Hoppa till innehåll
Anime.se

Code Geass: Lelouch of the Rebellion


TheFluff
 Share

Rekommenderade inlägg

Presentationen nedan är skriven av Meatrose.

DtGhEulTb.png

Titel: Code Geass: Lelouch of the Rebellion

Genre: Drama, Politik, Action, Mecha

Sändes: 05-10-2006 till 28-07-2007

Studio: Sunrise

Regissör: Taniguchi Goro

Längd: 25 avsnitt

 

RBuDlXNCK.png

 

CsbPrXLzn.png

 

UdKRGzsnV.png

 

 

Vad är Code Geass?

 

 

Code Geass: Lelouch of the Rebellion är regissören Taniguchi Goro's första egna skapelse. Tidigare har han blåst liv i andras verk, såsom exempelvis Gun x Sword, s-CRY-ed och Planetes, men den här gången regisserar han alltså sin egen historia. Resultatet är en serie som fokuserar på lite allt möjligt; hat, hämnd, blodsband, politik, förtryck, förföljelse, svek, etik, moral, kärlek och vänskap.

 

 

Bakgrund

 

 

Världen som det hela utspelar sig i är som ett alternativt universum, som på det stora hela påminner om vår egen värld. Kejsardömet Britannia är världens enda supermakt och kejsare Charles di Britannia styr världen med järnhand. Kejsarens motto; "we are not born equal" ger insikt i supermaktens syn på mänskligt liv.

 

Med detta motto i ryggen har de lagt ungefär en tredjedel av jordens yta under sitt välde, och människorna i de invaderade länderna fråntas rätten att referera till sig själva som en nationalitet. Ländernas namn, kulturer, traditioner, statsskick samt folkets nationaliteter och rättigheter utplånades totalt, och runt om i världen skapade kejsardömet så kallade "Areas" som numrerades i stigande ordning. Urinvånarna tvingas till att leva i getton medan Britannia's eget folk bor prydligt och bekvämt, som om de hade rätt till marken de bor på. Man vet inte så mycket om hur Britannia växte fram, men att det ursprungligen kommer ifrån England står klart. När andra Europeiska länder hade problem med revolutioner och dylikt stod England och dess monarki över resten. De expanderade både ekonomiskt och geografiskt under Henry den tionde och Edward den sjätte. Idag tycks de brittiska öarna samt nordamerika räknas till "fosterjorden". Övriga ytor refereras till som Area 1-18.

 

Serien utspelar sig i denna värld, och året är 2017. Sju år tidigare, den 10:e augusti 2010, förklarade Britannia krig mot Japan. Detta var första gången som Britannia använde Knightmare Frames (mechas) i strid, och Japan var inte i närheten av att kunna värja sig då dessa maskiner totalt överglänste allt i försvararnas arsenal. Ett viktigt ämne som i den här världen kom att bli extremt eftertraktat kallas Sakuradite, och Japan med sitt Mount Fuji satt inne på världens största tillgångar, och officiellt var det till stor del därför som invasionen skedde, även om Britannia själva gärna hävdade att det var för att sätta stopp för de ekonomiska sanktioner som Japan bedrivit gentemot länder som var mindre lyckligt lottade när det gällde tillgångar. Den egentliga anledningen är dock något annat, och det hela har med något som kejsaren prioriterar över det mesta att göra; Geass-ruiner. Mer än så säger jag inte. Japan är ett minne blott och ur askan föds Area 11, den plats där denna första säsong utspelar sig.

 

Mitt i detta kaos finner vi seriens protagonist, Lelouch. Utled på den hänsynslösa värld som Britannia skapat och som vägrar behandla hans yngre handikappade syster som en fullgod människa tar han ett beslut som ger honom makten att slå tillbaka.

 

 

Huvudrollerna

 

 

LDHcpFOPF.pngZFudgYdpi.png

Namn: Lelouch Lamperouge (falskt efternamn)

Seiyuu: Fukuyama Jun

 

Lelouch är seriens protagonist. Han studerar vid Ashford Academy, en anrik skola belägen i Area 11 avsedd för Britannia's invånare. På ytan är han Lelouch Lamperouge, vice ordförande i elevrådet och en mönsterelev. Under denna fasad brinner ett hat riktat mot Britannia's kejserliga familj, detta av flera anledningar. En incident som ledde till att hans mor dog skadade även hans yngre syster, Nunnally Lamperouge, och hon är idag blind och sitter i rullstol. Den värld som Britannia har skapat hyser förakt för de svaga, och endast de starka har rätt att överleva. Med hjälp av detta brinnande hat och hans skrämmande skarpa intellekt ämnar han bygga en värld som inte ser ner på hans syster. En värld utan förtryck och förföljelse. På vägen dit har han för avsikt att ta reda på vem som bär ansvaret för hans mors död och bestraffa denne. Lelouch kommer själv från Britannia, men han och hans syster förpassades efter incidenten till Japan som strax därpå skulle invaderas. I Britannia's ögon saknade han värde, och en handikappad lillasyster sågs som en belastning. Mer än så här säger jag inte då tittaren får ut mer av serien om denne får se hur allt hänger ihop med egna ögon.

