Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilket spel klarade du senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

^ Men kort? hörde att det skulle ligga på 4-6h storymässigt och inte mycket annat och göra(därav varför jag skippade och köpa det).

 

Ack så kort det var ja. Men det var grymt kul de få timmar man hade på sig. Det är verkligen som att spela en film, helhetsintrycket man får väger upp den korta speltiden. Och spelet är snyggt gjort, sen så har vi ju de extremt bra röstskådespelarinsattserna.

 

Om det skulle komma nån form av uppföljare till Heavenly Sword och dem skulle öka speltimmarna så kan HS mycket väl bli en av mina favoritspelserier till PS3. Men nu på onsdag kommer jag ändå byta in Heavenly Sword mot Folklore som jag ryser utav bara jag tänker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har hört att Folklore ska släppas 19 oktober(samtidigt E S) och ifall det är sant då blir det en dyr dag(men ack så underbar).

 

Folklore är riktigt kul, har bara spelat demot men det kan mycket väl bli ett av mina favoritspel just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klarade precis Overlord med det riktigt onda slutet. Riktigt skönt och bra spel med mycket humor och underbara fantasy miljöer. Man får göra många val under spelets gång, som avspeglar sig på ens Corruption. Finns fyra olika sorters minions med sina egna egenskaper, vilket resulterar i lite trevliga pussel och dylikt. Spelets sju bossar representerar dom sju dödssynderna, och man får även själv göra val för dödssynderna. Jag gav självklart in för varje synd, vilket bland annat resulterade i total utrotning av alvrasen, svältdöden för människorna m.m. Det är trevligt att vara ond. :)

Sen finns det även en hel del roliga extra grejer, som att samla olika objekt och spells, smälta ny armor och vapen som kan kan påverka effekter på själv genom att offra sina minions. Man kan även köpa mängder med saker till sitt torn, och vad för saker man kan köpa beror på hur ond man är och vilken älskarinna man valde (man får en först, men kan dissa henne senare för hennes ondare och hetare syster). Jag valde självklart den ondare och hetare, och när man köpt allting för sitt torn (blir riktigt snyggt) så fick man lite action med älskarinnan, så att säga. Rekomenderas starkt, finns både till PC och 360. Jag körde det på PC.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Klarade precis Eternal Sonata, helt klart det bästa JRPG't på flera år och det snyggaste någonsin. Underbara karaktärer, underbara miljöer, underbar grafik, underbar musik (självfallet mycket komponerat av Chopin) och undarbar story. Har dom flesta klassiska element och mysfaktor delar som sådana här spel brukar ha, och dessutom ett av dom roligaste och fräckaste combat system jag någonsin sett i ett RPG. Om du gillar att bygga upp rejäla flashiga specialattacker och höra karaktären skrika attackens namn när du delar ut den så är detta något för dig. Sen kan man också välja dom japanska originalrösterna som är helt underbara dom med, med röstskådespelare som Aya Hirano (Haruhi) och Jouji Nakata (Alucard, Diethard) för att nämna några. Det enda som kändes lite tråkigt är att det "bara" räckte i ~30 timmar, visserligen längre än dom flesta spel men sådana här spel brukar erbjuda åtminstone 40h+. Nu kan man dock spela om det med sin utrustning och level, vilket kan vara roligt då vissa av karaktärerna får sin sista specialattack väldigt sent så man hinner nästan garanterat inte få dom med alla första gången man kör. Dessutom finns det ett par speciella storygrejer som man måste köra om för att få. Sist men inte minst får man väl nämna alla dom underbara storysekvenserna som spelet erbjuder, vilket dom flesta vettiga människor uppskattar. Kan tänka mig att slutsekvensen var nästan 30 minuter. Orkar inte skriva så mycket mer, har redan skrivit hur bra det är så många gånger vid andra tillfällen. Helt klart minst 9/10.

 

Det enda som var lite lolz var alla moralkakor man fick slängd på sig framför allt i en av slutsekvenserna, dom säger det inte direkt ut men vem som helst förstår att allt dom säger är liknelser som passar in i dagens samhälle med energi, utsläpp, miljöförstörelse, växthuseffekten blablabla. >_- Och förutom det så var det naturligtvis dom klassiska kakorna från japansk media om att man inte ska misstro varandra, aldrig ge upp etc etc.

 

Nu när jag avklarat detta så kan jag lägga all speltid på Assassins Creed. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Super Paper Mario.

 

Underbart spel! Stilen från de två tidigare Paper Mario-spelen är bevarad, samtidigt som de har lyckats skapa ett helt nytänkande spelkoncept med det att man kan skifta mellan 2D och 3D. Effekten blir en helskön upplevelse helt befriad från allt vad logik och fysik heter. Lägg sedan till störtskön dialog och en rafflande story och du har ett av de bästa spelen till Wii!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Super Paper Mario.

 

Underbart spel! Stilen från de två tidigare Paper Mario-spelen är bevarad, samtidigt som de har lyckats skapa ett helt nytänkande spelkoncept med det att man kan skifta mellan 2D och 3D. Effekten blir en helskön upplevelse helt befriad från allt vad logik och fysik heter. Lägg sedan till störtskön dialog och en rafflande story och du har ett av de bästa spelen till Wii!

