Hoppa till innehåll
Anime.se

Japansk mat


ny_börjare
 Share

Rekommenderade inlägg

På japanska mataffärer kan du köpa påsar med "strössel" som du rör ned i riset när det är färdigkokt och varmt. Finns med smak av lax, plommon, sjögräs, japansk mynta och annat. Eller så rullar du den färdiga bollen i sesam och salt.

Om det bara fanns några japanska mataffärer här i stan. Vad jag googlat fram tror jag att det har funnits någon asiatisk butik, men inte längre. Jag är bara glad att jag hittade nori på ica.

 

Min favorit är ändå att lägga ett insaltat plommon (umeboshi) i bollen. Ett alternativ är en klick misopasta tryfferad med hackad purjolök.

Jag hade faktiskt fyllning i alla bollar (tackar Cooking with Dog för de lärde mig hur man gör), men det är ju fortfarande mest ris. Favoriten var nog den med soltorkade tomater i.

 

I för sig hade jag inte något salt i riset när jag kokade det. Det tyckte jag inte gjorde någon skillnad när jag åt det till saker, men det kanske är värt i det här läget?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag missade att du bodde i Karlstad, då blir det ju lite krångligare.

Jag tror inte att salt är en bra idé, salt löser risets klibbiga egenskaper. När man knådar bollarna har man en skål med salt vatten att tvätta av klibb i, och på så vis får risbollen en del salt i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

kände att jag passade bra här i mat tråden då jag jobbar som sushi kock =P

 

kan säga att stor del av den japanska maten baseras på soja(salt) sake(sur) och mirin(sött)

 

En av mina favorit rätter är yakiniku (yaki=stekt)(niku=kött) alltså stekt kött som man marinerar i soja, mirin, sake och sesamolja och sen steker det med purjolök serveras med ris som man aldrig kokar med salt

 

men det godaste av allt är en riktig ramen, men det går inte att få tag i utanför japan tyvär =(

 

Men ni som vill laga japansk mat hemma så finns många recept på yuotube.

Och jag måste varna er att japanarna gör maten på ett väldigt specielt sätt och har mängder med konstiga regler och allt måste se fin ut........

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Även denna tråd är värd att blåsa liv i för mat är ju ändå något vi alla gillar. ;) 

Mitt tips för dagen för de som inte har tillgång till japanska matvaror i hemstaden och inte känner för att åka till Stockholm för att där leta kan med enkelhet beställa en hel del (ej kylvaror) från Japan Centre i London. Har nyligen gjort en egen beställning då jag insåg att jag glömt att handla en del prylar då jag var där innan jul. Frakten är inte dyr och priserna helt okej. http://www.japancentre.com/

De har en hel del trevligt som man kan behöva för sina japanska matexperiement i köket. 

 

Ett annat tips för att smaksätta riset (som diskuterades ovan) är att koka det i kokosmjölk.

Det man behöver är helst en ångkokare, men det går säkert att improvisera i en vanlig kastrull med gissar jag men det recept jag har förutsätts det att man har en ångkoksinsats av något slag. Man behöver också sk. glutinöst ris, dvs långkornigt ris som inte har något gluten i sig men väl mycket stärkelse.Riset ska blötläggas över natten innan man ångkokar det och sen när det är klart så värmer man upp kokosmjölk (med lite salt) i en kastrull så det nästan kokar och sen tillsätter man riset och blandar försiktigt om. Täck allt med ett tätt lock och ställ åt sidan i 10 minuter så att kokosmjölken tas upp av riset. Sen ska allt tillbaka i ånkokaren igen och kokas ytterligare 10 minuter ungefär tills riset är klart. Serveras med fördel till starkare rätter som tex. Curryrätter eller annat trevligt. Jag ska själv testa om det funkar lika väl med annat ris då man kanske inte alltid har specialris hemma. 

 

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta var jävligt kul att läsa om, aldrig direkt gjort "riktig" japansk mat så ska kollaupp sidorna som länkats och hoppas på flera slänger upp lite tips och trix och sidor till recept, möjligtvis om de kännertill någon bra kokbok som TS efterfrågade så vore det riktigt kul att köpahem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 6 years later...

Det pratas på tok för lite mat här på sajten! :D Jag tänker därför bidra med lite boktips för er som vill laga schysst japansk mat. 
Först och främst Tove Nilssons bok om "Ramen - Japanska nudlar och smaker". Den är en rejäl djupdykning i konsten att göra en perfekt ramen från grunden samt en massa härliga tillbehör du gärna vill ha. Jag har själv testat att göra en buljonggrund likt hennes recept och det har funkat utmärkt men inget hindrar ju sen att man smaksätter och varierar buljongen sen efter tycke och smak. En mycket bra inspiration och jag har sett att Lagerhaus har den för endast 149 kr nu innan jul, vet inte om det gäller alla butiker men ni får väl kika. En bra julklapp till en ramennörd?


