Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken manga läste du klart senast?


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Det märktes verkligen när man läste mangan, medans animen var djup, starkt berättad och mer filosofiskt lagt så får jag bara intrycket utav en alldaglig shojo när jag läser Saitos manga-version. Den är inte dålig dock men ack så tam i jämförelse.

 

Ja, mangan är fint tecknad men inte så mycket mer. Saito är en fantastisk tecknare men en betydligt mindre uppseendeväckande författare. Tyvärr.

 

Lät intressant men sen så såg jag att den var 19 volymer lång och inte finns tillängligt på "annat sätt" än att köpa.

 

Jag måste påpeka att det är en av de mest läsvärda serierna jag vet. Om jag bara hade fortsatt att köpa de engelska utgåvorna hade den varit utläst för länge sen, så det är enbart min egen lathet som gör att jag har hälften kvar. Jag tycker att du ska prova att köpa åtminstone första volymen, så att du inte missar en av de mest klassiska japanska serierna någonsin. Serien är spännande som få och har fantastiska karaktärer. Teckningsstilen är tydligt inspirerad av Akira och det är knappt man kan tro att den till en början publicerades som en shoujomanga när man bläddrar i den. Dessutom är den avslutad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Läste precis klart Video Girl Ai. Mycket söt och händelserik manga, men tyckte slutet var lite plötsligt. 4/5 i helhet, mycket bra.

 

Någon annan som läst den?

Ja, jag läste den när jag var ung och hormonstinn. Tyckte om den. I''s av samma tecknare är också att rekommendera, även om den är ganska lik (fast utan övernaturligheter).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har precis börjat på I''s. Och som du säger så verkar den vara rätt så lik Video Girl Ai, ja. Dock tycker jag faktiskt Ai är en av de sötaste karaktärer jag sett. Hon påminner också om Marguerite från One Piece. Bllondiner med kort hår kanske är min typ, tydligen :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Tsubasa Reservoir Chronicle.

Kapitel 233

Min tolkning av deras identiska namn är att det inte är i ett existentiellt utan ett romantiskt sammanhang, att de är "en".

 

Jag läste också klart Tsubasa på nätet i slutändan.* Själv är jag väldigt nöjd med både slutet och serien som helhet. Jag tyckte nog att serien var hyfsat lätt att hänga med i, men det beror väl på att jag är extremt härdad efter att ha läst alla deras äldre serier. Man kände ju igen både en och två och tio av Clamps gamla fetischer och favoritingredienser, om man säger så. XD

 

*Innan dess var jag extremt noga med att bara läsa den först i Shonen Magazine och sedan i pocket efter flytten tillbaka till Sverige, men folk tycks inte förstå att alla inte gillar att veta allt i förväg... Ett av de stora problemen för oss spoilerfobiker.

 

Och appropå det sista kapitlet...

...så kommer ju vingar alltid i par. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läste klart de sista böckerna i Death Note häromkvällen. Jag måste säga att det var en väldigt bra serie, även om det var lite svårt att hänga med i alla analyser om man låg uppe och läste tills sent på natten.

 

Vad jag förstått så ska det finnas ett sista kapitel som inte var med i den sista boken, men det lär ju knappast spela någon avgörande roll för handlingen, i och med att det inte ens var med i boken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

BECK

 

Ja, jag vet inte riktigt var jag skall börja. Startade lite lätt iförrgår och fastnade direkt. Vilket ledde till att jag läste från att jag gick upp till klockan 4 imorse. Jag njöt rätt igenom, enligt min egna helt subjektiva åsikt finns det absolut ingenting dåligt.

 

Karaktärerna är störtsköna, dramat är bra, stämmningen är superb...Jag kan hålla på i evigheter för jag tyckte att det var så underbart jävla bra och sögs in i storyn som damm till en dammsugare. Detta är helt klart något bland det bästa jag läst.

 

Sedan innehåller den världens bästa sida också....

