Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad spelar du just nu och vad ser du fram emot för spel?


JockeII
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu när tentan är över tog jag äntligen ner Pokemon Heart Gold från hyllan och körde igång. Knappt en timme senare var man fast igen. Originalet var enligt mig det bästa Pokemonspelet, och att få spela en omgjord version med snyggare (?) grafik och mer innehåll säger jag verkligen inte nej till. De har också fixat till striderna från Diamant/Pärl-versionerna så de inte går så infernaliskt slöa längre. Nu när jag äger så gott som alla generationers Pokemon (Gale of Darkness till Gamecube saknas) kanske man har en chans att verkligen fånga alla den här gången.

 

Annars har det börjat trilla in DS-spel med jämna mellanrum från min vän AxelMusic, och för inte så länge sedan prövade det halvt efterlängtade RPG:et Sands of Destruction. Spelet flirtar verkligen med de gamla PS1-erans verk, in på den obligatoriskt dåliga dubben, och än så länge är storyn tämligen intressant. Vilket man tyvärr annu inte kan säga om huvudpersonen och stridssystemet.

 

Jag brukar inte tänka på spelmomentet när det gäller "JRPG", men Xenoblade ser ju lite spelmässigt skoj ut.

Vad härligt det vore om vi fick ett modernt JRPG som verkligen utnyttjar sin prestanda. Det här ska jag allt hålla ett öga på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag spelar vidare på Cings DS-spel Again, och har vid det här laget spelat så länge att jag kan formulera ett lite mer konkret omdöme om spelet än förra gången jag gjorde ett inlägg här.

 

Lång recension utan direkta spoilers för mer än inledningsscenen

Mysteriets upplägg: Jag är än så länge lite osäker på om det är superenkelt att räkna ut vad det hela går ut på, eller om det är en massa villospår som har lagts ut med flit. Hur som helst gillar jag upplägget, där en ung man, J, vars familj för 19 år sedan blev seriemördaren Det allseende ögats sista offer, har blivit FBI-agent i förhoppningen att någon gång kunna lösa det ouppklarade mordet på sina föräldrar.

 

När spelet börjar har Det allseende ögat, eller möjligtvis en copycat, börjat återupprepa morden och tar till och med kontakt med J. J visar sig ha förmågan att se saker som har hänt förr i tiden, framförallt på platser där det har skett mord. Han lär sig efter hand använda sin förmåga för att utreda Det allseende ögats 19 år gamla brottsplatser, medan polisen i sin tur utreder de nya morden.

 

Spelets visuella stil och karaktärer: Vissa av de levande modellerna som har använts till karaktärerna fungerar väldigt bra, som t.ex. huvudpersonen J (vars utseende lätt måste ha valts för att han ser ut som en blandning av Hotel Dusks Kyle Hyde och en ung Seely Booth i Bones). Han är dessutom hyfsad i de fåtal videoklipp som finns i spelet.

 

Andra modeller skorrar mer, mest på grund av att det blir så löjligt ibland med deras överdrivna rörelser och reaktioner. I undantagsfall blir de mest bisarra karaktärerna dock även de bästa, som uteliggaren Roger, min personliga favorit. Han är helbisarr, i ordets bästa bemärkelse.

 

Spelets snygging är dock "den barske polisen Lane", som enligt hemsidan är mycket snällare än han verkar utåt och samlar på memorabilia från en "välkänd SciFi-serie". Han är alltså inte bara supercool, utan även (troligtvis) en trekkie som inte har kommit ut ur nördgarderoben ännu... :P Jag tror även att hans modell är samma snubbe som de baserade en av mina favoritkaraktärer på i uppföljaren till Hotel Dusk, Rex i Last Window.

 

Spelet har ett hyfsat musikarbete, som bidrar till att bygga upp spänningen, även om den inte är lika minnesvärd som i Hotel Dusk och Last Window. Jag saknar dock lite variation.

 

Spelkontrollen: Jag trodde att spelet skulle vara mer som CSI(spelet lanserades i Japan med en slogan i stil med "precis som CSI, med västerländska spelkaraktärer"). Det är dock ingenting som påminner om TV-serien i fråga. Istället för att gå runt och samla bevis och ledtrådar använder man huvudpersonens förmåga att se dåtiden och nutiden parallellt och söker efter skillnader mellan det man ser i de båda visionerna. Det påminner alltså mer om The Dead Zone.

