Hoppa till innehåll
Anime.se

Zero no Tsukaima


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Zero no Tsukaima (ゼロの使い魔)

 

Logo.jpg

 

Zero no Tsukaima är baserad på en serie light novels skrivna av Yamaguchi Noboru

 

Fotnot: Jag kommer referera tjänare som familiars i nedanstående text

 

Zero no Tsukaima utspelar sig i en parallel värld kallad Halkeginia där magi existerar. Dock har inte alla möjlighet att använda magi, utan det finns två typer av folk: Nobles och commoners. Dock kan vissa commoners använda magi, men de räknas fortfarande inte som en Noble. Det existerar helt enkelt ett hårt klassamhälle.

Huvudkaraktärerna går alla i en skola för magiker där de lär sig att utveckla sina klasser.

Magin i serien baserar sig på de fyra elementen: eld, vatten, vind och jord. En magiker kan mästra en eller flera element och kombinera dem för att på så sätt öka sina krafter. Beroende på hur många du kan kombinera får du en klassifiering. En magiker som inte kan kombinera några element är den första (lägsta) ranken av magiker. De flesta i skolan är av denna typ. Om man kan kombinera två element är man en "line magician", tre element är "triangle magician" och mästrar du konsten att kombinera alla element är man en kraftig "square magician". Den sista ranken är otroligt svår att uppnå, och en sådan magiker blir en legend.

Det finns även en myt om att man kan uppnå ranken "pentagram magician" genom att kunna kombinera ett femte, okänt element.

 

Serien handlar om när andraklassens elver ska framkalla sina familiars så lyckas vår huvudkaraktär Louise (läs nedan) framtvinga en vanlig 17-årig kille från Tokyo in till deras värld. Pojken (Hiraga Saito) blir både fast i världen och som Louises familiar, vilket varken han eller Louise vill från början.

 

 

 

Karaktärerna:

 

 

Louise Françoise le Blanc de la Vallière

 

Louise.jpg

Louise är den kvinnliga huvudkaraktären. Det är från henne namnet "Zero" har kommit, vilket är hennes nicknamn bland sina skolkamrater eftersom hon aldrig (noll gånger) lyckats att kasta magi en enda gång, samt att hon har tillgång till noll element. Hon är en otroligt dominant och 'tsundere' person (även om hon fortfarande är kall som vintern så kommer hon med all säkerhet bli mer dere-dere frammåt i serien). Hennes seiyuu är Kugimiya Rie som även spelade Shana i Shakugan no Shana, vilket betyder att henner röst passar Louise lika bra som den passade Shana. Hon är bra på att rida, vilket är en av hennes två hobbys. Hon gillar också att sticka, men det verkar hon inte vara så bra på.

Jag kan även lägga till att en ytterligare referens görs till Shakugan no Shana. Första gången Shana säger åt Yuuji att hålla tyst säger hon "Urusai! urusai! urusai!". I första avsnittet av Zero no Tsukaima säger Louise "Urusai!" vid tre olika tillfällen med samma tonfall som i Shakugan no Shana.

 

 

Hiraga Saito

 

Saito.jpg

Saito är vilken vanlig 17-åring som helst, och han var på väg hem efter att ha reparerat sin laptop då han plötsligt såg en stor grön bubbla mitt bland folkmassan i staden. När han rörde vid denna bubbla sögs han in och kastades rakt in i världen Halkeginia. Från början kunde han inte kommunicera med folket i den nya världen, men efter att han skapade för mycket oljud så försökte Louise slänga en "mute spell" på han, vilket självklart misslyckades, men gjorde så att Saito kunde kommunicera (lyckligtvis). Han blir otroligt illa behandlad av Louise som tycker att han ska bete sig som en familiar, får sova på en halmmatta i rummet, blir bestraffad av att antingen inte få mat eller få ett tiotal pisksnärtar levererade av henne. Saitos Seiyuu (Satoshi Hino) är även Yuujis seiyuu i Shakugan no Shana.

 

 

Siesta

 

Siesta.jpg

En "commoner" som Saito blir bekant med. Hon jobbar i köket på skolan och är allmänt godhjärtad och lugn som person.

 

 

Kirche

 

Kirche.jpg

Kirche är från en släkt som sedan länge varit rivaler med Louises släkt. Hennes attribut är eld, vilket gör henne till en passionerad kvinna som dras både till pengar och till skolans alla pojkar. Hon verkar dock vara väldigt attraherad av Saito.

