Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

Alltså… Ayu hade glömt att hennes föräldrar hade rest bort. Och hon var rädd för att sova ensam. Så var har hon sovit alla nätter innan? Kan det vara så att de åkte just den dagen, men att hon helt enkelt glömde bort det till kvällen? Är det bara jag som finner detta konstigt?

 

För övrigt håller serien en god kvalitet. Den är långt ifrån perfekt, men ändå helt klart sevärd. Vad vet jag, spelet kanske är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 281
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Spelet är väl bättre enligt mig allafall, serien är kanske bättre på att förmedla dom komiska delarna medans spelet är bättre på dom tragiska (allafall så långt som jag har kommit, två scenarion klara).

 

Yuuichis monolog tillför väldigt mycket i spelet och det känns som om jag saknar den lite i serien. Men självklart är serien mycket bra, jag tvivlar på att det skulle kunna gå att göra den mycket bättre. Spelet är ju mycket längre än serien också, så det är lite orättvist att jämnföra vilken som är bäst egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner efter elfte avsnittet:

Galna teorier!

Spoiler
* Jag tror att Ayu är speciell på samma sätt som Makoto, i det att hennes närvaro är övernaturlig. (Är hon ett spöke? Eller är hon en ängel? (Tänk bara på vingarna på ryggsäcken och i öppningssekvensen.)) Hon visste inte var hennes föräldrar var, eftersom hon inte behövde veta det - förrän någon frågade. Likt Makoto vet hon inte heller om att hon "inte finns". Det är min teori, och jag hoppas jag har fel. Annars är det som Sjätte sinnet, då brorsan högljutt deklarerade vad han trodde om filmen, vilket förstås visade sig stämma helt. Så i hela filmen så satt jag bara och tänkte på allt som pekade på det - saker som annars hade varit ledtrådar som gått omärkt förbi och lett till en "AHA!"-upplevelse i slutet, när alla bitar fallit på plats. Det är denna "AHA!"-upplevelse jag fortfarande hoppas på, och således hoppar jag att mina deduktioner är fel. ^_^;;

 

Och vet ni svaret får ni förstås INTE säga att det är rätt eller fel! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner efter tolfte avsnittet:

* Ayu har verkligen ett återkommande ängeltema. Det är knappast bara för syns skull - bra filmskapare tar inte med sådant som saknar betydelse.

* Är det inte kallt för tjejerna att ha så korta skoluniformer året runt?

* Tsukkomi-Mai, hahaha! :D

* Jag blev glad av att det spelades Tjajkovskij på danstillställningen - och ännu gladare av det stora dansnumret som utfördes till Blommornas vals! heart.gif

 

Ser fram emot nästa avsnitt. (Som vanligt, förstås.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade helt glömt bort att skrivit om det här avsnittet och jag som tyckte det var så bra.

 

Som du säger Sceleris så vart jag också glad över musikvalet under dansen, för att inte tala om att Kyoanis koreografi vara bara så snyggt gjord även om man kanske har blivit lite van vid att det ska vara så i deras serier.

 

Spoiler avsnitt 12

Striden efter dansen var också ohyggligt snyggt gjord även om den var ganska kort.

stjrnkartamj3.th.jpg

För att gå tillbaka till Kyoanis känsla för detaljer så dök den här bilden upp på 2chan, ja det är stjärntecken i himmelen under det här avsnittet...

 

Edit: Kopierar in alla översättningar här

 

りゅう = Draken

おおぐま = Stora björn

やまねこ = Lodjuret

しし = Lejonet

かに = Krabban

ふたご = Tvillingarna

ぎょしゃ = Kusken

こじし = Lilla Lejonet

オリオン = Orion

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inget fel på bilden jämfört med den i avsnittet allafall.

bscap080ab5.th.jpg

 

りゅう = Draken

おおぐま = Stora björn

やまねこ = Yamaneko(Vildkatt)?

