Hoppa till innehåll
Anime.se

soleher
 Share

Rekommenderade inlägg

Det är bara till 14 som har sub va? Såg ett klipp när de hade Rozen Maiden Cosplay fast titlen var på japanska så jag kunde inte lista ut vilket avsnitt det var >:) får väll vänta tills det kommer

Antar att det senaste inte finns textat, Lucky Star går på söndagar nämligen. Rozen Maiden cosplay klippet du har sett är nog amatör gjort, allafall om det är samma som jag har sett och det har inte varit med något i den stilen än så länge i serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 13 och 14 var underbara, älskar när Konata går runt i butiken och butiksägarna förgäves lyckas sälja något till henne. Älskar när chefen skriker "nani" och..tja när han skriker överhuvudtaget. (allt det där överdrivna) XD

 

Angående avsnitt 14 så kan jag bara säga att Akira aldrig har skrämt mig såpass hon gjort nu jämfört med tidigare. .__.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Vilken härlig och lättsam serie! Tsukasa hade Canon-låten som ringsignal/meddelandesignal :D

 

Känner att man kan relatera till många av sakerna som dyker upp, speciellt det som har med plugget att göra. Konata är bäst alltså.

Precis så kände jag också fram till ungefär halva serien. Konata var ju för bövlen en kvinnlig version av en själv! Och visst kände man igen nörd vs. ickenörd-konversationerna från sitt eget liv.

 

Men så roligt fick vi minsann inte ha det (sp0ilar!)

Sedan försvann den charmen. Totalt. All fokus lades på moé, utan det minsta försök att vara orginell. Kagamis smått spydiga komentarer på Konatas nördsnack blev helt enkelt inte kul längre efter det femtioelfte gången, hur nördig än Konata var. Karaktär på karaktär lades sedan till, direkt från manualen för stereotyp-moébrudar. Vad sägs som en lillasyster-flicka med ultrapipig röst? Eller kanske en tystlåten-ensamvarg-tjej vars enda syfte är att angsta sig över hur små bröst hon har? Konatas mamma ska vi inte ens nämna...

 

Och i slutet...

fick vi se alla dessa karaktärer dansa sin cheerleader-dans till introlåten. Visst kan jag förstå det fina med scenen - ett gäng glada vänner samlas för att show:a på festivalen - men för mig känns det som om den utdelar nådastöten till den sista droppe "personlighet" och "originalitet" hos karaktärerna, för att (äntligen) framföra dem för vad de är menad att vara: moéobjekt.

 

And that's terrible.

 

Nåval, serien är trots allt inte HELT sunkig. Mina klagomål bygger mestadels på att jag helt enkelt inte gillar hardcore-moé. Serien kunde i min mening gott ha varit endast 12 avsnitt, med endast Konata, Tsukasa, Kagami och Miyuki i rampljuset.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är alltid lika lustigt att se vilka modifikationer termer får här i väst efter dom har lämnat Japan...

 

Men seriöst vad väntar sig folk av en anime version på en 4coma som går i en bishoujo tidning? Att det ska vara ett seriöst melodrama?

 

Okej jag får erkänna att jag själv inte hade räknat med att det skulle vara så mycket Haruhi reklam, men söta tjejer var väl en självklarhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men seriöst vad väntar sig folk av en anime version på en 4coma som går i en bishoujo tidning?

Väntar du dig å andra sidan att vanliga animétittare, särskilt västerländska diton, ska känna till originalet eller ens tidningen? Förväntningarna har väl snarare formats av Kyoto Animations produktionslista, och det är väl inte en överdrift att säga att Lucky Star bryter trenden något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Väntar du dig å andra sidan att vanliga animétittare, särskilt västerländska diton, ska känna till originalet eller ens tidningen? Förväntningarna har väl snarare formats av Kyoto Animations produktionslista, och det är väl inte en överdrift att säga att Lucky Star bryter trenden något.

Men då tycker man samtidigt att det borde räcka med något avsnitt för att se vad serien kommer handla om, den försöker ju inte direkt dölja att det är söta tjejer i vardagliga situationer. Om jag ska vara helt ärlig borde väl tom introt räcka i Lucky Stars fall.

 

Lite kunskap om serien ska man väl kunna hoppas på? Allafall när personen i fråga går till ett forum och börjar gnälla på den samtidigt som han försöker gömma sig bakom en term.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den enda anledningen varför jag gnäller är för att jag verkligen gillade serien i de tio första avsnitten eller så. Jag drog genast paraleller till Azumanga Daioh och Sensei no Ojikan/Doki Doki School Hours, hoppades på att det skulle vara samma genre. Misstaget var helt på min sida.

 

Förkunskaper är väl ändå inte nödvändigt när man börjar titta på en serie; personligen tycker jag att det tar bort lite av känslan om man redan vet saker om serien man ska börja titta på. Visst såg jag att det skulle bli söta tjejer med hår av regnbågens alla färger - just det har jag ingenting emot - men det jag nappade på var de härliga nördreferenserna och den lättsamma stilen. Att de inte lyckades hålla en varierad kvalitet är en helt annan femma. Gulliga flickor är trots allt ingen ursäkt för en serie att vara enkelspårig och förutsägbar.

