Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

Ursprunglig skapare: Key/Visualarts
Animering: Kyoto Animation
BS-i torsdagnätter 01.00 (dvs egentligen fredag)
Start 5/10.
24 avsnitt.
Genre: Drama, romans, övernaturligt

Idag kom prelude-skivan ut så det är väl dags med en tråd för att hypa lite.

Kanon
Kanon är ursprungligen ett eroge/visual novel som släpptes 4/6 1999 av nybildade Key. Key bildades av några personer som hoppade av spelhuset Tactics (mest kända för ONE) där kanske illustratören Itaru Hinoue bör nämnas för sin rätt speciella stil.
Kanon hade ett enormt genomslag när det släpptes. Efter att först Leafs ToHeart mer eller mindre introducerade visual novel begreppet så kom Kanon och hade den framtills dess mest djupa och gripande historien. Än idag anses fortfarande Kanon vara ett av de främsta spelen och det är lite av en initieringsrit för att bli en äkta otaku att ha spelat Kanon.
Efter PC-versionen så släpptes det först en All Ages version till Dreamcast och senare även PS2 och återport till PC. Dessa har röstpålägg (vilket det ursprungliga spelet inte hade).
Kanon håller på tillfället att översättas av Haeleth, som kanske blir klar inom en inte allt för avlägsen framtid.

Spelet handlar om Yuuchi som efter sju år återvänder till staden han växte upp i. Han har inga tydliga minnen från den tiden utan verkar ha glömt nästan allt. Allt eftersom historian löper på så är det samtidigt en resa tillbaks till bortglömda minnen. Och inte alla är heller trevliga minnen.
Spelet har fem scenarier (Nayuki, Shiori, Mai, Makoto och Ayu) som alla i sig är en egen historia med samtidigt bidrar alla med en del till att större pussel som börjar med Nayuki för att slutligen leda fram till Ayu.

Jag älskar Kanon. Keys berättarteknik och handling, personerna och den väldigt speciella stämningen som infinner sig och förstärks av att det är vinter. Den första animen av Toei låtsas jag om att den inte finns. Även om den inte var direkt dålig så är det som Kyoanis tolkning det ska se ut.

Framsidan till Standard Edition ser ut så här:
kanonspel8pt.th.jpg





Personer

yuuichilb8.jpg
Yuuichi Aizawa (相沢 祐一)
CV: Tomokazu Sugita (Rin i Shuffle, Kyon i Haruhi)
Yuuchi återvänder efter sju år utan minnen till staden han växte upp. Han är väl lite av den typiska huvudrollsinnehavaren i den här typen av spel.


nayukixw8.jpg
Nayuki Minase (水瀬 名雪)
CV: Mariko Kouda (Vivienne i Gun x Sword)
Nayuki är Yuuichis kusin och det är också hos henne han bor. Hon har extremt djup sömn, en battaljon väckarklockor och är en av de bästa löparna på skolan. Dessutom har hon alltid tyckt om Yuuichi.


ayutr6.jpg
CV: Yui Horie (Kotori i Da Capo, Yohko i Inukami!)
Ayu Tsukimiya (月宮 あゆ)
Ayu är en rätt märklig person. Yuuichi springer på henne i början av historian. De blir vänner efter att hon springer på honom några gånger till, alltid letandes efter något hon själv inte vet vad det är. Men hur kommer det sig att Yuuichi i sina gamla saker hittar ett hårband som är identiskt med Ayus...?


shioribo6.jpg
Shiori Misaka (美坂 栞)
CV: Akemi Satou
Shiori lider av den typiska onamngivna sjukdomen som gör att hon har en klen kropp och ofta inte är i skolan. Trots detta kan hon sitta timmar utomhus mitt i vintern och läsa. Hon gillar draman över allt. Men trots allt tär hennes sjukdom på henne som inte blir bättre av att hennes egen syster förnekar henne. Hon går första året och är ett år yngre än Yuuichi och Nayuki.


maims9.jpg
Mai Kawasumi (川澄 舞)
CV: Tamura Yukari (Sakura i Da Capo, Nanoha i Nanoha)
En kväll när Yuuichi är kvar på skolan så ser han Mai gå omkring med ett svärd. Det visar sig att hon slåss mot demoner när skolan är tom för natten. Hon är tystlåten. Hon blir också anklagad för skadegörelse som hon inte förnekar eller försöker förklara. Hon ses av många som en bråkstake. Går tredje året och är alltså ett år äldre än Yuuichi.


