Hoppa till innehåll
Anime.se

Hjälp mig komma på vad det här är för anime!


Lasse_Kroner
 Share

Rekommenderade inlägg

Vet inte hur jag hittar såna här videos men

 

 

på 1:12 och det som kommer direkt efter, alltså tjejen med orange hår som ragear och hon som stoppar något med handen... ser inte riktigt vad som händer där lol

 

Någon som vet vad de 2 är för något? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

på 1:12 och det som kommer direkt efter, alltså tjejen med orange hår som ragear och hon som stoppar något med handen... ser inte riktigt vad som händer där lol

 

Någon som vet vad de 2 är för något? :)

Tjejen med orange hår är Teana från Mahō Shōjo Lyrical Nanoha StrikerS, den tredje av TV-serierna om Nanoha, en vanlig flicka som räddar en magisk iller från en annan dimension och får hjälpa honom hitta magiska artefakt. Till hjälp lär illern henne magi och ger henne en magisk stav. Seriens gimmick förutom moéflickor är dels att magin är typ "teknologisk magi" (att det inte bara är hokuspokus, utan att magi innefattar bruket av teknologiska prylar), dels att det är action där de flyger runt och skjuter typ magisk målsökande laser med explosiv kraft mot varandra.

 

Klippet direkt efter Teanas är också från StrikerS. Vad jag tror händer där (jag har bara sett de två första TV-serierna) är att Nanoha skjuter, inte stoppar, just sån där magisk laser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjejen med orange hår är Teana från Mahō Shōjo Lyrical Nanoha StrikerS, den tredje av TV-serierna om Nanoha, en vanlig flicka som räddar en magisk iller från en annan dimension och får hjälpa honom hitta magiska artefakt. Till hjälp lär illern henne magi och ger henne en magisk stav. Seriens gimmick förutom moéflickor är dels att magin är typ "teknologisk magi" (att det inte bara är hokuspokus, utan att magi innefattar bruket av teknologiska prylar), dels att det är action där de flyger runt och skjuter typ magisk målsökande laser med explosiv kraft mot varandra.

 

Klippet direkt efter Teanas är också från StrikerS. Vad jag tror händer där (jag har bara sett de två första TV-serierna) är att Nanoha skjuter, inte stoppar, just sån där magisk laser.

Tack Scellan, du är min hjälte  :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Okej här kommer en riktig longshot !

Det här är en anime jag söker. Jag har ingen aning om vad den heter men den är ganska gammal. Jag hittade något videoband där det fanns små klipp från något gammalt SVT Program från slutet av 70talet eller tidigt 80 tal där dom visade lite lite från just denna anime produktion.

Animen är följande: ett gäng munkar promenerar upp för ett stort berg mitt i natten för att se på när alla spökena och demonerna ska ha sitt årliga möte och en slags turnéring och vem som är "bäst". Munkarna har bland annat namnen Konen och Genyo. Spökena har sitt möte på toppen av berget som leds av en Tengu (ett japanskt mytologiskt väsen) och där skall spökena möta varandra i "matcher" medan munkarna tittar på, gömda i mörkret. Spökena har namn som "blå munken" , "järn råttan" och "sten paddan" osv osv. Demonerna möts i diverse episka dueller och bland annat så blå munken förmågan att göra illusions kopior av sig själv. Stenpaddan besegrar bergstrollet med att sitta på hans huvud så han pressas ner i marken och nästan blir begravd levande.. Snälla är det någon som har sett den eller vet vad jag pratar om `?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej här kommer en riktig longshot !

 

Det här är en anime jag söker. Jag har ingen aning om vad den heter men den är ganska gammal. Jag hittade något videoband där det fanns små klipp från något gammalt SVT Program från slutet av 70talet eller tidigt 80 tal där dom visade lite lite från just denna anime produktion.

