Hoppa till innehåll
Anime.se

Hjälp mig komma på vad det här är för anime!


Lasse_Kroner
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har hittat ett gammalt videoband hos några släktingar som innehöll en 5-10 minuters snutt av någon gammal japansk anime som var as bra. Nu behöver jag lite hjälp med att ta reda på vilken anime det är, skulle verkligen vilja se hela.

Lät intressant... Var det dubbat eller textat? Svenska eller engelska? Köpvideo eller inspelat? >:(

 

Japanskt tal, svensk text. Videobandet är ett blandat hemvideo band av diverse inspelade program från SVT i början av 80 talet. Själva SVT programmet som visade den här animen visas bara i några sekunder och verkar vara någon form av tidig version av "filmkrönikan" en äldre skäggig tjock gubbe i röd slips säger något i stil med "nu ska vi titta på ett klipp ifrån den japanska produktionen".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, undrar om det var det där programmet Fönster mot TV-världen... Det går inte att få se klippen? Skulle vara intressant ur ett historiskt "animé i Sverige"-perspektiv. icon_smile.gif

 

Hmm... det här låter väldigt intressant. Just nu finns klippet på ett vhs band nere i skåne. Skulle kunna försöka få tag på bandet via mina släktingar och försöka rippa det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Hmm.. skrev ett inlägg förut.. kanske tar ett tag för inlägg att komma med men skriver ett nytt om det förra inte kom med :S

 

DEN ÄR GJORD INNAN 2007, kanske innan 2006 också!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Jag kommer ihåg en anime som jag såg för 1-1,5 år sen som påminner om Higurashi no Naku Koroni Kai's scenario men inte tecknandet eller karaktärerna... Karaktärerna är tecknade på ett liknande sätt somElfen lied, Inga öron på karaktärerna dock.. Samma mystik också över serien också.

 

elfen_lied_lucy_768p.jpg

 

Det handlar typ om en liten by där det begås mystiska mord eller nåt sånt?

där ingen kan ta sig ifrån byn (Typ som the village). Efter antalet dödsfall så kommer en kvinna? dit med bil (Reporter tror jag) som ska ta reda på varför de här dödsfallen inträffar.

 

Jag tror att man introduceras genom att man ser en flicka och en pojke (15-18 år) springa på en asfaltsväg menas dom tittar bak mot en liten by bakom sig och sedan så stannar dom för någon av dom måste vila och sedan blir dom överkörda eller något sådant... har för mig att det var en lastbil ELLER! kanske det var reportern som körde över dom med bilen :S kan va så... mkt osäker

 

Sedan går det en tid (typ 2 dar senare eller något sånt) då en kvinna (nästan säker på att det är en kvinna) kommer till byn via bil (tror att den var gul men kan ha mkt fel), sedan minns jag inte mycket mer om henne mer än att hon försöker ta sig därifrån sen med bilen och voltar? med bilen (kan va då hon möter en lastbil och försöker att inte krocka) iallafall så ser man sen hennes grav som består av en jordhög och ett träkors (har för mig att det var 3-kantigt i ändarna som en <). har för mig att det är en kvinna och en man (kvinnan på knä framför graven) som tittar på graven och säger någonting.

 

Ett starkt minne är 3-4 tjejer som går på en stig i ett djungel-aktigt område (fastän det är nära byn och byggnader) med vacker miljö och växtlighet.. mkt gröna buskar.. dom försöker ta sig ifrån byn tror jag.. iaf en tjej som är medveten om att dom kommer dö om dom stannar där eller något sådant.. sen träffar dom en tjej tror jag och då (detta kom jag på nyss) så träffar dom en tjej som dom känner tror jag (går i samma skola eller något sånt) som sedan "tar över" 2 av tjejerna eller dödar dom.. kommer inte riktigt ihåg... sedan så försöker dom eller denne tjejerna/tjejen döda tjejen som försökte leda sina kompisar ifrån byn..

 

Den medvetna flickan (om man kan kalla henne så) springer till stranden? tror det var det.. 99% säker.. fast det är långt ner till stranden.. en lång brant backe eller något sånt.. kanske ett stup.. hon ser iaf en person som är korsfäst eller hängd eller något liknande och sedan träffar hon massa människor från byn som också försöker döda henne, dom kanske inte försöker döda henne först utan kanske också blir "övertagna". i vilket fall som helst springer "byborna" efter tjejen som jag tror springer upp mot sin mammas hus..

 

I vilket fall som helst springer hon upp mot ett hus där det bor en kvinna (huset ligger i utkanten av byn nära havet) och ber om hjälp... kvinnan är 30+ och blir omkramad av flickan som ber henne om hjälp då "byborna" kommer efter.. tror att hon blir utlämnad av kvinnan till "byborna".. sedan tror jag att dom dödar henne (antingen kommer jag inte ihåg själva dödandet eller så är det en "nästa-dag-scen" då dödandet ska vara underförstått)

 

 

(det här kan va en helt annan anime än den ovan)

En scen jag kommer ihåg också är en "polisbil" (ser ut som en kravallbuss, van-aktig) och runt den står 4-5 "poliser" som är iklädda mörka kläder (dräkter) med skottsäkra västar, hjälmar och automatvapen, 2 killar, snackar lite med varandra, tror dom snackar om en flicka som ena killen är tillsammans med.

 

Scenen utspelar sig i en stad, vita hus, lykt/elstolpar och asfalterade vägar, modern stad.

