Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken manga läste du klart senast?


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag är lite lättad över att du gillade dem så mycket. Då känns det som om det inte bara är jag som är så besatt av dem att jag har fått skygglappar. Eller möjligtvis att jag har läst för mycket dåliga skräpserier så att man råkar slå knut på sig själv av glädje när man hittar något som höjer sig över mängden. :P

 

Om du kan läsa franska finns det förresten en hel del av Setona Mizushiros shoujomanga översatt till franska, framförallt från utgivaren Asuka. Serien S, som hon skrev direkt efter X-day var för övrigt serien som gav henne idé till Råttan och Karpen. Jag har dock inte hunnit kolla vad mer det finns av henne på tyska.

 

Själv har jag säkert för många 10:or på min lista men när jag blir entusiastisk blir jag som sagt alltid så extremt överentusiastisk. Ska gå över listan nån dag och se om några betyg borde justeras lite. Ibland får t.ex. de längre serierna ett högre betyg om slutet är bra, än vad jag gav dem i början, eller tvärtom ifall slutet är svagt. Vissa serier tenderar även att bli mer älskade för att man har följt dem under så många års tid och känner ohyggliga mängder nostalgi inför dem.

 

Doushitemo Furetakunai kommer hur som helst på engelska från DMP nästa år, under titeln No Touching At All, så den får du se till att köpa så att Yoneda Kou får lite mer kosing och inte börjar skriva BL-romaner som hon har hotat med (på skoj visserligen, eftersom hon av någon bisarr anledning har fått för sig att hon är kass på att teckna*).

 

* Vilket är lite o_O Hon måste ha världens sämsta självförtroende för hon är ju otroligt bra på att uttrycka känslor och stämning i sitt bildspråk.

 

Skickar lite fler mangatips via PM till dig. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, X-day är bra. Att TokyoPoop tog den amerikanska utgåvan ur tryck är ren och skär skam.

 

Karpen på skärbrädan sprattlar två gånger av Setona Mizushiro blev förresten vald till årets bästa BL i Kono Bl ga yabai 2010. Asumiko Nakamuras Double Mints, som jag läste häromdagen, blev nr 2 och Seven Days blev nr 5. Resten av serierna på listan kände jag inte igen, men jag är lite nöjd med att ha förutspått listettan och blev glatt överraskad över Double Mints andraplacering eftersom den inte var lika given. Hade dock förväntat mig att Seven Days skulle placera sig högre.

 

Setona Mizushiro blev intervjuad av de som gjorde toplistan och var mäkta (men glatt) överraskad och en aningens generad över att hennes joseimanga från ett icke-BL-magasin listades som bästa BL. De är ju uppenbarligen ganska petiga med att skilja på dessa två målgrupper i Japan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Im letzten Viertel des Mondes (Last Quarter / Kagen no Tsuki) av Ai Yazawa

Trevliga serie. Den bytte (lite oväntat) riktning efter första kapitlet

och blev nästan lite av en deckare där dom försöker ta reda på vem "Eva" är.

betyg 8

 

After a Storm (Arashi no Ato) av Shoko Hidaka

betyg 8

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vampire Kisses: Blodsband

3 volymer

 

Plot

Gothtjejen Raven lever sin dröm. Hennes pojkvän Alexander är en vampyr. Men å nej! Alexanders Kusin, en halvvampyr, kommer med ett gäng polare för att stjäla några gamla flaskor med vampyrblod från Alexander. Dricker dom det skulle dom bli fullvärdiga vampyrer, och det skulle inte vara coolt!

 

Genrer

Romance, Shoujo, Vampire

 

Tankar

Aa. Twilight fast goth var en rätt bra förutsägelse. Fast mindre episk. Någon som lever ut sin fetish genom en historia snarare än försöka skriva något intressant och genomtänkt. Det händer inget mer än kusinen ser elak ut, paret kysser varandra, en söt chibibild, repetera i tre volymer.

 

Dialogen är fullständigt onaturlig, och jag tror jag vill skylla det på både författaren och översättaren. Det är ibland lite för bokstavligt. "Sparka vampyrstjärt"? Are you for real?

 

Vet inte vad mer jag kan säga... Det mesta som händer är löjligt. Förutom en pyttenytteliten del så är inga karaktärer intressanta på något sätt. Den är inte bra.