 

 

nHOyFOXHR.pngdNORwexhE.png

Namn: Kururugi Suzaku

Seiyuu: Sakurai Takahiro

 

Suzaku är japan och dessutom Lelouch's närmaste vän. Suzaku's far var Japans premiärminister vid tiden då Britannia förklarade krig. Lelouch och hans syster placerades under familjen Kururugi's omsorg, och under åren kom dessa pojkar med vitt skiljda bakgrunder att bli väldigt nära vänner. Suzaku's far dog i och med invasionen, och när de var tvungna att skiljas åt lovade Lelouch honom att han en dag skulle se till att Britannia faller. Suzaku är en vänlig person som dock ständigt plågas av en inre konflikt. Han vill till nästan vilket pris som helst se till att krig och död undviks, och till skillnad från Lelouch tror han mer på att förändra den tyranniska supermakten från insidan, snarare än att slå den i spillror. Han är därför numera en del av den arme som krossade hans hemland. Suzaku är väldigt idealistisk, men frågan är om hans värderingar och gärningar inte snarare gör honom till en hycklare. Oavsett vilket leder hans inställning till att han slåss för Britannia, mot vad Lelouch vill åstadkomma.

 

 

JPOQTRpdg.pngexlmoPUQq.png

Namn: Kouzuki Kallen (Kallen Stadtfeld)

Seiyuu: Koshimizu Ami

 

Kallen Stadtfeld är ett "halvblod" då hennes mamma kommer från Japan och hennes pappa kommer från Britannia. Kallen föddes som Kouzuki Karen, men hon använder sig av sitt britanniska namn av förklarliga anledningar. Hon är en del av en liten terrorist-rörelse som tar varje chans att sätta käppar i hjulen för Britannia i Area 11. Hon föraktar allt vad kejsardömet står för, och även om hon inte visar det utåt förkastar hon sitt britanniska blod och ser sig själv som japan. Hennes bror ledde tidigare denna grupp och eftersom han var hennes enda förebild föll hennes värld i bitar då denne dödades av Britannia's styrkor. När Lelouch av en slump kommer i kontakt med henne är hon i färd med att fly med vad hon och hennes kompanjon tror är stulen giftgas. Lelouch's skarpa hjärna behöver spelpjäser för att kunna göra något åt Britannia, och kanske kan en grupp frihetskämpar visa sig vara tillräckligt hängivna för att åstadkomma något? Deras relation sätts dock på spel då hon dyker upp som återvändande student på Ashford Academy där hon tidigare studerat under sitt britanniska namn, särskilt eftersom hon inte vet att Lelouch är den som under täckmantel blandade sig i deras förehavanden med "giftgasen".

 

 

kgptqmoEn.pngvbLmUCjvA.png

Namn: C.C.

Seiyuu: Yukana

 

C.C. kommer av en slump i kontakt med Lelouch, och hela hennes existens är en gåta. Vad är hon? Vem är hon? Vad är det hon egentligen vill åstadkomma? Det enda som står klart är att hon inte är en människa. Huruvida hon en gång var människa eller inte är ännu okänt. Genom en serie händelser som leder till att hon ingår i ett kontrakt med Lelouch vars kriterier är okända erhåller den senare en kraft som han själv refererar till som "Geass". Med denna kraft faller den sista pusselbiten på plats, och Lelouch beslutar sig för att göra sin livslånga plan till verklighet. Om C.C., Kallen och Geass nu verkligen står på hans sida kan han mycket möjligt ha vad han behöver för att bränna världen och stöpa om den efter egen modell. Frågan är bara vad C.C.'s egentliga mål är, och varför hon döljer information från Lelouch... information som han uppenbarligen är beredd att offra i princip allt för att få tag på.

 

 

Lelouch of the Rebellion

 

 

Lelouch är enligt mig väldigt intressant som karaktär. Många sagohjältar är genomgoda och strävar hela tiden efter att ingen ska komma till skada, ens på motståndarsidan. Lelouch är däremot en sådan karaktär som är för intelligent för att tro att ett vidunder som kontrollerar en tredjedel av planeten går att ändra från insidan. Han tar medvetet en promenad längs ondskans stig och placerar ansvaret för allt som händer på sina axlar, utan att på något sätt ursäkta sig inför andra. Han vet vad som måste göras, och när han väl har satt sin plan i rörelse finns det ingen möjlighet att vända tillbaka.

