Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad spelar du just nu och vad ser du fram emot för spel?


JockeII
 Share

Rekommenderade inlägg

Jaha, det verkar som att jag ska köpa ett Wii, för Nintendo/MonolithSofts i juni 2009 utannonserade RPG Monado: Beginning of the World har uppenbarligen bytt namn till Xenoblade, vilket knappast kan vara en slump. Huruvida det är snålåkning eller inte återstår att se, men det kan mycket väl vara relaterat.

I slutet på Xenosaga III...

Spoiler
...har den galaktiska civilisationen nästan helt tillintetgjorts, och tiden innan universums undergång uppskattas till något i storleksordningen tiotusen år. Den försvunna planeten Jorden, på vilken det antyds att nytt liv har eller kommer att uppstå, återstår bara att hittas: för det är där universums räddning kan tänkas finnas. Samt de uråldriga resterna av en viss hjältemodig rollfigur...

 

Sååå, det kan vara att spelet utspelar sig i samma universum på den nya Jorden några tusen år efter Xenosaga, som en fristående uppföljare, vilket jag alltid har tänkt mig när jag har tänkt på vad som hade kunnat komma efteråt. Man får väl drömma lite...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaha, det verkar som att jag ska köpa ett Wii, för Nintendo/MonolithSofts i juni 2009 utannonserade RPG Monado: Beginning of the World har uppenbarligen bytt namn till Xenoblade, vilket knappast kan vara en slump.

Och det är signalen för mig att skriva in Xenosaga III i min Att-Spela-lista. Om denna Xenoblade är lika bra som musiken på sidan kan få en att tro är det verkligen något att hålla utkik efter. Måtte det inte fastna i moéträsket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och det är signalen för mig att skriva in Xenosaga III i min Att-Spela-lista. Om denna Xenoblade är lika bra som musiken på sidan kan få en att tro är det verkligen något att hålla utkik efter. Måtte det inte fastna i moéträsket.

Xenosaga-spelen är på intet sätt mästerverk. De har klyschor av den typ vi ser i animé, söta tjejer och sånt, men det är en scifi-berättelse med en smått otrolig omfattning och "komplicerad" handling (i betydelsen att det är många detaljer och vändningar). Och rätt bra musik. Musiken på sidan låter inte helt olik XSIII-kompositören Yuki Kajiuras musik i melodi och arrangemang (uppbyggnad och strängljud), så gillar du den är det nog säkert värt ett försök. (Spelat Episode I och den hyperboliskt beskrivna "usla" Episode II?)

 

Om nu Xenoblade skulle råka vara relaterad till och ha samma producenter som Xenosaga så kommer det nog inte att bli mycket värre än den på moéfronten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Spelat Episode I och den hyperboliskt beskrivna "usla" Episode II?)

Ettan har jag spelat igenom två gånger (och har fortfarande nostalgiskt värde som lite grann väger upp bristerna), och tvåan har jag bara "spelat" i det avseendet att jag laddade ner alla filmsekvenser och tittade på dem. Lite smått otroligt att det räckte för att följa storyn; det säger något om dess spelmoment. Trean ska väl ha mer dialog inbakat i själv "spelet", vad jag förstått.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tvåan har jag bara "spelat" i det avseendet att jag laddade ner alla filmsekvenser och tittade på dem. Lite smått otroligt att det räckte för att följa storyn; det säger något om dess spelmoment.

Ja, jo, Xenosaga-serien är väl i största allmänhet "en story med tillhörande spel" mer än vad det är "ett spel med tillhörande story"... men man får ändå lite mer fördjupning om man spelar det. Spelar alldeles för lite JRPG (och spel i allmänt) för att uttala mig förståndigt om spelmomentet i Episode II i sig, men jag tyckte inte att det var värt att anmärka på. Den förändrade figurdesignen och korta handlingen var det värre med, men jag spelade alla tre nästan back-to-back, så det kändes inte av så mycket.