1zmc6ys.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läste för ett tag sedan ut Soujo no Koi ha Nido Haneru, avslutningen på den 2 volymer långa serien av Setona Mizushiro (som för övrigt har skrivit shoujoserierna X-day och After School Nightmare som finna utgivna på engelska, den förstnämnda är dock ur tryck tyvärr). Vad kan man säga? Ett mästerverk som överskrider både genre och målgrupp (serien är en legering av relationsinriktad joseimanga och Boys Love). Liknar för övrigt inte någon annan serie i sin genre. Längre recensioner om vol 1 och 2 kan ni läsa på min blogg här och här (obs! Viss spoilervarning på länkat inlägg nr 2).

 

Vad kan man säga, liksom? Setona Mizushiro äger verkligen min bokhylla. Jag har köpt allt som hon har gett ut, med undantag för en del av hennes äldre doujinshi som är lite svåra att hitta ens begagnat nu för tiden. Jag har inte läst allt, eftersom hennes nyare grejer är extremt mycket bättre än det mesta som hon skrev innan, men jag tänkte beta av hennes äldre shoujoserier när andan faller in. Fantastisk mangaskapare, hur som helst. Mörk, skruvad och helt obönhörlig i sina serier. Ni som inte läser BL borde åtminstone göra er själva en tjänst och läsa hennes shoujomanga After School Nightmare, som också är fullkomligt lysande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, låter som en mangaka man måste kolla in. Om jag minns rätt har jag läst en serie som hon har skrivit, 1999 Shanghai. Den var ganska bra. Men jag kanske var lite för ung för den och är lite för ung för några av hennes andra verk. Får väl i sådana fall vänta några år... (:

Har precis läst färdigt xxxHolic vilket jag måste säga är en väldigt mysig serie ,tycker jag, att läsa sent på kvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah, 1999nen 7no Tsuki Shanghai. Mycket bra serie. En av hennes äldre serier som jag tycker håller ihop bäst. Hon hade annars lite svårt att få läsarna att acceptera sluten på hennes serier på den tiden. En bekant beskrev det som att det kändes som om "Mizushiro hade ryckt ut hennes hjärta, stampat på det och sedan kört det i en mixer" efter att ha läst klart en annan av hennes äldre serier. Jag kände väl något liknande, men å andra sidan är det en serie som har stannat i minnet sedan dess. Oförglömligt.

 

xxxHolic är för övrigt inte färdigskriven ännu. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läste för ett tag sedan ut Soujo no Koi ha Nido Haneru, avslutningen på den 2 volymer långa serien av Setona Mizushiro [...] Vad kan man säga, liksom? Setona Mizushiro äger verkligen min bokhylla.
Hm, låter intressant. Nu har jag beställt del 1. Får se om ett kvartal när båten kommer fram om den går att läsa trots att jag är en man...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, låter intressant. Nu har jag beställt del 1. Får se om ett kvartal när båten kommer fram om den går att läsa trots att jag är en man...

 

Jag hoppas att du kommer att gilla den. Det är alltid lite nervöst att rekommendera serier med tydliga BL-inslag till folk som vanligtvis inte läser den genren, men jag tycker att den har kvaliteter som överskrider den vanliga målgruppen för BL-manga.

 

Andra volymen var nog den bästa, för då fick Mizushiro fria tyglar att skriva serien exakt som hon ville. Man kan ju hoppas att satsningen från olika förlag på e-manga och mobilmagasin ska hjälpa till att låta olika mangatecknare få slänga av sig både genretänkande och redaktionellt tvång i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Coponicus no Kokyuu av Asumiko Nakamura, 2 volymer lång. Lånad och läst på en kompis uppmaning, vilket jag är glad över. Det var en riktigt intensiv läsupplevelse som verkligen vände upp och ner och ut och in på min hjärna många gånger under berättelsens gång. Absolut inget för de som inte gillar berättelser där alla karaktärer är rejält ute på gråskalorna. Inga karaktärer är absolut goda, men inte heller absolut onda.

