Hoppa till innehåll
Anime.se

And the war begins... vålds-spel, ondskans högra hand


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

idg.se[/url]":1sq46v5i]

Tv-psykologen Dr. Phil skyller massaker på tv-spel

Av Carl Grape

 

Efter vansinnesdådet på Virginia Tech spekuleras det nu vilt om vad som kan ha fått mördaren att skjuta ihjäl 32 människor på campus. Den omåttligt populära tv-psykologen, tillsammans med flera andra, anser sig sitta på en del av svaret: Våldsamma tv-spel.

Morgondagens massmördare är dagens barn som programmeras med en överdos av våld, anser Dr. Phil McGraw. I ett tv-sänt program på CNN diskuterade han massakern på Virginia Tech tillsammans med Larry King, och pekade ut våldsamma tv-spel som en anledning till mardrömmen.

 

Effekterna av våldsamma spel som exempelvis Grand theft auto har debatterats flitigt de senaste åren, och Dr. Phil, vars åsikter påverkar många amerikanska tv-tittare, ser det som att spelen programmerar massmördarna.

 

Enligt tv-psykologen räcker det med sunt förnuft för att inse faran med att blanda glorifierat våld med psykopater, sociopater och andra mentalsjuka människor. Programledaren Larry King höll med.

 

Källa: CNN.com

 

tankar? diskuterar gärna, är ett ganska intressant ämne.

 

Själv blir jag alltid förbannad när jag läser sådan här hyckleri! Det finns antagligen flera orsaker till att massakern skedde, men att säga att våldsamma spel bär skulden är bara patetiskt. Anledningen till att det sker är högst sannolikt tillgången till vapen, i samband med psykologisk sjukdom. Det som är mest sorgligt, att det kunde ske eller att avokater, psykologer inte drar sig för att utnyttja tragedin för att propagera för sina urlöjliga idéer! Sen har jag för mig att jag läst någonstans att massmördaren i fråga inte ägde några tvspel.

 

Sen att alla forskningsrapporter (som jag läst/hört talas om) har tagit en i stort motsatt ställning, data/tv-spel har höjt uppfattnings förmågan, höjt reaktions hastigheten, och flera dementerar att virtuellt våld ökar reellt våld. Det finns alltså inga vetenskapliga belägg för deras... rent ut sagt befängda påhitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns inga vetenskapliga grunder för att spelvåld skulle leda till riktigt våld. Dessa påståenden är gripna ur luften och rena common sense-argument, som undersökningarna brukar kalla dem. Att det inte är speciellt lyckat att "blanda" våldsam underhållning med mentalsjukdomar är väl rätt så uppenbart och någonting som faktiskt har vetenskaplig grund, men det torde vara den mentala sjukdomen man vill göra någonting åt i sådana fall, inte den breda underhållningen. Det är trots allt sjukdomen som driver individer till att begå sådana här handlingar, ingenting annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt tv-psykologen räcker det med sunt förnuft för att inse faran med att blanda glorifierat våld med psykopater, sociopater och andra mentalsjuka människor.

Rätt så ironiskt. Det räcker även med sunt förnuft att inte bli påverkad av glorifierat våld.

 

Nej, Dr. Phil åker ännu några pinner ner på min skala. Istället för att resonera som han gör så måste man resonera på det viset att om någon blir påverkad av våld från datorspel, filmer och annat så kommer denna person istället bli påverkad från ett annat håll om dessa medier förbjuds.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker det räcker med sunt förnuft för att inse varför det inte är bra att varenda kotte kan få tag i vapen (särskilt automatvapen). Men så förnuftiga är visst inte amerikanerna

 

Jag har en fråga ang. skolskjutningar - förutom den i Tyskland, har det hänt utanför USA? Ungefär hur många gånger och hur var deras vapenlagar egentligen? Annars tycker man ju sammbandet borde framgå ännu tydligare

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det beror nog på, om du menar elever som skjuter elever (och andra vuxna) eller om du menar skolmassakrer överlag. I japan så var det nåt, men tror det var en 37 åring som gjorde det dådet. Sen var det en äldre man som gjorde nåt i Dunblane, Uk också.