しし = Lejonet

かに = Krabban

ふたご = Tvillingarna

 

Är väl några exempel (och sen Orion som du såg), ingen aning vad yamaneko ska vara för nått. Stjärntecken är inte min specialitet heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du kollar längst ner till höger så ser du att det står Orion, jämför sen den delen av bilden från avsnittet med den här.

 

orionzn9.th.jpg

 

Edit: Glömde visst några tecken

ぎょしゃ = Kusken

こじし = Lilla Lejonet

 

Och så var visst やまねこ = Lynx (Det svenska namnet känner jag inte till på tecknet)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du kollar längst ner till höger så ser du att det står Orion, jämför sen den delen av bilden från avsnittet med den här.

 

orionzn9.th.jpg

 

Edit: Glömde visst några tecken

ぎょしゃ = Kusken

こじし = Lilla Lejonet

 

Och så var visst やまねこ = Lynx (Det svenska namnet känner jag inte till på tecknet)

Ah, ser man på. Det jag trodde var orion och orions bälte var visst några helt andra stjärnor :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Väldigt underhållande avsnitt med mycket bra animation.

 

Spoiler avsnitt 13

Vi börjar närma oss slutet på Mais scenario nu, det är bara två dagar (av 23) kvar enligt spelets tideräkning. Men det kommer antagligen bli två till avsnitt i animen, det är mycket som behöver förklaras.

 

Föressten såg inte elevrådsrummet väldigt mycket ut som SOSdan's klubrum från Haruhi?

Jag vet inte om jag är ensam om det här men skulle jag vara Yuuichi nu så skulle jag faktiskt strunta i dom andra och sticka iväg med Mai :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Väldigt underhållande avsnitt med mycket bra animation.

 

Spoiler avsnitt 13

Vi börjar närma oss slutet på Mais scenario nu, det är bara två dagar (av 23) kvar enligt spelets tideräkning. Men det kommer antagligen bli två till avsnitt i animen, det är mycket som behöver förklaras.

 

Föressten såg inte elevrådsrummet väldigt mycket ut som SOSdan's klubrum från Haruhi?

Jag vet inte om jag är ensam om det här men skulle jag vara Yuuichi nu så skulle jag faktiskt strunta i dom andra och sticka iväg med Mai :)

spoiler avsnitt 13

Oja, riktigt fin animering. Märkte du (ni?) också att Tamura Yukari använde sig lite av sin ljusare "Nanoha:igare" röst en stund vid fighten? :)

 

Annars ett härligt avsnitt. Nayukis sömnscener var skithärliga. Från det när hon låg med ansiktet på frukostbordet, försökte byta om utanför toaletten, till hennes försök att gå rakt ner i floden :D

Tröttnar heller inte på Ayu. Alltid lika gulligt att se henne ropa på Yuuichi i Stan. Så jag vet inte, om jag vore Yuuichi skulle jag inte lämna två sånna älskvärda karaktärer och sticka iväg med Mai ;)

 

Jag vill dock se Mai "bryta isen". Hon var riktigt kall och känslolös i detta avsnitt jämfört med hennes dere-dere avsnitt förra veckan. Trodde hon skulle vara mer öppen efter det avsnittet, men det får man väl vänta på ett par avsnitt till. Just nu är jag dock nyfiken på varför demonerna försöker komma åt Yuuichi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner efter elfte avsnittet:

(words)

 

Apropå spekulationer så sade Piro (Megatokyo) om Kanon "it's a subtle series". Detta fick mig att skratta. Kanon är ungefär lika subtil som en slägga modell större. Jag, som inte ens SER serien utan bara läser dialogen (eftersom jag tidskodar den) behöver inte anstränga hjärnan i mer än ungefär två minuter för att gissa vad som kommer att hända. Det är inga subtila hints vi talar om här inte - snarare blir man slagen i ansiktet med en gigantisk plansch med texten "LOL VI KOMMER INTE ATT TALA OM VAD SOM HÄNDER NÄSTA AVSNITT MEN HÄR HAR DU LITE TIPS". Hitills har Sceleris spekulationer varit inte så lite precisa, och jag delar i princip hans uppfattning av vad som kommer att hända (jag har inte spelat spelet). Inget ont om Sceleris tankeförmåga, men serien gör det inte direkt svårt för folk att gissa vad som kommer att hända.

