Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad spelar du just nu och vad ser du fram emot för spel?


JockeII
 Share

Rekommenderade inlägg

Spelar nu: openMW.

Det är en opensource version av morrowind. kräver dock en originalinstallation som den hämtar datan från. Men funkar under linux :)

 

Nostalgidrypande.

Särskillt eftersom jag kör det på en gammal Lenovo T61. Odödlig stridsvagn till laptop, men ingen vidare grafik, så det är 800x600 och helt utan mods, för maximal nostalgi.

...får dock rätt najs skuggning med opensourcs motorn, så jag klagar verklgen inte.

 

Ser fram emot: Givetvis Dark souls 3 och Fallout 4. Jag oroar mig lite för hur man ska hinna med allt när de väl släpps.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns det något fps du tycker är kul?

 

Just nu är det mest ARMA 3 (online) antar jag, men genom åren har jag gillat många.

 

Det är inte så att jag försöker kasta skit över Dishonored, det var nog inte sämre än andra lönnspel. (Inte så att jag spelat typ Thief, men jag har spelat och gillat tredjepersonslönnspel som Splinter Cell.) Problemet med Dishonored för mig -- eller problemet med mig för Dishonored -- nu var nog:

  • jag kände inte för att smyga runt, utan hade nog velat köra något mer Half-Life-liknande spel, med mer action.
  • jag kände inte för rollspelsmomenten, typ med uppgraderbara vapen och krafter. Det var ett par krafter jag aldrig hann prova, för att jag inte hade råd att köpa dem.
  • jag kände inte för handlingen/miljön -- imperiebrittisk-ish steampunk med ninjor, enkelt berättat i några stora brottstycken.

Jag spelade klart det, trots allt -- jag var utan Internetuppkoppling och kom inte på något annat att göra --, och jag körde igenom några uppdrag med maximal lönndom, men överlag kändes det som en parentes.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På så vis, på så vis smileys-thinking-802676.gif

 

Jag kände för att smyga runt (även om det går att spela Dishonored med en springa-och-skjuta-stil) och jag var tillräckligt flörtad av miljön. Vad gäller uppgradering av karaktären så kan jag delvis hålla med. Det är nog inte vanligt att bli en supersoldat första gången man spelar, om man inte tar jävligt lång tid på sig. Det går ju att spela om spelet, vilket jag och många andra har gjort, men... Å ena sidan (kanske den största sidan) så känns det rätt platt att knega igenom handlingen när man redan vet vad som händer. Å andra sidan blir jag bara mer imponerad av spelet ju mer jag ser av olika metoder att klå en nivå och olika handlingssnuttar som finns undangömda.

 

På tal om Theif så spelade jag en bit av det häromdagen. Det var som Dishonored utan att kunna teleportera sig.

 

Moderna spel kanske är för bekväma. Man får så mycket hjälp att undvika/övervinna alla svårigheter. Thief kändes väldigt begränsat, och jag kände bara för att spela tills jag dog i första nivån, men det var samtidigt jävligt spänt. Utan att kunna se genom väggar eller dylikt trams så var jag jätterädd varje gång jag kikade runt ett hörn. Jag ger det nog en till chans någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag brukar spela fler spel samtidigt, eller alltså. olika på samma dag.

 

Senast idag spelade jag Tibia (gammalt mmorpg), tidigare idag spelade jag Deathtrap(tower defence med rpg element), före det spelade jag Gemcraft:chasing shadows (också ett tower defence).

Tibia har jag spelat länge till och från, slutade spela det 2009-2010, men fick ett sug igen i juni detta år. Det har ingen max lvl gräns så har man inget att göra kan man alltid gå och ta någon level.

Deathtrap köpte jag nyligen för att jag älskar TD, än så länge så har jag inte fastnat för det ännu, men det har potential så jag kommer köra vidare ett tag till. 

Gemcraft är det bästa TD jag spelat någonsin. Jag hittade det för första gången för många år sedan på Kongregate, något år senare så återvände jag dit och hittade 2 uppföljare till spelet, överlycklig. Senaste spelet i serien som släpptes heter Gemcraft:Chasing Shadows, vilket "nyligen" gjordes redo för steam. Jag hade redan spelat det på Armorgames, men då jag hörde att det släppts til lsteam kännde jag att det var dags att lira igen. Kommer nog återvända till detta spel fler gånger, om inte en uppföljare slår ut den i framtiden:)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Det var rea på Warhammer-titlar på Steam så jag plockade upp Space Hulk Ascension Edition. Det har varit buggigt en längre tid och därför varit tveksam till att plocka upp det, men utvecklarna har kommit tillbaka och jobbar på det. Så långt allt väl vad jag kan se.

