Hoppa till innehåll
Anime.se

Den stora YouTube-tråden


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Ny variant på Hare Hare Yukai :)

Hoho.

 

Men varför YouTube? Stage6 slar den pa fingrarna i samtliga kategorier bortsett fran utbud. Filmerna kan laddas ner utan krangel, de rekomprimeras inte bortom allt förstand, DivX är ett skönt format och sidan är i allmänhet snyggare och mer intuitiv.

 

Eller?

 

EDIT: Sa klart är sidan offline just när jag skriver detta. Bah.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

 

Du är nog rätt dum själv om du inte inser att dom frågat rätt så många människor och sen plockat ut dom med dom dumma svaren. Och sen representerar naturligtvis ett tiotal urplockade människor en hel världsdel?

 

Isåfall kan vi ju säga att Robinson-Emma representerar Sverige. Någon som minns ett visst inslag från programmet Ursäkta Röran? Någon? Hallå?

 

En sak hade varit att driva med människorna i klippet, men att säga att hela världsdelen är representerad av några random outbildade människor är bara löjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha, den var faktist rätt underhållande fast det är inget nytt då jag har sett det flera gånger på The Jay Leno Show.

 

Förövrigt så står det amerikaner och inte USA, så jag tror inte han menade att hela världsdelen är stenkorkad. Att många i USA är korkade är ett faktum men det råder över hela världen. Men att inte veta var t ex Frankrike ligger är bara sorgligt då det bör ha funnits i ämnet geografi som jag med stor säkerhet kan säga att de i USA också har under sina skolgångar. Eller så var helt enkelt alla dem som programledaren frågade outbildade vilket är sorgligt då jag finner USA vara ett vackert land men med lite många fel(ungefär som Sverige fast Sverige är både stenfult och många fel).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du är nog rätt dum själv om du inte inser att dom frågat rätt så många människor och sen plockat ut dom med dom dumma svaren.

Självklart inser jag det. Däremot har jag hört så mycket illa om det amerikanska skolsystemet att jag inte tvivlar på att det ligger något i klippet. De tillfrågade verkade dessutom vara vara ganska högt stående människor med relativt bra jobb, inte uteliggare och dylikt.

 

Och jag menar inte att dessa människor representerar hela det amerikanska folket. Jag känner själv en hel del amerikaner som är bra mycket inteligentare än så här. Visst är det sant att dumhet förekommer överallt världen över (jag är själv inte sådär jättebra på allmänbildning), men det amerikanska skolsystemet lämnar som sagt övrigt att önska. Jag menar, att inte veta var Berlinmuren låg? Det är bara läskigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De tillfrågade verkade dessutom vara vara ganska högt stående människor med relativt bra jobb, inte uteliggare och dylikt.

 

Kanske just därför? Jag betvivlar att du skulle kunna få ut mycket kunskap ur en random brat i Stockholm. :P

 

Att inte veta vad Berlinmuren låg är väl inte direkt värre än att inte reagera på alla hundra nazireferenser som haglade när Filip och Fredrik intervjuade Robinson-Emma.

 

Det finns helt enkelt dumma eller outbildade människor överallt. Och ja, det finns minst lika många dumma människor i Japan.

 

Sen får man ju även tänka på omständigheter. Tyskland är ju inte direkt lika aktuellt för dom på andra sidan atlanten som det är för oss. Så beroende på ålder så har ju inte direkt murens fall varit aktuellt för alla heller, och har dom inte läst om det i skolan så är det inte deras fel. Likadant med någon äldre gubbe/tant dom intervjuade, vi vet inte den personens livsomständigheter, det kan mycket väl vara så att personen i fråga inte gick i skola utan var tvungen att arbeta som ung. Isåfall är det knappast konstigt att allmänbildningen inte är på hög nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det amerikanska folket är inte dumt alls, väldigt många bra saker har kommit därifrån. men där måste man jobba mycket hårdare för att få en annan sida av nyheterna och utbildningen än här.

 

jag tror också det har med utbildning/medial vinkling och prioritering att göra. folket är mer eller mindre hjärntvättat så att säga. jag tror också censurering har mycket med det här att göra.

 

jag kan kasta ut några länkar jag med på ämnet:

http://www.youtube.com/watch?v=bjc9g1-4ytI

http://www.youtube.com/watch?v=k8x14cLGh5o

http://www.youtube.com/watch?v=nM_yMT5V8SI

 

det finns undantag, dem flesta kanske är undantag och självklart vill jag inte generalisera. döm själva.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag inte gillar är inte amerikanarna, utan det amerikanska systemet. Precis som som Pew Pew sa, de har blivit hjärntvättade. Många verkar (av vad jag har hört; rätta mig om jag har fel) ha väldigt mycket nationell stolthet, och tror att USA är störst, bäst och vackrast, och att alla vill bo där. Men det är förstås inte deras fel, de bara lever fridfullt i den enda världen de känner till. Nu vet jag att det finns en stor del av amerikas befolkning som inte tänker så; jag har till och med hört folk som säger att de skäms för att de kommer från USA.

 

Sen får man ju även tänka på omständigheter. Tyskland är ju inte direkt lika aktuellt för dom på andra sidan atlanten som det är för oss. Så beroende på ålder så har ju inte direkt murens fall varit aktuellt för alla heller, och har dom inte läst om det i skolan så är det inte deras fel. Likadant med någon äldre gubbe/tant dom intervjuade, vi vet inte den personens livsomständigheter, det kan mycket väl vara så att personen i fråga inte gick i skola utan var tvungen att arbeta som ung. Isåfall är det knappast konstigt att allmänbildningen inte är på hög nivå.