 

Vad som gör detta ännu mera komiskt är att detta slå-folk-i-ansiktet-med-saker-som-inte-riktigt-är-spoilers-men-nästan-upplägg, som i många andra serier fått folk att rulla med ögonen, ses som en "feature" och inte som en "bugg" av de som har spelat spelet (eller läst spoilers), eftersom de då får sitta och flina åt de som inte gjort det.

 

Vidare hade jag tänkt dela med mig av lite tankar om varför jag tycker Kanon är en dålig animeserie. Jag inser att detta knappast kommer att göra mig populär här i tråden, men skit samma.

 

Jag har redan nämnt den totala avsaknaden av subtilitet. Det är nästan alltid EXTREMT enkelt att gissa vad som kommer att hända i nästa avsnitt. Serien är tämligen förutsägbar och därför tråkig.

Vidare är premisserna fullständigt löjliga ("hej helt normala värld med normala gymnasieelever, err, vänta, vi har lite magiska djur som förvandlas till människor också, samt demoner och annat, fast det påverkar inte världen alls, så egentligen är den nog helt normal egentligen, vi plockar bara fram det övernaturliga när det behövs"). Löjliga premisser är helt OK och tillochmed BRA i serier som inte tar sig själva på alltför stort allvar (se diverse komedier); problemet är att Kanon är Serious Business. Ironiskt nog är de komiska bitarna av Kanon faktiskt ganska roliga - serien hade klarat sig mycket bättre som harem-komedi istället för försök till harem-tragedi (lol, dömt att misslyckas, kunde man tro, men tydligen icke).

Själva storylinen är rätt kul att titta närmare på. Skådar man den i sömmarna så börjar spel-bakgrunden lysa igenom (vilket självklart glädjer alla keytards som älskade spelet). Vissa delar av den, till exempel vad-hon-nu-hette som avslöjade för Yuuichi vad Makoto egentligen var, påminner mest om något gammalt RPG för SNES. Karaktären ifråga existerar i ungefär tre avsnitt och hennes enda syfte är att avslöja viktig information för tittarna. Var hon kom ifrån, varför hon vet det hon vet, hur hon att Makoto är vad hon är och vart hon tog vägen efter att Makotos story arc är slut (vad hände med "zomg vi är vänner, tack för ditt stöd etc."?) är alla frågor som lämnas obesvarade. Hon försvinner SPÅRLÖST tillsammans med Makoto och i nästa avsnitt verkar alla ha glömt att hon någonsin existerade. Y HALO THAR, MS. PLOT DEVICE!

Karaktärerna, som tydligen skulle vara en av seriens starkare punkter, misslyckas fullständigt med att vara övertygande. Visst, de har jävligt bra röster, men det räcker inte långt. Den genomsnittliga intelligensnivån verkar ligga runt en sexårings ("ingen vet någonting alls av betydelse om Ayu, men det spelar ingen roll, hon får bo här ändå", "VI GIFTER OSS HÄR OCH NU", Nayuki, uguu, haee, ahaha, etc.) Deras utveckling är snabb, ryckig, och ologisk. De verkar ha ett minne som varar bara så länge som regissören bestämmer att det ska vara - i avsnittet direkt efter SUPER-EMO OMG TRAGEDI i samband med Makotos försvinnande nämns Makoto i två eller tre meningar, sedan har hon aldrig existerat. Allt går vidare som vanligt. Men det är OK, för nu har vi egentligen startat om spelet och börjat på nästa arc! Fast det här var ju en anime, och storyn ska utvecklas fortlöpande... aja skit i det, vi hoppas ingen märker något.