 

Animen är följande: ett gäng munkar promenerar upp för ett stort berg mitt i natten för att se på när alla spökena och demonerna ska ha sitt årliga möte och en slags turnéring och vem som är "bäst". Munkarna har bland annat namnen Konen och Genyo. Spökena har sitt möte på toppen av berget som leds av en Tengu (ett japanskt mytologiskt väsen) och där skall spökena möta varandra i "matcher" medan munkarna tittar på, gömda i mörkret. Spökena har namn som "blå munken" , "järn råttan" och "sten paddan" osv osv. Demonerna möts i diverse episka dueller och bland annat så blå munken förmågan att göra illusions kopior av sig själv. Stenpaddan besegrar bergstrollet med att sitta på hans huvud så han pressas ner i marken och nästan blir begravd levande.. Snälla är det någon som har sett den eller vet vad jag pratar om `?

Allt jag vet är att andra har efterfrågat samma verk.

 

Har du tillgång till videobandet? Kan du spela upp det? Kan du ta bilder eller video av det? Om du inte har utrustning att ta in video i en dator så kan du ju fota eller filma TV:n.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allt jag vet är att andra har efterfrågat samma verk.

 

Har du tillgång till videobandet? Kan du spela upp det? Kan du ta bilder eller video av det? Om du inte har utrustning att ta in video i en dator så kan du ju fota eller filma TV:n.

Har just nu inte tillgång till bandet, (om det nu finns kvar) men skall försöka fixa fram det igen och leta upp någon videobandspelare och ta kort

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Härligt. Jag är också nyfiken på vad det är och har försökt googla, även på japanska, med alla sökord jag kan komma på, och kolla i olika listor, men gått bet. Bilder skulle verkligen göra susen. Kanske vi kan känna igen stilen, eller begränsa ytterligare hur gammal anime det måste vara, eller få andra ledtrådar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här är en anime jag söker. Jag har ingen aning om vad den heter men den är ganska gammal. Jag hittade något videoband där det fanns små klipp från något gammalt SVT Program från slutet av 70talet eller tidigt 80 tal där dom visade lite lite från just denna anime produktion.

 

Kolla vad jag hittade i SVT:s Fönster mot TV-världen från januari 1983!

 

2KCS.jpg

 

rEAq.jpg

 

Dessvärre var det bara några sekunder, utan sammanhang, så jag antar att man fick se mer av det i ett äldre avsnitt. Jag har också googlat efter てっそ小僧 och うらみ竜 utan att hitta nåt. Har kollat på listor över anime från 1975-1983 utan att hitta nån självklar kandidat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ååh! Nice! Jag hittade hela avsnittet av Fönstret mot TV-världen och kom fram till "Obake" (eftersom han sa det), men kom inte längre än så. Lysande!

 

Haha, alltså, wow... Ett kortfilmsinslag i en långfilm som bara har sänts en gång, i augusti 1982. Det börjar vara obskyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok ok XD har en svår en .....

 

1: jag kollade aldrig på den såg bara op så... eeeh det var en tjej ... och en kille jag tror tjejen hade kort mörkrött/brunt hår

2: ..... op sången var någon som sjöng 

den låten (inte hela dock )

3: tror det var om flygplan ... eller mecha

4: en äldre anime 

 

..... jaaa.... 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej,

 

Jag skapade nyss en profil för att kunna ställa den här frågan som håller på att få mig att bli tokig. 

 

Jag letar efter ett avsnitt av en serie som har dubbats till svenska. När jag började leta så var jag säker på att det skulle vara Cyborg 009 eller Starzinger. Nu har jag tittat igenom ett antal episoder av dessa serier på youtube utan att hitta det avsnitt jag söker.

 

I avsnittet träffar huvudkaraktärerna en kvinna som har en mask på sig som täcker hela ansiktet. Det jag minns tydligast är att kvinnans röst görs av en man, (vilket fick mig att tänka på cyborg 009). Masken och den konstiga rösten gör att det blir väldigt kusligt i alla fall :) Jag minns det som att masken är helt slät.

 

Om jag minns rätt bor kvinnan i ett slott på en enslig plats.

 

Jag inser att det är en extremt vag beskrivning. Hoppas någon känner igen avsnittet!

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Hejsan, jag kollade på en anime för kanske 2-3 år sedan som då var ny och jag kollade bara på första episoden innan jag glömde bort den, jag kan inte namnet på den och skulle gärna vilja kolla på den igen så om någon vet så skulle jag vara väldigt tacksam!