Image result for ramen tove nilsson"

Nästa boktips är "Japansk Grillning" av Jonas Cramby. Här finns det mycket läckerheter man vill testa men även lite inblickar i de japanska grillrestaurangerna och Isakayas som finns överallt i storstäderna och är hur mysiga som helst. Också en helt fantastisk bok som jag inte vet hur jag har klarat mig utan tidigare. :D Man får många tokiga idéer om att skaffa sig en bordsgrill och ha lite grillparty hemma. 

 

Image result for japansk grillning"

 

Flera av rätterna och tillbehören i böckerna ovan använder jag numera nästan dagligen. Framför allt chilioljan är gudomlig  på allt möjligt. Chilipicklade gurkor är numera ett vardagligt tilltugg till det mesta. 

Jag gör numera också Curry med ris och Okonomiyaki väldigt ofta och upptäckte nyligen att man kan köpa Kewpie mayo och Okonomiyakisås på vanliga mataffärer numera (de som har en bra asienhylla) vilket gjort livet betydligt enklare. Man slipper leta i div. asiatiska butiker eller beställa på nätet. WIN!
Är det nån mer som gillar och gör okonomiyaki? 

Bjuder på några av mina egna kreationer här: 

Bilden kan innehålla: mat

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

HH9lGjKlHYa2gt7AxxeEmnGynKPGZKoIJQxYFmL7Qq0jjP0fNaklD1iEmSavNKe3wAdwGOQGLdt0vFUKD2hEZ3UQO157J1wD5iAwEDP3ITb82w85N7nqv7N0RP1E2hv0862XsDYnuAV5DsvOlfb64V8boJS_GFx8ZrXjw7u-UycQe_VDxDYNm_uAULNk_kOCSyq-UZQNwCRxSNMRN5_OsLhnt-h3wXAmStHRuF1Rp5eCSuVxVzumxthO6ah9-7eDyxhXmFks155L0uslXOxDZ2meh5o4EWYMp7njOHH9D8ju7x_s4CA-5AAZJC_PJ9wAXeleNbRt8aZl1RtOeOhwi25dD65ZxJtOnccuPkHy0GXQD6xsYZ619AZM9yYyVi6SX1Nnwt3rf-ksJvgL1GnlwxF74KsYClm8b4eFo2SrTeaWrDx9I_I40Xuh3tPkWNE86KjB4G3NyW-LZ7hU4VqkPTkFQgSDxIjRPcjw3MHtL1IJkEedrk5CFfbK6jbgBfVLnZ5_G3hR54MzHcrhdJXxreT3n7kt9bFaKLghOC5_QS-AbrmNKrVWjR5_f1z87O3b1dcNJlXmxgCGA3KR-z-mWHrW6O4WROMXfrCM9xzXsrT6gqaujt05JmgHpNtayXiOYFRH7ZK30pgkFhmDK0hXzJiTWBFmGPpeC40f4xNeSkHzA-WtXMsXN9g=w1631-h917-no

SpGXorJzv_sDq_whH8nGU3AnsgA_HOHdMBTBpuQANEVp9mc-_FxDsD7JyWZLdfjJAUexsf1UOfRu0uA2wFHbrbbEGaML9l18WLS2OisbSc78_2AKsnpswmPmor8sdzagzTI-eH5nhV9owl_tEsa4x0vUqW2NMCu5aaTv9DunSHRC9ejTIsMz33T5X1QOAcbiLjhTsaI1xyr7bogGj8AVHku3Bz3TBlK2Bd9NNEjwzjR3j_1NHUY5clxeZAScUwpC5xHvyaPwJt1d_7hE155eC8Xl_aZqltFpUpANI5nBMNt8gjO1Wczbe8GcW2t8gC0aFquWIK74X-bCCEjzXfd9WtlLYZXbij-T8-ow2b4jhcwH-20Hmfx_De5rrnZPMj-3AYQn4AfFX1zWUUXOBb_Q3laS3mUM35THOOCRN-Y6c3HDRz4Xxbb3LsO3Kq98Bn8rXllF93xIQE9zq8tKV9q_IEmWdnvFUKHJDopy7WzFkFVehrUE8OCMATVzpWstrs-kjtINofoGdG1j4IfKF2biwBWEwK5H4er3IwsZEjba2rlPvHFuQNP9Iz0dvmqApnFsdiePr5b2iJYEVOOqgfgxQ5kUpbjjv3HxrKlvokTExu2A7XGYPTdubGecuuSeCUSQxtfwBDAV13PfwBmYyyl3oc767OLeV29Ry2EY1fTGIeMNo34mr7cZkv4=w1631-h917-no

Redigerad av Ebhen
  • Gillar 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På tal om ramen så kan jag varmt rekommendera den japanska dokumentären "Ramen Heads" från 2017 som jag sprang på ute på nätet tidigare i år. Otroligt fascinerande på alla sätt och vis och som bör ses om man gillar ramen och människorna som tillagar dessa. Det är verkligen en vetenskap i sig och ett sätt att leva.

  • Tack 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den ska jag kolla upp. 😊 Alltid bra med tips. 

Vill man se lite hur livet är som ramenkock med egen liten restaurang så kika in den här videon. 

