Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 281
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Reflektioner efter sjätte avsnittet:

 

* Hyuu-doro-doro-doro~~!

* Baserat på klockan i bakgrunden utspelade sig frukostscenen under loppet av cirka 22 minuter - men vi bara se lite mer än tre minuter av det! Jag känner mig lurad!

 

(Mina reflektioner är hittills väldig djupsinniga och tankvärda, det måste erkännas.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner efter sjunde avsnittet:

 

Avsnitt sju

Spoiler
* Räven! Hade! Två! Svansar! :surprised: Rävar, och speciellt flersvansade sådana, är ju (om det nu är någon som inte vet det) ofta en typ av intelligenta naturandar med förmåga att ta mänsklig skepnad, ofta i form av en ung kvinna! Är räven och den associerade avslutande bilden av kullen och skogen ett av tecknen på en underliggande övernaturlig komponent? Eller överanalyserar jag? Ni som har facit behöver inte svara. ;) (Och mina andra observationer av exempelvis Ayu håller jag för mig själv... för extra säkerhets skull.)

 

Är det förresten bara jag som ser serien? :);;

(Nej jag vet, det är antagligen inte så mycket att diskutera än så länge - åtminstone om man inte redan har spelat spelet eller sett den gamla TV-serien.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi vill väl helst inte råka spoila för mycket, men självklart ser jag på serien och älskar den.

 

Avsnitt 7

Avsnitt 7 var riktigt bra och bygger upp bra inför kommande händelser. En intressant sak är att dom har kommit betydligt längre på Makotos scenario än på någonannans.

 

Snart så kommer antagligen serien att byta skepnad lite och några mysterier kommer börja få svar. Så se fram emot det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 7
Spoiler
En intressant sak är att dom har kommit betydligt längre på Makotos scenario än på någonannans.

Det märks faktiskt. Ungefär som det märks att det bygger på ett gaaru-geemu när Yuiichi går mellan tjejerna. Det känns som att han spelar med walkthrough eller nåt. "Nu ska jag gå till henne, sen till henne, sen till henne..." ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 8 var helt klart det bästa än så länge, men avsnitt 9 kommer nog vara ännu bättre.

 

Spoiler avsnitt 8

I det här avsnittet så ges en del förklaringar angående Makoto och det börjar verkligen märkas att det är en Key titel.

 

Sen så får man även se Kyoani rita shoujo manga i det här avsnittet :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Epzorz 8

Spoiler
Hallå! zOMG! Jag hade ju rätt! Wuut?! :D Det var bara för att flera scenarier verkade ta plats parallellt som jag inte fattade direkt att det var Makoto som var räven i fällan. Jag antar Makotos del snart är slut. Jag tror dock de hade kunnat avsluta henne redan i del åtta, men det kanske hade varit lite för snabbt. Ser i alla fall fram emot ett långrandigt och känslosamt farväl i nästa avsnitt. >:D (Jag har inget emot flickstackar'n, jag lovar, men vi har ju en hel drös med andra tjejer att avhandla.)

 

Hoppas bara jag har fel om allt annat, som spöken och änglar och tjosan-hejsan. Eller åtminstone att jag inte ser det på en mils avstånd förrän det slår mig i pannbenet. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner efter nionde avsnittet:

Avslöjanden? Typ?

Spoiler
* Vafasen, blir det fyra dödsavsnitt? Jag tycker faktiskt att de hade kunnat ha ihjäl Makoto nu, Yuicchi har ju inte all tid i världen heller. Han har ju som sagt typ tusen andra tjejer att avverka!

* Var är Ayu? Vad tror egentligen Kyoto Animation att jag betalar för!? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spoiler avsnitt 9
Själv så är jag mycket nöjd för Makotos scenario är helt klart min favorit, även om dom flesta verkar gilla Ayus mer. Det är faktiskt bara tre andra tjejer dom har kvar att avverka, Shiori, Mai och Ayu så du behöver inte oroa dig med tiden Sceleris. För jag tror att Kyoani kommer göra som Toei och nästan helt strunta i Nayukis scenario, det är trotsallt lite av en introduktion till Kanon (det som är meningen att man ska spela först).
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vart precis rättad, Kyoani har sakt att dom ska ha med allas scenario på ett eller annat sätt i en intervju som jag måste ha missat. Så Nayuki kommer få vara med hon också, dock så tvivlar jag på att hon kommer få lika mycket tid som dom andra.

 

Så Yuuichi är trotsallt en rejäl player, även om fyra tjejer borde räcka gott och väl åt honom. Tyvärr så innebär det här att han inte kommer ge sig på Akiko :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äh, vem fan försöker jag lura?

