Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilket spel klarade du senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Japp, huvudet på spiken båda två. Mitt problem med FPS är att jag ser på alla andra genres som just spel, men denna som sport. Däremot så kan man ju dela upp genren i tävlings-FPS och underhållnings-FPS (eller något liknande), och det var lite det jag försökte göra. Det var lite klantigt däremot att döpa grupperna till precisions-FPS och skräp-FPS. :rolleyes:

 

Visst gillar jag också FPS där man lite avkopplat kan luta sig tillbaka och njuta av häftiga intryck i form av flashig story, knallande explosioner och rafflande grafik. Det är lite mer som att slänga sig i soffan och avnjuta en film, till skillnad från precisions-shootern som kräver hel-fokus, god sittställning, rätt temperatur i rummet, rätt blodsockernivå, rätt kläder, mussladdsupphängning för att döda friktion, Hyperglidez under musfötterna (ja jag är larvig, jag vet) osv. Det är två helt olika sorters spel, även om bägge råkar röra sig om pangande i första person. Visserligen kan man naturligtvis, som de flesta faktiskt gör, sitta avslappnat och skoj-spela precisions-shooters också, men har man en gång spelat i lag och tävlat så är det nästan svårt att se det som ett vanligt "underhållnings-spel" igen. Jag är väl lite skadad. ^^

 

Nåja, ett bevis för att jag saknar de klassiska spelen som man faktiskt bara spelar och avnjuter är ju faktumet att jag ska bygga ny dator här i vinter. Listan på spel som ska spelas växer hela tiden, och många av dem är just underhållnings-FPS såsom Fear, FarCry, Crysis, Stalker, BioShock osv. Jag är på desperat jakt efter RPG's, men tyvärr roffar ju konsolerna åt sig så många sådana titlar. Neverwinter 2 och Oblivion känns ju självklara, men så många fler kommer jag inte på dessvärre.

 

Nåja, jag får passa på att be om ursäkt en aning, eftersom jag känner mig extra ansvarig för den här off topic-resan som tråden tog. Summering konsol VS PC:

 

Jag skulle gärna gilla TV-spelen bättre än vad jag gör idag, men det har nog mest med slumpen att göra. De spel som jag tenderar tycka bäst om är sådana som i regel gör sig bäst på datorn. Något som jag inte har sagt än (men som är ganska avgörande i frågan) är ju att KotOR var det första offline-spelet som jag spelade sedan releasen av Diablo II. Med andra ord är online-spel det enda som har roat mig under en väldigt, väldigt lång tid. Så fort det är online så möter man ju andra, och då har det med prestation att göra. Det är nog därför som jag inte kan tänka mig att spela med handkontroller... på grund av den gigantiska prestationsskillnaden.

 

Nåja, jag har inte längre tid att köra onlinespel, så nu är det offline som gäller, och KotOR funkade skitbra för mig. Någonstans innan den här diskussionen drog igång så skrev jag att jag blev positivt överraskad av spelet, men att uppföljaren inte har lyckats imponera än. Jag befinner mig dock precis i början av spelet, så jag ska inte uttala mig säkert än. Så... om någon som läser detta har tips på PC-RPG's (systemkrav är irrelevant) - hiva iväg ett PM eller dylikt som tips. Jag är inte allt för ofta i den här delen av forumet, så det finns chans att jag missar det eventuella tips som Du valt att ge mig. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klarade nyss Mass Effect (igen) på Hardcore.

 

Fan va det här spelet är BRA! Jag har aldrig spelat ett spel förr med det här återspelningsvärdet, helt sjukt.

 

Nu låser jag upp Insanity så det blir att klara spelet 2 gånger till.

 

Orkar inte skriva så mycket då jag redan har skrivit en del om det första gången jag klarade det men ack så bra spel. 10/10 igen.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klarade av Uncharted:Drake´s Fortune på bara två dagar!

 

Grafiken är bara underbart snygg. Det fanns moment när man sa liksom "WOW" t.ex synen av ön och det blåa havet. Om någon man ska köpa ett bra PS3 spel som julklapp så köp Uncharted. :P

 

Storyn var rena rama Indiana Jones rulle, men det gjorde allt bara bättre plus kontrollen från Gears of Wars har intryckts i spelets system t.ex när man dukar och skjuter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Önskar mig Uncharted i julklapp. Det ska ju vara bästa PS3 spelet just nu så ett självklart köp för oss äventyrsälskare.

 

Hur lång tid tog det att klara det, timmar dvs? Ska vara rätt bra återspelningsvärde, samla massa gömda skatter har jag läst.

 

Edit: Klarade nyss Kotor 2, sjukt roligt spel som jag inte har klarat innan. Nu tänker jag sätta tänderna i Baldur's gate 2 tror jag, kör igenom massa gamla klassiker, svinkul.

