Hoppa till innehåll
Anime.se

Fråga ang FMP


DigBick
 Share

Rekommenderade inlägg

Är det FMP second raid eller FMP Fomoffu som kommer efter den första FMP?

 

tack på förhand.

 

engtligen kommer fomoffu efter första FMP men det är en spinn off serie och har inget med huvudstoryn att göra utan är paraodi avsnitt enbart ..

 

så du behöver bara se FMP och sen second raid efter det :)

 

dock så är fomoffu ganska roligt så jag rekomendera den med ..dock behöver du inte se den innan second raid

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Full Metal Panic Fumoffu - Unaired Eps 1b-2b

 

BÄST!

 

"Drop your weapons on the ground"

 

Ett par sekunder senare ligger raketgevär, automatvapen och andra roliga saker i en väldigt stor hög

 

Älskar det!

 

 

 

Är det bara jag som tycker att TSR var alldeles för... "blödig"? Sousuke är på tok för human och har tillochmed förmågan att tänka på andra i uppföljaren. Föredrar FMP och Fumoffu eftersom han är mycket mer socialt handikappad där xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja Fumoffu är med min favorit, fast den för ju inte storyn framåt direkt. Men det är inte nödvändigt för en sån serie heller, det sköter den första serien bra nog.

 

Sen är jag personligen inte så förtjust i Tessa, hon är så självupptagen och klumpig. Tex när hon började gnälla på Sagara för att han valde henne först istället för Chidori, för att Chidori är henne överlägsen atletiskt. Eller när hon förbjud Sagara att skjuta den lilla sketna terroristungen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

/cry

 

Haha, jag verkar vara ensam om mina åsikter i vanlig ordning. Jag har alltid misstänkt att jag tillhör en minoritet som tycker att Fumoffu är den sämsta av de tre. Däremot trodde jag inte att jag tillhörde en minoritet genom att inte tycka att TSR är den sämsta delen. Anledningen till att jag gillar Full Metal Panic! och framförallt The Second Raid bättre än Fumoffu är att den sistnämnda inte drivs av en story. När jag ser sidestory-material så gör jag det alltid med "aja, det spelar ingen roll vem som dör eller vad som händer, för det har ändå inget med storyn att göra" i bakhuvudet.

 

Missförstå mig rätt nu, det är definitivt inte så att jag ogillar Fumoffu på något sätt, jag älskade den... men jag värderar FMP! och FMP!TSR högre bara. =)

 

Blå: Nästa main plot-roman som står på tur att animeras (om det nu kommer hända) är Dancing Very Merry Christmas, och där är det en del Tessa. Efter det, när storyn verkligen sätter igång och humorelementen försvinner helt från serien, så är hon inte med riktigt lika mycket. Men sedan vet man ju inte om den studio som eventuellt skulle göra fortsättningen skulle följa romanerna till punkt och pricka. Gonzo gjorde det ju inte, så KyoAni fick lägga manken till i The Second Raid för att "återställa" serien så att den kan följa romanerna som Gatoh pumpar ut. Något de för övrigt lyckades bra med. Visst... KyoAni gjorde en del saker som inte stämde överrens med de romaner som utgör storyn i TSR, men de ändringarna som de gjorde blev "avslutade kapitel" i och med seriens slut. De båda tvillingarna var exempelvis av manligt kön i romanerna... att göra dem till kvinnor var inget snesteg i mina ögon. Psykotiske Gates (för övrigt min favorit-skurk inom anime) var "anime original" och en riktig lyckoträff enligt mig.

 

Konversation ur DVMC för alla TessaXSousuke-anhängare ^^

VOLUME 12: "Odoru Very Merry Christmas"

 

 

Tessa: "Sagara-san"

Sousuke: "Yes, ma'am"

Tessa: "Do you love Kaname-san?"

Sousuke: "....I believe it is affirmative to say so."

Tessa: "More than me?"

Sousuke: [long pause] "Yes"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gonzo gjorde det ju inte, så KyoAni fick lägga manken till i The Second Raid för att "återställa" serien så att den kan följa romanerna som Gatoh pumpar ut.

 

Konversation ur DVMC för alla TessaXSousuke-anhängare ^^

VOLUME 12: "Odoru Very Merry Christmas"

 

 

Tessa: "Sagara-san"

Sousuke: "Yes, ma'am"

Tessa: "Do you love Kaname-san?"

Sousuke: "....I believe it is affirmative to say so."

Tessa: "More than me?"

Sousuke: [long pause] "Yes"

 

Frågan är ju om det var nödvändigt med en återställare, om Gonzo fortsatt med den så skulle dom säkert kunna följa romanerna relativt bra med sin egen stil. Så det är KyoAni's fel att FMP blev sämre, detta var nytt för min del!

 

[hide=]Underbart! Chidori <3.[/hide]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Konversation ur DVMC för alla TessaXSousuke-anhängare ^^
VOLUME 12: "Odoru Very Merry Christmas"

 

 

Tessa: "Sagara-san"

Sousuke: "Yes, ma'am"

Tessa: "Do you love Kaname-san?"

