Hoppa till innehåll
Anime.se

Diskussion: Svårighet i spel


Mikachu Yukitatsu
 Share

Rekommenderade inlägg

Här kan man tala om svårighet i spel.

 

Gillar du svåra spel? Några tycker om de svåra för utmaningens skull, andra njuter av lättare spel. Enligt min åsikt svåra spel är okej, men lätta spel är lite undervärderade. Jag menar, om spelet är för svårt måste man koncentrera sig på kontrol och tankarbete hela tiden och får inte njuta av grafik, berättelse och stämming.

 

Vad är svårighet i spel? Jag tycker att det finns bra svårighet och dålig svårighet. Genomtänkta svårighetsgrader, alternativa sätt att spela genom etc. anser man 'bra svårighet'. 'Dålig svårighet' betyder klen kontrol, irriterande grafik, för snabbt stigande svårighet och så vidare.

 

Vad tycker ni? Nämn spel och ge exempel. Och sen producenter och konsoler. Ser ni att en firma gör för lätta spel? Eller har någon konsol svåra kontroller?

 

Och allmänt taget, har spel blivit för lätta eller för svåra? Några långa serier var svårare än nu i början, andra lättare.

 

En fråga till: Gör du ditt spel svårare gärna? En självklar metod är svårighetsgrad. Men man kan också, till exempel, ge Cure till ett odjur i Final Fantasy för att göra striden längre eller även hacka Civilization save game file. Och sen har vi motsatsen: Man kan göra spelet mycket lättare, genom att spara oftare eller även använda GameShark. Vad tänker ni om sådant?

 

Poänger, åsikter, mer uppslag, allt välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett bra förslag på ett svårt spel är Ninja gaiden men jag tycker det spelet är så pass bra och roligt att svårighetsgraden inte gör något förutom att man får kämpa sig fram istället vilket blir mer tillfredställande när du väl klarat spelet även på svåraste graden. Jag tycker själv om svåra spel där man får tänka och kämpa för att ta sig vidare men även lättare spel kan vara underhållande och roliga.

 

Tycker spel har blivit lättare med åren, kan bero på att man spelar så pass mycket att man helt enkelt lär sig av sina misstag och för detta vidare till nästa spel.

 

Tycker att gameshark och fusk är tråkigt, har nästan alltid varit emot sånt. Om man nu vill ha allting på ett spel så får man väl ta sig tid och verkligen fixa det själv utan någon hjälp.

 

Ska man kolla över svårighetsgraden på spel till olika konsoler kommer väl nintendo rätt lågt då oftast dem spelen är lätta och sköna att luta sig tillbaka till(mest barnspel trotsallt men inte ALLA spel) och Playstation 1/2 har lite knepigare(men även lättare) spel.

 

Tycker Xbox hamnar i mitten då första konsolen hade lite mer sportspel och inte speciellt mycket pussel. Xbox 360 har helt klart utmanande spel som finns och det kommer ju fler, det välkomnas väldigt varmt. Men dock är spelen inte i samma liga som spelen till Playstation 1/2 enligt mig eller äldre konsoler när det gäller svårighetsgrad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är en sån som kör på medium varje gång jag får välja svårighetsgrad. Vad gäller exempel på bra spel kan jag nämna ett; Shadow of the Colossus. Grafiken är enastående, det märks knappt att det är ett spel till Playstation 2, och det är där som svårighets graden kommer in. Mellan kolosserna (som för övrigt är de enda varelserna i spelet förtom du själv och din häst) så kan du uppleva vad grafiken har att erbjuda. Sedan är varje koloss en ny utmaning. Du besegrar varje koloss på ett sätt som inte är likt de andra, och varje sätt att besegra dem på är som en gåta. Det tar tid att lista ut, ungefär som i Zelda.

 

Svårighetsgraden stiger jämt under spelets gång. Ska jag ge svårighetsgradens stigande ett betyg så blir det "lagom".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spelen har i gemen blivit lättare, men längre och mer komplicerade med tiden. Jag är inte säker på att jag bara tycker det bara är bra; det är lite jobbigt med spel som förutsätter att man ska spela i en miljard år. Förut när spelen var kortare var de lite svårare, för då varade spelet längre.

 

Det jag märkt och hänger upp mig lite på är att typ svårt skulle vara lika med bra. Man pratar om FFVII, och så säger folk "jamen det är ju så lätt". Liksom, svårighetsgrad är väl knappast vad ett rollspel hänger på. Inget rollspel jag träffat på är _svårt_, de är mest bara långa.

 

På sistone har jag fastnat igen för korta men svåra spel. Skjutarspel till exempel, där det handlar om att sitta på tå hela tiden. Då är det över när det är över, och det är inte bara oändligt med speltid. Ibland har man helt enkelt inte tiden att sitta med samma spel i 60 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag spelar först igenom ett spel på "easy" eller "medium" för att kunna glida igenom spelet och inte tänka för mycket på pussel eller hur man dödar en viss boss utan kunna koncentrera mig på själva storyn. Jag spelar gärna om ett spel OM det har extra grejer att hämta om man klarar eller spelar det på svåraste graden. T ex i Resident evil spelen så finns det oftast nya vapen eller saker man kan få på "hard".