 

Edit 2: Klarade precis Uncharted, fan va härligt spel. Ett av de få spelen i år som faktist var extremt roligt från början till slut och en grymt skön stämning över det hela. Rekommenderar faktist detta till alla PS3 ägare, även ni som inte gillar genren. Jag hoppas det kommer en 2:a för jag vill ha meeeeer!

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Klarade Mass Effect igår och jag har redan 2 nya "Career's" på gång, bara det borde väl räcka för att veta vad jag älskar det här spelet! Bioware har gjort det igen och jävlar vad bra dom har lyckats! Allt stämmer, en grym story, enorm värld att utforska, intressanta karaktärer och det tekniska sen :surprised:

* Soundtracket är otroligt skönt tydligt Blade Runner inspirerat

* Röstskådespelet är absolut toppklass, bästa jag hört i ett TV-spel

* Grafiken får mig fortfarande att hålla andan ibland

 

Ett litet minus skulle väl vara skärmuppdateringen som inte riktigt hänger med ibland men det är bara en liten parentes i ett annars perfekt spel.

 

10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag klarade ut Bioshock idag!

Ett av de bästa FPS:erna på länge.

 

Det som lockade mig mest till att spela Bioshock var krafterna (plasmaids), men i slutändan använde jag inte krafterna så mycket.

 

Innan jag började spela Bioshock var jag rätt så trött på att alla nya FPS:er som släpps nuförtiden saknar nytänkande.

Jag hade sedan långt tid tillbaka planerat att köpa Crysis (mest på grund av den snygga grafiken) men efter att ha spelat demon på Bioshock ändrade jag mig.

Jag är glad över att jag köpte Bioshock istället för Crysis.

Demon på Crysis avslöjade precis vad jag var rädd för, att grafiken är det ända som gör det spelet unikt.

 

Bioshock får en solklart 8/10 av mig.

 

Slutet

Jag fick Bad ending. ;)

Jag känner mig som en dålig och ond person nu.

Jag skulle ha räddat flera Little Sisters istället för att ha dödat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående Bioshock tycker jag att det helt klart är ett bra spel, men inte att det är revolutionerande på något vis. Det kändes bara väldigt, väldigt välpolerat. Men någon förstapersonsskjutare 2.0 är det inte. (Märkligt påstående för övrigt. Tack vare Half-life 1 och 2 är ju genren uppe i minst 3.0) Jag och min kompis fick det bra slutet och även om det var lite mysigt så blev jag besviken på slutet.

 

(Det här är en hyfsat snäll spoiler)

Här hade man tagit sig igenom ett otroligt äventyr genom en undervattensstad, som man tydligen har lagt ner väldigt mycket tid och kärlek på. Då förväntar man sig ett pampigt och välgjort slut, men det som hände var ju bara att man dödade den sista bossen och sedan plötsligt fick se en förrenderad videosekvens som var ungefär en minut lång och som sa: "du klarade dig." Pang, bom. Man fick inte ens se några sluttexter såvida man inte själv väljer att se på dem i huvudmenyn.

 

Det känns som att de inte direkt visste vad de skulle hitta på för slut utan att förhindra att de kan göra en uppföljare som också utspelar sig i Rapture.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där klarade jag Metroid Prime 3.

 

I ärlighetens namn hade jag hoppats lite mer på spelet. Den dynamiska spelkontrollen i all ära, men upptäckarlusten från de två föregångarna är som bortblåst. I början får man bonus efter bonus nästan som serverad på silverfat, och inte är det svårt att plocka upp energitankar och missilexpansioner senare på vägen. Spelet är dessutom mer strömlinjeformat än något tidigare Metroid (bortsett Hunters).

 

Men jag borde inte gnälla alltför mycket. Spelet är trots allt otroligt atmosfäriskt, fantastiskt inuitivt och mästerligt designat. Ett underhållande spel helt klart, och ett givet köp för alla Wii-ägare, men i skuggan av föregångarna faller det tyvärr platt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hotel Dusk: Room 215!

 

Underbart spel! Otroligt svårt dessutom. Kort om spelet! Du är en slutkörd och uppsagd polis (Kyle Hyde) som bara fokuserar sig på att hitta sin gamla partner Bradley som Kyle själv sköt tre år tidigare. Just jobbar Kyle som en dörrknackare och har anlänt till Hotel Dusk där han har fått ett uppdrag att leta upp ett par saker samt försöka sälja lite onödiga saker. Från det att Kyle checkar in (runt tretiden på eftermiddagen) till en bra bit efter två på natten kommer man bli tvungen att djupforska i inte bara hotellets historia utan man kommer även lägga sig i precis alla andra gästers privatliv och gräva fram historier om hotellets ägare. Sedan i slutet kommer det mesta bindas samman på ett fint sätt.