 

De dubbla skärmarna används på ett smart och effektivt sätt, framförallt i scenerna där J ser två olika visioner (då ser man dåtiden på ena skärmen och nutiden på den andra; vilken skärm beror på vilka inställningar man har gjort). Man ser brottsplatsen i förstahandsperspektiv och det är hyfsat lätt att styra. Precis som i Hotel Dusk håller man sitt DS som en bok, dvs på sidan. Man kan välja mellan vänster och högerhänt, där högerhänta använder styrkorset och vänsterhänta knapparna för att styra. Det är ganska mycket användande av pennan. Ibland får man hämta saker utanför brottsplatsen för att kunna återskapa alla de nödvändiga visionerna, vilket skapar lite variation i de olika utredningarna.

 

Utanför brottsplatserna blir det mindre interaktivt och handlar mest om att åka mellan olika ställen och prata med folk. Man har väldigt få möjlighet att påverka utgången av samtalen, till skillnad från Hotel Dusk. Då och då får man svara på frågor om fallet man undersöker. Jag har dock inte provat om det blir någon större skillnad beroende på vad man svarar. Jag saknar för övrigt möjligheten att göra anteckningar, en funktion som fanns i både Hotel Dusk och Last Window.

 

Pussel: Än så länge ganska få pussel, varav alla, utom ett, har varit pinsamt enkla. Jag hoppas att det dyker upp fler, svårare pussel under spelets gång.

 

Sammanfattning: På det stora hela är detta ett spel jag med varm hand rekommenderar till de som gillar äventyrsspel i stil med Hotel Dusk, Broken Sword och Trace Memories. Man får dock ha överseende med det pinsamma valet av levande modeller (även om några av dem är ganska stiliga...).

 

Berättelsen är ganska trevligt upplagd, där brottsplatsundersökningarna gradvis blir svårare, samtidigt som den till en början ganska enkelspåriga intrigen växer och blir allt mer tvetydig. Flera gånger jag har fått stanna upp och tänka över mina teorier under spelandets gång. Jag började spela Again på en ganska låg nivå av entusiasm, men allt eftersom blev jag mer och mer indragen i J och hans utredning.

 

Det är något speciellt med den här sortens mordgåtor som har en personlig koppling till huvudpersonen. Man kan t.ex. jämföra det med känslan när man såg Dr. Brennans bakstory i Bones sakta nystas upp, eller följde Veronica Mars utredning av sin bästa kompis Lilys mord i tv-serien med samma namn.

 

En annan sak som talar till spelets fördel är åldern på karaktärerna i spelet. Ingen är under 25 och det är en jämn fördelning av män och kvinnor. För den som är trött på att spela tonåringar är Again (och för den delen även Hotel Dusk) ett bra alternativ.

 

Efter den här utläggningen tänker jag spela vidare på spelet. Det ska bli kul att se om jag har rätt i mina teorier om Det allseende ögat eller ej. En sak är säker, och det är att jag kommer att sakna Cings roll i mitt spelande, eftersom Again var det sista av deras DS-spel som jag ännu inte hade spelat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Leker kabojsare och indianer över Xbox LIVE samt Mass Effect 2. Just nu längtar jag efter Transformers: War for Cybertron, Mafia 2 och Singularity, bland många andra spel.

 

Kommer säkert se fram mot många fler spel efter årets E3 som ligger runt hörnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gör ett nytt försök med första Fable. Målet just nu är att lära mig hantera kontrollerna bättre än förra gången och försöka komma ihåg alla dessa miljarder saker man måste veta för att spela effektivt. Älskar spelet men det gör mig lite galen ibland, alltså.

 

Har även spelat lite på Professor Layton IV - Monsterflöjten, som mycket väl kan visa sig vara lika bra som 3:an i serien var. Däremot känner jag mig inte så sugen på pusselspel, så vi får se om jag spelar vidare just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Spelar fortfarande Resonance of Fate faktiskt, det har tagit ovanligt lång tid för mig o klara det men har inte haft så mycket tid övers till att spela på sistånne.

Hur som hälst så är jag nu på sista bossen men spelet har en ovana att frysa på honom, 3 ggr i rad har spelet fryst.