Monash University shooting, en elev i australien skjuter sina lärare och klasskamrater 2 dör 5 skadas.

Erfurt massacre, Tyskland, 13 dör skolanställda dör, 2studenter och en polisman.

W.R. Myers High School, Taber, Alberta, 14åring som hoppat av skolan öppnar eld mot tre av sina ex klasskamrater, en dör.

Dawson College shooting, Montreal, Quebec, Canada 25 åring skjuter, skadar 19 dödar 1 begår självmord.

 

källa: wikipedia

 

ursäktar att jag tog från wikipedia, som av flera anses vara en dålig käll hänvisning. Majoriteten av de listade fallen på hemsidan är från USA, men dem visar även terrorist dåd mot skolor då terroristerna skjutit mot skolan. Dem listar 30 st s.k. "school shootings", och av dessa så är säkert ca 25 i USA (har inte räknat), men sen skulle jag gissa på att det är ett betygligt lägre antal som är skol massakrer som den nyligen i USA.

 

sen om någon är intresserad så kan man läsa Richard McBeef här, det är en av dem pjäser som Seung Cho skrev, och som läraren skickade honom till psykologen för. Har själv läst den, det mesta jag reagerade över var det grova språket. Sen var det ju också så att han förklarades psykiskt sjuk, och en fara för sig själv och andra i en psyk undersökning 2005 ( är dock inte säker på om det är samma psykundersökning som när han skrev pjäsen).

 

sen vet jag inte riktigt vart jag ska hitta vapenlagarna i USA, men hoppas detta underlättar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Självklart är det spelen som står bakom alla mord i världen. Inte de lättköpta vapnen eller psykopaterna som håller i dem, nejdå. :O

 

Ännu en gång skyller man på något som är irrelevant. Det är sant att datorspel kan vara en trigger för en sjuk människa. Men vem säger att det inte lika gärna kan vara detsamma om man råkar slå i lilltån i väggen? Eller att fel fotbollslag nyss gjorde mål? Spel gör ingen normalt uppfostrad människa dum i huvudet. Sånt är rent skitsnack.

 

Påtal om det... någon uttalade sig att man blev 90% bättre på att hantera vapen av att spela datorspel. För det gör soldaterna tydligen i sin träning. Jag kunde inte hålla mig för skratt när jag läste den biten.

 

För det första: Soldater tränar inte skytte med dataspel, de har ordentliga simulatorer som skapats för syftet. Men det kan väl hända att de sitter och kör lite FPS då och då för skojs skull. Men skulle knappast tro det ingår i deras officiella träning.

 

För det andra: Hur sjutton kan man lära sig hantera vapen med hjälp av ett pekdon? Enligt samma teori kan jag då säga att om jag skjuter ner människor med en magnum så kommer jag alltså hantera datormöss mycket bättre efteråt. Eller inte?

 

Men visst, beväpna alla studenter med 1 puffra var. Ju fler pistoler desto säkrare. Logiken segrar ännu en gång.

 

[Klockan är snart 4. Rättar mina grammatiska fel nån annan gång... *gäsp*]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller väl med majoriteten, att visst känns det som om våldsamma spel kan leda smått sinnessvaga människor till våldsdåd, men att påstå att det skulle vara huvudboven känns rätt överdrivet.

 

Samtidigt kan jag inte låta bli att ställa mig någon centimeter mer åt Dr. Phils håll än de som avfärdar spelens ansvar helt. Jag menar, våldsamma TV-spel har det funnits jämt, men vissa går verkligen över gränsen. Jag skulle inte ge GTA skulden då, men vissa andra. Lite på samma nivå som när jag sett porr-animé där flickan blir våldtagen av demontentakler och skriker och lider och blöder, och man undrar "öhh... ska man verkligen uppmuntra folk att tända på sånt här?"

 

Huvudskurken i dramat är som alltid i sådana här lägen bara en: NRA.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För x antal år sedan då anklagade amerikanerna hårdrocken ligga bakom all ondska i usa nu skyller man på tv spel. Bara att inse dom förstår inte att det finns idioter till allt.

 

För något år sen var det 1 skolungdom i mälmö som planerade att göra en skolmassaker men pga att han inte fick tag på vapen så han polis gripa honom.