En annan riktigt bra kock som på ett pedagogiskt sätt lär ut japansk matlagning är Adam Liaw som har en kanal på Youtube. Kolla in honom, men se till att ha ätit innan för annars får man svåra hungerkänslor. 😊 

Redigerad av Ebhen
Mobilen särskriver...
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Jag är nu inte jättebra på att hitta hemsidor där man kan köpa furikake. Jag vet att Lillajapan.se hade det tidigare, men de hade bara Norigoma och noritamago. Vet någon var man kan köpa fler smaker där, gärna inom Sverige så att man slipper konvertera till SEK från dollar. 

Upptäckte en skitcool grej förresten på tal om det. Vanlig spenatsoppa med ägg blir mycket godare om man lägger i furikake, men då ska det vara Norigoma. Umamismaken funkar bra till det salta skulle jag tro...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

18 timmar sedan sa Niðarós:

Jag är nu inte jättebra på att hitta hemsidor där man kan köpa furikake. Jag vet att Lillajapan.se hade det tidigare, men de hade bara Norigoma och noritamago. Vet någon var man kan köpa fler smaker där, gärna inom Sverige så att man slipper konvertera till SEK från dollar. 

Upptäckte en skitcool grej förresten på tal om det. Vanlig spenatsoppa med ägg blir mycket godare om man lägger i furikake, men då ska det vara Norigoma. Umamismaken funkar bra till det salta skulle jag tro...

Jag har inte så stor koll eller intresse för furikake då det lätt går att göra smaksättare för ris själv om man är lite händig, men jag vet att de här har en del som kan vara av intresse.

https://japanskmat.com/produkt/furikake-katsuo-45g/

Sen så tror jag ev. att min lokala asiatbutik kan ha lite sånt här, de har nyligen flyttat till nya större lokaler och har utökat sortimentet med några hundra procent. "happy" 😍 De har en egen hyllsektion bara för japansk mat som sakta håller på att fyllas upp så jag hoppas det kommer dyka upp mycket kul även där framöver. Annars har jag handlat antingen på Lilla Japan i Uppsala eller från Japan Centre i London där det finns mycket skoj. :) 

https://lillajapan.se/

https://www.japancentre.com/sv/categories/777-spices-seasoning

 

Redigerad av Ebhen
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa Ebhen:
 
 
50 minuter sedan sa Ebhen:

Jag har inte så stor koll eller intresse för furikake då det lätt går att göra smaksättare för ris själv om man är lite händig

Detta har jag faktiskt funderat på då det verkar som om Lillajapans Furikake utgått ur websortimentet. Tänker just på folk som nämner att de vill kunna göra Onigiri själva som inte bara smakar som ris, då är ju detta ett väldigt bra alternativ.

Att göra egen sådan vore inte dumt att testa dock!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Göra egen Onigiri är inte svårt alls, det gäller bara att ha lite fantasi. Jag gör onigiri lite då och då som mellanmål och tar med mig till jobbet. 
Här ett par bra förslag på fyllningar man kan göra. 

Tonfisk och majonäs 
Använd Tonfisk på burk (i olja eller i vatten spelar ingen roll) och mixa den med japansk majonäs (Kewpie). Ta ca 2 msk mayo till 70-100 g tonfisk. Det viktiga är att det inte blir rinnigt men inte heller för torrt. Baka in en klutt mitt i din onigiri. 

Okaka Onigiri
Ta ca en msk Katsuobushi (Bonito flakes) och ungefär  tsk japansk soya och blanda ihop för att blöta ner flagorna. Baka sen in dem i din Onigiri. 

Ägg och Umeboshi
Gör en äggröra i stekpannan efter egen smak, den behöver inte hålla ihop utan är bättre om den blivit grynig och fast men inte hårdstekt. Jag brukar smaksätta äggsmeten med lite japansk soya mest för att få lite mer smak på den. Lägg i lite äggröra och ett Umeboshi i mitten på din Onigiri. 

Laxflagor
Ta en bit lax och skär upp den i strimlor som du sen steker i stekpannan tillsammans med salt och ev. de kryddor du tycker passar. Jag har testat både med  svartpeppar eller soya med gott resultat. Rör runt så allt blir stekt och det gör inget om det flagar upp sig rejält, det blir bara lättare sen att fylla din Onigiri med laxflagorna. Låt de bara svalna innan du gör din onigiri så du inte bränner händerna. 

Jag kan också tipsa om att steka (eller grilla) din färdiga Onigiri, det blir faktiskt riktigt gott, men man får vara försiktig så den inte fastnar i stekpannan och den går sönder. Jag använder en nonstick-panna som jag oljat lite lätt. 

Hemgjord Furikake finns det mängder med recept och tips på om man bara googlar och testar sig fram själv. Jag personligen är ingen stor fantast av nori så jag vill gärna ha så lite sånt i maten som möjligt, men lite grann går bra. 

Slutligen, kolla in en av mina favoritkockar på Youtube här som visar hur man gör perfekt  Onigiri och även furikake. Kolla även in de andra filmerna han har gjort, det finns mycket gott där att dregla över och få inspiration av. :😄 

 

  • Gillar 1
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...