 

Lelouch's dröm om ett uppror blir alltså slutligen verklighet. Serien låter oss följa honom i hans försök att krossa det okrossbara. Med nya allierade och en kraft han inte ens vågat drömma om hoppas han kunna ändra världen till det bättre och dessutom få reda på vad som hände med hans mor. Denna uppgift som från början verkade omöjlig visar sig senare vara betydligt svårare än han hade trott, och frågan är om han kommer kunna hålla sina tre olika identiteter isär:

 

Officiellt är han Lelouch Lamperouge, en väldigt lovande britannisk student. Inofficiellt är han Zero, den man som genom vad folk ser på som mirakel lyckas hota den supermakt som tidigare ansågs vara osårbar. Egentligen är han en del av det han nu försöker förgöra.

 

___________________________________________________________________

 

Ursprungligen innehöll ju den här posten text skriven av inte mig utan TheFluff. Nedan följer hans post som introducerar och recenserar serien där den befann sig efter 8 visade avsnitt:

 

Original-post av TheFluff

Noterade att det inte fanns någon tråd om denna serie, så då får jag tamigsjutton göra min plikt och skriva en!

 

Code Geass är en scifi/mecha/drama-serie som utspelar sig några år framåt i tiden i en värld som är (geografiskt) mycket lik vår. Nordamerika domineras dock totalt av "the Britannian Empire" som är en socialdarwinistisk diktatur enligt känt recept av kamrater Benito (Mussolini) och Adolf (Hitler). Serien börjar med en flashback till för 7 år sedan, då Japan invarderades av Britannia (som i kriget för första gången använde seriens mechas: Knightmare Frames. Japan döps om till "Area 11", invånarna kallas "elevens" och får ha det allmänt jävligt i sönderbombade ghetton medan Britannia-medborgare glassar i "settlements".

 

Ur denna bakgrund kommer Lelouch, en (långt ifrån vanlig) gymnasieelev, som i första avsnittet råkar bli inblandad i en terroristattack. Terroristerna är i full färd med att stjäla något som påstås vara giftgas men visar sig vara något HELT annat. Utan att spoila för mycket kan jag säga att Lelouch får en märklig kraft, Geass, som kan tvinga vem som helst att lyda hans order. Lelouch, som sedan länge har ett flertal gäss oplockade med Britannia och dess kejsarfamilj, griper raskt chansen...

 

Serien i ett nötskal kan sammanfattas som Gundam SEED + Death Note, men det är en orättvis beskrivning - den är MYCKET mer än så.

Fokuset ligger (hitills, efter 8 avsnitt) väldigt lite på att köra mechas och väldigt mycket på politik, mediakontroll, karaktärsutveckling och drama. Lelouch är en mycket intressant protagonist, snarast en slags anti-hjälte. I många avseenden är han mycket mer lik Light från Death Note än en idealist som Kira från Gundam Seed. Detta gör serien mycket mer intressant och mindre förutsägbar än de allra flesta serier, och redan det gör den väl värd att se.

 

Hitills har berättandet gått i mycket rask takt, och inget tyder på att det skulle förändras i den närmaste framtiden. Musiken är helt OK, OP är gjord av FLOW (Eureka Seven OP1, bland annat) och ED av Ali Project (Rozen Maiden och Träumend OP, massor av saker i Noir, .hack//SIGN och annat Kajiura Yuki-relaterat). Animationen är definitivt heller inte illa och har hitills inte lidit av de problem med varierande kvalitet som vissa serier (hej NHK och Yoakena) har.

 

Jag rekommenderar den här serien till alla som gillar action, politik, protagonister som INTE är lektioner i Etik och Moral, drama och ett visst mått smakfull komedi inblandat i det hela.

 

Orkar inga screenshots just nu, nån annan får ta tag i den saken. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 164
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Vi får inte glömma den episodiska Pizzahut reklamen, det är ju det som den här serien har blivit känd för. Jag vet att det kommer bli klagomål på detta men det är allafall roligt att en så antiamerikansk serie har så mycket reklam för ett Amerikanskt företag, jag tycker det luktar lite dubbelmoral.

