Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilket spel klarade du senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Eternal Sonata, ett mycket välskrivet och bra rollspel. Ett av mina favoriter nu faktist och fighting systemet var underbart! 9/10 i betyg, rekommenderas till alla med 360. Tog mig 25h exakt, missade en del småsaker men gjorde det mesta.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Imorgon efter mötet med min handledare på AMS 13:00 så ska jag hem, tänkte sätta mig in i både Rogue Galaxy och Folklore. Jag återkommer med intryck från Rogue Galaxy imorgon, ifall någon är sugen på att få höra lite om det.

 

Jag hade svårt att sätta mig in i spel för ca 4 månader sen, datorn och anime tog all tid. Men nu har jag kommit in i det här spelsuget man hade förr i tiden och det är underbart! :)

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aaaaw jag vill komma in i något bra spel igen. :(

Sitter här med alla bra spel och all fritid jag kan önska mig men så slösar jag bara bort dagarna, surfar runt on the intraweb, spelar GH3 någon timma, ser anime etc. Kommer aldrig igång med något seriöst spel. =(((((

Det är ju bara för att spel aldrig blir bättre än anime!

 

Honestly, kan undra varför det blir så. Tror det har att göra med att man köper för många spel och tänker mer på själva faktumet att man vill spela än att faktiskt sätta sig ner och njuta av ett enskilt spel i taget. Skall aldrig stressa igenom ett spel, då blir det inte roligt. Problemet är väl att det kommer för många bra spel, så man tar sig bara tid att max spela igenom spelet sen lämnar man det därhän. Dead Rising t.ex. var ett underbart spel att klara och sen fortsätta spela ett bra tag för att fixa points, men slutade snabbt för att hoppa på nästa spel...

 

De skönaste spelen numera tycker jag nästan är dem som inte tar så förbannat mycket tid. De man kan sätta sig med en eller ett par timmar och bara skita i allt annat. Forza 2 i mitt fall, kan tänka mig att Guitar Hero är liknande eftersom det handlar om en låt i taget. De flesta spel kräver ju annars att man sitter ner ett längre tag och spelar, och det kan vara svårt om man inte kan koppla bort allt annat man sysslar med.

 

Som att kolla anime.se-forumet varje kvart... *hint hint*

 

Excuse mina spontana tankar, men jag avundas också er som kan sätta er ner och njuta av ett spel. Var längesen nu. Reality has caught up :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Super Mario Galaxy, dock har jag inte varvat det ännu, fortfarande 59 stjärnor kvar...

 

Det är ett snuskigt fint spel med underbara spelmoment, favoriterna hör till hjärnskrynklardelarna där man hamnar i en 2D-bana där olika pilar visar hur gravitationen är på vissa delar. Om man råkar hoppa för högt upp så dras man helt plötsligt mot taket, och om man åker på en plattform mot höger och gravitationen drar en nedåt så måste man hoppa och ställa sig på kortsidan (rektangulär plattform) exakt vid rätt ridpunkt när plattformen åker in i en zon där gravitationen drar en åt höger.

 

Förövrigt är det precis som alla andra mariospel, enformikt och nostalgiskt.

 

 

10/10

(ger ut sifferbetyg för en gångs skull, det är också en gnutta favorisering med i betyget ^^)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter X antal försök på sista bossen klarade jag äntligen Devil May Cry.

 

Ett mycket underhållande köttarspel. Storyn är intetsägande och ganska ostig, men det i sig är en av spelets charmer. Dock kan spelet vara fruktansvärt frustrerande på sina ställen, då man bara kan spara mellan varje uppdrag, och en del uppdrag bjuder på inte alltför mesiga bossar på slutet. Om man har otur kan man då få spela om en bra bit.

 

En klockren sjua, skulle jag nog säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DMC är kärlek för mig. :3

 

Vet inte om du spelat något av spelen tidigare men förmodligen kommer du inte uppskatta tvåan lika mycket. Många som inte gör det, jag är en av dem. Ett bra spel men når inte till samma nivå som första. Trean däremot, där har vi ett bra spel. Lady <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Guitarhero 3.

