Hoppa till innehåll
Anime.se

Mangaförening i Sundsvall, help?


Thornster
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Efter ungefär ett eller två år har jag äntligen bestämt mig för att vilja starta en manga/animéförening i min hemstad Sundsvall.

Är lite less på att man måste åka så långt ner för att kunna vara delaktig i konvent och sådant.

 

Dock så är jag väl inte världens bästa på föreningar... Vad gör man på en föreningsträff? XD

Allt jag skulle kunna tänka mig är att ha ett litet möte om vad man skulle kunna kalla föreningen och sedan ägna kvällen att kolla på animé XD;

 

Dessutom har jag läst att man måste betala för att kunna visa animé?

Vet ni hur det är med det? o_o;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska ni visa animé (någorlunda) lagligt är det bra att vara en förening. Anordnar man en visning enbart för föreningens medlemmar räknas det nämligen som ett slutet sällskap, och då krävs inga övriga tillstånd.

 

Annars krävs det ju ingen förening för att träffas och nörda tillsammans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snacka med din kommuns Kultur- och fritidsnämnd. Förutsatt att det sitter trevliga människor där, borde de kunna hjälpa dig med allt det formella

 

Det som behövs för en "riktig" förening är

- Ordförande, kassör, sekreterare

- Ett syfte

- En stadgar

 

Det som behövs för en anime-förening är

- Nånstans att se på anime

- Anime att titta på

- Sällskap

 

Fixar man det där kan man registrera sig, söka bidrag och allt annat någon gång om man har tid och ork.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Denny: Ah, tusan. Men du är ju alltid välkommen tillbaka! XD Och tack!

 

Ska ni visa animé (någorlunda) lagligt är det bra att vara en förening. Anordnar man en visning enbart för föreningens medlemmar räknas det nämligen som ett slutet sällskap, och då krävs inga övriga tillstånd.

Ah-hah! :)

 

Och tack så jättemycket Dancing Moon ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 years later...

Ohayo!!

I from poland but now for 1 month i be in sundsvall.

I dont know where write this post but i see there some topic with club in sundsvall.

I really like anime i have own club in Gdansk in poland wakou.pl.

I search ppl who can show me sundsvall and who interested anime and we can talk about anime or polish and swedish fandom. I was org in one polish convent.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...