 

Temat är cirkus och bilderna är fantastiska i all sin bisarrhet. Extremt grafiska sexscener och inget för de kräsmagade. Men som sagt, att läsa denna kräver ett extremt öppet sinne och en försmak för annorlunda berättelser som utmanar läsaren. En älska eller hata-serie om jag någonsin såg en.

 

När jag har lyckats samla tankarna lite mer ska jag nog göra en mer djupgående recension/analys av serien på min blogg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Finns det ingen tråd för tips på serier att undvika? Efter att ha läst ut "Disney's Kirara Princess" (Disney's きらら☆プリンセス) av Rika Tanaka (田中利花) och Nao Kodaka (小鷹ナヲ), som jag tyckte var en rätt så bra serie, bestämde jag mig för att även läsa Nao Kodakas "Disney's Magical Dance" (Disney's マジカルダンス!!). Det visade sig vara en dum idé. Jag beställde del ett från Japan och läste den någon gång i våras. Man får träffa Rin som går i en dansskola och längtar efter att få uppträda på drömscenen (夢の舞台 / ドリームステージ). I varje kapitel uppstår det någon form av svårighet som Rin får hjälp med att överkomma av någon eller några Disneyfigurer. Teckningarna är bra, men berättelsen uppfattade jag som väldigt tråkig. I Disney's Kirara Princess ansvarade Kodaka bara för teckningarna, medan Tanaka stod för manus, och Kodaka kanske helt enkelt inte är lika bra på att komma på bra berättelser. Av någon anledning köpte jag i alla fall del två, som kom fram i ett paket från Japan denna vecka, och blev positivt överraskad: del två är fortfarande tråkig, men inte fullt lika tråkig som del ett.

 

Nu funderar jag på hur jag ska göra med Kodakas "Den första kärlekens lunchlåda" (初恋ランチボックス), som publiceras i Nakayoshi från och med decembernumret 2009 (utgivet den 2 november – jag har aldrig förstått mig på japanernas system att ange månadsnummer på serietidningar). Å ena sidan har hon producerat en rätt så bra serie (Disney's Kirara Princess i 5 delar), å andra sidan har hon producerat en rätt så dålig serie (Disney's Magical Dance i 2 delar). Frågan är hur den nya serien blir.

 

Alltså: Tips på en serie att undvika:

Kōdansha (Nakayoshi) 2008-2009: Disney's Magical Dance!!

ISBN 978-4-06-375554-1 (del 1)

ISBN 978-4-06-375703-3 (del 2)

Jag känner inte till några översättningar, så folk som inte kan japanska får det eventuellt extra lätt för sig att undvika att läsa serien, även om det förstås går bra att titta på bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problemet med "undvik"-trådarna är ju att folk har så olika smak. Det är så tråkigt när folk missar något som de annars skulle ha kunnat uppskatta, enbart på grund av att någon annan jöns med helt annan smak säger att verket i fråga suger. Som om folk som gillade bishoujoserier skulle följa mina rekommendationer/sågningar, typ... Bättre att folk åker på en nit lite då och då istället.

 

Hursomhelst...

 

Jag har redan nämnt på Zmanga att jag har läst ut Golden Days av Takao Shigeru, men den serien var så inutihelvete jävla bra att den förtjänar att nämnas här också. 8 volymer mangalycka som var fantastisk rakt igenom, och som dessutom lyckades peta ihop ett rent ut sagt episkt slut. Karaktärerna var intressanta och berörde, vänskapsrelationen mellan huvudpersonerna var otroligt välskriven och miljöerna från mellankrigstiden var mycket tjusiga och detaljerade.