 


Det handlar om en skola där eleverna blir attackerade av demoner på random tider varje dag, dom är osynliga för omvärlden och deras enda vapen mot demonerna är en kanji dom skrev på ett papper på sin första dag i skolan. Dessa kanjis blev placerade på ett random ställe på deras kropp och gav dom ''magi''


Det jag minns är att det handlar om en kille som är ganska o säker på sig själv och han skriver kanjin ''förvandla/förändring'' och får ungefär som två personligheter. Han får en vän som är en tjej som har skrivit kanjin ''Katana'' så hon slåss med ett svärd. Sen minns jag oxå en kille som visste att det var något skumt med skolan så han skrev ''odödlig'' och även en tjej som är lite utanför som skrev ''eld'' och kan inte kontrollera det så hon har massa panik när hon skapar eld från ingenstans.


 


Jaaaa, det är allt jag kan beskriva som man kommer förstå, förklaringen är väl lite åt alla håll men jag hoppas att någon kommer veta vilken denna anime är!!!!


Tacksam för hjälp!


 


-Yorux3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaaaa, det är allt jag kan beskriva som man kommer förstå, förklaringen är väl lite åt alla håll men jag hoppas att någon kommer veta vilken denna anime är!!!!

Tacksam för hjälp!

 

-Yorux3

Jag såg att du hade frågat på MyAnimeList också, så när jag låste din tråd här så räknade jag med att du redan hade sett svaret du fick på MAL: det är mangaserien Aphorism. Den har ingen animeversion.

 

(Jag kan förstås inte helt utesluta att den fått någon fanproducerad animation, eller en "motion comic", eller en animeversion som är så helt bisarrt obskyr att den inte återfinns på någon av animedatabaserna som har tusentals och åter tusentals andra animeserier, men jag kan åtminstone säga med säkerhet att den inte har en vanlig animeversion.)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Behöver hjälp och hitta en anime. 


 


Min syster kollade på denna och jag såg bara en fightingscen, detta är allt jag har att gå på.


Var nån liten protagonist tjej, kan ha haft vitt hår. 


 


Är en rätt köttig fightscen med typ "magi" vid en stor jävla bro och en massa vatten. Kan vara så att bron inte existerar eller så upphör den att göra det under fighten ^^.


 


Protagonisten kastar ner tjommen hon fightar i någon form av "svart hål" eller magisklåda.


 


Allt jag vet, min kära syster är påtok för bränd för att komma ihåg så nu vänder jag mig till er. 


 


Tack och bock.


Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Behöver hjälp och hitta en anime.

 

[...]

 

Det ringer inga klockor, men du kan beskriva det lite mer för att hjälpa oss hjälpa dig. När såg ni det? Om ni såg det 2009 så behöver vi inte tänka på anime nyare än så. Hur såg ni det? Förmodligen engelsktextade piratkopior antar jag, men om det var på tysk TV så får man fler ledtrådar. Hur gammalt såg det ut att vara? Du verkar inte minnas så exakt hur det såg ut, men tror du det kändes mer som en 1990-talsanime eller mer som en 2010-talsanime?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Behöver hjälp och hitta en anime. 

 

Min syster kollade på denna och jag såg bara en fightingscen, detta är allt jag har att gå på.

Var nån liten protagonist tjej, kan ha haft vitt hår. 

 

Är en rätt köttig fightscen med typ "magi" vid en stor jävla bro och en massa vatten. Kan vara så att bron inte existerar eller så upphör den att göra det under fighten ^^.

 

Protagonisten kastar ner tjommen hon fightar i någon form av "svart hål" eller magisklåda.

 

Allt jag vet, min kära syster är påtok för bränd för att komma ihåg så nu vänder jag mig till er. 

 

Tack och bock.

 

Mahou sensou?

 

http://myanimelist.net/anime/19769/Mahou_Sensou  

 

Jag kommer ihåg, en bro, vatten, och svart hål.. så när du nämde dem sakerna, så tänkte jag på Mahou sensou.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...