Hennes familiar är en eldsprutande salamander.

 

 

Tabitha

 

Tabasa.jpg

Väldigt tyst och mystisk karaktär. Hon liknar både Nagato Yuki ur Suzumiya Haruhi no Yuuutsu och även Rei från Shinseiki Evangelion. Hon gillar att läsa böcker och talar sällan. Hennes attribut är vind, vilket tydligen är ett vanligt attribut från hennes hemland.

Tabithas familiar är en varelse liknande en drake, med vilken hon kan ridandes flyga med.

 

 

Guiche

 

Guiche.jpg

Kan någon säga playboy? Denna person flirtar runt med i princip alla, även om han redan har en flickvän, vilket leder till ett par pinsamma situationer som Saito utnyttjar. Hans ros är egentligens hans stav, och varje gång han kastar en magisk formel flyger ett kronblad av.

Hans familiar är däremot en hyfsat söt mullvad =D

 

 

Allt som allt är detta en rolig och underhållande serie som jag vill rekommendera. Den skriker "dominant tsundere" vilket man redan märker vid Louises och Saitos första kontakt, men jag är lagom road av deras relation :D

 

Hemsida: www.zero-tsukaima.com

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jättebra skrivet flaskis, har sett första avsnittet av den och jag tyckte den verkade helt ok. Får inte glömma at Saito spelas av Satoshi Hino som också gör Yuuji i Shana, Henrietta spelas också av Ayako Kawasumi som gör Kazumi Yoshida i Shana så likheterna mellan serierna ganska tydliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jättebra skrivet flaskis, har sett första avsnittet av den och jag tyckte den verkade helt ok. Får inte glömma at Saito spelas av Satoshi Hino som också gör Yuuji i Shana, Henrietta spelas också av Ayako Kawasumi som gör Kazumi Yoshida i Shana så likheterna mellan serierna ganska tydliga.

Tackar tackar :)

Har inte nog med info om Henrietta, förutom att hon kommer presenteras mer i femte avsnittet, så jag tar och fixar in en bild på henne + lite info. Ayako Kawasumi är annars en av mina favoritseiyuus B)

 

La även till lite rolig info om en annan relation Louise har med Shana :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den här serien har börjat rätt så bra. Jag gillar hur karaktärerna introduceras utan att man känner av det, t.ex som många serier deriverade från något eroge blir där de sex första avsnitten, eller halva säsongen spenderas av att man blir introducerad till en karaktär per avsnitt. Här möts man av en Louise som precis vaknar, klär på sig och gör sig i ordning inför studierna samtidigt som man senare får se hennes klasskamreter och i lugn takt urskilja vilka som har de viktigaste rollerna i serien.

 

Komedin är både rolig men samtidigt lite smålarvig. Det må vara för skojs skull, men på något sätt känns det lite smått irriterande så som Saito verkligen blir behandlad som en lägre stående varelse av Louise (Shana och Hadzuki) <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det lite Harry Potter över den?

Scenariot påminner lite om Harry Potter med en skola för magiker, trollstavar och kappor, men det är nog det enda som liknar. Storymässigt handlar det knappast om en magisk "messias" som ska ändra världen :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 6:

Avsnittet bjöd mycket i karaktärsutveckling. På något sätt följder den samma takt som Shakugan no Shana i den aspekten att Louise rätt så fort blir en mer intimare person när hon förstår att hennes familiar är en person som med all rätt borde behandlas likvärdigt. Det var ju precis det vi såg i Shakugan no Shana. Shana märkte att Yuuji inte var en vanlig "Mistes", utan något mer än så, och utvecklade på så sätt känslor för honom.

 

Serien har en riktigt bra takt hittills, och det är något som behövs med tanke på att den är 13 avsnitt. Jag börjar mer och mer gilla denna serie ^.^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jo, med tanke på hur elvte avsnittet gett os en bild av denna alternativa värld, de olika länderna, olika härskare och konflikter så borde de gjort denna till en serie med dubbla längden, för jag tror sannolikheten att det blir en andra säsong av denna är rätt så liten även om man vill hoppas.

 

Förresten, någon annan förutom jag (och DB ;)) som drabbats av Louise-febern? ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...