 

verkar som min analys av alla nya Konsoll spel stämmer rätt bra.

De gör ett bra spel, men skiter i att fylla ut med innehåll, så att folk köper nya spel igen så fort som möjligt. :S

 

Kul spel dock, men jag förväntade mej mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag lirade klart KotOR igår, och jag måste säga att jag på det stora hela var mycket positivt överraskad. Jag vann det i en tävling när det var nytt, och trots det hade det bara legat i en låda och skräpat fram tills nu. Jag tyckte det fungerade skitbra trots åldern. RPG är nästan den genre som jag tycker passar Lucas gigantiska universum bäst, så varför det inte görs fler sådana spel är över mitt förstånd.

 

Jag har påbörjat KotOR II: Sith Lords, men tyvärr verkar Obsidian's uppföljare inte komma i närheten av Bioware's original. Är dock på tok för tidigt att ropa hej än, och att jag tycker att grafiken var bättre i ettan måste ju vara inbillning. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag lirade klart KotOR igår, och jag måste säga att jag på det stora hela var mycket positivt överraskad. Jag vann det i en tävling när det var nytt, och trots det hade det bara legat i en låda och skräpat fram tills nu. Jag tyckte det fungerade skitbra trots åldern. RPG är nästan den genre som jag tycker passar Lucas gigantiska universum bäst, så varför det inte görs fler sådana spel är över mitt förstånd.

 

Jag har påbörjat KotOR II: Sith Lords, men tyvärr verkar Obsidian's uppföljare inte komma i närheten av Bioware's original. Är dock på tok för tidigt att ropa hej än, och att jag tycker att grafiken var bättre i ettan måste ju vara inbillning. :wink:

 

Köp en 360 + Mass Effect och njut till ett av världens bästa sci-fi rpg:n(om inte det bästa).

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Köp en 360 + Mass Effect och njut till ett av världens bästa sci-fi rpg:n(om inte det bästa).

:sleep:

 

Mjo, jag kan tänka mig att spelet är jäkligt bra (för det verkar det vara), men jag är väldigt "anti" när det gäller TV-spel. Finns det inte på PC så spelar jag det inte... den tumregeln brukar gälla för min del tyvärr.

 

Visst är konsol kul när man provlirar det hos någon polare/brorsa eller så, men jag ledsnar så väldigt fort. Jag lånade brorsans PS3:a + Creed förra helgen, och det tog inte så mycket mer än en timma för mig att ledsna och göra något annat istället. :surprised:

 

Mass Effect är jag dock helt övertygad om att jag skulle gilla, så i det fallet kommer jag säkerligen låna ett stycke 360 för att spela igenom det och diverse andra RPG-spel som finns tillgängliga. För mig är det dock ingen vettig investering att gå och köpa en konsol, för efter att jag har spelat ett eller två spel så blir den bara stående eftersom jag i grund och botten avskyr att spela något annat än datorspel. Det jag vill åt är spelen, och inget annat. Det är det som i vissa fall fått mig att köpa en burk. Ett exempel vore hur Resident Evil fick mig att köpa Kuben när det var sprillans. Ett halvt år senare stod den i en kasse i förrådet tillsammans med ett på två dagar genomspelat Resident Evil och ett tiotal spel som inte lyckades roa mig tillräckligt för att jag skulle spela igenom dem.

 

Så... ja, jag kommer nog låna ett 360 och på så sätt spela Mass Effect, Eternal Sonata och diverse andra titlar för eller senare, men det blir inget inköp för min del. Problemet ligger som sagt i att jag starkt ogillar TV-spel (läs maskinerna, inte själva titlarna/spelen) och därför inte känner för att spela mer än något enstaka spel per konsol. De spel som verkligen gynnas av att man spelar dem på en konsol tilltalar mig inte, så det är väl även där mitt "fel" ligger.