makotozr8.jpg
Makoto Sawatari (沢渡 真琴)
CV: Mayumi Iiduka
Makoto har liksom Yuuichi minnesluckor angående det förflutna. Men till skillnad från Yuuichi gäller det även henne själv. Det enda hon minns är att hon har ett viss hat gentemot Yuuichi på grund av något som hände när han fortfarande bodde i staden. Hon flyttar senare in och bor med Yuuichi, Nayuki och Akiko. Hon har inga vänner när Yuuchi träffar på henne först. Under spelets gång så mjuknar hon upp gentemot Yuuichi.


kaorivp1.jpg
Kaori Misaka (美坂 香里)
CV: Ayoko Kawasumi (Akari i ToHeart, Saber i Fate/stay night)
Kaori är klasskamrat till Yuuichi och Nayuki. Hon är Nayukis bästa vän och vet mer än de flesta om staden och personerna i den. Av någon anledning förnekar hon att Shiori är hennes syster.


sayuripc5.jpg
Sayuri Kurata (倉田 佐祐理)
CV: Tomoko Kawakami (Satsuki i UtaKata, Misuzu i AIR)
Dottern i en rik familj och väldigt hjälpsam där hon kan hjälpa till. Innan Yuuichi träffar Mai så är hon Mais enda vän. Hon verkar inte känna till vad Mai gör på nätterna.


akikoku9.jpg
Akiko Minase (水瀬 秋子)
CV:Yuko Minaguchi (Natsuko i Sunabouzu)
Nayukis mor. Hon verkar inte veta vad som händer, men mycket tyder på att hon vet betydligt mer än de flesta andra. Hon bestämde sig också direkt för att ta in Makoto i sitt hus.




Animen
Kyoani har sagt att de ska få med alla fem scenarier i animen, men att det ska vara en kontinuitet och inte 4 avsnitt Nayuki, 5 avsnitt Makoto osv. Utan på det sättet ska både personer som spelat Kanon få något nytt samtidigt som personer som inte spelat det kommer få en lika bra upplevelse då de kommer få del av det mesta.

1cu0.th.jpg2yj3.th.jpg
3gv4.th.jpg4bv0.th.jpg
5ds8.th.jpg6nr3.th.jpg
7ox6.th.jpg8gi0.th.jpg
9js9.th.jpg10ie8.th.jpg
11gv9.th.jpg12mo2.th.jpg


Hursomhelst så är Kanon 2006 det jag sett fram emot mest i år sedan det blev bekräftat. Animationen är om något ännu snyggare än AIR och Haruhi. Kyoani lägger verkligen ribban högt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 281
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Jättebra skrivet DB, nu längtar jag väldigt mycket. Visserligen så var inte gamla Kanon dålig men nu med 24 avsnitt och Kyoani så kan den bli så mycket mer. Har längtat efter den här serien sen jag först hörde att den skulle göras och den ser ut att kunna bli allt jag har hoppats på (och lite till), för er som har sett promo skivan så vet ni nog vad jag pratar om.

 

Ruggigt bra animation, antagligen den snyggaste jag har sett. Kyoani sätter som du säger ribban högt och jag har inte sett nån av dom nyare serierna som ser ut att kunna matcha det.

 

Nu ska vi se om jag kommer hinna spela spelet innan animen kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snyggt skrivet :)

 

Och ojoj, kan knappt vänta. Många fina seiyuus bl.a Kawasumi Ayako ser jag. KyoAni kommer utan tvekan göra detta till en utomordentlig serie på 24 avsnitt.

Förresten, du har felstavata Misuzu till "Misizu", och jag tycker att det är viktigt att du lägger till Tamura Yukari's roll som Takamachi Nanoha i Nanoha ;)

 

Edit: Sugita Tomokazu har också blivit "Sugita Tomokasz" :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förresten, du har felstavata Misuzu till "Misizu", och jag tycker att det är viktigt att du lägger till Tamura Yukari's roll som Takamachi Nanoha i Nanoha ;)

 

sumwg2.jpg

 

Fixat.