 

Serien är allafall bra och jag rekommenderar den också till personer som gillar politiska intriger och inte så mycket action. Karaktärsdesignen är även gjord av Clamp vilket är ett stort plus enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Följer serien och väntade på att någon skulle recensera den så därför tog jag inte saken i egna händer :P

 

Code Geass är mycket bra på alla sätt och vis, jag är nog nöjd med allt i denna serie! Hittills i alla fall, själv avgudar jag musiken, särskilt introt av Flow. Redan då fick jag Eureka Seven-vibbar då Flow tog med mig på en resa genom E7 men även lite senare när jag fick se seriens mechs, inte för mycket men ändå inte för lite (om man nu kan säga så).

 

Kort sagt så är det en mycket bra serie och jag förväntar mig mycket utav den då jag tror att den kan utvecklas väldigt bra om man tar hand om den på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
Ojoj denna serie är så underbart bra. Tittade precis på avsnitt 18 och den slutar så jäkla spännande ooohh vill bara ha 19 nu!! :(

 

Baah hata "Cliffhangers"

 

jag också! förresten fråga inte flaskis om sånt här han är ond.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ojoj denna serie är så underbart bra. Tittade precis på avsnitt 18 och den slutar så jäkla spännande ooohh vill bara ha 19 nu!! :(

 

Baah hata "Cliffhangers"

 

jag också! förresten fråga inte flaskis om sånt här han är ond.

 

Jasså bäst man undviker han då ^^

 

Bara jag som tycker musiken äger i denna serie ? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ojoj denna serie är så underbart bra. Tittade precis på avsnitt 18 och den slutar så jäkla spännande ooohh vill bara ha 19 nu!! :(

 

Baah hata "Cliffhangers"

 

jag också! förresten fråga inte flaskis om sånt här han är ond.

Hmm >:D

 

spoiler avsnitt 19

Dread, klicka inte!
ok, jag har varnat dig
Jag förväntade nästan att Lelouch skulle använda Geass på Suzaku, men oj vilken härlig vändning det blev! Suzaku vet nu att Kallen är med i Black Order Knights, och Euphemie - även om hon redan visste det - har nu fått det bekräftat att Zero är Lelouch. Det lär bli en hel del drama i skolan nu, med tanke på att Kallen går efter Zeros tankegång, vilket hon verkligen bevisade vid lägerelden, och Suzaku är såklart rakt emot det, så som han är villig att spela martyr för det han gjort mot sin far.

Men jag undrar verkligen vem som visas precis innan de fyra sjunker ner i berget. Min gissning är nog att han/hon är personen C.C har pratat telepatiskt med under alla avsnitt.

 

Övriga noteringar: Naken Kallen fightandes = <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vart finns det likheter med Death Note och Gundam Seed???

 

Lelouch är en ungdom som hatar sin far och ska hämnas att hans mor mördades och att Nunally blev invalid...

Det är liksom det enda som ryms i hans skalle.

 

Det märks att Clamp har haft ett finger med i spelet. Visst, tjejerna är söta och så men för fan vad karaktärsgalleriet gör mig förbannad. Framför allt då Suzaku ska leka hjälte. Ge upp för fan!!

 

Sedan är det tråkigt med fillers/recaps :(

 

Serien är bra, på sina håll riktigt intressant(mest med CC) men jag vet inte. Den varierar för mycket i kvalité i min mening.[/hide]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju på både gott och ont som det verkar komma en säsong två till CG.

 

Bra är ju att den kommer fortsätta lite längre, men samtidigt kommer det antagligen avslutas med en riktig cliffhanger som man får vänta tills hösten att få reda på :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen är det ju så att Clamp bara står för karaktärsdesignen. Storyn står Sunrise för ;)

Suzaku kunde lika gärna varit ifrån Tsubasa Chronicles...

Och då menar jag inte bara utseendet utan även beteendet.

 

edit - tydligen har jag svårt att skilja på "v" och "b" idag...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spoiler avsnitt 20

Jag tror det kommer bli en andra säsong, men första säsongen tror jag kommer sluta relativt lugnt efter att ha sett detta avsnitt. Lelouch räddade ju Suzaku, och stoppade även Kyuushuu-invasionen, vilket ju sågs som en terroristaktion från Brittanias sida. Jag tror nog att i alla fall Cornelia börjar mer och mer förstå vad Order of the Black Knights försöker uträtta.

 

Rätt så coolt att Lelouch har använt Geass permanent på Suzaku. Han fick ju kommandot "Lev!", och den verkar visst kicka in när Suzaku riskerar att dö, grymt grymt :D

 

Sen har nog detta avsnitt visat det coolaste sättet Lancelot startat på, via en lång startsläde på Avalon, skjutandes rakt ut i luften med vingar.

 

Notera: Jag skrev denna spoiler nästan enbart för att reta Dread :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...