Hoppa till innehåll
Anime.se

Retail eller pirat?


Jocke
 Share

Vad tycker du?  

80 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad tycker du?

    • Fritt fram tycker jag, varför betala för nåt man kan få gratis?
      16
    • Man kan väl se fanrips, så länge man köper nån film då och då.
      38
    • Helt ok att se en fanrip så länge den inte är licenserad i väst.
      21
    • Köper endast, retail all the way!
      7


Rekommenderade inlägg

Tyvärr är priserna för alldeles för höga. En standard serie på 26 avsnitt kostar i regel kring 1200 Kr vilket är för mycket, de är från USA då. Har sett en del från Australien som går för 6-700 Kr. Men de är oftast lite sämre, saknar extra matriel och sånt har jag hört. Jag tycker att Jappsarna lurar oss konsumenter på pengar här. De felsta av de dyra serierna har fortfarande vanlig 2.0 stereo ljud och har inte så mycket extra matrial. De klämmer oftast in 3-4 eps på en dyr Dvd skiva. Om man jämför tex med Sagan om Ringen 4 Dvd versionen, den kostar kring 399 Kr när den kom ut, finns för kring 250 Kr nu. Då får man 30 olika språk, flera ljud kanaler, som tex DTS, 5.1 m.m. Kring 10 timmars extra matrial m.m. En Serie på 26 Avsnitt tycker jag skulle kosta kring 400-500 Kr. För man får inte mycket för pengarna man betalar nu. Man får avsnitten, ett par extra bilder och animerade menyer. Det motiverar inte mig att pröjsa ut så mycket pengar för så lite innehåll.

 

Skillnaden mellan AU och US brukar väl vara ungefär att det är trailers från Madman istället för ADV. Extramaterialet (det lilla som kanske finns) brukar vara exakt samma, kanske att det hamnat i annorlunda ordning, men om du köper hela serien kommer du oftast få med samma extramaterial hos både AU och US.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Okej, då vet jag att det är så gott som samma matrial som finns på USA samt AU dvds. Då blir det helt klart AU man köper.

 

Det där med kenshin alltså nu kommer ju kenshin som boxar i den första ska dom sju första vara med så det kommer någ en fyra stycken (dom kostar 800styck så det blir lite billigare en 4500-5000kr,bara ett tips ;) ).

 

Man får hoppas att man vinner på Lotto eller något!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, då vet jag att det är så gott som samma matrial som finns på USA samt AU dvds. Då blir det helt klart AU man köper.

 

Det där med kenshin alltså nu kommer ju kenshin som boxar i den första ska dom sju första vara med så det kommer någ en fyra stycken (dom kostar 800styck så det blir lite billigare en 4500-5000kr,bara ett tips ;) ).

 

Man får hoppas att man vinner på Lotto eller något!

 

Det kan säkert variera men på de ex jag har är det i princip samma saker, förutom som sagt att det kan vara olika trailers på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

man kan inte begära att människor ska köpa allt dom ser på, smaken är som baken, och allt som blir fanrippat är inte bra.

däremot är det självklart att man ska sponsra det man gillar, för det vill man se mer av.

 

(har det funnits en statlig biograf någon gång? det vore häftigt, då skulle man betala mer till bra filmer, istället för att betala mer till dom som var dyra att göra)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

på tal om det här så bad ja en i min klass att bränna ut Spirited away så man kan kolla på DVD spelare idag ^^ bra med kompisar som har 10mbit

 

oftast köper jag bara manga istället för filmer.. eftersom jag redan sätt filmen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna köpa om det var mycket billigare och fler titlar än vad det finns i Sverige för tillfället. En box kostar i genomsnitt 1000:- Det är inte alla som kan gå och köpa en sådan när de vill. Sänk priserna och jag köper hellre än att ladda ner. Men annars måste man nästan ladda ner om man vill få tag på det som finns. Fast det finns ju lite billigare alternativ som VHS eller kanske låna av kompisar om man inte har råd att köpa eget nytt hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna köpa om det var mycket billigare och fler titlar än vad det finns i Sverige för tillfället. En box kostar i genomsnitt 1000:- Det är inte alla som kan gå och köpa en sådan när de vill. Sänk priserna och jag köper hellre än att ladda ner. Men annars måste man nästan ladda ner om man vill få tag på det som finns. Fast det finns ju lite billigare alternativ som VHS eller kanske låna av kompisar om man inte har råd att köpa eget nytt hela tiden.
Det är billigt med en box egentligen.

1000kronor delat på 26episoder, 39kr per episod, fyra episoder per dvd ger 153kronor för en dvd, och med 25minuter per episod så blir det 1,53kronor per minut. egentligen bara en massa svammel från min sida, men oftast får du 200 till 300kr för en långfilm, och skulle du köpa varje dvd från en serie separat så blir det ganska så mycket dyrare än om du köper boxen. och så får man ju lite mer extra om man köper boxen, som manus och konceptbilder :)

 

nä, jag vet inte.

det ser iaf snyggare ut med en dvdbox i bokhyllan än en massa VHS filmer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

man kan inte begära att människor ska köpa allt dom ser på, smaken är som baken, och allt som blir fanrippat är inte bra.

däremot är det självklart att man ska sponsra det man gillar, för det vill man se mer av.

 

Själv stör jag mig mer på attityden många har... "äh det är ju gratis o ladda ner så varför köpa".

 

Jagvillha: Visst stämmer det, samtidigt fungerar vårt samhälle för att folk betalar för vad de konsumerar. Och som Zimeon skrivit någonstans (minns ej om det var i den här tråden) så är inte anime en mänsklig rättighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför köpa när man kan tanka, resonerar ni. Jag köper dels för att "ha" det, och dels för att jag hellre sitter framför en widescreen och kollar med DVD-kvalitet än framför datorn och kisar B)

Måste lägga till att jag bara köpt en dryg 30-del av allt jag sett. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja,, det känns bätre när man köper sina filmer, men grejen är att det finns inte nån företag här i sverige som skärper sig på att ta hit det man kräver... allså filmer....

 

annars måste man fixede på ett annat sätt. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja, så länge jag måste köpa all anime jag vill se för att ingen anime visas på tv(vilket det gör i japan). Om jag bott i japan skulle mina anime kostnader inte varit gigantiska det skulle visats på tv:).

 

Jag ****** ner fansubs för att jag inte har råd att tillfredställa mina behov på ngt annat sätt :).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja, så länge jag måste köpa all anime jag vill se för att ingen anime visas på tv(vilket det gör i japan). Om jag bott i japan skulle mina anime kostnader inte varit gigantiska det skulle visats på tv:).

 

Jag ****** ner fansubs för att jag inte har råd att tillfredställa mina behov på ngt annat sätt :).

 

Du vet, TV är inte gratis varken i Japan eller Sverige... Så visst, det kanske skulle bli billigare, men sen har de ju en massa filmer/OVAs och PPV serier också som verkar kosta multum =(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...