 

Sport - såsom FIFA, NHL, Madden, boxning osv

 

Funkar skitbra på konsol. Det enda trista är bara att jag hatar den här sortens spel. De tilltalar mig ungefär lika mycket som att titta på när färg torkar. ^^

 

Motor - såsom NFS, GT osv

 

Nja, jag tycker inte om den här sortens spel heller, men det funkar helt okej ett par timmar om de spelas med en ordentlig Force Feedback-ratt och pedaler --> PC

 

FPS

 

En genre som lätt blir monoton enligt mig, men som verkligen briljerar på online-planet då den ger möjligheter till tävling på ett sätt som andra genrer inte duger till. Konsol finns inte ens i det här fallet. Om man tar ett bra tävlings-FPS och leker med tanken att man kan låta PC-spelare möta konsol-spelare i samma fps så tar PC-spelaren 1 vs 10-situationer utan problem. FPS på konsol är hjärndött imo, och jag förstår inte ens varför de utvecklar sådana titlar till konsol då PC-portningarna ofta blir "risiga" eftersom man känner att de är konsol-anpassade. Halo på PC sög ju så sjukt mycket exempelvis. Inte ens dugligt.

 

Senaste exempel som jag har upplevt på att FPS blir kasst på konsol är Gears of War och Resistance som bägge sög sjukt mycket. Inget av dem skulle fungera på PC heller eftersom de är så "konsolifierade". Synd det, för stämning och sådant var emellanåt helt okej. Minns första gången jag körde mot "berserkern" i GoW. =)

 

RPG

 

Här beror det ju lite på vilken sorts RPG det rör sig om, men självklart är PC:n överlägsen även här imo. Så fort det finns något som ska markeras, klickas på osv så är musen handkontrollen överlägsen. Jag spelade ju precis igenom KotOR, och jag hade säkert inte spelat klart det om jag varit tvungen att spela det på konsol. RPG-spel i FF-modell funkar väl däremot desto bättre på konsol. Nu är ju visserligen FF8 det enda FF-spel jag har spelat (shame on me), men i det fallet så hade jag inte velat spela det på PC istället för Playstationet.

 

RTS

 

Tillsammans med RPG och online-FPS så är detta favvon. Konsol is not an option i det här fallet heller. Precis som i diverse RPG-spel så funkar det naturligtvis inte att använda något annat än mus när man ska markera saker med en markör på skärmen.

 

Flygsimulatorer

 

Det finns vissa titlar som har varit riktigt bra, och kravet för att få ut något av spelupplevelsen är ju självklart en PC + en bra Force Feedback-JS. Gamla X-Wing-serien ligger mig varmt om hjärtat. Freespace 2 var också en höjdare.

 

Beat-em-up

 

Fungerar sjukt kasst på PC. Konsol for the f-ing win i det här fallet. Genren känns tämligen oviktig för mig, men är man ett gäng killar med lite öl + snacks så fungerar ett fightingspel jäkligt bra som underhållning. Efter att min Kub hade stått och skräpat i en massa månader så köpte jag Soul Calibur 2 (favorit-spelet inom genren för övrigt, trean var inte alls lika bra) och då fick den komma ut ur förrådet igen. Användes flitigt ett par veckor.

 

"Let's dance" Call me Rafael :)

 

 

Nåja... det var inte meningen att skriva så mycket, men det var i varje fall en liten förklaring till varför jag inte gillar konsol... även om det finns ett par spel till varje maskin som jag inte skulle ha något emot att få spela. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Intressant post och kul att läsa dina resonemang. Det bevisar bara återigen att det är spelen som är viktiga inte hårdvaran. Finns det inget spel man är särskilt sugen så är hårdvaran rätt utesluten, undantaget PC då som har annan funktionalitet än att bara spela.

 

Det enda jag spelar på min PC är bilspel (läs simulatorer som GTR, Live for Speed med ratt) och FPS (FPS-RPG), men spelar knappt längre på min PC då jag inte ens hinner med de spel som kommer till konsoll. Förut gillade jag RTS vilket gjorde PC:n riktigt attraktiv, och likadant även Quake-spelen som är gudomligt härliga i multiplayer online. Problemet med dagens RTS är att jag upplever de alldeles för komplexa så efter Red Alert har jag inte varit så intresserad. Oblivion har jag också lagt ner 100+ timmar på på PC:n. Underbart spel som är precis vad ett RPG skall vara enligt mig. Är inte så superförtjust i D&D-stilen med rolls osv där man slår i tomma luften om man inte rullar rätt värden. Sånt har jag aldrig stött på när jag läst en fantasybok t ex... :P