 

 

En stund senare blir "poliserna" dödade av något övernaturligt (Elfen Lied style) och jag tror att en kvinna dödar dom.. fast jag kan blanda in nån scen ur Elfen lied här så om detta verkar helt illa så behöver det inte vara en kvinna som dödar dom.. fast jag har nåt sorts minne av att en av poliserna ligger på marken, blödande och ser en kvinna framför sig och typ sträcker ut armen mot henne och typ säger hennes namn...

 

Väldigt snyggt tecknat.. Elfen lied aktigt.

Serien är Skräck/Psykoligiskt kanske :S, 2000-tal. inte mer än 26 avsnitt..

 

NYA GREJER JAG KOMMIT IHÅG:

det här som "poliserna" blir attackerade av människor som har blivit "smittade" av något så dom blir typ zombie liknande...

 

Det är 2 tjejer som är i en byggnad uppe på en kulle.. det är ett lab typ.. stället är fyllt med "zombies" och tjejerna försöker att komma därifrån tror jjag. dom springer längs en korridor och hamnar sedan vid en dörr (typ en sån som finns vid sjukhus, 2 dörrar med glas som man kan skjuta upp) där det är massor med zombies bakom.. zombiesarna har sönder glaset och drar in en av tjejerna genom det trasiga fönstret där dom typ dödar henne..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg en anime som...

 

Jävlar!

 

Nu måste någon komma in och säga vad det är för något för nu vill jag se

den.

 

Det där med "poliserna" som pratar om enas flickvän liknar Saikano...

Det bara gör det...

 

Asså jag hoppas inte att jag har drömt detta och ifall jag verkligen har gjort detta... då får någon som kan teckna komma till mig så gör vi den här animen!:D

 

Men jo det är typ som det.. fast i Saikano är "poliserna" i gröna militärdräkter och sedan dödas dom av en bomb eller granat eller nåt tror jag..

 

"Poliserna" dödas av något övernaturligt och har blåa byxor och skjorta.. sen en svart hjälm, svart skottsäkerväst också...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Väldigt illa om den inte finns!

Detta är illa... hmm.. och ifall jag skriver för mkt flyttas ju mitt inlägg bakåt till förgångna sidor... aja en annan tänker ju sitta inne 24/7 tills någon vet namnet på animen och jag lovar er jag kommer inte överge hoppet om att finna animen, och jag kommer inte sluta posta här heller :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm det är allafall inget som vill koppla precis nu.

 

Det kan vara så att min hjärna rasslar ihop sig totalt och blandar in massa serier med den här... men dom MÅSTE finnas.. alla som har ett uns info om den/dem här serier/serierna måste skriva.. även om bara lite passar in... tackar så mycket :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, jag gissar, men Sci-Fi Harry?

Hmm.. tyvärr.. det är ingen "School" anime.. och jag tror inte det beror på "mänskliga" handligar... så långt jag kommer ihåg är det ingen som vet varför

dödsfallen inträffar mer än att man lämnar byn.. sedan när folk blir besatta.. vet fan inte varför.. massor med frågetecken...

 

Synd att min beskrivning passar in på massa animes om än bara lite :S

tack för alla som hjälper mig :)

 

JAG LÄGGER TILL SAKER JAG KOMMER IHÅG I MITT FÖRSTA INLÄGG. KOM GÄRNA TILLBAKS OCH KOLLA DÅ OCH DÅ :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej...

Vet att man ska fråga om anime här, men jag smusslar runt lite o hitta inget där man kan fråga om musik från anime o så... :S

(eller så e jag blind) :D

 

men på denna sida http://www.hokuto-no-ken.jp/

spelas en låt när man går in på sidan.

Vet ju vilken animen är, men skulle bra gärna vilja veta va låten alt gruppen heter. :)

Fastna stenhårt för låten. :P

 

Skulle ju också uppskatta om nån visste var man kan få tag på avsnitten som finns ute än. får gärna "maila" mig här ifall ni inte vill skriva. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hejsan! Har precis registrerat mig på detta forum då jag suttit uppe inatt och försökt få svar på en fråga.

 

I mina yngre år, jag skulle chansa på att det var för drygt 15 år sedan, hyrde jag upprepade gånger en anime hyrfilm som handlade om robotar. Kommer inte ihåg så jättemycket av den, men det starkaste minnet jag har är att i början såg man en eller flera robotar stå i ett vattenfall. Minns även att det var en "elak" robot med som grävde ner sig under marken och hade borrar som händer eller liknande. Anledningen till att jag frågar är att min bror fyller år och både han och jag älskade den filmen när vi var yngre och jag har länge tänkt försöka hitta den lagom tills hans födelsedag. Ledsen för den knapphändiga informationen men om någon har en idé om vilken anime det kan vara vore jag oändligt tacksam!

 

//Micke

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://www.animemusicvideos.org/members/members_videoinfo.php?v=147151

 

Efterlyser namnet på animen mellan 00:45 och 00:50, scenen på taket. En lista på möjliga val finns på sidan. Jag, måste, ha.

Tyvärr inte en anime utan en del av introt till spelet ef. Men du har ett öga för animation, Makoto Shinkai har varit med och animerat det.

 

Introt

 

En anime av Shaft håller på att sändas nu också, men det känner du säkert till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har en liten fråga, finns det någon anime som utspelar sig (iaf delvis) på Påskön? Har nämnligen minnen från yngre-år där en man springer runt på påskön och ser allämnt uppskrämd ut för att sedan bli mosad(?) av en av påskgubbarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...