Eftersom Key råkade glömma bort Akiko så finns det ordnat på annat håll.

 

Till själv avsnittet:

(hide-taggen har lagt av)

 

Jag tycker det är lika jobbigt som det är bra genomfört. I början så får Makoto bara svårt att göra vissa rörelser. Det ger mest bara rörande scener som när Yuuichi borstar tänderna åt henne.

snapshot20061202120350qc9.th.jpg

Eller när hon följer efter honom ut.

snapshot20061202120709xb0.th.jpg

 

Efter ett tag börjar också hennes medvetande att påverkas och hon går sakta mot att bli mer och mer som ett barn.

snapshot20061202120848yv9.th.jpgsnapshot20061202120924ek3.th.jpg

Tycker det var riktigt rörande när hon i febern frågar efter Yuuichi och hur han där beter sig. Dagen efter när han är på väg ut så börjar det antydas att även beteendet börjar ändras. Henne smin när hon tittar upp mot honom där är bara så typisk Makoto.

 

snapshot20061202121057ts1.th.jpg

Här blir det riktigt jobbigt. Nu visas det med all tydlighet hur hjälplös hon börjar bli. När hon spottar ut det tuggade skalet i handne på Yuuichi si framgår (utan Yuuichis långa tankar) dels hur illa däran hon är och framförallt hur mycket hon där betyder för honom. Här lyckas Kyoani onekligen med "en bild (kort sekvens) säger mer 1000 ord"

 

snapshot20061202121620qd8.th.jpgsnapshot20061202121701un8.th.jpg

Detta bekräftas senare när Yuuichi väljer att tillfälligt sluta med skolan för att kunna ta hand om Makoto. Som vanligt är inte Akiko det minsta förvånad utan visste som vanligt om allt. Yuuichi reagerar också bara med ett leende när hon säger att de ser ut som syskon, eller snarare ett par.

 

snapshot20061202121924fh2.th.jpg

Makoto blir bara sämre. I slutet så pratar hon som en femåring och beter sig därefter. Hårt...

 

Nästa avsnitt blir ännu värre (trodde faktiskt det skulle avslutas i detta) när hon knappt kan prata längre. Och scener när de går iväg till ängen (och det som följer) kommer bli en Key blandning av trevligt och totalt otrevligt.

 

Och snö har aldrig sett så bra ut.

snapshot20061202121824uo9.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast Patlabor 2 är en film också, om vi ska ha med sådana så slår nog ingen Byousoku 5 Centimeter (även om det är körsbärsblommorna som är snyggast där). Fast själv tyckte jag Kanon använde mycket snyggare ljus till sin snö.

 

Edit: Glömde jag visst nämna att filmen inte är ute än om det var nån som inte visste det, men det finns en trailer på hemsidan http://5cm.yahoo.co.jp/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast Patlabor 2 är en film också, om vi ska ha med sådana så slår nog ingen Byousoku 5 Centimeter (även om det är körsbärsblommorna som är snyggast där).

Åh, ja! Såg HD-trailern, verkar bli #¤£¡@ snygg! Makoto Shinkais filmer blir bara snyggare och snyggare. (Fast de blir väl fler och fler som jobbar på dem också.)

 

Den som tvivlar kan ju ladda ner den här. 30 MB. (Det är bara en trailer, så det borde vara tillåtet att pirata. icon_smile.gif)

 

(Red.: Whoops, såg inte Orrin hade länkat till en sida med trailer. Eller jag såg, men det registrerade inte. Nåja, det är väl en streamande trailer, så den jag länkade till har väl lite bättre kvalitet.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra att du länkade en nerladdningsbar version Sceleris, kunde inte hitta stället där jag hade fått hem den ifrån. Den ser minst sakt otrolig ut.

 

För att gå tillbaka till Kanon. En liten rolig fakta är att det var en speciell melodi som spelades under preview delen till avsnitt 10, den används bland annat under dom riktiga sluten i spelet och det borde betyda att nästa vecka så blir det att handla hem näsdukar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra att du länkade en nerladdningsbar version Sceleris, kunde inte hitta stället där jag hade fått hem den ifrån. Den ser minst sakt otrolig ut.

 

För att gå tillbaka till Kanon. En liten rolig fakta är att det var en speciell melodi som spelades under preview delen till avsnitt 10, den används bland annat under dom riktiga sluten i spelet och det borde betyda att nästa vecka så blir det att handla hem näsdukar.

Jag är redan förberedd.