La till till URLer och ändrade ett par fler stavfel. Det brukar bli ett par när man skriver lite längre. Ska väl ta och lägga till kringprodukter som manga etc någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är glad, mycket glad, över att jag aldrig har sett den gamla animeversionen.

^Instämmer!^

 

 

För övrigt började jag smått med spelet för några dagar sedan, så jag har att göra till premiären. Hade nog aldrig blivit av om det inte vore för just Kanon 2006. ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Så var äntligen väntan över.

Första avsnittet är väldigt lyckat (inte för att jag en minut trodde något annat). Det börjar precis som spelet, samma miljöer, samma musik och samma scener. Har man spelat det så känner man igen sig, har man inte gjort det så kommer man nog trivas lika bra ändå.

Vidare så finns det ett par nya scener tillagda. Men det är väl naturligt när man går från en tämligen subjektiv berättelse till en anime som i allmänhet är mer objektiv.

 

I det första avsnittet får vi se Yuichi återvända till staden, hur han flyttar in hos Akiko och Nayuki. Fina vintermiljöer (som gör det lite lättare att det blir vinter snart) när Nayuki guidar runt honom. De flesta av de andra karaktärerna introduceras också.

 

Hursomhelst så var det precis så här jag hade föreställt mig det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*hoppar med i klubben som ser avsnitt timmar efter sändningstid* ^^

 

Jag var också helt nöjd. Hade gåshud de första fem minutrarna i princip. Även om jag inte spelat spelet känns det verkligen att scenerna nästan är tagna ur spelet, animerade och förskönade för animetittande :)

 

Jag är ypperst nöjd med detta avsnitt. Finns inte mycket mer att säga än: Se denna anime!

 

Nu ska jag ta och se första avsnittet av Happiness =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får gå iväg och slå mig själv lite nu för att jag inte har spelat spelet, kommer garanterat göra det nu. Kanon var som väntat otroligt bra, animationen är helt underbar och eftersom jag vet vad som kommer så blir man lite smått skakis av vissa scener. Gåshud hade jag nog från första till sista minut, det här kommer nog med största sannolikhet vara årets bästa serie enligt mig (Haruhi-sama får se sig slagen).

 

Om man överhuvudtaget gillar romantiska serier blandade med en hel del mystik så måste man nästan se den här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har längtat efter remaken hela året och nu är den äntligen här! :D Ska försöka fixa fram lite plats på datorn så den får plats också. Såg orginalet tidigare i år och när jag såg att KyoAni skulle göra denna var bara det ett stort framsteg. Sedan såg jag vilka röster som skulle vara med och det blir ju ännu bättre. Tackar för bra start DB!

 

---

 

Håller med Sceleris, känns som år innan vi får tillgång till den :/ Ska sätta mig och plugga japanska så jag kan bli en sån som sitter och njuter xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DB: Ja, det var överraskande fort för en kvalitetstextning.

Vi gör vårt bästa... ;)

När vi (Eclipse, alltså) gjorde Fate/stay night så klarade vi av att 24 veckor i rad släppa avsnittet textat mindre än 24 timmar efter att det sänts i Japan. Vi siktar på samma schema för Kanon 2006 (första avsnittet tog ungefär 21 timmar). Är det inte tillräckligt snabbt för er så är ni välkommna att försöka prestera bättre själva :)

 

a.f.k. är förresten rätt snabba de med. Jag gillar inte riktigt deras amerikanisering, dock (t.ex. översätta egennamnen Hanako och Jirou till Mary och Bob för att få amerikanerna att fatta att Yuuichi skämtar).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Småtrevligt första avsnitt får jag väl säga. Får lite Air-vibbar (till stor del tack vare karaktärdesignen, såklart) och scenariot känns så där lagom humoristiskt. Sitter mest och flinar åt allt som sker och njuter av det visuella. Har varken spelat spelet eller sett den första animen, så vi får väl se vad handlingen har att bjuda på. Får stämma in med Sceleris och säga att detta trots allt mest var en introduktion, om än en bra sådan. Får de in den här atmosfären i en vettig storyline kan det nog bli riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är pga att jag har just sett Toeis version som första avsnittet var väldigt speciellt. Flera karaktärer som kommer dyka upp senare i serien syns i bakrunderna, jag tror dom flesta såg Shiori men det fanns även andra som jag inte kan berätta om. Flashbacksen är även ganska (läs. väldigt) förkrossande att titta på när man vet sammanhanget, samt att scenen då Ayu krockar med Yuuichi var väldigt speciell.

