Hoppa till innehåll
Anime.se

vem är den kunnigaste inom manga/anime i Sverige??


.jpboy
 Share

Rekommenderade inlägg

Denna tråd får mig att le. Hur kan man ENS mäta en sådan sak? Det spelar sedan heller inte så stor roll eftersom man ändå kan "googla" upp sina kunskaper på två tre timmar...

 

Klart man inte kan mäta. Svaret får man ju aldrig, men sen beror det ju på vilken sorts kunskap man är ute efter. Kunskap man kan googla sig till ligger jag dåligt till på. Men det finns mycket man inte kan googla sig till. Allt finns inte på internet. Sammansatta intryck från ett hundratals animéer och insikter de leder till brukar man inte kunna googla sig fram till. På sin höjd hittar man andras insikter.

 

Och ju mer man vet desto mer förstår man att man inget vet. Jag känner mig som en nolla. Vet ingenting om robotaniméer från 80-talet och vad gäller dunderklassikerns från 70-talet är jag helt väck. Där knäcker både Andreas, Iggy och Stangel mig med vänstern.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var en del av mitt budskap. Anime är en huvudgrupp för samma sak som spelfilm. Ingen kan allt om alla sorters spelfilmer heller.

 

Och mycket går att få ihop genom att googla. Och före du själv har sett det och ditilsl bara läst det så är det du läst in insikt i filmen. Om än inte lika målande som att ha sett den.

 

Däremot så ju mer anime du ser ju större "kunnighet" får du. Du bygger på ditt minne av upplevelser och erfarenheter som kommer följa en i livet. Det är som om du skapar ett eget verk, en tavla, en själ. Det kan aldrig vara likadan och är alltid lika mycket värd oavsett vem du frågar så är det din själ, dina upplevelser, och dom är din skatt, ditt värde.

 

Och ingen kan säga att det du tycker är fel. Det är dina värderingar som är du.. Inte vad andra tycker. Därför kan man inte mäta detta. Kanske fakta mässigt. Men det är inte det Anime handlar om.

 

 

 

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller inte med. Man kan veta det allra mesta om all slags spelfilm. Fast inte om alla filmer.

 

Det finns en professor i filmvetenskap i Göteborg, Olle Sjögren, som forskar i Anime. Han har (eller skulle, vet inte om det blitt av) varit i Japan och studerat lite. Om jag gissar rätt så är det nog Olle Sjögren som kan mest om Anime i Sverige. På forskarnivå, så är jag övertygad om att han kan mest.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vilket värde har den kunskapen?

 

Har han sett anime eller forskar han bara om den?

 

Det är två helt skilda saker att veta saker OM anime som är fakta än att ha en egen bild om den. En bild säger mer än tusen ord. Samt även formulerar dom bättre än vad orden kan.

 

Varje uppfattning av erfarenheter och upplevelser av anime är din unika egenskap. Det inget man kan FORSKA sig fram till. Det är konstigjort, stelt och rakt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om den där snubben vore det minsta _intresserad_ av sin forskning på animé, skulle han väl dyka upp och forska lite där anime-kulturen faktiskt finns: på Dôgakon, J-Popcon eller andra konvent... Eller hänga på forum som det här.

Forskare som bara låser in sig på sina rum ger jag inte mycket för.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 months later...

Just Olle Sjögren har jag aldrig hört talas om, men argumentet varför han skulle behöva visa sig på Dôgakon el. liknande för att få erkännande som vetenskapsman förstår jag inte. Om han exempelvis har skrivit filmvetenskapliga artiklar om hur Tokyo beskrivs inom den japanska tecknade filmkulturen (varför inte från "Om du lyssnar noga" till "Tokyo Godfathers" till "Love Hina") men inte är särskilt intresserad av den ungdomskultur som byggts upp kring coola pojkar och flickor med stora ögon här i Sverige har han förmodligen bättre för sig än att bege sig till Sollentuna rätt helg enkom för den sakens skull. Möjligen skulle jag kunna rekkomendera honom ett besök rätt lördag till biograf Fokus i Hagsätra.

 

Om herr Sjögren nu skulle forskat om "Tecknad film som japansk exportvara" eller någonting åt det hållet skulle jag nog rekommendera honom att lyfta telefonen och ringa upp förslagsvis tidigare nämnde herr Zimeon Lundström, eftersom denne helt klart är en av de personer som haft längst kontinuerlig erfarenhet av mediet här i Sverige, och dessutom en av de i Skandinavien med störst kontaktnät inom facket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehe, den var bra... i själva verket är det väl nästan tvärtom, att det är OMVÄNT proportionellt? De som verkligen brinner för anime lär sig ju japanska och vill ha filmerna på original-DVD, och dessutom bidra med en slant till animationsindustrin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...