 

Om det inte framgått redan så är jag ett stort fan av bilspel, men det skall vara spel som tar sitt egna område på allvar, och inte vara nå jävla skräp. PGR4 t ex är bra eftersom det är ett arkadspel men inte med löjliga supersvängar a la Ridge Racer. Likadant Forza 2, bra simulator men för den delen inte okörbar med en handkontroll. Det bästa med dessa spel är bortsett från det uppenbara personliga intresset att man bara kan sätta sig ner och spela någon timma utan att behöva tänka på något annat än rent nöje. Visst finns det karriärläge men brukar bara köra lite fritt. Samma beroendeframkallande avslappnad spelstil hittade jag i Guitar Hero 3. Man tänker helt enkelt inte på att timmarna flyger förbi... "bara en låt till"...

 

Nackdelen är väl att det aldrig blir lika immersive som ett bra RPG kan vara men sistnämnda kräver också med 'dedication'.

 

Du gör helt rätt i att låna en 360 dock Meatrose. Mass Effect tror jag kan tilltala i princip alla spelare eftersom det är så epic, eller verkar vara. Det har FPS-element samtidigt som man mer strategiskt kan planera sin strider. Det är också RPG och nice story + fet grafik för de som är kåta på sådant.

 

PS. Kallen är het :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja Meatrose, våra åsikter brukar ligga rätt nära varandra när det kommer till anime åtminstone men jag kan verkligen inte hålla med dig om dina TV-spels åsikter. Känns mer som att det handlar dom dina personliga vanor än något annat.

 

Tangentbord och mus har funnits länge till konsol och alla nyare vettiga konsoler har USB portar, och PS3'an har fullt stöd för både mus och tangentbord med avancerade inställningar att göra i hårdvarumenyn.

 

Och med tanke på att Gears of War och Resistance har mer eller mindre blivit höjda till skyarna så visar det återigen på att det är dina egna personliga åsikter som spelar in. Jag har båda två, och även fast jag vanligtvis inte ens gillar FPS särskilt mycket så kan jag säga att båda spelen är grymma.

Att säga att dom suger sjukt mycket är väldigt dumt faktiskt, även om du personligen inte gillar dom så är dom erkänt bra spel.

 

Den enda sorts RPG som är överlägset på PC är mus-klickar RPG ala' Baldurs Gate. JRPG däremot fungerar löjligt dåligt på PC och det finns väldigt få portningar tack vare det. Västerländska RPG som t.ex. Oblivion tar jag på PS3/360 över PC any day. Och ja, jag har det både till PC och 360. Sen hack'n'slash RPG som t.ex. Diablo eller Baldurs Gate: Dark Alliance är även dom bra mycket skönare på konsol.

 

Men i dom flesta fall så är FPS och RTS överlägsna på PC, det kan jag hålla med om. MEN, det spelar ingen roll att kontrollerna inte är lika snabba till konsol, för dom behöver inte vara snabbare. Man spelar vanligtvis inte online konsol mot PC så det är inget att fundera på ens. Spelar man online på konsolen så är det mot andra personer med samma förutsättningar, så det är inget att whina om heller.

 

Spelupplevelser på konsol är helt enkelt skönare i allmänhet. Sitta/ligga i en skön soffa, titta på en fet HDTV med ljudanläggningen som dånar på. Detta är något som inte en dator med begränsning på både ljud, bild och bekvämlighet kan uppnå.

 

Jag tycker att jag har en objektiv syn på det hela och jag har ingen anledning att tala emot någotdera eftersom jag har bådadera.

 

Och för att avsluta det hela:

 

VGtqKvGRP.jpg

 

FragFX, pew pew kontroll till PS3 som tar konsolFPS till en helt annan nivå. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spelupplevelser på konsol är helt enkelt skönare i allmänhet.

 

Ord för sanningen! En handkontroll som man kan hålla stadigt i båda händerna vinner stenhårt över en mus och tangentbord i de allra flesta fall. Det finns dock undantag, till exempel MMORPG-genren, där tangentbord är något livsviktigt. Visserligen finns det ett minitangentbord till Xbox 360, men hurvida den fyller syftet vågar jag inte svara på.