Dialogen är, med undantag för vissa komiska bitar, under all kritik. Jag vet, för jag har umgåtts ganska intimt med den medan jag tidskodade den. I synnerhet de bitar som är menade att vara riktigt gripande är riktigt, riktigt fåniga. Röstskådisarna gör verkligen ett heroiskt jobb med att försöka få det smärtsamt dåligt skrivna eländet att bli trovärdigt och gripandet, men för det mesta är resultatet dålig komedi, inte tragedi. Makotos slutscen, som var menad att få (och tydligen fick) folk att gråta, fick mig att rulla med ögonen och sucka. Hela scenen är helt enkelt bisarr och dialogen gör det inte bättre. Det faktum att stora delar av dialogen faktiskt består av "moé-ljud" får totalintrycket att gå från "dåligt" till "katastrofalt".

 

TL;DR (eller FL;LI (för långt; läste inte) för ni som inte står ut med att man använder engelska förkortningar i texter avfattade på ärans och hjältarnas språk)-version: Kanon saknar allt djup och all subtilitet och är helt enkelt en serie dåliga ursäkter för att man ska få gråta lite över att moé-tjejer råkar illa ut. Egentligen verkar serien mest vara till för att man ska få sälja samma historia till samma keytards en TREDJE gång (spelet, den ursprungliga serien, och nu Kanon 2006).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anime.se:s egen polemiker har återvänt! ^o^ Jag höll på att fråga vafan du gör här och skriver monsterinlägg istället för att arbeta på senaste avsnittet, men då hade ni ju släppt det. Du kom undan den här gången... icon_twisted.gif

 

Hitills har Sceleris spekulationer varit inte så lite precisa, och jag delar i princip hans uppfattning av vad som kommer att hända [...]. Inget ont om Sceleris tankeförmåga, men serien gör det inte direkt svårt för folk att gissa vad som kommer att hända.

Varför detta "Inget ont om...", när du ändå håller med? :) För att jag kallar det för spekulationer istället för kalla fakta? Det är bara så jag tänker - något är ju inte faktum förrän efter det inträffat.

Eller för att jag skriver uppenbarligheter? Jag försöker ju inte komma med förutsägelser (eller ge sken av det), utan bara skriva ut de slutsatser jag kan dra av vad jag sett, oavsett om det är självklart eller ej. Så är det något fel på mig är det inte på min tankeförmåga, bara på slutledningsförmågan. ;P

 

Skådar man den i sömmarna så börjar spel-bakgrunden lysa igenom

Nja, om man ens måste skåda den i sömmarna för det... Man behöver ju egentligen bara se på den lite passivt för att märka det - tänk bara på hur uppdelat huvudpersonen agerar med de olika, helt oavhängiga, tjejerna. Det hade definitivt kunnat skrivas ihop bättre.

 

Den genomsnittliga intelligensnivån verkar ligga runt en sexårings [...]

Hahaha, ORD! :D Inte för att vara feminist eller nåt, men det är en sak som störde mig i början - att så de närmast idealiserade tjejerna är så naiva och långsamma. Men jag kom väl att strunta i det - allt för den goda sakens skull. icon_wink.gif

 

De verkar ha ett minne som varar bara så länge som regissören bestämmer att det ska vara - i avsnittet direkt efter SUPER-EMO OMG TRAGEDI i samband med Makotos försvinnande nämns Makoto i två eller tre meningar, sedan har hon aldrig existerat. Allt går vidare som vanligt.

Ord, ord. Hela Makoto-grejen hade varit mer effektfull om hon dött långt tidigare, och man istället följt Yuiichi "tillbaka". Åtminstone mer effektfull för mig, men så är jag kanske inte fullt ut i målgruppen heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...