 

Hur som helst, trean är nog bäst av dem. Det är mer storydialog i spelet (till skillnad från förrenderade filmer), även i en del fajter, men jag tror faktiskt att det ska finnas en filmrip på nätet som har all viktig ingame-dialog också... Hm...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DSCF2531.jpg

...dessa är de spel jag har försummat, de som glömts bort i ett virrvarr av nya, "häftigare" spel. 31 spel totalt, och då har jag inte räknat med nedladdningsbara, som Flower och Braid. Med andra ord blir det totalt köpstopp de närmaste månaderna för min del.

 

Å andra sidan kommer Final Fantasy XIII om en dryg månad...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur som helst, trean är nog bäst av dem. Det är mer storydialog i spelet (till skillnad från förrenderade filmer), även i en del fajter, men jag tror faktiskt att det ska finnas en filmrip på nätet som har all viktig ingame-dialog också... Hm...

Det finns på den japanska versionen vet jag allafall, ingen aning om den innehåller exakt all dialog etc dock. Har inte spelat del tre än själv (behöver en VGA box först för att kunna koppla in PS2an) så jag har inte kunnat kollat efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns på den japanska versionen vet jag allafall, ingen aning om den innehåller exakt all dialog etc dock. Har inte spelat del tre än själv (behöver en VGA box först för att kunna koppla in PS2an) så jag har inte kunnat kollat efter.

Ahjuste, mellansekvensspelaren, den finns på båda. Den spelar förrenderade filmer och spelmotorrenderade scener med onscreen-textdialog. Det täcker det mesta, men det funkar inte perfekt som ersättning för att spela. Det blir för ryckigt om man t.ex. hoppar över att visa bossfajter helt. Jag tror dock att det ska finnas nån rip där de har tagit med alla viktiga spelmoment... eller så var det bara för Episode I.

 

Hur som helst har Nintendos VD sagt att de "beslutade att kalla spelet för Xenoblade för att att hedra Tetsuya Takahashi som lagt sitt allt på att göra detta spel och som arbetade på Xeno-serien", vilket en del har tolkat som ett bekräftande på tesen om att namnet bara är ytligt valt för att sälja fler exemplar... men jag vet inte, jag. Jag är försiktigt hoppfull.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter en lång betänktetid och ett billigt pris har jag börjat spela Persona 4 på min gamla ps2. Jag gillar att handlingen utspelar i en liten stad ute på landet med mystiska mord som sker än Persona 3 konstiga handling. Dubben trodde man att skulle börja hata, men den är rent bra jämfört med andra tvspelsdubbar t.ex Yakuza. Karaktärerna e sköna t.ex Yosuke med sin problemfria attityd. Just har jag fastnat med en boss som gör att man dör hela tiden pga hans rampage-attacker :) . Plus e OST nice att lyssna till!

 

Men jag kommer klara spelet någongång under dessa dagar.

 

Under tiden kommer jag vänta med att få hem detta:

 

587253_39539_front.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

GAAAAAAAAAAHHH!!!

 

ZOMGXCZXVCJSDKVNKANBVCOKÖ!!!

 

Jag menar.... ZOMGXCZXVCJSDKVNKANBVCKÖ!!!

 

...

 

Såja, djupt andetag. Ursäkta om jag blir aningen uppspelt, men det här är drömspelet jag har väntat på sedan, tja, Sonic & Knuckles. Jag vet att Sega har gjort och besvikna förr, och jag VET att hype är det värsta giftet som finns när det gäller spel, men ändå! Spelet heter för bövlen Sonic 4! Efter allt som Sega nu har lovat, och efter alla dessa besvikelsefulla spel (även om alla inte alls var dåliga), kan jag inte hjälpa att hoppas rejält. Håna mig hur mycket ni vill: jag är ett höpplöst Sonic-fan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just nu är jag ungefär mitt i Professor Layton och pandoras ask. Det är ett väldigt trevligt spel och tvåan är både mer genomtänkt och mer påkostad än det första spelet. Klurigare pussel, mer röstskådespel, längre animationssekvenser och på det stora hela ett bättre flyt i intrigen.