 

På tal om vilket beställde jag Final Fantasy XI till X360 för någon vecka sedan, och om jag har tur kommer det imorgon. Då jag varken har haft pengar eller ork att införskaffa ovan nämnda pryl, får jag glatt sitta med ett USB-tangentbord i knät. Ska bli kul att se hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spelupplevelser på konsol är helt enkelt skönare i allmänhet.

 

Ord för sanningen! En handkontroll som man kan hålla stadigt i båda händerna vinner stenhårt över en mus och tangentbord i de allra flesta fall. Det finns dock undantag, till exempel MMORPG-genren, där tangentbord är något livsviktigt. Visserligen finns det ett minitangentbord till Xbox 360, men hurvida den fyller syftet vågar jag inte svara på.

 

På tal om vilket beställde jag Final Fantasy XI till X360 för någon vecka sedan, och om jag har tur kommer det imorgon. Då jag varken har haft pengar eller ork att införskaffa ovan nämnda pryl, får jag glatt sitta med ett USB-tangentbord i knät. Ska bli kul att se hur det går.

Det fungerar ju minst lika bra med ett USB-tangentbord så, fast dom flesta behöver nog USB-förlängare för att kabeln ska räcka.

 

Jaså, du har köpt det! Jag har det också, har dock aldrig testat det ens utan köpte "bara för att". Kanske skulle ta och börja lira det nu när någon annan på forumet spelar det. Fast har inte något USB-tangentbord över, känns som att jag bör skaffa det eller Messenger-kitet innan isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej då Jocke... vi tycker nog inte så olika angående de olika spel-sorternas funktionalitet på de olika formaten. Däremot kanske vi tycker om olika genrer på spel(?)

 

Vi tycker ju (mer eller mindre) likadant om RPG, RTS och FPS, även om det finns en del skillnader. Angående RPG så håller vi ju med varandra om att det bara är musklickar-RPG som blir bättre på PC. Av någon anledning är det bara sådana RPG's som jag har fastnat för än så länge, men det är ju en helt annan femma. Det du säger om Hack-n-slash däremot ställer jag mig frågande till. Diablo på konsol låter fruktansvärt i mina öron, men det är ju bara en liten skitsak. På det stora hela tycker vi lika där. =)

 

RTS... inget att tillägga really. Jag har svårt att tänka mig någon som skulle hävda att RTS fungerar lika bra på konsol som det gör på PC.

 

Anledningen till att jag har väldigt lätt för att döma ut FPS i olika former och färger är min bakgrund som tävlingsspelare inom genren. Självklart är det som så att man inte sitter där med en handkontroll och lirar FPS på Xbox Live och möter folk som inte spelar med samma förutsättningar (eller snarare setbacks), men om man är van vid ett prestationsmässigt sett överlägset spelsätt så går det inte att finna njutning i FPS med handkontroll. Det är så sjukt långsamt.

 

Självklart är det jättebra att konsolmarknaden ser fler och fler lösningar för mus och tangentbord, men problemet ligger (enligt mig) även i själva spelet. En multirelease som exempelvis Halo upplevs av en PC-spelare som "kasst" eftersom gameplay och hela spelet känns konsol-anpassat och "slött". Det känns helkasst och "icke direkt" när man rör musen. För att jag ska kunna njuta av ett FPS så måste varenda rörelse man gör i spelet kännas som en förlängning av den rörelse jag gör framför skärmen (då med musen), och därför finns det bara ett enda FPS som jag har kunnat njuta av "fullt ut" genom åren. Inga andra spel uppfyller samma krav på just den fronten, men samtidigt så finns det inga andra spel som ställer samma krav heller, och där har vi ju en nackdel med spelet eftersom en enorm majoritet spelar det med "fel" spelkänsla. Jag är så pass van vid de inställningarna (100 fps, 100Hz på skärmen och vsync påslaget) att jag direkt ser, bara genom att titta på min skrivbordsbakgrund, om skärmen är inställd på 100 Hz eller lägre. Be mig inte förklara varför, för enligt många vetare så ska man inte "se" fps högre än 65-75-ish, men det gör jag. Om skärmen uppdateras minst 85 gånger per sekund så får jag svårt att se det på skrivbordet, men startar jag CS med 85 Hz så känner jag av det (och blir förbannad) efter två sekunders spelande.