 

2301l.jpg

 

Är det här någon trend bland amerikanskt producerad "manga"? Har bara läst två, men ingen av dom tyckte jag var direkt genomtänkt. Aki-Sora är nästan mer intressant än den här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Hm, låter intressant. Nu har jag beställt del 1. Får se om ett kvartal när båten kommer fram om den går att läsa trots att jag är en man...
Jag hoppas att du kommer att gilla den. Det är alltid lite nervöst att rekommendera serier med tydliga BL-inslag till folk som vanligtvis inte läser den genren, men jag tycker att den har kvaliteter som överskrider den vanliga målgruppen för BL-manga.
Nu har det gått ett kvartal, så idag har den kommit. Oerhört bra serie! Jag har hunnit läsa ungefär halva volymen, och jag har väldigt svårt att lägga den ifrån mig...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har det gått ett kvartal, så idag har den kommit. Oerhört bra serie! Jag har hunnit läsa ungefär halva volymen, och jag har väldigt svårt att lägga den ifrån mig...

 

Kul att höra! *lättad*

 

Själv har jag tagit mig en titt på en äldre serie av Setona Mizushiro, Allegro Agitato på 2 volymer. Serien gjorde ett tappert försök att ta upp lite svårare ämnen som avundsjuka och övergrepp när en dotter försöker frigöra sig från sin kända mamma. Utförandet var dock väldigt bristfälligt och slutet kändes rent utsagt slappt, jämfört med hennes nyare verk som är mycket vassare. Många trådar följdes inte upp och jag får en känsla av att serien lades ner ganska abrupt.

 

Det kändes mest som om seriens taffliga utförande bara underströk hur mycket Mizushiro har utvecklats som serieskapare sedan dess, samt hur mycket bättre hon har blivit på att realisera sina spännande idéer. Jag fick dock ingen större lust att gräva vidare bland hennes övriga äldre tjejserier, som står och samlar damm i bokhyllan. Jag har andra, bättre saker att lägga min tid på.

 

En intressant reflektion är däremot att Miki Aiharas Honey Hunt, som ges ut på engelska just nu, är mer eller mindre en kopia av den mycket äldre Allegro Agitato, men med de psykologiska aspekterna bortplockade. "Flicka hämnas på sin mamma som är känd skådespelare" kanske är ett vanligare ämne än vad man kan tro? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Läste nyligen ut Buraiden Gai, en kort och också spännande shounen-serie av Fukumoto Nobuyuki. Gai blir oskyldigt anklagad för mord och insatt på människo-skola. Enligt de överordnade på fängelset är dessa människor hundar som nu måste disciplineras till människor. Det är mycket förnedring och sadism.

 

Var inne och kikade lite på Amazon Japan, och hittade något som ser ut att vara en fortsättning på Yokohama handelsdagbok. Eller är det bara en nyutgivning av originalserien? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var inne och kikade lite på Amazon Japan, och hittade något som ser ut att vara en fortsättning på Yokohama handelsdagbok. Eller är det bara en nyutgivning av originalserien? Någon som vet?

Det ser ut att vara en nyutgåva med nya omslag. Serien har ju varit mer eller mindre ur tryck ett tag, så det var på tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Köpt och läst One Piece vol. 50 idag. Extrema spoilers gömmer sig bakom taggen.

I all ärlighet en bra avslutning på vad som förmodligen var den sämsta arken i serien. Zoros självuppoffring berörde, likaså Brukks flashback (med mästerlig kontrast mellan liv och död), men samtidigt börjar det nästan bli lite tjatigt med de livliga festmåltiderna som avslut på varje episka äventyr. Missförstå mig rätt, jag älskar fortfarande One Piece som serie, och ser grymt fram emot nästa volym om två månader, men jag ser gärna mer viktig huvudstory och mindre knasiga sidospår.

Varför måste den svenska utgivningen vara så långsam för T_T

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Läste precis klart NHK ni Youkoso!. Är fortfarande imponerad över hur bra serien är.

 

Det som gör den fantastisk är att man på många sätt kan känna igen sig i huvudkaraktären, även om det bara är en jätteliten del av hans personlighet, och vips är det en själv man ser i mangaboken. På något sätt blir man så jävla deprimerad när man läser serien, då allt hopp som byggs upp i kapitlen krossas nästan direkt efter, och om man känner igen sig i personen känns det som ens eget hopp också blir krossat.

