Hoppa till innehåll
Anime.se

Klädbyten i manga?


Rama
 Share

Rekommenderade inlägg

Är det någon som märkt att personer i olika mangor/animer, byter sin uppsättning kläder ganska sällan?

 

Jag menar inte någon-gång-i-månaden-sällan, jag menar någon-gång-om-året-sällan.

 

Jag vet inte om det här gäller för serier i allmänhet, då de serier som jag sett som inte kommit från japan på något sätt kräver tajta trikåer (läs batman, spiderman, vad-du-nu-tycker om-för-djur-man) och då behöver det vara så.

 

Det finns förstås undantag, och det finns förstås också anledningar till varför det är så här.

 

Jag förstår att det är på grund av att man vill spara tid genom att göra samma kläder, det sparar säkert supermycket tid om man redan vet vad man ska rita, men kan man inte kasta bort timmarna på det istället för på oändliga fillers? Jag skulle uppskatta att se insidan på säg Narutos garderob en gång, man får dessvärre 100 fillers innan det händer, och ingen handlar om just det. :rolleyes:

 

Det vore en filler som jag skulle uppskatta. :D

 

 

Är det någon annan som har samma irritationskälla, eller är det bara jag som är så här?

 

Finns det några bra exempel på serier i allmänhet där karaktärerna inte har samma kläder på sig året om?

 

Svara gärna eller lämna ett tips.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Irriterar du dig på att du sällan/aldrig ser karaktärerna gå på toa, sova och äta? ;)

 

Jag tror att de har samma kläder hela tiden eftersom kläderna visar karaktärens personlighet väldigt bra. Dessutom skulle tecknaren nog snabbt få idétorka ifall karaktären skulle ha nya kläder hela tiden.

 

 

 

Finns det några bra exempel på serier i allmänhet där karaktärerna inte har samma kläder på sig året om?

 

Ja, faktiskt! Två stycken jag känner till är Love Hina samt Negima.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hikaru no go, om ja inte minns fel, där byter dem kläder i takt med att han växer upp. men var ett tag sen jag såg animen...

 

sen att personerna inte bytar kläder ofta tror jag underlättar mest för alla hans/hennes assistenter, men antagligen en hel del för tecknaren själv...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett unikt set kläder, som inte byts så ofta, är ju precis som frisyren ett sätt att känna igen karaktären även i svartvita scener som kan bli lite plottriga.

 

Många av CLAMPs figurer byter kläder, men inte alla. Sailor Moon tjejerna, i modemanga som Nana och Paradise Kiss osv har ofta ganska många olika och detaljerade kläder.

 

Och så är ju mer-eller-mindre uniformer väldigt vanligt i Japan - skoluniform på barnen, salarymen och office ladies har ju i stort sett uniform de också. De byter plagg men klädstilen är väldigt enformig

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det vore kul att se Narutokaraktärerna i några avsnitt i modernare tappning, storstäder, företag, mode och stress.

Får mig att tänka lite på de många väggpapprena med Hunter X Hunter-karaktärerna poserande i lite nutidens vardagliga kläder.

 

Conan har ju alltid sin fluga. Tenisu no Ojisama har de ju i 94% av fallen sina matchställ. Men det har aldrig varit något jag stör mig på, varken åt ena eller andra hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag irriterar mig på är nog egentligen inte att de inte byter kläder, för det gör de ju ibland. Vad jag irriterar mig på är att när de väl bytt kläder har de den uppsättningen tills de byter nästa gång.

 

Det där om att det är svårt att komma på nya saker att sätta på dem:

Jag har inte en särskiljt stor garderob, men en hel del kombinationer kan jag få ihop av olika plagg.

 

När jag läser manga gillar jag nästan kapitelhuvudena bäst.

I till exempel One piece får man lite random bilder med karaktärerna uppklädda i andra kläder. Det gillar jag för att jag tycker att det gör karaktären mer männsklig och levande om jag ser honom/henne i olika plagg. Dessutom är de ju alltid så mycket coolare än karaktärernas standardkläder.

 

 

Cybersphere: Nej, jag irriterar mig inte på de sakerna så värst mycket, men jag tycker som sagt att karaktärerna får mer personlighet när de har olika saker på sig.

 

Dread: Det är nog därför. Skulle tro att det är underförståt i en serie egentligen, såvida det inte är nödvändigt det vill säga.

 

Zimneon: Varför är det så? Akamatsu, vem är det?

 

Dancing Moon: Jo, det blir ju som en skylt för den karaktären, men behövs det verkligen?

 

Jo, uniforms-stilen är mycket, men nyskapande är den inte.

 

Pixelgamer: Jo, det vore coolt.

Har inte läst nåt Hunter X Hunter. Kanske borde göra det.

 

 

Tack för tippsen. Det kanske inte är så hopplöst som jag trodde. :O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag irriterar mig på är att när de väl bytt kläder har de den uppsättningen tills de byter nästa gång.
Jag brukar också ha på mig kläderna tills jag byter dem. :P

Men en sak är ju att efter de bytt, så kommer de kläderna aldrig tillbaka igen, har de slit o släng-vanor i Japan eller?

 

Fast i själva HxH-serien så har de samma kläder hela tiden, om jag inte missminner mig. Antar att det är ungefär som det du beskrev om One Piece.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag irriterar mig på är att när de väl bytt kläder har de den uppsättningen tills de byter nästa gång.
Jag brukar också ha på mig kläderna tills jag byter dem. :P

Men en sak är ju att efter de bytt, så kommer de kläderna aldrig tillbaka igen, har de slit o släng-vanor i Japan eller?

 

Fast i själva HxH-serien så har de samma kläder hela tiden, om jag inte missminner mig. Antar att det är ungefär som det du beskrev om One Piece.

 

Oj, det där lät dumt nu när du påpekade det. :blush:

Du förstår nog vad jag menar.

 

Jag vad är med den grejen.

 

"Nu har jag nya kläder, så då går de här i soptunnan."

 

"Värst" av vad jag sett är nog Kishi Torajiro. I Maka-Maka har personerna nya kläder i varje kapitel (som är på 8 sidor styck).

Annars brukar det ju vara skoluniform, fritidskläder och eventuell uniform för deltidsjobbet.

 

Oj....bara....oj. Det kan jag tycka är lite väl mycket jobb.

Jag skulle nöja mig gott och väl med ett byte per bok, för att inte säga 1 varannan. Var åttonde sida, oj... :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimneon: Varför är det så? Akamatsu, vem är det?

I moderiktiga flickserier byter de kläder ofta för att modet spelar en viktig roll i de serierna.

Minns att i Maison Ikkoku hade de också en uppsättning kläder var, som de varierade lite hit och dit.

 

Det handlar nog mycket om tecknarens fantasi,men också seriens natur. I en serie som One Piece hör det inte till att alla byter kläder hela tiden, det är som i Kalle Anka; kläderna är en del av figuren.

 

Hur skulle man annars kunna cosplaya? ;)

 

Det är bara att plocka de serier som ingen cosplayar särskilt ofta, och du kan ge dig på att det är en serie som folk byter kläder i ganska ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Naruto till exempel skaffar sig ju (nästan) all nya kläder i part 2 av mangan och animen,han säger också varför han har nya kläder och nytt pannband och anledningen är att hans gamla kläder blev för små,i part 2 åldras alla ca 2 år också.Naruto får också nya kläder i Naruto the movie vol.3 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...