 

Måste dock säga att scenen där Yuuichi mindes hur han övergav Makoto i skogsområdet var riktigt rörande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då var det avklarat. Kyoani lyckas bra här.

 

Avsnitt 10

 

Bland det bättre i avsnittet är ännu en gång Akikos reaktion som verkligen visar att den människan inte är som andra. Hon vet direkt vad det rör sig om, vilket visas bra.

 

snapshot20061207190906lz7.th.jpgsnapshot20061207190915je8.th.jpgsnapshot20061207190935ep9.th.jpg

snapshot20061207190943xb0.th.jpgsnapshot20061207191015pd8.th.jpgsnapshot20061207191026cr4.th.jpg

 

Vidare gillar jag scenerna när de går upp till slätten mycket. Hur det sakta blir vår runt omkring dem. Och likaså hur allt används för att förstärka bilden när Makoto försvinner. Hur färgerna ändras, ljuset och att snön är tillbaka.

 

snapshot20061207191048ax6.th.jpg

 

 

 

Avsnittet får:

nikimanom0.gifnikimanom0.gifnikimanom0.gifnikimanom0.gifnikimanom0.gifnikimanom0.gif

Av fem möjliga nikuman.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis så bra som jag hade väntat mig.

 

Spoiler avsnitt 10

Det här avsnittet var verkligen jobbigt att titta på, givetvis så var det jobbigt på ett bra sätt. Som DB nämnde tidigare så var Akiko scenen mycket bra, samt givetvis scenen uppe på kullen (om jag inte gillade den vorde jag hjärtlös).

 

Jag älskade även scenen som syndes i previewn från förra avsnittet då Makoto försökte säga sitt namn, dom plötsliga kamerabytena och när musiken startade var bara så mycket...

 

Avsnittet får 6 av 5 rävungar, bästa 24 minuterna jag har sett sedan Air avsnitt 12.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill säga något ni två inte sagt, men kan inte komma på något mer.

 

spoiler avsnitt 10

Scenen med Akiko rörde mig också. Hon som alltid visar en stark och vänlig front bryter samman sådär tvärt fick mig att såras.

 

Jag fick även ordentliga Planetarian-vibbar när man såg snöfallet med den vita bakgrunden efter att Makoto försvann.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner efter tionde avsnittet:

Egentligen inga större avslöjanden

Spoiler
* Jag är en hjärtlös jävel. B) (Fast inte helt känslolös.) Jag kände ingenting speciellt starkt här, annat än att jag tyckte lite synd om rävflickan. Men det hade mer att göra med det sätt jag fungerar på (jag går igång på en annan sorts sentamentalitet) och att jag inte direkt hade fäst mig vid henne, än att det inte var kvalitet och väl utfört - för det var det. Gediget avsnitt, och scenen med Akiko som ni nämner var väldigt "snygg", i brist på bättre ord.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu brukar jag inte länka till fanartsidor men det finns en person, Suezen, som gör sanslöst rolig fanart på spel av Key i allmänhet och Kanon i synnerhet (och även några andra).

 

banner.jpg

 

Det lite speciella är att så gott som alla bilder är ritade helt på dator och att han inte går vidare så de dras med typiska skavanker som operfekta linjer osv, men på något sätt så passar det stilen.

 

Min favoritdel är "Minase-ie WARS" (i menyn till vänster). Även om man inte kan läsa den sparsamt förekommande texten så är de korthistorierna roliga nog. Särskilt om man vill se Akiko i annan dager. Det finns ju ett enormt arsenal Kanon doujins, men Suezen lyckas på något sätt pricka min humor helt. Sidan är SFW också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En liten slarv översättning (inte ordagrann) kanske uppskattas av Sceleris länk.

 

Bild 1

 

Ayu märker signalen.

 

Bild 2

 

Det är dags♪

Och inatt "READY・・・・FIGHT!!"

 

Bild 3

 

Iya (Nej!): 75 gånger

Dame (Don't!): 52 gånger

Mou jurushite (Förlåt mig!): 27 gånger

 

Yuichiis "Best 3" dialog under natten

 

Omake

 

Bild 4

 

Makoto som inte förstår, Ayu som förstår väldigt väl.

 

Bild 5

 

Och så.. Någonting gick sönder innuti Ayu

 

Bild 6

 

Dom där ljuden nu... Var det bara som jag föreställde mig

 

Bild 7

 

Hehe

 

Bild 8

 

Yuichii: Hände någonting igår natt?

Nayuki: Det vill jag också veta...

Yuichii: ・・・・・・・・・・・・(゜∀゜)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...