 

Allafall när personen i fråga går till ett forum och börjar gnälla på den

Är inte det var forum är till för? Att dela sina åsikter? Det är inte som om jag bashar serien totalt, utan jag försöker komma med konstruktiv kritik varför jag personligen blev besviken på den.

 

Samtidigt som han försöker gömma sig bakom en term.

Hur menar du då? Har jag händelsevis missbrukat ordet moé? Själv har jag alltid sett det som ett ganska abstrakt term, som beskriver känslan man får av att se någon som är überultragullig. Jag har ingenting emot detta i sig (tvärt om!), men om detta blir huvudrätten i en serie blir det lite för mycket för mig. Jag värdesätter personlighet och mångfalldighet framför speciella atributer, och smått avskyr jag när personer - karaktärer eller ej - blir objektifierade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förkunskaper är allafall nödvändigt enligt mig när man ska förklara varför man tycker illa om någon serie, på så vis blir det lättare att undvika att klaga på upplägget istället för själva serien. Det ger inte direkt någon vidare tillförlitlig feedback för dom som antagligen gillar den typen av serie och det är trotsallt den publiken som serien är gjord för. Det är lite som att någon som ogillar mecha skulle ta och recensera någon Gundam tex.

 

Moe har blivit lite av ett hentai, när det kom hit till väst så vart det nästan behandlat som en genre. När man säger att någon kvinnlig karaktär är moe så ha i åtanke att det egentligen inte säger så mycket, det är snarare en komplimang i stil med att man kallar någon karaktär för söt.

 

Söta tjejer kan vara moe.

Tsunderes kan vara moe.

Yanderes kan vara moe (väldigt populärt just nu).

Starka tjejer som slåss kan vara moe.

Tjejer som klär sig i kläder som vanligtvis bärs av män kan vara moe.

Gore brukar benämnas som moe.

etc.

 

Sen finns den så kallade moe-branschen men innebörden där att att den främst riktar sig till Otakus. Där har moe istället innebörden att det är någonting nördigt, som tex Järnvägs-moe (Tetsudou-moe) vilket då handlar om tåg fanatiker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så kul att det alltid blir lite nya diskussioner när man väcker upp en gammal tråd. Bra jobbat folket! ;)

 

Jag tänkte bara fråga vilken karaktär som är er favorit? Jag kan hålla med om att jag tycker det hade räckt med de fyra som är från början, och så de tidigaste supportings chars som lärarinnan. Jag fastnar väl egentligen för alla utom Miyuki. Börjar bli lite trött på den karaktärstypen bara. Tror jag. Konata är lätt den roligaste, sen är det svårt att välja vem som är gulligast av Kagami och Tsukasa. Personligen fastnar jag för Kagamis split personality eller vad man nu skall säga. Tsundere-typen fast ändå inte. Tsukasa är dock så härligt klantgullig, eller gullig över lag skulle jag nog säga.

 

Skulle nog säga Kagami som min favoritkaraktär dock, även om Konata tillför mest till serien givetvis. Kagami är dock den som balanserar hennes roll väldigt bra, utan henne skulle många intressanta situationer inte uppstå. Dessutom gillar jag hennes ansiktsform på något sätt. Hon ser för go' ut :D

 

Sen är ju Akira jävligt härlig när hon är butter, vilket hon nästan är jämt. Går inte annat än älska en sådan karaktär.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Konata for teh win!

 

Hade serien som sagt nöjt sig med de fyra "huvudkaraktärerna" hade allt varit frid och fröjd. De känns iallafall genomtänkta och relativt tredimensionella, medan resten - läraren och Konatas poliskusin kan jag dock leva med - faller platta enligt mig.

 

Angående Akira har jag bara ett ord att säga: stackars Minoru.

 

Förkunskaper är allafall nödvändigt enligt mig när man ska förklara varför man tycker illa om någon serie, på så vis blir det lättare att undvika att klaga på upplägget istället för själva serien. Det ger inte direkt någon vidare tillförlitlig feedback för dom som antagligen gillar den typen av serie och det är trotsallt den publiken som serien är gjord för. Det är lite som att någon som ogillar mecha skulle ta och recensera någon Gundam tex.

Att en serie tillhör en viss genre är fortfarande inte det minsta ursäkt för att vara enformig och förutsägbar. Själv tycker jag att hela grejen med att indela serier i genres är missvisande. Antingen är en serie bra, eller så är den dålig. Visst görs det olika sortens serier för olika publiker, med varför skulle det hindra skaparna från att låta karaktärerna vara genomtänkta och temat nyskapande? Bara för att en serie innehåller Mechas, betyder det inte att fokuset måste ligga där - se bara på Full Metal Panic. En genre bildas runt serierna, inte tvärt om; att gömma sig bakom en sådan är ett säkert knep att misslyckas med en serie.