 

Själv är jag rollspelsfantast och älskar ett långt rollspel som håller måttet från timma 0 till 60-100+. Det finns så mycket att hämta i ett rollspel och storyn är oftast välgjord och intressant. Och i ett rollspel är svårighetsgraden sjukt bra oftast eftersom det hänger mest på dina gubbar och vilken level/utrustning dem har. Ju mer tid man lägger på ett rollspel ju starkare blir dem ju(logiskt) och sen kan man hoppa på dem där svårare bossarna som är gömda(finns väl i de flesta rollspel gissar jag?).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

JShadow of the Colossus[/url]. Grafiken är enastående, det märks knappt att det är ett spel till Playstation 2

 

Shadow of the Colossus är ju skitfult. :/ Dom försöker för mycket med en så gammal konsol som PS2an och resultatet är att det bara blir blurrigt och skabbigt. Och ja, jag har det så jag vet vad jag pratar om.

 

Nej, då är tex Devil May Cry 3 bra mycket snyggare. Dom som gjort SotC vet inte hur man optimerar grafiken för en konsol.

 

 

Och angående svårighet, gameshark etc så säger jag som Satou-chan!

Fast jag kör aldrig först på Easy, utan det är Medium/Normal eller Hard som gäller första gången, oftast Normal dock. Sen kan man köra om spelet på Hardcore om det är ett bra spel.

Men något svårighetvals-dilemma har man sällan på RPG som är min favoritgenre så. (:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har nog aldrig spelat ett spel som jag känt varit för svårt (utom möjligtvis Ninja Gaiden, men jag hittade en glitch som gav massor av pengar så det var inte heller så svårt). Tvärtom. Nästan alla spel jag spelar är för lätta. Zelda är visserligen vackert och väldigt mysigt. Men att spela Zelda för utmaningen är lite som att läsa en bröderna-grimm saga för spänningens skull. Ingen poäng alls alltså.

 

Det som är mysigt med spel som Zelda är att det finns massor av småsaker att göra, plus att sådana spel ofta (Zelda i synnerhet) har skön atmosfär och ganska ofta najs soundtrack. Twilight Princess var dock lite av en besvikelse. Efter första genomspelningen, utan att direkt spendera tid på sidequests, hade jag något i stil med 17 hjärtan och typ alla extramojänger som fick plats i inventoryt. Visst, man kan samla skalbaggar och poes tills man storknar och dör, men det är inte såna pussel som är roliga. But I digress...

 

Bra/dålig svårighet i spel beror så oerhört mycket på allt annat i spelen. Om ett spel har för dålig storyline och grafik så är gränsen för "för svårt" bra mycket lägre än i spel som man fastnar i, spel som har gripande handling, vacker musik, stämningsfyllda miljöer och bra grafik.

 

 

Så man kan i princip bara diskutera sakfall om man pratar om spel som är för svåra eller för lätta.

 

I allmänhet tycker jag dock som Zimeon, att spel ska vara korta, men så pass svåra att man är tvungen att faktiskt bli bättre för att klara dom - så att de blir längre. Det är ball att verkligen kunna sparka bakdel i multiplayer bara för att man klarat sig igenom single-player-delen av spelet. Speciellt när man spelar med sina kompisar som aldrig sett spelet förut ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Av nya spel så tycker jag att God of War på God Mode är ett av nutidens svåraste spel.

 

Får allt lov att hållamed här ^^

Har inte klarat det på God Mode ;(

Å andra sidan God of war är ett sånt spel som på Easy gör att man känner sig övermäktig, man kan lixom mosa allt och all utan att "svettas", jag tycker det är en ganska kul grej ^^

 

btw. har tvåan kommit än ??

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Av nya spel så tycker jag att God of War på God Mode är ett av nutidens svåraste spel.

 

Får allt lov att hållamed här ^^

Har inte klarat det på God Mode ;(

Å andra sidan God of war är ett sånt spel som på Easy gör att man känner sig övermäktig, man kan lixom mosa allt och all utan att "svettas", jag tycker det är en ganska kul grej ^^

 

btw. har tvåan kommit än ??

 

Gamespot knows EVERYTHING!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu vet jag att jag visste ingenting om videospel. Men bra diskussion har ni börjat i alla fall.

 

Men min poäng var att även 'bra svårighet' i spel kan störa särskilt en oerfaren spelare. Jag märkte det när min mamma prövade Final Fantasy VII. Hon sade att hon inte såg vad som hände eftersom hon måste bläddra kommandon hela tiden. Så, om det hade funnits en helt tur-baserat system i FFVII skulle det ha varit lättare för henne.

 

Men är jag den enda som har gett regen, wall och haste med avsikt till en drake i FFVII? Prova det o ha kul!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

vill man spela ett svårt plattformsspel så rekomenderar jag Maximo, ganska gammalt iofs, men jäkla svårt.

