Hoppa till innehåll
Anime.se

Figurköp


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Tänkte på en liten sak, jag har ännu inte kunnat importera varken figurer eller någonting annat av diverse anledningar så jag vet inte själv... men, hur blir det med importkostnader och tullen på det ni köper från bla. J-list, HLJ, Toyslogic etc.? Borde inte farbror Tullverket och mellanhanden Posten ta en krona?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har beställt från HLJ två gånger hittills. Figurerna var värda ganska exakt lika mycket. Ena gången fick jag tulla 99kr, andra gången kostade det mig ingenting. Det beror nog helt och hållet på vem som gör undersökningen och hur de uppskattar det. Tull är oavsett ett satans påhitt och jag förstår inte varför det finns när det inte existerar någon hemmamarknad för produkterna. Frakten har inte kostat något extra utan har bara betalt runt 100kr till HLJ båda gångerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just nu tycker jag HLJ känns mer pålitliga då deras datum stämde och allt. Jag ska dock inte uttala mig än, fick en invoice idag på 125$ som ska betalas imorgon och förhoppningsvis skickar Toyslogic mina saker 30 dec(som står det på deras sida). Skjuter de upp sakerna en gång till så tänker jag fortsätta att beställa mina saker hos HLJ.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mmm, och bli skitglad när man inser att man haft otur och paketet försvunnit, och försäkringen bara gäller för angett värde. Bättre att vara honest om du frågar mig. Dessutom är det inte särskilt bra för företagets rykte att göra så.

 

Men visst, jag köpte ett par hörlurar för 299 dollar från USA en gång. De skrev ner det till 99 dollar av någon anledning och slapp tulla. Beror nog lite på vad hur situationen ser ut. Jag hatar tull men skulle inte vilja råka ut för ett försvunnet paket där inte det egentliga värdet ersätts.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och hur stor chans är det att paketet försvinner när det skickas med DHL Express och levereras direkt till min dörr två dagar efter beställning? ;)

Och även om man kör med vanligt airmail så är chansen försvinnande liten.

 

Sen är det extremt bra för företagets rykte att göra så, företaget i fråga har gjort sig ett väldigt bra namn på dom flesta stora svenska spelforum och det är mängder med svenskar som beställer från dom.

 

Sen är det även min princip att göra så mycket som möjligt för att motverka dumheter i vårt land, vare sig det rör sig om att lura tullverket eller att strunta i att betala TV-licensen etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan väl säga som så mycket att jag råkat ut för en liknande sak åtminstone, men sen har jag också extrem otur vad gäller nästan allting. Hur som helst så skulle jag aldrig råda någon att be om detta från företaget.

 

Vad gäller att skriva ned värdet så är det säkert jättepopulärt bland de som köper därifrån och vill slippa tull och så vidare. Det är väl ganska självklart. Däremot kan jag garantera att det inte är särskilt populärt om återförsäljarens suppliers och de som fraktar åt de får reda på att de regelbundet sysslar med sådant.

 

Vad gäller TV-licens och tullavgifter kan jag bara säga att jag tycker det är tråkigt att det finns, men eftersom lagar och bestämmelser är samma för alla så följer jag de som sig bör. Eller du kanske anser dig stå över oss Jocke? ;)

 

Tänker inte skriva mer på ämnet då jag tycker jag sagt vad som bör sägas. Är väl bra att vi kan ventilera åsikter så att folk blir medvetna om vilka alternativ som finns men finns risk att diskussionen löper off topic.

 

Snart dags för en nattmacka tror jag bestämt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man importerar en hel del så lär man ha tjänat tillräckligt mycket på det för att täcka omkostnaderna om oturen mot alla odds skulle kika fram.

 

Och återförsäljarens leverantör borde knappast bry sig det minsta, vad jag vet så tar dom inte den minsta del av Sveriges ack så oskäliga 25% moms. Inte fraktbolagen heller för den delen, dom håller inget direkt ansvar för varans innehåll och information utan fraktar den endast mot betalning.

 

Sen så handlar det inte om att stå över andra, det handlar helt och hållet om principer. Om jag finner något orätt som direkt påverkar mig så motverkar jag detta, om möjligt.

TV-licensen är absurd, jag kollar absolut inte på TV och tänker därför inte betala för något jag inte använder. Det bästa är att dom absolut inte kan motbevisa mig när jag säger att jag inte äger en TV heller, för dom kan inte kolla det på något sätt. Dom har ingen rätt att kliva in och kolla, och för den delen så skulle jag inte öppna för någon jag inte känner i vilket fall. Inte ens polisen kan tvinga sig in i någons boning utan underlag för brott som kan ge fängelse vad jag vet. =)

 

Tullen är även den absurd, då spel är kultur precis som böcker och borde därför ha samma moms, det vill säga 6%. Hade det varit 6% så hade det varit mer eller mindre okej, 25% är oacceptabelt.

Minns när jag skulle importera en bärbar dator, datorn i sig kostade 25 000. Tänk dig då momsen på det...