 

Atmosfären är riktigt grym! Det känns verkligen som en 40k-titel ska. Dock så är det übersvårt. Jämfört med X-com så har man inget skydd utan bara trånga korridorer så man får planera väl. Roligt också att ändra sina Terminators. Just nu så är jag, Tachiko och Sovve tillsammans med TotalBiscuit och John Cena i en pluton.  :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Efter de tonvis med blott blygsamt framgångsrika mmorpg som Korea langat över till väst över åren så skämtade jag med mina kompisar att vi borde spela Blade & Soul när det kommer ut. Men när det kom ut för någon månad sen så gjorde vi faktiskt det. Ett beslut som inte hämmades av att själva spelet är helt gratis. Det enda som kostar pengar är vissa bekvämligheter och utstyrslar.

 

Jag tyckte alltid att det såg ut som en uppföljare till Tera med alla sexiga brudar och en loliras. Det var en lite trevlig överraskning att i det här spelet är lolirasen den minst sexualiserade.

 

Jag spelade bara Tera i några minuter, men jag gillar det här mycket mer. Jag tycker om Blade & Soul mer än vad jag någonsin förväntade mig att jag skulle göra. Vad som imponerar mig är combatsystemet. Efterhand så låser man upp en drös olika attacker/förmågor, men istället för att binda varje förmåga till en knapp som i t ex WoW (och sedemera sträcka sig över halva tangentbordet när man vill göra något) så är det flera förmågor som delar samma knapp, och alla är centrerade runt wasd. Det funkar rätt bra, för hela stridssystemet är comboorienterat. Vissa förmågor måste användas i en viss ordning, eller kan bara användas under vissa omständigheter. Och animationerna för din interaktion med fienden är snygga. Det är nog långt ifrån den djupaste combat som finns, men det är det bästa jag sett i ett mmo.

 

Men om det är något som är sig likt så är det att ränna runt efter quest och levla. Precis som i nästan alla andra mmo så kommer du fram till en by, lyssnar på vad alla har att säga och går ut och dödar ett visst antal grisar. Det är sällan särskilt svårt eller intressant. Spelet har också en handling, men utöver sporadiska cutscener så är den bara som en del av alla andra quest. Och inga andra quest dyker upp om man inte följer handlingen, så det går inte riktigt att utforska världen hur man vill som i många andra mmo. Det här kanske är det sämsta av två världar.

 

Jag har ändå haft kul! Och eftersom spelet funnits i typ sju år i Korea så updateras det för oss utbölingar väldigt snart. Jag kommer ha något att slösa tid på i ett bra tag.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men om det är något som är sig likt så är det att ränna runt efter quest och levla. Precis som i nästan alla andra mmo så kommer du fram till en by, lyssnar på vad alla har att säga och går ut och dödar ett visst antal grisar. Det är sällan särskilt svårt eller intressant. Spelet har också en handling, men utöver sporadiska cutscener så är den bara som en del av alla andra quest. Och inga andra quest dyker upp om man inte följer handlingen, så det går inte riktigt att utforska världen hur man vill som i många andra mmo. Det här kanske är det sämsta av två världar.

 

Levelingsprocessen är ganska seg i Blade & Soul, speciellt då koreanska MMO:s questande är väldigt oinspirerat. Tonvikten läggs ofta på annat som kommer efteråt, som stridssystemet och nu-är-du-max-nivå-här-börjar-spelet-på-riktigt. B&S är lite speciell dock, första gången jag (personligen) stött på att det inte går att grinda sig till max nivå hyfsat effektivt, det finns vissa platser att där det går att döda flera monster samtidigt som är någorlunda okej, fastän nästan bara med +100% exp soppa -- som är premium. Instanser ger knappt någon erfarenhet alls. I andra spel så som WoW och Tera går det att levela [nästan] helt genom instanser. Koreanska MMO:s är kända för att vara grajndiga, och B&S avviker förstås inte från trenden; det tar sin tid att få ihop grunkor och grejer för att uppgradera vapen osv i end-game.

 

Om det inte har framgått än nöter även jag Blade & Soul! Dagliga ärenden varje dag för att få ihop guldmynten. Jag doppade en tå eller två i World of Warcraft igen innan för att se vad som var nytt, men det är inte samma sug som att lira B&S. Tera förstörde nästan tab-target för mig, även om mycket omkring är färglöst, så lyfter själva stridssystemet upp det till en högre nivå; det känns tillfredsställande. Speciellt PvP, fastän jag avskyr Scummoners något otroligt. Skicklighet, reaktionsförmåga och positionering spelar roll, vilket jag tycker om.

 

Spelar på Windrest, om någon var nyfiken!

