Hoppa till innehåll
Anime.se

Serier


Kenshiro_sprängs
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag vet inte om det har funnits/finns en tråd som den här förut, jag tittade runt lite, men kunde inte hitta något. Skulle det ändå göra det är det bara att låsa. Jag är dessutom lite osäker på behovet av den här tråden, men äsch, nu kör vi, och tar snacket sedan.

 

Ni som hänger här på anime.se, i vilken utstäckning läser ni icke-Japanska serier? Hur mycket "vanlig" tecknad film ser ni? Själv läser jag i princp inte Manga längre. Det känns som att det var något år sedan, jag tror "Mästerdetektive Conam" 11 var den senaste. Däremot läser jag ändå hyffsat med "serier", något jag alltid har gjort. Igår lade jag äntligen vantarna på "Lura mig!" av Simon Gärdenfors. Jag har varit sugen på att läsa klart den länge. Droppen kom när den var utlånad på Serieteket. Jag gillar honom och hela hans estetik, med godisreklamtänkte och allt(Dessutom ritar han små, runda figurer med stora ögon. Värsta manga, WÖÖH!). Jag läste lite andra serier igår också, bland annat en kortis av Henrik Bromander. Den senaste tiden(sedan i sommras) har jag läst mycket av Mats Jonsson, speciellt hans tredje bok "Pojken i skogen". Jag har alltid gillat hans ätt att skriva manus på, hans raka, självutlämnande stil.

 

Jag funderar lite smått på att börja läsa om delar av Spirou, främst några delar av Tome och Janry. Fast kanske även några Franquin-avsintt jag aldrig läste som tonåring. Jag har även mycket lösa planer på att fördjupa mig i Spindelmannen och liknande serier(Jag köpte det andra nummret av "Spindelmannen-klassiker" igår). Jag har försökt med det flera gånger, utan att det riktigt lossnat.

 

Annars har jag läst mycket Kalle Anka, speciellt Don Rosa och Carl Barks slukade jag från tonåres början och framåt(Givetvis redan innan tonåren, men då hade jag inte samma möjligheter). I slutet av gymnasiet läste jag en del gamla Epix-utgåvor. Jag fastnade främst för Canardo, men även för några andra serier, Epix gav ju ut rätt mycket(Omslaget till "Den siste Amerikanen" är ett av mina favoritomslag).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förr läste jag en hel del kalle anka men nu är det bara manga som gäller för min del och det kommer bli så tills jag dör. Jag har verkligen fastnat för manga och kan inte tänka mig något annat tyvärr, jag kanske missar en hel del underbara serier men det kompenserar jag genom att läsa underbara serier i manga. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Joo,visst har man läst de vanliga så kallade serietidningarna men slutade med det för ett bra tag sen,då manga/anime kom till livet.För att jag tycker det är oftast mycket bättre handlingar,de ger mer känslor, och ett bättre syfte med det enligt mig.

 

Men om vi går tilllbaks i tiden så var jag helt enkelt beroende av serien "Kalle och Hobbe",blev till och med en samlare av det...sitter med nästan alla utgåvor av tidningen "Serieparaden" som Kalle och Hobbe utgavs i sverige, och sedan de mesta albumen av det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läser typ det mesta med, från och till. Läste mycket marvel innan jag började med manga, sedan blev det uppehåll för marvel. Har dock börjat läsa dem lite smått igen, tycker Ultimate serierna skapade ett nytt frächt marveluniversum som känns mer trovärdigt.

Frank millers daredevil är ju riktigt bra med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Händer att jag plockar upp något gammalt album av Spirou, Tintin eller liknande, men det är inte av samma underhållningsvilja som när det gäller manga. Icke-manga jag verkligen läser med behållning är mest saker som Sandman, Marshal Law och Watchmen, som jag läser om lite då och då.

 

Annars är det ju som sagt mest bara manga stup i kvarten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läser lite blandat, lite då och då...: Några serier av Frank Miller, Kodnamn XIII, The Invisibles, The Watchmen, V for Vendetta, Sandman, Preacher, Thorgal...

 

Ojoj, bra smak där! :D

Har du kollat in Strangers in Paradise, och vad som helst av Bourgeon?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå Spirou så läste jag om Dårarnas dal nu i vintras. Fan, vad bra den är. :)
Goa grejer, onekligen. Föresten Sceleris, du som verkar ha läst en del: Har du sett den tecknade TV-serien?
Har du kollat in Strangers in Paradise?
GOA GREJER! Helt GULD. Tyvärr kom jag aldrig in i den ordentligt, jag höll alltför låg lästakt, och dessutom har jag slutat låna på serieteket. Jag tar dock igen det genom att bära min Stragers-tröja så ofta som möjligt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ojoj, bra smak där! :D
Föresten Sceleris, du som verkar ha läst en del:

Det har jag inte, varken smak eller läsvana. Jag måste nog erkänna att jag inte är en seriefil som väljer med smaksinne, utan bara en allmän läsare som gått efter hur bra kritik serierna fått. Bourgeon hade jag inte ens hört talas om. icon_redface.gif

Har du sett den tecknade TV-serien?