 

(har för mig det var så med honom i mälmö men kan komma ihåg fel)

 

NRA Guns dont kill people people kills people

 

visst stämmer men en pistol underlättar dödandet väldigt mkt så lika bra att låsa in alla vapen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För x antal år sedan då anklagade amerikanerna hårdrocken ligga bakom all ondska i usa nu skyller man på tv spel. Bara att inse dom förstår inte att det finns idioter till allt.

 

Lololololololol? Det där var nog ännu värre i lilla konservativa Sverige ska du se, och det var för övrigt för ~50 år sen. Efter det var det filmer, och tex Texas Chainsaw Massacre var bannlyst i Sverige vilket den inte var i USA vad jag vet.

Roligt hur alla små anti-amerikaner älskar att smyga fram i såna här trådar.

 

Argumenteringen är i vilket fall löjlig, spel skapar inte mördare. Jag säger inte att det inte kan få dom att ticka, men vad spelar det för roll? Som om samhället skulle anpassa sig efter mentalt störda idioter? Skulle icke tro det. Sen angående vapen håller jag med om att det gör det lättare för psykopaterna, naturligtvis. Men samhället ska fortfarande inte anpassa sig efter psykopater, så ska man avveckla vapenlagen ska det då inte vara pga något sånt här.

 

Och sen angående andra länder, var det inte någon stolle som sprang omkring med en katana och högg folk i nån skog i Tyskland? :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NRAs slagord att "Guns don't kill people, people kill people" är så infantilt att det är spyframkallande.

 

Varenda nisse som tränat någon form av rimlig kampsport i 20 år kan obeväpnad ta livet av standardnisse utan problem. Varför klassas inte de som förbjudna/farliga? Därför att det kräver en träning, en tid, eftertanke och koncentration för att lära sig det där och när man kan det så har man vuxit såpass att man fattar att man inte håller på så. Det finns massor av iaido-mästare som äger riktiga svärd och kan klyva folk på mitten, gamla karate, ninpo-, tae kwon do-, aikido. och vadfansomhelst-utövare behöver bara ett enda slag för att sänka vem som helst.

 

Hur ofta läser man att "En kunnig karateutövare fick frispel och gick in och dödade en hel skolklass med sina karatetekniker?" Det är inte för att antalet karateutövare är så himla litet, det är för att de helt enkelt inte får frispel, för att de har lärt sig hur man kontrollerar sig själv. Dessa människor, som kan ta livet av folk hur som helst, har på vägen till denna kunskap blivit så psykiskt stabila att de inte gör det. Punkt, for fucks sake.

 

Grejen med eldvapen är att den sätter en enkel, dödande kraft i händerna på folk som inte behöver vara tränade, inte behöver fatta och kan vara psykiskt instabila. Det är som att ge rotlösenordet till en person som inte kan ett skit om datorer. Och man behöver inte hugga och slå, och slå och slå och slå. Kläm på avtryckaren och människan är död. Tryck på knappen, liksom.

 

Tillfället gör tjuven, och vapnet gör mördaren. NRA som inte fattar det vet ingenting om hur människan funkar. I normala fall skiter jag i om folk inte fattar hur människor funkar, men när det handlar om sådana här saker blir jag satförbannad och tänker kalla dem för ruttna, stinkande sågspånshjärnor och vara jävligt stolt över det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NRAs slagord att "Guns don't kill people, people kill people" är så infantilt att det är spyframkallande.

 

Varenda nisse som tränat någon form av rimlig kampsport i 20 år kan obeväpnad ta livet av standardnisse utan problem. Varför klassas inte de som förbjudna/farliga? Därför att det kräver en träning, en tid, eftertanke och koncentration för att lära sig det där och när man kan det så har man vuxit såpass att man fattar att man inte håller på så. Det finns massor av iaido-mästare som äger riktiga svärd och kan klyva folk på mitten, gamla karate, ninpo-, tae kwon do-, aikido. och vadfansomhelst-utövare behöver bara ett enda slag för att sänka vem som helst.