 

Det fanns även andra bonusar så som att "Yume no Kakera" spelades när Yuuichi träffar Nayuki direkt ibörjan, det är nog en av mina personliga favoritstycken jag har hört från spelet.

 

Det jag vill ha sakt är att den här serien är mer eller mindre gjord för folk som har spelat spelet, för jag har en känsla av att dom som inte har gjort det kommer nog tycka den är ganska tråkig. Så som det verkar nu så kommer den följa spelet mycket nogrant, vilket kommer betyda att majoriteten av nästa avsnitt kommer bestå av en rundvisning i skolan. Helt underbart enligt mig men det håller nog inte alla med om.

 

Edit: Stavfel...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kyoani har ju sagt att de gjort det hela på ett sådant sätt så att även de som aldrig rört spelet kommer kunna upskatta det lika mycket, samtidigt som det finns tillräckligt med referenser till spelet och en hel del nytt så att alla som har spelat det kommer få sin del också.

Det jag är mest nyfiken på är uttalandet om att alla scenarier ska smälta in och bilda en helhet så att det inte blir något mer "episodiskt" upplägg.

 

Men trots det tror jag ändå att det i slutet kommer bli Ayu som får mest utrymme. Men å andra sidan är det också det som man skulle kunna kalla för slutet med mest genomslag i källan och Ayus är det som Key själva rekommenderar att man ska spela genom sist. (Sen är man också ett emotionellt vrak 2-3 dagar, men det är ju ockås meningen med det hela)

 

De andra scenarierna passar bra för att ha som historier som sker lite samtidigt eftersom det även i spelet finns ganska mycket överlapp vad gäller dessa. Men det kräver att man tar bort det romantiska slutet på dessa. (Annars skulle det hela bli lite väl polygamiskt.)

 

Sen så lyckades Kyoani bra med att göra "något för båda läger" med Haruhi. Vi som läst böckerna fick något nytt iom att ordningen slängdes om och att Kyoani visualiserade alla knasiga scener ur dessa. Rymdslaget någon? Men av de reaktioner Haruhi skapade under våren så är det nog säkert att anta att även alla som inte läst böckerna fick en väldigt trevlig upplevelse.

 

Till sist är det fel att jämföre Kanon med Haruhi. Key gör berättelser som börjar långsamt, och även håller på i en ganska maklig takt till det plötsligt inträffar händelser som har en mer chockartad effekt. Haruhi är knasig från början till slut och lever på att läsaren (sett till ursprungsmaterialet) aldrig vet vad som kommer hända på nästa sida.

Det enda gemensamma de har är att de animeras av världens mest (antagligen) pedantiska och nördiga studio. Och det är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag menar är att en såpass direktkonvertering av ett bishoujo spel sällan passar som en anime för dom som inte har spelat det. Nu så kan jag dock bara spekulera i hur Kyoani kommer gå tillväga längre fram i serien, men det ska bli intressant att se hur dom ska göra den intressant för dom som inte har spelat spelet/sett den gamla serien.

 

För er som har sett/spelat Air så vet ni att (precis som DB säger) Keys spel startar mycket lungt och sen överraskar rätt rejält. Kanon är inte ett undantag och det är inte för inte som det är ett av dom största bishoujo spelen och nästan ett krav för att få kalla sig för en otaku, varför man nu skulle vilja göra det är dock en ganska bra fråga.

 

För er som kan så rekomenderar jag att ni spelar spelet också, jag vet att jag ska göra det iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ha! Vad koolt att de varit så trogna spelet. Jag tänker på screenshotsen här ovanför, det är ju nästintill identiska bildrutor. Hör till dem som vare sig spelat spelet eller sett den "gamla" serien. Men jag hade kul ändå. När jag såg första avsnittet alltså. Föll pladask för Ayus rygga, asgrym!

 

Var får man förresten tag på den här typen av spel? Finns inte direkt på Webhallen eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...