Är det någon mer än jag som spelat detta som haft samma problem? Det börjar bli lite frustrerande att inte kunna klara spelet av den anledningen :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Just nu spelar jag .hack mutation, började på det förra veckan, kan inte vänta tills jag får spela mer^^ (jobbar så jag har inte så mycket tid för spel för tillfället)

Ett spel jag ser fram emot att spela är Final Fantasy VII som ligger och väntar på mig sen 2 år tillbaka. Jag älskar Final Fantasy men jag har väntat med att spela VII för att jag vill ha något "riktigt" FF spel kvar att se fram emot.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Jag höll på spela Kingdom Hearts: Birth By Sleep, och hade precis spöat en stor boss när mitt PSP bestämde sig för att lägga av. Den orkade tydligen inte med UMD-skivor längre, för sedan dess har jag inte kunnat få igång något spel mer än några minuter i sträck, om alls. Då reparation tydligen kostar tusen spänn slog jag på stort istället och har nu beställt en ny, för 1500kr.

 

Lite ironiskt att den la av just nu när jag börjat få upp ögonen för PSP. Det finns faktiskt en hel del spel jag gärna vill skaffa till den: Megaman Powered Up, Assassin's Creed Bloodlines, God of War (både det gamla och det nya som kommer), Ys-spelen för att nämna några. Samlingen lär knappast växa till samma storlek som DS-ditot (just nu 46 spel), men nog tillräckligt stor att berättiga att skaffa en ny maskin. På ett sätt är PSPn en närmare andlig uppföljare på Gameboy Advancen än vad DSen är.

 

Annars ser vintern ut att bli en festlig tid för oss gejmers. Jag kan inte minnas en spelsäsong med så många koncentrerade stortitlar, från Donkey Kong Country till Castlevania till Professor Layton, och julen -- då jag verkligen kommer kunna få tag på många av dessa -- känns alltför långt bort. Tur bara att Zelda: Skyward Sword och 3DSen väntar tills nästa år, annars skulle jag nog ha drunknat i extas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Fallout 3 för fulla muggar här just nu, hur kan jag inte ha köpt spelet tidigare? Nåja, riktigt grymt spel med en bra atmosfär och känsla i sitt helhets intryck. Just därför är det inge snack om saken att nästa spel blir New Vegas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fick något slags Steam-återfall efter att jag installerat det för ett tag sedan. Sitter nu tämligen ofta och lirar Team Fortress 2, Engineer is le shits!. Har även kommit en ganska bra bit in i Half-Life 2, men har tagit ett litet uppehåll.

 

Nu under 2011 väntar jag på Portal 2, utöver det känns det inte som att det är på väg några riktigt intressanta spel till datorn... man kanske skulle köpa sig ett nytt DS tro? <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kom nyss från en session Super Mario Galaxy 2, fruktansvärt bra spel. Enda klagomålen jag har än så länge är kameran i vissa lägen och kontrollerna när man simmade och flög med en fågel. Smått irriterad var jag också när man bara hade 60 sekunder på sig att plocka en stjärna, men det kanske är för att jag inte är bäst på spelet. Det är hur som helst ett helt underbart spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag håller på med Mass Effect 2 just nu. Riktigt bra spel, engagerande story med flera WTF/Awesome-ögonblick hittills. Kul att spela, flera förbättringar i spelmotorn och precis lagom svårt för min del på Casual.

 

Blir bara lite trött på de eviga försöken i spelstoryn att få ihop min galaxhjälte med någon av alla kvinnor i besättningen. Djup suck. Karaktärsgalleriet som helhet är i övrigt mycket bra, älskar dem och deras backstory väldigt mycket. Jag önskar som sagt bara att jag kunde slippa dejtingspel-vibbarna. Min favorit hittills är min emo-lönnmördare. Honom skulle jag vilja ha som plushie. :heart: :heart: :heart: :heart:

 

När ME2 är klart ska jag ge mig på Dragon Age Origins. Har även beställt expansionen Awakening, samt uppföljaren som släpps den 8:e, men jag räknar med att det första spelet tar ett tag att spela klart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jag är inne på andra varvet i Mass Effect, nu som Jill Shepard, som är en betydligt hårdare spelkaraktär än den ultramysiga toffelhjälten som jag spelade första gången. Jag trodde inte i förväg att jag skulle gilla att spela som tjej, men jag får erkänna att jag hade totalt fel. Hon är :heart: !!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...