Sousuke: "....I believe it is affirmative to say so."

Tessa: "More than me?"

Sousuke: [long pause] "Yes"

 

T_T

Det va ju synd då jag gillar Tessa mer. Men det gör ju inte allt för mycket ändå. Tråkigt att höra att hon inte heller är med så mycket senare efter Dancing Very Merry Christmas som du sa hon var med i.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Konversation ur DVMC för alla TessaXSousuke-anhängare ^^
VOLUME 12: "Odoru Very Merry Christmas"

 

 

Tessa: "Sagara-san"

Sousuke: "Yes, ma'am"

Tessa: "Do you love Kaname-san?"

Sousuke: "....I believe it is affirmative to say so."

Tessa: "More than me?"

Sousuke: [long pause] "Yes"

 

T_T

Det va ju synd då jag gillar Tessa mer. Men det gör ju inte allt för mycket ändå. Tråkigt att höra att hon inte heller är med så mycket senare efter Dancing Very Merry Christmas som du sa hon var med i.

 

Omformulering-ish

Nja, jag kanske formulerade mig lite klantigt. Det är ingen utom Sousuke som är med speciellt mycket efter en viss punkt i handlingen, av förklarliga orsaker. Bitvis ja, men i en av de senare böckerna var Sousuke den enda karaktär som introducerats i animen. Allt vänds minst sagt upp-och-ner efter en viss händelse, men nu inför sista romanen som bör släppas i höst ser man väl ett visst ljus i slutet på en lång mörk Amalgam-tunnel. Frågan är bara vilken sorts slut som Gatoh kommer välja att skriva. Mot min vilja så verkar det mest tippade slutet gå ut på att antingen Kaname eller Sousuke dör. Den som lever får se helt enkelt. ^^

 

 

EDIT: JockeII... det tror jag faktiskt också. Jag kom i kontakt med animen innan jag började kika på böckerna, så de böcker som "täcks" av animen har jag bara ögnat igenom. Många fans klagar över Gonzo's prestation, men jag måste säga att utöver de små-arcs som Gonzo hittade på själva (exemplevis AS-pingis, lol) så frångick de inte handligen så mycket. MAO, jag tror också att man hade kunnat fortsätta utan något egentligt problem. Men men, det kanske inte blir någon fortsättning över huvud taget. Har ingen riktig koll på hur efterfrågan efter mer FMP är i japan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är jag lite förvirrad här: Är FMP byggd på ett par romaner och mangan alltså också byggd på dem? (har alltid trott att mangan varit originalet)

 

FMP är byggd på Gatoh's romanserie. Kanske är lite väl mastigt att kalla dem för romaner, "light novels" stämmer nog bättre. Böckerna är 200-400 sidor text och brukar ha en 5-10 bilder någonstans bland sidorna. Jag har faktiskt ingen direkt koll på mangan, men såvitt jag vet är den fristående.

 

Om vi bortser från alla volymer med sidestorys (något som gav upphov till Fumoffu) så ser det ut såhär idag:

 

Vol.1 - Boy Meets Girl (FMP! 01-07)

 

Vol.3 - One Night Stand (FMP! 09-12)

 

Vol.6 - Into The Blue (FMP! 18 + FMP! 20-24)

 

De utelämnade episoderna var delvis "anime original" och delvis sidestory-element... det som Fumoffu byggdes av.

 

Vol.8 - Day By Day (FMP!TSR 05-07)

 

Vol.9 - Day By Day (FMP!TSR 07-13)

 

Episoderna 01-04 i TSR regisserades av författaren i samarbete med KyoAni... det var saker som Gatoh ville ändra på eller komplettera med helt enkelt.

 

Vol.12 - Dancing Very Marry Christmas - återstår att animera

 

Vol.15 - On My Own - återstår att animera

 

Vol.17 - Burning One Man Force - återstår att animera

 

Vol.19 - Come Make My Day - återstår att animera

 

Vol.XX - Okänd titel - skrivs as we speak av Gatoh, och den boken kommer avsluta FMP main plot.

 

Alla volymer mellan dessa är alltså sidestory-/shortstory-collections, sådant som Fumoffu gjordes på. Det finns tillräckligt med material för att göra både en Fumoffu 2 eller också sätta igång med fortsättningen på main plot, men då den senare efter Dancing Very Marry Christmas är långt mycket mörkare och seriös än tidigare så skulle en eventuell sådan serie behöva sluta med en cliffhanger, och knappast "i dur". Kommer troligtvis inte hända någonting (om alls) förrns main plot-delen av serien är avslutat i och med sista bok-releasen i höst/vinter.

 

EDIT: Enligt något japanskt forum som jag inte kan läsa så verkar det som att titeln på den sista boken (som skrivs nu) är Forever By Your Side, eller något i den stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...