 

Hur ofta läser man att "En kunnig karateutövare fick frispel och gick in och dödade en hel skolklass med sina karatetekniker?" Det är inte för att antalet karateutövare är så himla litet, det är för att de helt enkelt inte får frispel, för att de har lärt sig hur man kontrollerar sig själv. Dessa människor, som kan ta livet av folk hur som helst, har på vägen till denna kunskap blivit så psykiskt stabila att de inte gör det. Punkt, for fucks sake.

 

Grejen med eldvapen är att den sätter en enkel, dödande kraft i händerna på folk som inte behöver vara tränade, inte behöver fatta och kan vara psykiskt instabila. Det är som att ge rotlösenordet till en person som inte kan ett skit om datorer. Och man behöver inte hugga och slå, och slå och slå och slå. Kläm på avtryckaren och människan är död. Tryck på knappen, liksom.

 

Tillfället gör tjuven, och vapnet gör mördaren. NRA som inte fattar det vet ingenting om hur människan funkar. I normala fall skiter jag i om folk inte fattar hur människor funkar, men när det handlar om sådana här saker blir jag satförbannad och tänker kalla dem för ruttna, stinkande sågspånshjärnor och vara jävligt stolt över det.

 

Så jävla rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så zimeon, samhället ska anpassa sig för att det finns one in a million idioter? Om miljontals människor ska anpassa sig för en ynklig minoritet som inte förtjänar att leva, då vet i alla fall inte jag vart världen är på väg.

Personligen skulle jag skaffat ett vapen direkt om det varit lagligt i Sverige för att ha i självförsvar. Och sen är det något ni inte tänker på, man kan ha vapen i Sverige med. Går du med i hemvärnet och gör en kort kurs så får du ett automatvapen som du kan ta med dig hem sen om du vill. Tar du jaktlicens så får du ha tre vapen eller något sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jamen skaffa ett vapen då, om du vill ha ett. Är väl bara att ta jägarlicens eller gå med i hemvärnet?

 

Jaktbössor till trots, är försäljning och innehav av automatiska vapen väldigt mycket lägre i Sverige än i USA. Och det är just med automatvapen man kan meja ner en stor grupp människor.

Visst har det hänt att folk blir tokiga och anfaller oprovocerat med svärd eller liknande, men det tar längre tid och är svårare att döda en stor grupp personer på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jamen skaffa ett vapen då, om du vill ha ett. Är väl bara att ta jägarlicens eller gå med i hemvärnet?

 

Jaktbössor till trots, är försäljning och innehav av automatiska vapen väldigt mycket lägre i Sverige än i USA. Och det är just med automatvapen man kan meja ner en stor grupp människor.

Visst har det hänt att folk blir tokiga och anfaller oprovocerat med svärd eller liknande, men det tar längre tid och är svårare att döda en stor grupp personer på det sättet.

 

Haha jao, jag funderar på att ta jägarlicens men just nu orkar jag inte bry mig iallafall. Tills dess får jag väl använda ett svärd för att hugga ner eventuella inbrottstjuvar.

 

Och ja, det är med automatvapen det är lättast att döda många. Och det är just ett sådant man får ha när man går med i hemvärnet om du missade det. Det var ju en del liv om det i media för ett tag sen när någon person hade börjat skjuta med sitt i ett lägenhetsområde eller nåt.

Sen ska du nog se att det inte är SÅ svårt skjuta ner 32 personer med ett hagelgevär heller. Och mängden människor var väl inte direkt heller diskussionen här, utan vapen i allmänhet.

 

Så, your point being?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

b8q >> Så om du inte kan lägga band på dig själv när du är ute och kör, ska det gå ut över oss andra som inte blir vidare påverkad av spel?

 

Exakt.

 

JockeII >> Du får det nästan att låta som om du tänker göra nästa svenska massaker. XD

 

Då kanske det är bäst om du håller dig på min goda sida. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

b8q >> Så om du inte kan lägga band på dig själv när du är ute och kör, ska det gå ut över oss andra som inte blir vidare påverkad av spel?

Jag menade bara att det verkar befängt att envist påstå att det inte FINNS samband mellan spel och verklighet.