 

Nåja, det skulle ju inte röra den gamla fps/Hz/vsync-diskussionen, så jag lägger ner det där. Kort och gott om FPS bara; jag är på tok för kräsen för att kunna köra ett FPS för spelkänslans skull utan att det körs i 100 fps och 100 Hz på skärmen. Att lira FPS såsom Fear, Crysis och dylikt är ju bara att "ta in" lite grafiskt lull-lull med lite häftiga scriptade scener, något som liknar handlingen i en dålig amerikansk action-rulle och förhoppningsvis semi-engagerande musik. Det är ingenting som ställer mikrometerprecisionskrav på interaktionen mellan mus/tangentbordsrörelser och resultat på skärmen. Det är på grund av detta som jag ser mig själv som allt annat än FPS-fantast... trots att CS 1.6 är det enligt mig överlägset bästa spelet genom tiderna, oavsett plattform. :rolleyes:

 

Ett förtydligande angående vad jag svamlar om gällande FPS på PC vs konsol:

 

Precisions-FPS: Finns bara på PC, och det är den enda FPS-form som egentligen tilltalar mig. Precisions-FPS för mig är spel där man över huvud taget kan ta termen "reflex-skott" i beaktning... spel där reaktionstiden är betydligt längre än tiden det tar att sikta in sig och trycka av skottet. På konsol är det ju helt vansinnigt långt förskjutet åt andra hållet, och därför spelar reaktionsförmåga knappt in i övriga FPS.

 

Skräp-FPS: Doom, Fear, Farcry, Stalker, Crysis... allt i princip. Det är absolut inte "skräp" i sig, men man spelar dem på grund av cool grafik och andra "häftiga intryck". Det är spelupplevelse som gäller, absolut inte spelkänsla som är något helt annat. Även här är det PC som gäller för mig (självklart), även om de teoretiskt sätt kan spelas på konsol med mus+tangentbord utan att man märker någon skillnad prestationsmässigt.

 

Som en kommentar av Gears of War och Resistance... för att vara konsol-fps så var bägge vansinnigt bra imo. Problemet för mig är att om de över huvud taget är utvecklade för konsol så är de per automatik på tok för långsamma för min smak. Och... när jag pratar om "långsamma fps" så snackar jag inte hur snabbt fiender rör sig, hur snabbt man själv rör sig, hur mycket "action" som pågår runt omkring spelaren eller något sådant. Jag pratar om hur pass direkt rörelsen du gör med musen översätts på skärmen. Alla FPS som inte blir ospelbara nere på 60 fps och dylikt = långsamma FPS imo.

 

De båda spelen bygger ju på så mycket annat, nämligen sceneriet, "regin" i de olika scenerna, grafik, musik, ljud osv. På det planet var i varje fall Gears of War grymt bra. =)

 

Edit: Ändrade några "fps" till "FPS" eftersom det första får betyda "frames per second" och det andra får betyda "First Person Shooter" i det här fallet. Jag kan ha missat detta på fler ställen. :sleep:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skräp-FPS: Doom

Du pratar väl inte om det första populära spelet från 90-talet? ;o

Får anta att du pratar om Doom 3, som fakiskt är cappat på 60 FPS. Men det spelar ju inte ens i samma liga som CS (ett av dom sämsta FPS'en någonsin imo just p.g.a. sina dumheter som du prisat ovanför, sorry =) ) utan är ett spel som helt enkelt kombinerar action, skräck, story och feta vapen. Det är ett spel som är är roligt att uppleva själv helt enkelt, och hoppa till när ett galet monster kommer ut ur mörkret från ingenstans.

 

Det är väl det som är den största skillnaden i våra smaker, jag spelar för storyn och upplevelsen framför allt. Och faktorer som ljud, grafik och pampigheter höjer spelupplevelsen mycket. CS är ju inget man ens kan koppla av med, där sitter man på helspänn som om man jobbar eller sportar.

