Hoppa till innehåll
Anime.se

Går det att lyssna på kristen musik fast man inte är kristen


Kameleonten
 Share

Kan du tänka dig att lyssna på kristen musik?  

24 medlemmar har röstat

  1. 1. Kan du tänka dig att lyssna på kristen musik?

    • Ja, bara den är bra så
      18
    • Jo, om den inte innehåller en massa texter om Jesus, det är skämigt!
      0
    • Nej, det är ju hemskt! Tänk om någon av mina kompisar får syn på det!
      1
    • Kristen rock? Existerar det? Jag trodde bara dom sjön psalmer och gick runt i en ring med kåpor...
      5


Rekommenderade inlägg

Jag är troende, kristen, religös eller kalla det vad ni vill. Men nu frågar jag er, kan ni som icke är kristna tänka er att lyssna på kristen musik? Nu snackar jag inte om någon mes propp som Samuelsson eller något sådant. Utan kanske rock band som Anberlin, Switchfoot, POD, kristna deathmetallare som Crimson Moonlight, kristna heavy metall med Harmony och Narnia eller gyrmt bra hardcore med Blindside och Project 86? Vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar inte hårdrock, och all 'vanlig' kristen rock har varit ännu sämre än vanligt... det mesta var för smörigt för min smak.

 

Men men. Jag lyssnar däremot gärna på en del klassisk musik, t.ex. Händels Messiah och annat. Väldigt kristet, men jag lyssnar ju inte på orden utan på musiken så det spelar ingen roll

 

Så, nej, jag tycker inte budskapet ska få stoppa bra musik så länge det inte är direkt vidrigt. Till exempel skulle jag aldrig lyssna på nazipropaganda hur bra melodi de än hittar på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv lyssnar jag på allt som "låter bra". Jag skiter fullständigt i innehåll eller budskap, förutom när låten är i rena rama extremistform då.

 

Musik är musik och musik är något jag kan lyssna på utan att få huvudvärk eller bli irriterad av.

 

Genre eller stil ändrar inte mitt tycke, en låt kan vara bra eller dålig oavsett vilken genre den kommer ifrån.

 

Så svaret borde vara "ja" från mitt håll då. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jovisst det skulle jag kunna, men jag är inte direkt troende i nån annan religion heller så. Kanske hade det varit nån skillnad att lyssna på kristen musik om jag kom från en annan religion.

 

Nej jag lyssnar nog på det som låter bra skulle jag tro. Jag har inte direkt hört någon extremismpop som jag tycker är bra så jag vet faktiskt inte om jag skulle lyssna på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag lyssnar på vad jag tycker är bra. Texten må väl kanske ha en viss inverkan på den bedömningen, men på det stora hela struntar jag i vad upphovsmännen har för åsikter. Det är musiken jag konsumerar, inte allt de råkar stå för.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag lyssnar på vad jag tycker är bra. Texten må väl kanske ha en viss inverkan på den bedömningen, men på det stora hela struntar jag i vad upphovsmännen har för åsikter. Det är musiken jag konsumerar, inte allt de råkar stå för.

 

Exakt så känner jag med. Men jag håller mig borta från "Vit makt"-musik, vill inte alls ha något med det att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För min del beror det nog lite på vilken typ av text det är, om det är en ren propaganda text så skulle jag nog få väldigt svårt att lyssna på den. Men annars så spelar det nog ingen större roll, så länge musiken är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det enda jag kommer å tänka på är den Jesus allstars (superstars?) sångfilmen... den där Jesus sjunger/rockar, och kan komma upp i väldigt höga toner... kanske den som menas?

 

sen ontopic, så tycker jag ungefär precis som Denny.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En av mina chefer är kristen (båda är iofs kristna) och han lyssnar på P.O.D för han gillar deras stil osv.

 

Alltså mycket musik är religionsbaserad, mycket hiphop och rap osv.

 

System of a Down har religiösa textremsor bland annat osv.

 

peace

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag är ateist som man kallar det. Tror inte på någon religion. Jag lyssnar på all musik jag tycker låter bra. Budskapet i låtarna brukar inte störa mig. Jag lyssnar ju på J-pop/j-rock utan att fatta ett dugg av vad dem sjunger. Så Ja, jag kan väl lyssna på kristen rock om jag så känner för det utan att känna mig dum. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...