 

Får be om ursäkt för lite mer off-topic. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Synd att man inte har något kreditkort annars hade man nog köpt (efter jul):

 

Yuki

Mikuru

Nadia

Underbara Misuzu

 

Synd bara att de verkar gå OOP så snabbt och att de snygga och större är så jäkla dyra. Vad är det egentligen för skillnad om man köper en legitim jämfört med en fejk från ebay?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och återförsäljarens leverantör borde knappast bry sig det minsta, vad jag vet så tar dom inte den minsta del av Sveriges ack så oskäliga 25% moms.

 

Alldeles korrekt. Som återförsäljare ska man följa lagen när man säljer saker till sin kund, och beroende på vad det är för något så rättar man sig efter landets lagar. Återförsäljaren får själv se vilken sorts sats det rör sig om (men 25% är ju nästan standard). Det spelar alltså ingen roll vad återförsäljaren själv har fått betala för moms när denne har köpt in varan.

 

Sen så handlar det inte om att stå över andra, det handlar helt och hållet om principer. Om jag finner något orätt som direkt påverkar mig så motverkar jag detta, om möjligt.

TV-licensen är absurd, jag kollar absolut inte på TV och tänker därför inte betala för något jag inte använder.

 

Mjo, jag tycker också att TV-licensen är absurd, men det är ju inte så att vi har det värst i Sverige. Det är dyrare i både Norge och Danmark vet jag, men hur det ligger till med Finland har jag inte en susning om. Europeiska länder som har det värre är exempelvis Österrike och Schweiz. Och det där med att "stå över andra" har väl inte riktigt med principer att göra, även om jag helt och hållet förstår vad du menar med TV-licensen. Jag tittar på TV mindre än en timme per kvartal (jag skämtar inte), och under den lilla stunden så snuddar inte mitt finger på någon fjärrkontrolls-knapp som har med Public Service att göra. Men men, likt förbannat betalar jag den där äckliga avgiften... mest för att "lagen säger att man ska göra det". Missförstå mig inte nu, jag stör mig inte ett dyft på att du inte betalar TV-licensen, jag skulle gärna slippa den själv. Det jag menar är att vissa nog tycker att "står över andra"-resonemanget kan appliceras på alla som anser sig ha rätt att låta bli att betala avgifter som alla andra gör. Ungefär som att den skattefuskande företagsledaren ursäktar sig med att det för honom är "en principsak att inte betala skatt". =)

 

Tullen är även den absurd, då spel är kultur precis som böcker och borde därför ha samma moms, det vill säga 6%. Hade det varit 6% så hade det varit mer eller mindre okej, 25% är oacceptabelt.

Minns när jag skulle importera en bärbar dator, datorn i sig kostade 25 000. Tänk dig då momsen på det...

 

Nu kanske jag är ute på hal is, så feel free to enlighten me. Men... även om man klassade spel som kultur så skulle väl inte det göra något åt momsen? Jag menar, den enda fysiska kultur som mig veterligen går under 6%-kategorin är tryckta saker som böcker, tidningar och broschyrer. Med fysisk kultur menar jag varor man köper, till skillnad från tjänster man betalar för. Anyhow, jag tycker ju då att film är tio gånger mer kultur än spel (även om jag naturligtvis ser det kulturella värdet även i spel), men där gäller ju 25%, precis som med i princip alla andra varor och tjänster som kan köpas för pengar.

 

Vill än en gång poängtera att jag inte är ute efter att "tycka annorlunda än du". Jag tycker också att beskattningen av varor och... tja, allt egentligen, är helt snurrig. Skattespiralen vi befinner oss i är sjuk, och tyvärr krävs längre tid än en futtig mandatperiod (och mer kommer det ju tragiskt nog inte bli med största sannolikhet) för att vända den ekonomiska skutan vi sitter i. MEN... vi början närma oss området politik, och det har jag enbart dålig erfarenhet av på forum av det här slaget. Det är precis som med religion. Alla älskar alla eftersom man delar ett stort intresse, men så snart en av dessa två frågor dyker upp så föds en massa hat. ;)

 

Edit:

Får be om ursäkt för lite mer off-topic. :)

 

Hehe, ja, jag får väl dra ett "word" på den. Min första post i Merch-forumen är löjligt långt off-topic. =)

 

Edit 2: By the way... jag kom precis på en sak. Jag har för mig att det var någon miljöpartist som ville flytta spelen till 6%-kategorin, men hennes motion skulle tydligen ha skrattats ut av alla andra. But still... det finns de som vill sänka i varje fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu fick jag ännu en faktura från Toys logic, denna gången på ett högre belopp än innan. Jag kan lugnt säga att jag aldrig tänker handla där igen. Just nu hoppas jag bara på att jag kommer få mina varor över huvud taget.

 

Vad som har hänt är alltså följande

 

- Tre av fem figurer stod som i lager när de aldrig funnits i lager över huvud taget.

- Ville jag ångra mitt köp skulle det kosta 20% av det jag betalat in.

- Betalade i förskott, men efter över en vecka fick jag en faktura för att betala in ytterligare 28 dollar.