 

Jag inser dock mitt misstag att säga att jag inte gillar moé. Visst sjutton gör jag det; bara inte den sorten som visas i Lucky Star. Moé behöver trots allt inte betyda IQ-befriad, och ena personens moé kan vara den andra personens hatobject (slash-fics någon?).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att en serie tillhör en viss genre är fortfarande inte det minsta ursäkt för att vara enformig och förutsägbar. Själv tycker jag att hela grejen med att indela serier i genres är missvisande. Antingen är en serie bra, eller så är den dålig. Visst görs det olika sortens serier för olika publiker, med varför skulle det hindra skaparna från att låta karaktärerna vara genomtänkta och temat nyskapande? Bara för att en serie innehåller Mechas, betyder det inte att fokuset måste ligga där - se bara på Full Metal Panic. En genre bildas runt serierna, inte tvärt om; att gömma sig bakom en sådan är ett säkert knep att misslyckas med en serie.

Det spelar inte så stor roll vad du själv anser är ett säkert sätt att misslyckas med en serie (givetvis blir den misslyckad för dig men den blir knappast ett misslyckande) utan du måste titta på hur marknaden ser ut först.

 

Tänk först på vilken publik du talar om, Lucky Star är nästan så mycket av en 2ch/nicodouga anime du nästan kan komma. Sen är det som jag sa tidigare en 4coma i en bishoujo tidning som givetvis spelar på standardrollerna, så jag tvivlar på att för mycket "nyskapande" skulle uppskattas. Det är pga av detta jag menar att det är bra med en del förkunskap innan man ger en negativ recension om en serie, mycket av det du skrev tidigare är nämligen inte kritik för att animen är dålig utan det är kritik för vad den är.

 

Fullmetal Panic är ett litet annat fall, den är inte på långa vägar lika publikspecifik som Lucky Star utan blandar rätt friskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mycket av det du skrev tidigare är nämligen inte kritik för att animen är dålig utan det är kritik för vad den är.

Så du säger är att ja Lucky Star är förutsägbar och enkelspårig, men man borde inte klaga för att det tillhör genren?

 

"Det finns inga dåliga serier, bara dåliga tittare." Eller?

 

En genre bildas runt serierna, inte tvärt om; att gömma sig bakom en sådan är ett säkert knep att misslyckas med en serie.

Det spelar inte så stor roll vad du själv anser är ett säkert sätt att misslyckas med en serie (givetvis blir den misslyckad för dig men den blir knappast ett misslyckande) utan du måste titta på hur marknaden ser ut först.

Ok då, rättelse: En genre bildades runt serierna en gång i tiden, men tyvärr har marknaden vänt upp-och-ner på det. Jag håller dock vid att det (nästan) aldrig blir bra om man endast rör sig inom genren, utan att se om det blir bra eller ej. Kanske är lite orättvist att kalla Lycky Star för en renodlad bishoujoanime, då den faktiskt kör lite parodi på det hela. Synd bara att det inte höll sig så...

 

Lucky Star är nästan så mycket av en 2ch/nicodouga anime du nästan kan komma

En vadförnåthurmycket? 0_0

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

En riktigt snygg och läsvärd presentation skriven av Meatrose av Lucky Star har redigerats in i första inlägget i den här tråden.

 

Jag tror folk kan lista ut rätt snabbt varför inte en ny tråd gjordes till den här serien. För de som vill ha det förklarat så är det så enkelt som att det här är endå en relativt ny tråd samt att det har disskuterats sen avsnitt ett här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg första avsnittet och tyckte inte att det var ett dugg roligt, i princip humorbefriat. Finns det anledning, tror ni, att ge seriens senare delar en chans, eller är det troligt att jag kommer tycka samma om resten av den? Eller har den fler kvaliteter än humorn? (Det handlar alltså om jag ska engagera mig att se den inför AAA2007.)

 

Copy-paste FTW. ogmk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg första avsnittet och tyckte inte att det var ett dugg roligt, i princip humorbefriat. Finns det anledning, tror ni, att ge seriens senare delar en chans, eller är det troligt att jag kommer tycka samma om resten av den? Eller har den fler kvaliteter än humorn? (Det handlar alltså om jag ska engagera mig att se den inför AAA2007.)

 

Copy-paste FTW. ogmk.gif

 

OMG! Den officiella Konata-smileyn! Nu måste du ju se serien. ogmk.gif (wiieee)

 

Nej, men om jag får dra paralleller till mitt eget tittande så måste jag ju säga att jag tyckte som du efter att ha sett 2-3 avsnitt. Min kärlek till den här serien och dess karaktärer växte fram med tiden, men det betyder ju inte på något sätt att samma sak skulle gälla för dig.

 

Hmm... du får välja själv helt enkelt, men för mig tog det ett tag innan jag smälte för Konata & Co.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...