 

Håller verkligen med! Jag har inte spelat färdigt, men är inte långt från slutet. Det är ett helskönt spel, med massor av humor och roliga banor. Klart ett av de bästa Wii-spelen jag har spelat, även om Elebits (Eledees) kändes mer specifikt som ett spel gjort för just Wii.

 

Själv har jag spelat färdigt Zelda Phantom Hourglass på DS. Det är ett jättekul spel med massor av roliga sidouppdrag, underbara karaktärer och helt enkelt en himla massa kul grejer. Tidstemplet är väl lite träligt emellanåt, men i övrigt är det bara guld. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tidstemplet är väl lite träligt emellanåt, men i övrigt är det bara guld. :)

Mhm, det är lite lustigt att i nästan alla bra RPG/äventyrsspel så ska det alltid vara ett tempel eller en håla (ack vad ordfattigt det svenska språket är i många fall, dungeon - håla, suck) som nästan alla avskyr. I Majoras Mask var det ju det ökända vattentemplet, i FFX så avskyr jag personligen varje summoningtempel (åkallningstempel? :( ), det finns många fler exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mhm, det är lite lustigt att i nästan alla bra RPG/äventyrsspel så ska det alltid vara ett tempel eller en håla (ack vad ordfattigt det svenska språket är i många fall, dungeon - håla, suck) som nästan alla avskyr. I Majoras Mask var det ju det ökända vattentemplet, i FFX så avskyr jag personligen varje summoningtempel (åkallningstempel? :( ), det finns många fler exempel.

 

Ja, med tanke på att man måste spela om tidstemplet så många gånger så blir man mer än lovligt trött på det tillslut.

 

När jag var liten och inte kunde engelska ännu så bra, så sa vi alltid "grotta" om "dungeon". Jag har för mig att det användes även i speltidningarna (som ju var ganska få på den tiden, typ bara Nintendomagasinet). "Det var en svår grotta", "Har du klarat den tredje grottan i spelet X ännu" osv. Har det ordet helt fallit ur bruk?

 

Å andra sidan uppfann vi även namnet "yxjoxar" (en yxjoxe flera yxjoxar) om "bröderna yx-Joe" (och använde det tills vi glömde bort att det inte var det riktiga namnet), så "grotta" kanske bara är ännu ett sådant ord som bara vi använde? :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan ju inte direkt säga att jag hört någon säga grotta som översättning till dungeon på väldigt väldigt länge i alla fall (om det nu faktiskt inte varit en grotta skapad av naturen), och när svenska översättningen poppar upp i huvudet för min del så är det alltid håla. Men det är nog framför allt eftersom "the dungeon" i filmer oftast blir "fängelsehålan". Att kalla den sortens dungeon som finns i RPG's och dylikt för fängelse vore dock väldigt fel i dom flesta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och där rullade sluttexten i Super Mario Galaxy!

 

Mina reflektioner om spelet

Positivt:

Ett underbart spel med fantastiska plattformsmoment. Grafiken, om än inte lika vass som de andra nextgen-konsolerna, är helt enkelt tokläcker, och den orkestrerade musiken är minst sagt fängslande.

 

Negativt:

För kort och lätt. Visserligen har spelet sina riktigt utmanande stunder, men i det stora hela tyckte jag det gick lite väl snabbt att lägga vantarna på stjärnorna. Och när jag hade samlat ihop tillräkligt många för att ge mig av till den sista galaxen, förväntade jag mig en hel sista värld men ett flertal planeter som man kan samla stjärnor på, för att sedan kämpa sig fram till Bowsers tillhåll. Istället fick man "bara" det sistnämnda.

 

 

Nu ser det nästan ut som att det finns mer negativt än positivt, men så är absolut inte fallet. Spelet är nästa så grymt man kan komma i plattformsväg; hade det bara varit aningen svårare att få tag på extraliv, och ett antal fler banor mot slutet hade det varit ett obestridligt mästerverk.

 

Dock kan jag inte säga att jag riktigt har "klarat" spelet än, då jag fortfarande har 48 stjärnor kvar att samla. Spelet kommer därmed skänka ytterligare några dagars pur spelglädje ^^

 

Angående ordet Dungeon brukade jag säga "undervärld" när jag var liten. Men speltermenologin förrändrades med åldern, och numera säger jag helt enkelt dungeon. Jag tror ärligt talat inte det finns någon direkt översättning, då dungeon sammanfattar allt från en naturlig grotta till fängelsehålor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klarade precis Crysis och jag har varit skeptisk mot spelet hela tiden men jag måste säga att det var en mäktig upplevelse som alla bör känna på(om man gillar FPS dvs).

 

Extremt snyggt men ack så krävande. Slutet var inte direkt bra eller överraskande och det ska ju bli en trilogi enligt utvecklarna.

 

Ger spelet en 9a, det är absolut inte en GOTY kandidat men det kan helt klart vinna årets teknik/grafik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...