så lite innehåll.

 

En serie som jag skulle kunna tänka mig köpa är kenshin och det blir ca 179 kr x 22 (volymer ute nu) + ovas och filmer. Det kommer att gå på ca 4500-5000 Kr. Nej tack det är lite väl mycket stålar för min del. Jag kan ladda hem alla dvd rippade episoder och köra dem i min divx spelare och få så gott som samma kvalitet, tragiskt nog så är det så. Prisena måste ner men minst 50%. Det blir fansubbing till 95%.

 

Har Iofs köpt ett par Anime DVD filmer som, Macross Plus, Akira, Ghost In A Shell, Spirited Away m.m. Kostar väl i snitt 129:- st. Helt klart värt pengarna. Jag kan tänka mig köpa Full Metal Panic i den är det iallafall 5.1 ljud (upp till volym 4) och mera innehåll.

 

Mitt svar blir "Man kan väl se fanrips, så länge man köper nån film då och då", klart har jag varit ofantligt rik har jag köpt massor och åter massor med anime. Är man rik ? skulle inte tro det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klart man skulle köpa men som du skrev vem har råd.

Jag skulle hellre äga all min Anime på DVD men Divx får duga nu

 

Fast vi ska inte klaga, vi har ju 10-26 Mbits uppkopplingar för 300:- / Mån så nått måste vi ha det sämmre i . (Idealisten har talat B) )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker som med spelkopiering, var person gör som han vill.

Jag har inget emot att folk laddar ned fansubs, jag gör det själv, köper gör man om man har DVDspelare och har råd.

Fast jag skulle troligen inte slösa flera tusen på DVDs i en serie jag inte ens sett, därför är fansubs också ett bra alternativ att se innan, så man vet om det är värt det. I Japan sänds ju TVserierna på TV, sedan på DVD, så där får japanerna samma typ av grej, fast genom TVn(och givetvis laddar de väl hem de också).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har lite dubbelmoral gällande detta. Jag är i grund och botten emot pirat kopiering i olika former, men ändå så laddar jag hem fansubs och liknande. Orsaken är ju att jag inte har råd med att betala stora pengar förr massor av DVDer även ifall man skulle vilja. Dock så brukar jag köpa DVD boxar med de serier jag tycker bäst om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>:D

tycker inte att det är nått fel med att ladda ner fanrips. Jag gör det ofta själv. Om man inte hade fanrips så skulle vi här i väst inte kunna kolla på t.ex. Naruto eller One piece. Som för övrigt inte har släppts på DvD här i Sverige än, vad jag vet i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När det gäller mangapublicering i Japan så funkar det som så att tidningsförläggarna inte tjänar så mycket på själva tidningen, alltså de telefonbokstjocka med massa blandade serier i. De är bara till för att folk ska upptäcka vilka serier de tycker om och sedan betala dyra pengar för grafiknovellen.

 

Därför tycker jag det är ganska ok att se på nedladdad anime bara för att få reda på vad som är köpvärt eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Helblinde

Laddar hem allt, allt jag har på datorn är warez (samt anime fan-subs).

Man payar inte för något man kan fixa gratis på någon timme, finns ingen logik bakom det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Laddar hem allt, allt jag har på datorn är warez (samt anime fan-subs).

Man payar inte för något man kan fixa gratis på någon timme, finns ingen logik bakom det.

 

Jag antar att du tycker det är lika ok att snatta godis på konsum också eller? Det är ju så otroligt lätt och det är ju gratis, inte en chans att man ska betala för det då. Sen så är Warez och anime-fansubs samma sak så jag förstår inte varför du tar upp dem som om de vore två olika saker.

Tycker det är übernajs att man kan ladda ner fansubs, så slipper man lägga pengar på filmer och serie man egentligen inte ville ha. Om serien är tillräckligt bra och man verkligen vill ha den så går man ju och köper den sen. Vissa saker vill man äga jue (t. ex en fet animesamling ^^)

 

:rolleyes:

Om du inte vill ha dem, varför ska du då se på dem för?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man som jag bor i en sur småstad så är det svårt som fan att få tag i anime.

Videomix här i stan säljer några gamla och stora serier och långfilmer, men det är kanske en eller två hyllor på kanske två meter.

Annars måste jag åka in till Göteborg, och även då är det svårt när jag inte vet vilka ställen som säljer anime.

Dock finns ju internethandel, dock är jag inte 18, och det är extremt jobbigt för en lat tonåring som mig att gå genom föräldrar var gång jag vill köpa nåt.

().

