Hoppa till innehåll
Anime.se

Hjälp om Mangans historia


Dalthor
 Share

Rekommenderade inlägg

tjenixen på er :)

 

har en liten fråga.

 

Jag har en kompis vars pappa påstår att mangan ursprungligenkom från frankrike..han verkar väldigt envis. Har Mangan nått med frankrike alls att göra rent historiskt?

 

han påstår att dom var också väldigt tidiga med mangan nästan lika tidigt som japan å han vägrar ge sig. snälla kan någon hjälpa?

 

M.v.H

 

Dalthor-san

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Manga kommer från Japan och är ett japansktord för serier.

Ordet "manga" översätts ofta till 'ofrivillig bild' och myntades av träsnittskonstnären Katsushika Hokusai (1760-1849)[Japanskkonstnär], för utgivningen av en bildsamling innehållande karikatyriska sketcher

 

Här finns en kort summering av mangans historik.

Kan också rekommendera tråden: Vad är 'manga'?.

 

Vad jag vet så har inte manga något med Frankrike att göra historiskt, dock så är det väldigt populärt där borta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror på hur du tolkar ordet Manga, dom första serietidningarna kom egentligen från Egypten (hiroglyferna). Om du inte räknar dom så kom dom första serietidningarna från Europa (kommer ej ihåg vart).

 

Om du tolkar ordet Manga som japanska serietidningar så kommer dom såklart ifrån Japan...

 

Edit: Lite sen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror på hur du tolkar ordet Manga, dom första serietidningarna kom egentligen från Egypten (hiroglyferna). Om du inte räknar dom så kom dom första serietidningarna från Europa (kommer ej ihåg vart).

 

Om du tolkar ordet Manga som japanska serietidningar så kommer dom såklart ifrån Japan...

 

Man behöver inte tolka? Manga betyder och är japanska serietidningar. De första serietidningarna är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag var nästan helt övertygad om att Manga betyder serietidningar, precis som att Anime betyder tecknadfilm. Men jag kan ha fel eftersom Manga egentligen inte är min specialite.

 

Såklart det är så. Men manga är kännetecken för japanska serietidningar och anime är kännetecken för japansk tecknadfilm. Inte för tex. Norska serietidnignar eller tecknade filmer.

 

Läs definitionen: Vad är 'manga'?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok det var inte min mening att vara petig om du uppfattade det så, jag skrev mitt första inlägg innan jag såg ditt. Vet att många brukar vara väldigt känsliga på den punkten, därför tog jag med två svar så att båda parter skulle bli nöjda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...