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

The Division har öppnat betan för helgen. Jag trodde först att det skulle vara likt Borderlands, ett spel jag verkligen avskydde. Visst så finns det vissa likheter men jag känner att det mer liknar Ghost Recon eller Splinter Cell. På något sätt så gjorde inte vidsen på tuben spelet rättvisa, för när jag väl var inne i det så kände jag att det här spelet är för mig. Jag vet inte vad eller varför. Men jag känner att detta är ett Ghost Recon RPG som vi aldrig haft tidigare, och jag gillar't fett och vill ha mer!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag tänkte att jag skulle prova Skyrim (som jag haft på Steam i flera år), så jag laddade hem 10 GB moddar för att göra det snyggare och våldsammare och så vidare, men fan, det är samma som det varit sedan jag försökte spela Baldur's Gate. Jag pallar inte med fria västerländska rollspel. Jag har svårt att bli intresserad av rollspel där handlingen är ganska lös/fri, där det kanske finns en ramhandling men där man skapar sin egen figur och fritt väljer vad man vill göra.

 

Jag har alltid haft mycket, mycket lättare att bli intresserad av JRPG:n typ Final Fantasy: man spelar som en skriven karaktär som slussas genom en bunt miljöer, för att berätta en mer eller mindre linjär handling. Man kan förvisso forma sin "avatar" i Mass Effect som man vill, men det var ändå en styrd upplevelse.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller på med Farcry Primal, hade bokat och betalat för hitman (på skiva) men jag visste inte det va en jävla Episodic spel så mailade jag webhallen fick byta i ordern utan problem =)

 

sen ha man även köpt Tales of Zesteria som man inte kunde spela pga application data nerladdning och internet var nere i 2-3 dagar + skit seg när fick igång det igen.

 

sen köpte man telltales pack (ps4) för 309Kr

man 'r en riktig Trophy whore allt XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Dark Souls 3

Som en inbiten Soul-spelare så har jag gått och väntat på det här sen jag hörde att det skulle komma en till och avslutande del av serien. Jag räknade dagarna men när dagen äntligen kom så slog tanken mig att det kanske inte är nå bra eller att jag kanske har överhajpat det. Nåväl, inte mycket mer att göra än att spela det och sen bestämma om det lever upp till hajpen eller inte.

 

Jag har spelat ca 5 timmar nu och dött runt 20 gånger och jag är förälskad. Under den tiden jag har spelat så har jag varit rädd, arg, lyrisk, besviken (bara på mig själv) och skadeglad, jag har säkert missat någon av mina känslor men det var de jag kom på just nu. Det känns lite som att de har tagit element både från Demon´s souls och från Dark Souls plus att de har lagt till lite andra schyssta saker, som t.ex att man kan ha två olika Estus flaskor, en som ger hp och en som ger mana.

 

Jag hoppas att spelet fortsätter så här och inte blir som Dark Souls 2. Missförstå mig inte, det är ett jätte bra spel men världen och historian bakom allt var inte i närheten av lika bra som första spelet och att den hade en del frustrerande missar.  

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Pokkén Tournament

Har haft lite taskigt med pengar så jag har inte kunnat spela det tidigare, men en god vän köpte det till mig nyligen.

Machamp har sina JoJo moves, Braixen är en magical girl och Pikachu är en miniatyr Heihachi. All good.

iS44YvY.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Jag tänkte att jag skulle prova Skyrim (som jag haft på Steam i flera år), så jag laddade hem 10 GB moddar för att göra det snyggare och våldsammare och så vidare, men fan, det är samma som det varit sedan jag försökte spela Baldur's Gate. Jag pallar inte med fria västerländska rollspel. Jag har svårt att bli intresserad av rollspel där handlingen är ganska lös/fri, där det kanske finns en ramhandling men där man skapar sin egen figur och fritt väljer vad man vill göra.

 

Jag har alltid haft mycket, mycket lättare att bli intresserad av JRPG:n typ Final Fantasy: man spelar som en skriven karaktär som slussas genom en bunt miljöer, för att berätta en mer eller mindre linjär handling. Man kan förvisso forma sin "avatar" i Mass Effect som man vill, men det var ändå en styrd upplevelse.

 

Jag märkte en dag att jag hade fått något som hette "Skyrim Special Edition" på Steam; tydligen har man släppt en lite uppspiffad version till PC/X1/PS4, och hade man Skyrim+DLC på Steam sedan tidigare så fick man nyversionen gratis.