Dessutom sitter jag på 500 kr/månad, och många polare och div. folk som glor anime har ännu mindre pengar.

 

Summan av allt blir att man hellre laddar ner fansubs.

 

Btw, passar samtidigt på att fråga: säljs Naruto nånstans? :|

Det är nämligen den serie jag främst skulle tänka mig köpa.

Eller Bottle Fairy, en liten anime, jag misstänker starkt att det är ett litet projekt som läggs ut på nätet, avsnitten är på precis 100mb/st och är ca. 30 minuter. Alltså, att det inte sänds på teve, utan att skaparna lägger ut den direkt på nätet.

 

Jag skulle gott kunna tänka mig att köpa några DVDs med anime, doch är det dyrt och svåråtkomligt för såna som mig ( än en gång, extremt lata tonåringar, det är inget argument, men jag nämner det ändå ;))

Sen är jag inte något enormt anime-fan, glott några småserier och div. avsnitt på några nya stora välkända animer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man som jag bor i en sur småstad så är det svårt som fan att få tag i anime.

Videomix här i stan säljer några gamla och stora serier och långfilmer, men det är kanske en eller två hyllor på kanske två meter.

Annars måste jag åka in till Göteborg, och även då är det svårt när jag inte vet vilka ställen som säljer anime.

Dock finns ju internethandel, dock är jag inte 18, och det är extremt jobbigt för en lat tonåring som mig att gå genom föräldrar var gång jag vill köpa nåt.

().

Dessutom sitter jag på 500 kr/månad, och många polare och div. folk som glor anime har ännu mindre pengar.

 

Summan av allt blir att man hellre laddar ner fansubs.

 

Btw, passar samtidigt på att fråga: säljs Naruto nånstans? :|

Det är nämligen den serie jag främst skulle tänka mig köpa.

Eller Bottle Fairy, en liten anime, jag misstänker starkt att det är ett litet projekt som läggs ut på nätet, avsnitten är på precis 100mb/st och är ca. 30 minuter. Alltså, att det inte sänds på teve, utan att skaparna lägger ut den direkt på nätet.

 

Jag skulle gott kunna tänka mig att köpa några DVDs med anime, doch är det dyrt och svåråtkomligt för såna som mig ( än en gång, extremt lata tonåringar, det är inget argument, men jag nämner det ändå ;))

Sen är jag inte något enormt anime-fan, glott några småserier och div. avsnitt på några nya stora välkända animer.

 

Om du har en regionsfri DVD-spelare så rekommenderar jag dig att kolla in vad som finns i Webhallens sortiment. Det mesta där går att få tag på till överkomliga priser, och för enskilda skivor är frakten endast 40kr om du kör med Direktbetalning, vilket inte är så farligt (jag vet inte om den går upp om du köper flera samtidigt, men skulle inte tro det)(Annars kan du ju handla mot postförskott om du inte orkar höra med dina föräldrar, 70kr i frakt då).

 

På tal om Bottle Fairy så har jag för mig att den gick tillsammans med Battle Programmer Shirase i ett 30 minuters block, och jag tror inte den licensierats ännu. Mao kommer du nog få vänta om du inte vill köpa japanska DVDs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Regionsfri DVD är ett måste ;)

Tack, har varit inne på webhallen, men tänkt samma sak som annars - "ork" . Nu känns det dock lättare efter all info :D

;)

 

Bottle Fairy var gudomligt soet, såg fram till avsnitt 8 eller nåt, sen blev det något slarv med avsnitten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har egentligen ingen åsikt om rätt eller fel utan tycker att det här är en fråga om inställning.

 

Gott sagt. Det är många som har pengar nog men som går med argumentet "jag skulle ändå inte köpt det". Så funkar det inte.

 

Personligen tycker jag det är en stor skillnad mellan TV-serier och resten. TV-serier är till stor del redan finansierade och kan ses "gratis" (man betalar genom att utsätta sig för reklam) av de som kan fånga in den med antennen. Att slå på TV:n och glo gratis i Japan eller slå på burken och tanka ner gratis från andra sidan jordklotet kan eventuellt ses som sak samma.

 

Men OAV:er och filmer är en annan femma. De finansieras av försäljningen och uthyrningen; OAV:er helt och hållet, och filmer till stor del. Att tanka hem sådant gratis är en snyltning av en helt annan magnitud, eftersom det i grund och botten inte förekommer någon gratisvisning av dem alls.