- Idag fick jag ännu en faktura (på ett högre belopp än innan, kan de räkna rätt någon gång?). De har alltså fakturerat mig två gånger.

 

Den här gången fick jag åtminstone ett snabbt snabbt svar, inom 20 minuter, att de skulle rätta till misstaget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

By the way... jag kom precis på en sak. Jag har för mig att det var någon miljöpartist som ville flytta spelen till 6%-kategorin, men hennes motion skulle tydligen ha skrattats ut av alla andra. But still... det finns de som vill sänka i varje fall.

Jo, det stämmer. Inte för att jag har mycket till övers för miljölolpartiet, men den tjejen skulle man lätt backa. Var var en ledare om ämnet i Mailgamer för några månader sen.

 

Och övrig text kan absolut inte få mig att ändra mina åsikter och principer, som jag som vanligt håller hårt på.

 

Sen har knappast någon här på forumet rätt att predika om lag och ordning med tanke på hur lagligt vi får tag i den mesta anime, desho? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej nej, det var absolut inte menat som en predikan om lag och ordning, och det försökte jag understryka genom att säga att jag höll med dig om diverse saker. Det jag menade var bara att posta som en förklaring till varför somliga skulle kunna se på det som "stå över andra"-agerande. Jag sade ju själv att jag inte stör mig ett dyft samt att jag själv är less på avgiften. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

läste detta på toys logic's forum 7 december:

 

Due to crazy holiday schedules, lots of our shipments from Japan is delayed, and we are working around the clock to try to get the shipping companies to make sure that lots of the November releases will be here on time for Christmas. For most of the December releases, there is no chance that it will make it for Christmas.

 

Again, I appreciate all your patients and supports.

 

Har sett att dom dragit pengar från mitt konto 11 december och den 14 december, men ser inte vilka av mina figurer som kommer skickas. Man får väl hoppas att något blir skickat nästa vecka, med andra ord inga figurer det här året, men hoppas på mellandagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tråkigt att läsa att ni råkar ut för sånt här. Jag hoppas verkligen det löser sig för har som sagt råkat ut för liknande händelser vilket resulterade i att jag förlorade en hel del pengar. Se till att stå fast för att ni har rätt bara så löser det sig säkert. Oftast är säljare inom denna bransch förhållandevis schyssta känns det som.

 

Och Meatrose och Jocke, ni behöver väl inte ta så bokstavligt på allt jag skriver. Var som sagt en smiley efter "står över"-grejjen, så ta det med en nypa salt. Jätteintressant diskussion man anser inte att den hör hemma i denna tråd, åtminstone inte till den grad. Jag försöker inte predika om lag och ordning, men ni måste ju ändå kunna erkänna att jag har rätt i detta fall. Förra gången var det jag som fick på fingrarna för att jag tydligen laddade hem olaglig anime, och nu skall jag också betraktas som predikare bara för att jag följer svensk lag precis som alla andra bör göra? Är på sjukt dålig humör och mår piss så ber om ursäkt om jag skriver något stötande men det tror jag knappast.

 

HLJ skriver för övrigt en intressant sak om att skriva ner värdet på det de levererar. Kanske inte är likadant i Sverige, vad vet jag, men tycker det låter rimligt.

No, we cannot. The full value of your purchase will be displayed on the customs label on the outside of the package. There are no exceptions. False customs declarations are a crime, and HobbyLink Japan plays by the rules. We depend on good relations with the post office to get packages to our customers.

 

Hade inte tänkt skriva något mer om ämnet men kände att jag ville försvara mina uttalanden lite. Jag vill inte på något sätt predika och jag säger inte att ni har fel i era åsikter, det skulle jag aldrig göra. Alla har rätt till sina åsikter och att bli överkörd är något jag hatar så försöker att alltid förstå andras resonemang. Tro mig, jag hatar också TV-avgiften. Kollar i princip bara på sådana kanaler jag betalar för utöver denna, så känns unket att betala 2000kr året med den minimala studentinkomst man har. Däremot är det en viss skillnad på att tycka och att göra. Skulle alla göra som de tyckte skulle de väl råda anarkism i landet antar jag. Det funkar helt enkelt inte.

 

I comes in pieces.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har suttit och kollat HLJ's hemsida 10 gånger de senaste dagarna för att se när Shuraki-figuren Needa kommer in. Äntligen(!) kan jag meddela att de har fått in den för pre-order. Dessutom får man 5% off på priset om man beställer innan (eller på tror jag) 18 december. Min order är redan lagd, så nu är det er tur. Jag vet att du vill ha en Sceleris :D

 

Sök på Shuraki eller Needa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, men såg den gå på toys logic den 18 december, dock var den inte lika populär som needa var, men tog slut rätt fort. Jag har 1,2,3 bokad, får väl den första i januari, dom andra två mars/april. Får väl ta 4. 5 på andra svängen, har rätt fullt på preorder just nu. Du får visa lite bilder när du får needa :D.

 

 

edit:har bokat nr5!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...