 

Jag ville aldrig att serien skulle ta slut, men å andra sidan blev den säkert bara bättre av att den aldrig kändes utdragen. De sista volymerna höjde mitt helhetsintryck av serien till en rungande 10-pängare. Efter det blev jag tvungen att gå in på min mangalista och sänka betyget på en massa andra serier som i jämförelse med Golden Days hade fått alldeles för höga poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så länge personen motiverar sig är det väl egentligen ingen större skillnad på en rekommendation och en avrådan. Läsaren måste ha något att förhålla sig till, fast då måste man nog också ge lite mer detaljerade motiveringar. Istället för att säga att något är dåligt tecknat så får man säga att saker är ur perspektiv eller proportion, att man avskyr de tjocka konturlinjerna eller att bakgrunden är i CG. Istället för att handlingen är dålig så är huvudpersonens handlingar dumma och omotiverade, och att idog cutaway stör berättelsetakten. Så jag tycker nog i allmänhet att det inte behövs specifika "undvik"-trådar, sådana inlägg kan postas varhelst rekommendationer postas. (Nu talar jag inte i egenskap av moderator, det är fritt fram att skapa trådar om man tycker att det behövs!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som om folk som gillade bishoujoserier skulle följa mina rekommendationer/sågningar, typ...
Vad menar du? Du är väl inte en sådan där underlig person som har fått för sig att män över 25 år inte skulle tillhöra den huvudsakliga målgruppen för japanska flickserier? :D

 

Nåja, jag kanske skulle ha motiverat det bättre. Om man sågar något, är det viktigare med motiveringen. Jag uppfattade handlingen som monoton (alla kapitel handlar om att något problem uppstår, och så kommer det någon Disneyfigur och hjälper till). Dessa besök av Disneyfigurer uppfattar jag som störande moment i handlingen. Det känns inte som att de tillför något. Det finns en berättelse som är bra, men som i början hamnar alltför mycket i skuggan bakom dessa moment. Senare tar den berättelsen över allt mer, vilket gör serien bättre framåt slutet.

 

Hm, det här skrivandet om dåliga serier får mig att bli alltmer intresserad av att undersöka om även den nya serien Hatsukoi ranchibokkusu är dålig. Kanske måste köpa den för att kolla upp det...

 

Föredrar för övrigt shōjo framför bishōjo.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad menar du? Du är väl inte en sådan där underlig person som har fått för sig att män över 25 år inte skulle tillhöra den huvudsakliga målgruppen för japanska flickserier? :D

 

Nej, jag menar att jag själv inte tål den flesta av den där sortens serier där kvinnliga karaktärer beter sig som våp, lever för en (ofta personlighetslös) killes skull, får kläderna avdragna och andra saker som får dem att framstå som tonårsfantasier snarare än välgenomtänkta karaktärer. Mitt hat mot den sortens serier är nu så starkt att jag inte ens kan se verk inom genren som andra tycker är bland de vettigare som har gjorts. Därför har jag slutat se/läsa och framförallt recensera den sortens serier eftersom jag ändå bara sågar dem. Bättre att någons om gillar sånt recenserar så att rätt läsare hittar fram till serier de kan gilla.

 

Shoujomanga däremot, det recenserar jag ju ofta och gärna eftersom det är något jag har både läst mycket, har koll på och fortfarande uppskattar, klyschor och allt (dock inte utan viss kritik förstås). :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Åh, fick du tag i X-day också? Tyskland måste hålla sina saker i tryck mycket längre än TokyoPoop. Det stör mig alltid att jag inte kan rekommendera den på engelska till folk.

 

Hoppas att du (och Anonym2) kommer att gilla Das Spiel von Katz und Maus (och X-day)! Och jag börjar bli så nervös över att jag har trissat upp förväntningarna alldeles för mycket. Det kanske bara är jag som tycker att den och uppföljaren är så himla bra.

 

Brasklapp: Om ni hatar den så prova Afterschool Nightmare istället. Och kom ihåg att det var den sista boken som gjorde mig som mest lyrisk över Das Spiel (osv).

 

Kan nämna att jag redan läst Råttan och Karpen som scanlations, men jag föredrar starkt att ha dom i pappersformat

 

Kyuuso wa Cheese no Yume wo Miru (8)

Sojou no Koi wa Nido Haneru (9)

(samt Doushitemo Furetakunai (9))

 

Afterschool Nightmare är en av mina få 10:or

 

(av ca 250 titlar har jag satt fyra 10:or och 21st 9:or)

 

edit: Lagt till ett T i nightmare

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...