 

Att priset på animé är högt i Japan beror förvisso delvis på att gemene man uppenbarligen är redo att betala mycket (varför bara ta 500 kronor när man kan ta 2000?), men också på att det är de pengarna som finansierar animén. Inte ens alla TV-serier är helt finansierade vid videosläppet; många midnattsaniméer verkar leva till till hälften på reklamintäkter och hälften på videosläppet.

 

Har man inget val har man inget val. Jag är inte den som tänker anklaga tonåringar som tankar animé. Har man inga pengar har man inte. Det som är störande är när folk försöker rättfärdiga sitt tankande med "jamen det är ju inte olagligt" eller "jag skulle ändå inte köpt" och så vidare. Animé är ingen mänsklig rättighet. Det är en lyx, och skall man konsumera den skall man betala för den. Så enkelt är det. Under ungdomens år kan det vara förlåtligt att snylta gratis. Det bjuder jag gärna på. Men det finns ingenting mer patetiskt än vuxna människor som medvetet köper piratkopior bara för att det är billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

är inte "patetiskhet" en del av honhörordet för själva mänskligheten? ;-P

 

Jag tror man också kan lägga till hur stor chans skulle det vara att få tag i anime om den först inte spridits via internet? jag tror inte den skulle vara lika utbred, det är kanske bäst att tilläga att jag inte är ute efter någon åiratvs inte pirat gräl. Men jag tror vi skulle ligag långt efter i utbud och så på animefronten och amnga fronten om det inte hade varit för just piratkopieringen, så när var det senast du gav din pirat en sabel? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

hm en sak som jag bara tänkte på är, dem som hatar folk som köper bootlegs etc, men som själva ser fansubs & eventuellt bränner ner dem för att spara plats(måste finnas ett par iaf :) ). det tycker jag e minst lika illa som att köpa bootlegs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hm en sak som jag bara tänkte på är, dem som hatar folk som köper bootlegs etc, men som själva ser fansubs & eventuellt bränner ner dem för att spara plats(måste finnas ett par iaf ;) ). det tycker jag e minst lika illa som att köpa bootlegs.

 

Skillnaden är att bootleg-försäljarna inte får något finansiellt stöd utav dig om du själv tankar fansubs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr är priserna för alldeles för höga. En standard serie på 26 avsnitt kostar i regel kring 1200 Kr vilket är för mycket, de är från USA då. Har sett en del från Australien som går för 6-700 Kr. Men de är oftast lite sämre, saknar extra matriel och sånt har jag hört. Jag tycker att Jappsarna lurar oss konsumenter på pengar här. De felsta av de dyra serierna har fortfarande vanlig 2.0 stereo ljud och har inte så mycket extra matrial. De klämmer oftast in 3-4 eps på en dyr Dvd skiva. Om man jämför tex med Sagan om Ringen 4 Dvd versionen, den kostar kring 399 Kr när den kom ut, finns för kring 250 Kr nu. Då får man 30 olika språk, flera ljud kanaler, som tex DTS, 5.1 m.m. Kring 10 timmars extra matrial m.m. En Serie på 26 Avsnitt tycker jag skulle kosta kring 400-500 Kr. För man får inte mycket för pengarna man betalar nu. Man får avsnitten, ett par extra bilder och animerade menyer. Det motiverar inte mig att pröjsa ut så mycket pengar för så lite innehåll.

 

En serie som jag skulle kunna tänka mig köpa är kenshin och det blir ca 179 kr x 22 (volymer ute nu) + ovas och filmer. Det kommer att gå på ca 4500-5000 Kr. Nej tack det är lite väl mycket stålar för min del. Jag kan ladda hem alla dvd rippade episoder och köra dem i min divx spelare och få så gott som samma kvalitet, tragiskt nog så är det så. Prisena måste ner men minst 50%. Det blir fansubbing till 95%.

 

Har Iofs köpt ett par Anime DVD filmer som, Macross Plus, Akira, Ghost In A Shell, Spirited Away m.m. Kostar väl i snitt 129:- st. Helt klart värt pengarna. Jag kan tänka mig köpa Full Metal Panic i den är det iallafall 5.1 ljud (upp till volym 4) och mera innehåll.

 

Mitt svar blir "Man kan väl se fanrips, så länge man köper nån film då och då", klart har jag varit ofantligt rik har jag köpt massor och åter massor med anime. Är man rik ? skulle inte tro det.

 

 

Det där med kenshin alltså nu kommer ju kenshin som boxar i den första ska dom sju första vara med så det kommer någ en fyra stycken (dom kostar 800styck så det blir lite billigare en 4500-5000kr,bara ett tips ;) ).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...