Hoppa till innehåll
Anime.se

Behöver INFO/HJÄLP.


TokyoIdol
 Share

Rekommenderade inlägg

Denna är mest till er äldre (25+) på detta forum och/eller till er ytterst pålästa ungdomar.

 

Det gick en anime på kanalen 'Premiär' sent 80-tal till tidigt 90-tal.

Kan mycket väl ha varit en feature film. Eller en serie. Minns inte så väl.

Animen kom i samma vända som Macross - The Motion Picture släpptes skulle jag tro.

 

Det jag minns är att den handlade om en man som antingen krashlandade på en ökenplanet eller kom dit på annat vis. Jag har bara små återkallningar från denna show tyvärr. Minns inget namn på någonting från denna show. Hur som helst..

 

Vad jag minns är..

 

*Han det handlade om var blond, hade halvlångt hår och stripigt skägg.

*Planeten var tillsynes öde, sand minns jag.

*Fanns massa monster i sanden eller någonting liknande.

*Han tillverkar ett svärd av någonting jag 'tror' är delar från ett skepp.

*Det är high fantasy, dvs fictionell framtid.

*Grekiska inslag, han blir tillfångatagen någonstans i showen.

*Han blir satt på straffarbete hos nån typ 'tribe' som lever på planeten.

 

Minns att det är typ animen's "Robinson" dvs känslan jag fick när man såg det var att man rycktes med i storyn om den här mannens överlevnad i ensamhet på en öde planet (tills dess han blir tillfångatagen) osv.

 

Jag har letat i flera år efter denna anime. Tippsa mig INTE om andra forum eller www.animenewsnetwork.com eller liknande då jag INTE minns namnet på animen. Jag finns registrerad på kanske ett 10-tal olika forum och har skapat samma thread överallt som här.

 

All hjälp och eventuell lösning på mitt dilemma uppskattas stort.

 

Ha det bäst alla ni Otakuswedes.

 

// Jin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gaaah! Jag känner också igen det, men det är helt utom räckhåll. Framförallt hänger jag upp mig på det där att han gör ett svärd, det känns bisarrt bekant.

Men en sak när jag läste beskrivningen kändes konstig: "High Fantasy dvs fictionell framtid" =? High Fantasy är benämningen på "fullt av magi, drakar och demoner" (till skillnad mot Low Fantasy som är typ överpolerad medeltid med muskulösa hjältar, men inte så mycket zap-zap), det du är ute efter är nog "futuristisk fantasy", dvs fantasystämning fast med rymdskepp och sånt. Men men. Hoppas du kommer på något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ställde denna fråga på ett annat forum. Det första de tipsade om var... tadaaaa Ulysses 31. Jag sa att det inte var den, då tipsade de om Space Cruiser: Yamato och Nausicaä.

 

http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... php?id=338

 

http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... php?id=180

 

Kommer du ihåg _något_ namn från serien? Något som helst dvs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det får mig att tänka lite på Les Mondes Engloutis. Men vissa delar av det h*n beskriver stämmer ändå inte riktigt in på LME.

Nej men det här var kul, den där serien hade jag helt glömt bort men så fort jag hörde introlåten så kom jag ihåg den. Alltid roligt att väcka gamla barndomsminnen till liv igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gaaah! Jag känner också igen det, men det är helt utom räckhåll. Framförallt hänger jag upp mig på det där att han gör ett svärd, det känns bisarrt bekant.

Men en sak när jag läste beskrivningen kändes konstig: "High Fantasy dvs fictionell framtid" =? High Fantasy är benämningen på "fullt av magi, drakar och demoner" (till skillnad mot Low Fantasy som är typ överpolerad medeltid med muskulösa hjältar, men inte så mycket zap-zap), det du är ute efter är nog "futuristisk fantasy", dvs fantasystämning fast med rymdskepp och sånt. Men men. Hoppas du kommer på något.

 

Ja du har självklart rätt i det du skrev. Futuristisk Fantasy med Mytologiska inslag från Antika Grekland, om man vill vara precis. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...