Den som gick på TV3 härom århundradet? Nej, inte mer än hastigast, men om den är något som den tecknade Marsipulami-serien så klarar jag mig.

 

Gaston vill jag däremot verkligen se som tecknad TV-serie! icon_biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den som gick på TV3 härom århundradet? Nej, inte mer än hastigast, men om den är något som den tecknade Marsipulami-serien så klarar jag mig.
Okej. SJälv har jag en del minnen av den, men skulle vilja se om den, iallafall något avsnitt. Jag var runt tio när jag såg den senaste, och jag minns den som helt sjukt flummig. Tome och Janry på svampar, ungefär.

 

Gaston vill jag däremot verkligen se som tecknad TV-serie!
Det skulle kunna bli precis hur bra som helst.

 

Jag köpte lite mer serier idag, föresten. En gammal "Star Wars"-tidning(mest för att det var molnstadentema på omslaget), en X&Y-Pocket och lite annat junk. Jag har en tid känt ett sug efter att läsa vidare i Strangers, och snart får jag väl damma av mitt gamla lånekort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läser mycket Marvel, tycker att det är det bästa som finns <3

 

Senaste jag köpte var New Mutants vol.1, ska väl köpa volym 4 av Araña snart..samt Runaways volym 4 :rolleyes:

 

Kan väl klämma in att jag läser Lucifer också (Vertigo), sjukt bra serie :3

 

//Your Friendly Neighborhood kaka

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den bästa västerlänska serien jag har läst måste vara Elfquest (alt. Alverfolket). Till skillnad från en stor det av det amerikanska serieombudet så känns den genomtänkt och intelligent, med karaktärer som bara går att älska. Jag skulle definitivt inte ha något emot att se den som en anime.

 

Vad gäller teknade icke-animeserier drog jag igenom några avsnitt av Teenage Mutant Ninja Turtles för inte så länge sen. Det var helfestligt! Sånt som man tyckte var helt naturligt som barn visade sig vara inte fullt så logiskt. En hamnstad översvämmas, solen blir tömd på all energi och de hittar en bevarad dinosaurie-boning under New York. Allt utan att det blir någon världssensation. Läggar man även till den fina svenska dubben blir det en ren fröjd att titta på det!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den bästa västerlänska serien jag har läst måste vara Elfquest (alt. Alverfolket). Till skillnad från en stor det av det amerikanska serieombudet så känns den genomtänkt och intelligent, med karaktärer som bara går att älska.
Jag tycker om dej med. Att ingen nämnt Alverfolket tidigare. Märkligt. Jaja, idag blir det nog inga serieinköp för min del. Eller vänta, kanske. Bara för att ha något att läsa på tricken hem.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Händer att jag plockar upp något gammalt album av Spirou, Tintin eller liknande, men det är inte av samma underhållningsvilja som när det gäller manga. Icke-manga jag verkligen läser med behållning är mest saker som Sandman, Marshal Law och Watchmen, som jag läser om lite då och då.

 

Annars är det ju som sagt mest bara manga stup i kvarten.

 

Aah, Tintin och Spirou. Har några serier som jag läste förr i tiden (Tintin är förövrigt mycket bra i rörliga bilder). Turtles prenenumerade jag på ett bra tag, även Buster. Men Buster lades nyligen ner (synd på Edward och Jorma i Åshöjdens BK). Nu händer det att jag lånar någon Agent X9 av far innan jag lägger mig (Rip Kirby, Agent Corrigan, Modesty Blaise och Willy Garvin)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag inte nämnde Elfquest är just för att jag uppenbarligen sorterar den som en manga i min skalle. Den är ju klart inspirerad också.

 

Enda tråkiga är att skaparna uppenbarligen inte fattade att det var deras teckningar, deras manus etc som gjorde att serien var bra, och gjorde den till vad den var. Att de inte kunde fatta att läsarna inte gillade när några andra skulle börja göra den "officiella" fortsättningen, fick mig bara att ta mig för pannan. Helt sjukt.

 

Så i mina ögon tog Elfquest slut i och med femte numret av The Hiddens Years. Jag köpte uppp till nummer åtta, men har med möda och besvär lyckats radera dem ur mitt minne, jag tog tilloch med ut dem på balkongen och BRÄNDE dem (ja!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...