 

Så jag bestämde mig för att pröva igen, fast med nyversionen, och kanske försöka rollspela lite mer (dvs leva mig in i en roll, mer), men spelet kraschar hela tiden. Fnys.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ville ha något nytt att spela med mina bröder (vi har kört lite L4D2 på sistone; ena brodern är på gränsen till icke-gamer), och Dying Light var halva priset på Steam, så vi körde på det. Kul spel! Det är kul att springa runt och klättra och hoppa på pelare och tak i en kåkstad med zombier på gatorna, zombier som man slår på med järnrör tills huvudet spricker. Man plockar upp skräp som man kan uppgradera vapen och bygga saker med, och plockar på sig erfarenhetspoäng så att man blir bättre på parkour och lär sig nya "moves", typ hoppsparkar. I onlineläget får man springa fritt med sina vänner, men man får också spela uppdragen från single-player-kampanjen (tror jag då att det är). Precis vad vi letade!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Märkligt det där med Skyrim SE.Jag har iof bara spelat några minuter men det har gått bra. Enda gången det har kraschat är när jag har lagt in mods som inte verkar vara kompatibla med det.

Samma här, en mycket stabilare version som faktiskt kör bättre än vanilla. Väntar bara på att modsupporten ska komma igång igen för jag kan inte spela utan SkyUI längre. Originalmenyerna är så hemska.  :manlytears:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Jag spelar i huvudsak två spel just nu.

 

Spion-smygarspelet Splinter Cell: Chaos Theory ("Splinter Cell 3") är ett jag velat spela i åratal. Jag spelade ettan när det begav sig (det kom 2002) och tyckte om det, men jag kom mig aldrig för att spela uppföljarna. Förmodligen för att jag bestämde mig för att sluta spela piratkopierade spel runt 2004-2005. Det dröjde till julen 2011 innan jag, snål som jag är, köpte Splinter Cell 1 och 3 (Chaos Theory) på Steam. Jag spelade igenom ettan igen, men tvåan fanns ju ingenstans att köpa! Så det dröjde några år igen: nu bestämde jag mig för att se igenom en "let's play" av spelet (ganska kort, typ 8x25m). Med det gjort så kan jag äntligen, äntligen spela resten av spelserien (det finns 6 spel).

 

Fast åldern gör sig påmind. Inte min, utan spelets. Det är 11 år gammalt. Det är inte fullt så illa, men det får mig att tänka på senaste gången jag försökte spela Max Payne; det var fantastiskt när det kom (2001), men nu är det svårt att ta på allvar när t.ex. bilhjul är sexkantiga.

 

Nåja, jag gillar smygarspel.

 

Jag bestämde mig också för att köpa Overwatch. Jag spelade ju med di andre gubbarna på gratishelgen som var. Det var småkul, men det gick väl inte så där värst bra. De onlinespel som jag spelat har mest varit av enklare sort, av typen "så länge du kan skjuta mitt-i-prick så kan det väl gå an". Modernare "e-sport"-spel har jag inte kört, eller tittat på, eller tänkt på. Även om jag kört lite League of Legends på några spelhelger här på Anime.se så har jag aldrig faktiskt vetat vad jag gjort, taktiskt; jag har mest försökt lyda order från bättre spelare.

 

Overwatch var inte superkul under spelhelgen, och det kostade 350 spänn som jag egentligen borde spara på, men jag har plats i mitt spelliv för ett spel med snabba matcher, och så blir det ju roligare om jag bara blir lite bättre. Men jag vill också bli bättre för att få upprättelse. Revansch, så att säga. Visa att jag kan spela okej.

 

Så jag har gått igenom olika spelguider för n00bz som mig, och lärt mig lite teori bakom taktiken. Jag har försökt sammanfatta spelstilarna för mig själv i några enkla meningar, som jag ska försöka komma ihåg under matchernas gång. Jag försöker tänka på om spelfiguren jag valt bör hålla ihop med gruppen, eller vilket avstånd jag ska hålla, eller hur man ska reagera när fiender kommer nära. Komma ihåg att röra på mig.

 

Sådant som vilka spelfigurer som bör väljas tillsammans med andra i samma lag, eller väljas som motvikt mot fiendelagets -- det är fortfarande överkurs.

 

(Lite lustigt hur spelets "tutorials" lär ut samma sorts springa-och-skjuta som vi haft sedan Quake och förmodligen redan kan, men inte lär ut något om grundläggande allmän eller karaktärspecifik taktik... En matematikmotsvarighet hade varit en lektion typ "multiplikation A*3 innebär att man plussar ihop A med sig självt 3 gånger: A+A+A. Visa att arean av en triangel ges av √(s(s-a)(s-b)(s-c)) där s är triangelns semiperimeter". Om man inte ens vet vad multiplikation är så måste man nog få lite mer undervisning innan man är redo för uppgiften.)

 

När det är gjort, och jag börjar förstå hur man spelar mer -- och förhoppningsvis kan använda det i praktiken -- så kanske jag tar och lär mig hur fan man egentligen spelar League of Legends eller liknande.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...