 

Och för övrigt så är ju Halo ett extremt långsamt FPS, det är det inget snack om. Vet inte varför dom valt att göra så ärligt talat. Resistance t.ex kör på i bra fart tycker jag.

 

 

 

Och för att vara lite mer on-topic: Klarade precis Guitar Hero 3 på medium.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

 

Och för övrigt så är ju Halo ett extremt långsamt FPS, det är det inget snack om. Vet inte varför dom valt att göra så ärligt talat. Resistance t.ex kör på i bra fart tycker jag.

 

 

Det kanske tilltalar storyn mer i Halo, att det är en aningen långsammare? I MP är iaf Halo 3 extremt roligt, där kommer inte ens resistance i närheten.

 

Klarade förövrigt demot till Frontlines: Fuel of war nyss, ett spel som med stor sannolikhet kommer krossa Battlefield serien. Det är ett företag som gjorde modden " Desert storm " till BF(någon årtal här) och många ansåg att modden var bättre än själva BF.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klarat lite mer än halva spelet på medium, tog inte så lång tid att lära sig kanpparna som jag kunde tro. Däremot blir låtarna svårare märker man och det är inte lika lätt att scora bra med stjärnorna t ex, eller hit ratio.

 

Sen att jämföra FPS som Quake & CS med Halo, Resistance, Call of Duty etc är bara löjligt om ni frågar mig. Det är två helt olika speltyper. Som Jocke säger så upplever man ett sådant FPS medan det som tilltalar i ett snabbare FPS som man kör multi i är sådant som Meatrose pratar om, känsla med musen, kicken man får efter att ha satt ett riktigt fint reaktionsskott eller rent allmänt lagkänslan man får när man spelar. Jag förväntar mig aldrig samma sak i ett story-drivet FPS-spel som jag gör i ett spel likt Quake. Gillar båda typerna även om jag inte har tid att spela multiplayer längre, känns som en grej of the past.

 

Det som jag tycker gör att konsollerna vinner är att du köper en hårdvara och sen håller den i 3-5 år och alla bra spel som kommer ut kan du spela på den så att säga. Med en PC måste du uppgradera grafikkort med 1-2 års mellanrum för att kunna njuta av spelen på samma sätt, och då kostar bara grafikkortet lika mycket som hela konsollen. Utbudet av spel är heller inte alltid lika bra till PC och portarna som kommer brukar oftast suga. En serie av få som jag gillar portad är GTA3. Spelade först det på PS3 och det var riktigt bra, men när man sedan spelade det med mus och tangentbord var det ju som natt och dag. Precisionen när man använde snipergeväret på sista uppdraget på första ön var sanslös. Klarade uppdraget direkt till skillnad från på konsollen där man fick försöka några gånger p.g.a klantig precision.

 

Call of Duty 3 fastnade jag dock aldrig för och det antar jag var för att jag spelat föregångarna på PC och förväntade mig en viss kontroll över siktet som jag inte fick på Xboxen. Blev helt enkelt inte lika kul att spela, även om man sögs in bättre av hela atmosfären med 5.1, stor TV och allt det här.

 

I slutändan tror jag helt och hållet det handlar om tycke och smak. Både en PC och en konsoll kan erbjuda bra underhållning och det är som sagt spelen och hur man upplever de som avgör. Spelar väl egentligen ingen roll vad man håller sig till, det viktiga är att man har kul medan man spelar. Tror vi alla kan enas om att konsollerna kommit bra mycket närmare PC på senare år än det var tidigare. Det finns faktiskt RTS som funkar dugligt på konsoll nu, det fanns inte en chans tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen måste man ju även nämna att det är till konsol som nästan alla heta Only for XXX releaser kommer. PC dras med seriös piratkopiering och därför väljer allt fler utvecklare att satsa på konsol istället.

 

Dom enda intressanta spelen som kommit till PC under senaste tiden är The Witcher och Unreal Tournament 3, UT3 kommer dock till PS3/360 med men det är verkligen ett spel som bara passar till PC. Lirade UT04 en hel del online, grymt kul spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...