 

Det som förvånade mig också, eftersom jag såg animen först, var att mangan är "dubbelt" så lång som animen. Alltså bok 4 av 8 slutar där animen slutar typ. Så det var en massa nytt material man fick läsa som var otroligt spännande och bara mumsigt bra.

 

För de som gillade animen så garanterar jag att ni säkert kommer tycka om mangan ännu mer, för det gjorde jag. Makalös serie!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
"All my darling daughters" av Fumi Yoshinaga. Ganska bra! Och verkligen bra att läser nåt av hennes som handlar om kvinnor, tror jag.

 

En riktigt bra serie! Och om du gillar hennes serier om kvinnor så kanske Ohoku kan vara något för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Jag har ännu inte sett Neon Genesis Evangelion som anime, men nu har jag tagit initiativet och läst mangaversionen. Under högstadieperioden läste jag upp till vol. 7 -- alla som kommit ut då -- och nu sju år senare har jag sträckläst alla som finns ute i dagsläget, det vill säga elva. Och tro mig när jag säger att oavsett om man har några tidigare anknytningar till animen eller ej är detta en serie som är bra på riktigt. Dess djupa teman och brutala verklighet gör det till en sann mangaklassiker.

 

Det som dock är störande är att det dröjer åratal mellan varje volym i japan, och jag har svårt att tänka mig annat än att bok 12 blir den sista. Vilket betyder att det bergis kommer dröja ytterligare ett par år innan jag får läsa upplösningen. För animen ser jag helst på efter mangan är avslutad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som dock är störande är att det dröjer åratal mellan varje volym i japan, och jag har svårt att tänka mig annat än att bok 12 blir den sista. Vilket betyder att det bergis kommer dröja ytterligare ett par år innan jag får läsa upplösningen. För animen ser jag helst på efter mangan är avslutad.

12:an kommer i Januari/Februari (beroende på språk)

 

13:de blir nog sista

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För animen ser jag helst på efter mangan är avslutad.

Hurså? :x

 

Och ja, jo, tolvan blir definitivt inte sista. Trettonde kanske inte heller blir det -- tolvan täcker inte ens första halva End-filmen. (Fast andra halvan borde kunnas täcka fortare än första. Återstår att se om Sadamoto vill ändra nåt.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Går den japanska serien att ladda ner? Ser bara mp3:or på sajten.

 

Orelaterat till detta, men relaterat till tråden: "läst klart" är så bisarrt, för de flesta serier jag läser är de som går i Afternoon, och hur ofta har man "läst klart" dem? Hur ofta har man läst klart O! Gudinna! eller Love-yan?

Redigerad av Sceleris
Zimeon syftar till numera utflyttade inlägg om Onani Master Kurosawa.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går den japanska serien att ladda ner? Ser bara mp3:or på sajten.

Jag känner inte till laglig officiell nedladdning av serien, men om du vill se hur den ser ut och fungerar så kan du se Nico Nico-videon.

 

Orelaterat till detta, men relaterat till tråden: "läst klart" är så bisarrt, för de flesta serier jag läser är de som går i Afternoon, och hur ofta har man "läst klart" dem? Hur ofta har man läst klart O! Gudinna! eller Love-yan?

Det är ju en del av oss som ofta läser serier volymvis, så det är väl inget konstigt med tråden i sig? (Det är också en praxis jag ämnar sätta i verket oftare sen, att beställa färdiga serier paketvis.) Det finns givetvis också en skillnad i att bedöma en serie i helhet och att ge sina pågående intryck (i "Vilken manga läser du just nu"-tråden), så tråden känns motiverad, och jag vet inte riktigt hur du menar med "bisarr".

 

Alla serier i Afternoon är väl inte evighetsserier heller. Jag har läst klart fem, och jag är ju ingen jättestorläsare. Nog måste det väl vara fler för dig då. ^_~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har alltid resonerat som så att "läst klart" har man gjort när alla volymerna i en avslutad serie är läst, eller åtminstone tillräckligt många. Exempelvis när man plöjt igenom alla 77 volymer av Major så skriver man om den här, det är åtminstone så jag resonerat. Problemet är ju bara evighetsserier... kanske skulle det behövas en "Vilka mangaserier läser ni just nu?" liksom animetråden med nästan samma namn, vilken verkar vara mer aktiv att diskutera de aktuella serierna i än seriernas egna trådar (vilket enligt mig är mycket bättre, att ha allt på ett och samma ställe, tumme upp!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...