Säkert inte för _alla_, men om JAG noterar att intensivt spelande påverkar MIG, så är jag nog dels inte ensam om det, och det är dessutom sannolikt att det finns andra som påverkas men som inte noterar det.

 

Jag har däremot inte sagt ett ord om ifall detta skulle behöva "gå ut över" någon, eller isåfall på vilket sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så zimeon, samhället ska anpassa sig för att det finns one in a million idioter?

Vad jag säger är att man inte ska dela ut makten att döda andra människor till vem som jävla helst. Det handlar inte om att begränsa den stora massan för några enstaka idioter skull, det är tvärtom. Det handlar om att inte överhuvudtaget låta en stor massa ha den makten, utan låta den vara begränsad till en jävligt liten skara, om ens de.

 

Jag är inte för att dela ut knappen för att avfyra kärnvapensmissiler mot Kina till var och envar heller. För jag är inte så blånaiv att jag tror att precis varenda nisse kan ta vara på det ansvaret. Och att tro att alla människor kan ta vara på ansvaret att äga ett eldvapen är ungefär lika naivt.

 

Självförsvar mitt rövhål. Bygger upp ett skräcksamhälle där alla måste skaffa vapen bara för att vem som helst kan ha det, och alla till slut sitter och hoppar som livrädda loppor för att alla runt har makten att döda. Jättemycket nytta vapnen gör då. When everyone's super, no one's super. Enda skillnaden är att olyckor inte slutar i personskador utan i ond, bråd död. Vill du leva i ett sånt samhälle, fine, flytta till USA.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu behöver vi inte överdriva här med att dra in kärnvapen...

 

Så, ska vi inte tillåta jägare längre då? Kom inte med något snack om år av träning, för en jaktlicens kan vilken idiot som helst skaffa på någon vecka. Svärd, ska dom förbjudas med då? Man kan kanske inte döda i samma utsträckning som med ett automatvapen men smyg ner med en katana i Stockholms tunnelbanor så ska du nog se att du hinner döda rätt många. Hemvärnet, ska vi sluta med det också kanske?

 

Jag säger för övrigt inte att jag gillar vapenlagen i USA, men jag kan inte heller säga att jag inte gillar idén med att kunna försvara vad som är mitt. Skulle en tjuv bryta sig in i ens hus så vill man ha ett vapen att skjuta personen med, likadant om någon skulle attackera en eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, ska vi inte tillåta jägare längre då? Kom inte med något snack om år av träning, för en jaktlicens kan vilken idiot som helst skaffa på någon vecka. Svärd, ska dom förbjudas med då? Man kan kanske inte döda i samma utsträckning som med ett automatvapen men smyg ner med en katana i Stockholms tunnelbanor så ska du nog se att du hinner döda rätt många. Hemvärnet, ska vi sluta med det också kanske?

 

dem har åtminstone fått utbildning, men imo, så borde det krävas förnyelse av jakt licens med jämna mellanrum samt att det borde ingå en psykologisk undersökning för att kunna ha en jakt licens. Men sen kanske det inte är särskilt ekonomiskt, men det är självfallet en prioriteringsfråga.

 

 

Jag säger för övrigt inte att jag gillar vapenlagen i USA, men jag kan inte heller säga att jag inte gillar idén med att kunna försvara vad som är mitt. Skulle en tjuv bryta sig in i ens hus så vill man ha ett vapen att skjuta personen med, likadant om någon skulle attackera en eller liknande.

 

känns lite dumt att nämna det som anledning, om du ens skjuter mot tjuven så blir högst sannolikt stämd på otroliga summor pengar, vare sig du befinner dig i Sverige eller i USA, men ok då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kom inte med något snack om år av träning, för en jaktlicens kan vilken idiot som helst skaffa på någon vecka.

 

Hmm, att skaffa jaktlicens måste vara annorlunda på olika delar i landet. För sist jag kollade så var man tvungen att gå en kurs som, när det finns som extra i skolan, varar en termin - inklusive prov och liknande. Sedan ska du på "uppskjutning". ;)

 

Sättet du definerar idiot gör att normalsvensson är det alltså. :rolleyes:

 

Man kan väl tillägga att i sverige får man ju i alla fall inte springa runt med vapen på sig här och var - i usa kan man ju det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...