 

Vill man spela ett svårt RPG så finns alltid Shim megami tensei: Nocturne, eller Lucifers call som det heter här i europa... svåraste spelet jag spelat på mycket länge

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

GOW 2 på hard (jag spelade bara igenom det på hard) var kul, jag dog några gånger men det var sällan så att jag blev så förbannad att jag bara ville slänga kontollen och skita i spelet, tvärtom så uppmuntrades jag att fortsätta.

 

Även tohou spelen är svåra på ett kul sätt.

 

Det finns dock många spel där man bara dör gång på gång och varje gång blir mer frustrerad över att det inte borde hända. Specielt bugar i spel kan göra en riktigt förbannad.

 

Men jag ser i alla fall hellre ett svårt spel än ett lätt spel.

Blev till exempel grymt besviken på C&C 3 campaignen då jag lätt klara allt på hard...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shin Megami Tensei: Lucifers call på svåraste måste vara det svåraste RPG-spelet enligt mig. har nog aldrig spelat något svårare RPG-spel.

 

man vet inte riktigt när man kommer dö. man kan bli dödad ev en vanlig fiende om man har otur. jag har nog tappat räkningen på hur många gånger gameover scenen ploppat upp :(

 

men ett skitbra spel är det + den dystra stämningen. är nog det som gör att jag fortsätter att spela det :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även tohou spelen är svåra på ett kul sätt.

 

Omg en till som spelar med Marisa och gänget.

 

Deltag gärna i diskussionen (?) på stgfan.shootmeup.be. Svenskt forum för shmup, och vi är ett tiotal Toho-fans där.

 

För att fortsätta på diskussionen, som är rätt kul, så tycker jag att en BRA svårighet i ett spel är när den inte är så slumpbaserad. Jag menar, Dracula Mokushiroku (Castlevania till Nintendo64) var svårt på ett ganska irriterande sätt. I och för sig gillade jag spelet ändå (och var typ den enda på jordklotet som gjorde det) men det var en typisk svårighetsgrad som mest bara störde mig.

 

Samma sak med Metal Gear Solid 3, jag som älskade ettan och tvåan över allt annat hatade trean något sjukt mycket, så mycket att jag bröt mitt i för jag skrek mig bara hes över allt jag blev så sur på.

 

Jag tror att den svårighet som jag lackar ur på är när minsta minsta lilla miss orsakar så jäkla mycket förlust. I MGS3 var det så att om man blev upptäckt var det lika bra att resetta maskinen (om man inte ville skjuta vilt omkring sig) för att gömma sig var bara att glömma, det tog typ 5 minuter innan vakterna la ner, och det var för länge att vänta. Och man var tvungen att söva varenda jävla vakt på hela området, annars gick de och väckte varandra. Det där att smyga runt, gömma sig i skuggorna och knappt märkas, det var bara att fetglömma (eller så var jag packusel på det spelet, men jag har svårt att tro det; jag är inte äcklobra på spel, men jag är inte hopplöst dålig heller).

 

Zuns Shrine Maiden-skjutspel är svåra på ett bra sätt. Man gör en miss, och då dör man, men spelet fortsätter ju. Man har ju extraliv. Det kan vara lite analt ibland om man spelar för poäng, framförallt i Perfect Cherry Blossom blir man poängmässigt rövsparkad för minsta lilla miss man gör, men om man bara spelar för att njuta av spelet så är det inte så farligt.

 

På det stora hela ser jag inte svårighetsgrad i ett spel som någon nödvändig ingrediens, det beror helt på hur spelet är funtat. Ett spel som lägger tungd på story, stämning och att man spelar länge är nästan bara irriterande om det är för svårt. Korta spel som tar en halvtimme att klara om man vet hur man gör, däremot, är ganska meningslösa om de är så lätta att man klarar dem på andra försöket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shin Megami Tensei: Lucifers call på svåraste måste vara det svåraste RPG-spelet enligt mig.

 

håller med, men själv har jag bara kört på vanlig svårighetsgrad. Jag tror jag såg den där spiralen med änglar (game over sreenen) mins 50 gånger innan jag klarade spelet, och ytterligare minst 20 gånger innan alla opotional bosses var besegrade (nej, den sista hemliga bossen har jag inte klarat)

Hur som helst, det som gör detta spelet svårare än alla andra är förmdligen pga att om huvudkaraktären dör så är det game over, (jobbigt i början men man vänjer sig) och alla dessa istant death atacker som monster kan sicka på en är inte allt förlätta att klara sig undan.

Nästa sak som gör spelet svårt är stridssystemet i sig. jag säger inte att det är dåligt, jag tycker det är ett jätte bra system men måter man fel fiende som råkar träffa din weakness eller att de får 1-2 criticals på dig är du så gott som död.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Brukar spela spel på medium.

 

Svåraste spelet jag spelat på länge? S.T.A.L.K.E.R på svåraste, med det spelets AI som gör det svårt tillochmed på låg svårighet kan göra spelet helt extremt svårt att klara om man spelar på svåraste.. Och det e inte "oj nu dog jag" svårt utan snarare "vad i helvete är detta för skit, detta e OMÖJLIGT" svårt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...