Jag tycker bara att de borde känna till att det finns en huvudstad som heter Berlin, på samma sätt som de flesta här i sverige känner till att det finns en huvudstad som heter Peking (eller Beijing). Att fråga var berlinmuren låg är då som att fråga vad ett 50-öresfrimärke kostar. Samma sak med killen som inte visste var Kentucky Fried Chicken kom ifrån. Kentucky är väl till och med en stat i USA?

 

Min poäng med videon jag länkade är inte att se ner på alla amerikanare, utan att visa hur illa det faktiskt kan vara med allmänbildningen där borta. Visst, jag är inte rätt person att börja snacka om allmänbildningen, då jag själv är mycket dålig på sådant (läser nästan aldrig tidningen eller ser på nyheter), men att inte veta hur många världskrig som har varit är mycket oroväckande.

 

Och ja, japaner är också dumma, fast på ett annat sätt. Det tänker jag inte förneka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker bara att de borde känna till att det finns en huvudstad som heter Berlin, på samma sätt som de flesta här i sverige känner till att det finns en huvudstad som heter Peking (eller Beijing). Att fråga var berlinmuren låg är då som att fråga vad ett 50-öresfrimärke kostar. Samma sak med killen som inte visste var Kentucky Fried Chicken kom ifrån. Kentucky är väl till och med en stat i USA?

 

Det är självklart dom borde, men som sagt så vet man aldrig omständigheterna. Vad vet vi, kanske personen som var frågad om Berlinmuren kanske hade världens huvudvärk och inte ens orkade tänka. Sen så finns det ju monument som är döpta efter något men inte nödvändigtvis ligger vid platsen det är döpt efter. Hade jag blivit frågad om Kentucky Fried Chicken hade jag naturligtvis gissat på Kentucky, men jag hade inte vetat vart den ligger. Det enda man kan göra är ju att anta på namnet, och alla kanske inte gör samma antaganden.

 

Vet att jag rabblar på lite om det, men menar bara att man inte kan döma en persons intelligens efter en random värdelös fråga.

 

Sen kan man ju fråga sig hur bra allmänbildningen är i Sverige. Man borde börja med att tänka på stocken i sitt eget land innan man klagar på flisan i ett annat land.

 

Och sen angående hjärntvättningen så är det bara löjligt att ens använda såna uttryck så lättvindigt. Vet ni ens vad hjärntvättning är? Nej, det är inte när man är inte när man tycker samma som dom flesta andra i sitt land.

 

Och för att använda erat uttryck, så är svenskarna jäkligt hjärntvättade dom med isåfall. Detta är ungefär vad man får ut av en random svensk:

 

-"Gillar du USA?"

"NEJ JAG HATAR DOM!"

-"Varför det?"

"Ööööh...BUSH SUX!!!"

-"Vad exakt är det du hade emot Irak-kriget, förutom att du inte gillar krig i allmänhet naturligtvis?"

"...va...?"

"Vad exakt är det med George Bush politik du hatar?"

"min pappa säger att han inte är snäll :((((("

 

Mest hos ungdomar, men det finns alltför många vuxna som inte är mer insatta än såhär heller. Lyssnar blint på media och tar reda på noll själva och bryr sig inte så länge det inte påverkar deras egna lilla värld.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag trodde alla var överens om att alla har egna tankar om amerikanarna och att en del är USA-fanboys, medan andra är anti-amerikanare, i den senaste tråden det här brakade loss...

 

och amerikanare som hjärntvättade... njaej, för starkt ord, men dem är oerhört patriotiska, eller den stora massan är det. Mycket av deras utbildning i skolan bygger på att lyfta fram USA som "världens räddare", störst, bäst och vackrast. Lyfter fram framgångar i historien och förminskar det negativa.

Det är ett faktum, sen att att säga att alla amerikanare är korkade är ungefär som att säga att alla kvinnor i Sverige är (kåta?) blondiner... det är bara att dra alla över en kam.

 

Sen att jag är anti-USA´s agerande under några krig, lite politik etc, är en annan femma. Fast det är kanske fel att säga anti-USA i sådant fall, det mesta har och göra med presidenten egentligen.

 

EDIT: oj, glömde vad jag egentligen tänkt posta:

snacka om att kunna lira gitarr!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm har hört nånstans att den historia som amerikaner läser i skolan börjar med amerkias födelse, och går framått. Dessutom är det mycket patriotism i medier etc. Dessutom skulle jag vilja påpeka att intelligens inte är ett mått på hur mycket man vet(ser man det så skulle antikens människor vara rätt korkade) utan visar mer på hur lätt en person har för att förstå saker, dra egna slutsatser etc, ett "geni" kan veta mindre än en "vanlig" människa om saker och ting om "geniet" är apatisk till att självstudera, och kanske föredrar att göra andra saker, medans den "vanliga" människan kanske älskar att lära sig nya saker

 

PS: Detta kan låta kränkande men jag menar det definitivt inte så, jag har inget emot amerikaner alls, eller nått folk för den delen, och jag delar definitivt inte upp folk i grupper ("geni" människor, "vanliga" människor exemplet)man är ofta begåvade på olika saker helt enkelt, jag har till exe lätt att lära mig teoretiska saker(matte, fysiska regler etc) men är totalt inkapabel att göra något kreativt alls, är riktigt hemsk när det gäller pratiska saker såvida jag inte får instruktioner hur jag ska göra, då jag har svårt att förstå dom.

 

oj, blev visst rätt långt :P

älska den här tjejen, riktigt underbar^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dessutom skulle jag vilja påpeka att intelligens inte är ett mått på hur mycket man vet

 

Så sant som det är sagt. Alla genier har ju i princip levt sin egna lilla värld och inte brytt sig det minsta om vad som händer i omvärlden utan dom brinner bara för sitt eget intresse.

 

Och för att inte vara alltför OT:

Jag vill se nuuuuuuuuuuuuuu!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...