 

Längtar gör jag efter de två uppföljarna, som jag ska göra ett försök att spela igenom på japanska om jag orkar. Det beror lite på hur pusslandet fungerar på japanska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var ett tag sedan min ds användes men såg en trailer idag som fick mig att vilja damma av den. Nämligen ett nytt Lufia

 

Av videon att dömma så verkar det vara lite mer platform o pussel invävda i den klassiska jrpg formulan och det verkar vara realtid i striderna men jag har fortf höga förväntningar då det skulle vara originalteamet som gör det.

Och de har t.om kvar musiken från Lufia 2 om än lite mixad.

 

Storyn vet jag inte så mycket om men det verkar vara en prequel eftersom Spoiler från Lufia 2

Selan dör i slutet men hon är med här

 

Detta är iaf något jag kommer att hålla ögonen på och jag gillar den nya designen på karaktärerna.

Hoppas bara att inte den engelska dubben förstör allt som det så ofta kan göra i japanska spel :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Famitsu hade en artikel om Wii-RPG:t Xenoblade, och publicerade några bilder. Ser rätt bra ut, och jag måste säga att jag blir sugen fastän det inte är någon Xenosaga-koppling. :>

 

Det kommer att utspela sig många tusen år efter två kolossala varelser ("gudar") slogs och stupade, i en värld där inget annat än resterna av de två jättarna existerar, bara ett oändligt hav. Jättarna, stora som Japan, har gett upphov till två former av liv, ett organiskt och ett mekaniskt, som står i krig mot varandra. Så man får springa runt på jättarnas lik och lösa mysteriet om världens begynnelse.

 

den här sidan står ett sammandrag av artikeln/intervjun i Famitsu. De försöker ge en sömlös övergång mellan olika regioner och mellan utforskandet och slagssekvenserna. En del kallar det (spekulativt) för en kombination mellan Final Fantasy XII och Xeno-spelen.

 

50-60 timmar speltid... :9

 

kqFcEuhAV.jpg

mVbvRqqqF.jpg

oQXoDpKHE.jpg

 

Allt som allt ser jag fram emot det. Blir nog ett Wii, om ekonomin tillåter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser eller låter varken bättre eller sämre än alla andra JRPGn, en i mängden helt enkelt känns det som. Fast jag är då aldrig den om säger nej till ett nytt JRPG då jag älskar dom trots alla klichéer som brukar dyka upp.

Jodå, fast det är några intressanta punkter med det här ändå. Å det första är det till Wii. Nu har jag själv aldrig spelat mer än typ Wii Sports, men som ett Wii-spel ser det rätt snyggt ut. (Kolla avståndsuppritningen t.ex. Och att det är faktiska gräsmodeller verkade en del vara smått imponerade av.) Återstår förstås att se det i rörelse.

 

Å det andra är det av ett uppskattat arbetslag. Nintendo köpte en majoritet av Monolith Soft för att utvidga sitt RPG-utbud, och de fick med sig en del av det kreativa gänget bakom Xenogears (när de fortfarande jobbade hos Square) och Xenosaga, spel med en story som är massiv i omfattning, kanske för massiva. (Både -gears och -saga var tänkta att komma ut i sex "episoder", som spel eller i annan form.)

 

Jag själv är mest intresserad av story, så jag tänker inte i termer av spelmekanik -- jag har ingen uppfattning om vad som är bättre vad gäller stridssystem och sånt --, men de har även gjort Soma Bringer, ett Nintendo DS-RPG som blev väldigt omtyckt som ett action-äventyrsspel som inte tummade på handlingen och karaktäriseringen av figurerna.

 

Och, precis vem gärningsmannen är spekuleras det friskt i, men musiken är fin.

 

Så jag hoppas på att det blir kul, med lite "wtf"-upplevelser i berättelsen. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller på att spela Professor Layton och den sista tidsresan. Bra spel, men hjälp vad många ordgåtor det är i den japanska versionen. De var tydligen bortplockade ur de engelska versionerna av de tidigare spelen (tillsammans med alla referenser till alkohol och vapen*).

 

*De kommer apropå det få göra om en massa i det här tredje spelet...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...