 

Spelet är gjort av Cing (vilka också har gjort "Another Code: Two Memories", vilket man märker av lite smått) och är ett fulländat dektektivspel. Till skillnad från Another Code så är det få förrenderade bilder utan här har man istället en tråkig tvådimensionell karta över alla utrymmen i hotellet samt en liten markör som visar vart man står, sedan visas en 3D-värld på skärmen till vänster (ja, spelet är till DS om ni missat det. Och man vrider DSet så skärmarna hamnar bredvid varandra med touch screenen till höger om man är högerhänt som jag).

 

Hur som helst, svinbra spel med få spelmoment och mycket mer "Visual Novel"-känsla, sedan en snuskigt bra och genomtänkt historia.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grandia II

 

Om jag ska vara ärlig var jag inte alltför imponerad de första timmarna av spelet; storyn kändes klycshig, och den härliga atmosfären från föregångeren var inte där. Det dröjde dock inte länge förrän jag insåg hur fel jag hade. Karaktärerna visade sig vara otroligt genomtänkta och mänskliga, och storyn var visst inte alls lika förutsägbar som jag först trodde. En positiv överraskning, med andra ord.

 

I slutändan var det ett spel med inuitivt stridssystem (samma som i Grandia, dock aningen långsammare), djup story och bra karaktärer som fick mig att både skratta och gråta - som sig bör i ett japanskt RPG. Visst har spelet brister - som den ålderdomliga grafiken och det eviga lagget (spelet går i princip i slow motion om det är mer än tio pers på skärmen samtidigt) - men överlagkänslan var på topp. Detta är ett spel som jag varmt rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De enda spelen jag har spelat de senaste 5 åren är CS och WoW. Nu har jag emellertid nybyggd burk och chansen att spela lite nyare spel och har därför hängivit mig åt detta nobla åtagande.

 

Hur som haver... jag blev precis klar med det överlägset bästa first person-spelet jag har spelat; Half-Life 2 med expansioner i episod-form. HL2 Episode 2 bjöd på en del fruktansvärt bra upplevelser. Visst, Crysis ser förbannat bra ut, men HL2 ep 2 är fruktansvärt bra kodat/programmerat enligt mig. Handlingen är dessutom bra (för ett fps) och har man spelat föregångarna så är det nog omöjligt att bli besviken. Ser fram emot sen tredje och sista episoden. Om utseendet förbättras lika mycket från episode 2 till episode 3 som det gjorde från episode 1 till episode 2 så blir det nog riktigt trevligt på alla plan. Som sagt... ep 2 i 1680x1050 och högsta inställningar på allt var en fröjd för mina ögon som faktiskt smäller Crysis på näsan... även om det sistnämnda har klart bättre grafik. Det uttalandet uppfattas säkert som luddigt, men det struntar jag i at the moment. ;)

 

Länge leve Source-motorn i och med dess utvecklar-funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senaste var nog Final Fantasy 12. Men, online spel är den enda genren som jag finner nåt "högre" nöje i och det är lite trisst. Försöker då och då ge mig på single player spel, både på min 360 och PC. Spelar några minuter sen ger jag upp, känns totalt värdelöst att spela utan att tävla mot andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Phoenix Wright: Ace Attorney. Bonus Caset var riktigt långt och tillfredsställande även om det kanske inte var det mest intressanta av de fem. Lade nog säkert 15 timmar på spelet. Småsaker störde mig som det här med att vissa saker var tvungna att göras innan andra kunde låsas upp. Dessutom kändes vissa ledtrådar och bevismaterial riktigt off ibland. Över lag var det dock en riktigt trevlig upplevelse och dröjer nog inte länge innan jag ger mig på tvåan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Phoenix Wright-spelen är oväntat långa. Jag kollade inte hur lång tid de tog att klara, men om någon skulle säga åt mig att det är 30 timmar speltid per spel skulle jag inte bli särskilt överraskad. Jag fick i princip inget annat gjort den veckan jag spelade igenom de tre första spelen. :P

 

Hörru induce, ska vi göra egna fall? ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Naruto: Rise of a Ninja

Klarade alla huvuduppdragen samma dag jag köpte så det är inte särskilt långt(hade ca 7h 20min speltid då jag klarat dom) men det man fick var endå jävulskt underhållande måste jag säga! Sen finns det fortfarande en hel del små-uppdrag att göra, mynt att samla, uppgraderingar att fixa samt ett rätt skoj online-läge så det finns att göra iaf. Ett STORT plus är att man efter man har klarat huvuduppdragen fortfarande kan springa omkring för att göra klart alla sidouppdrag och liknande.

 

Grafiken är sjukt snygg och dom har även fixat original soundtracket från animen samt dom riktiga röstskådespelarna(om man laddar hem japanska rösterna).

 

Hade det handlat om någon okänd ninja i ett okänt land skulle jag nog inte kunna ge spelet mer än 6/10 men nu är det Naruto och Ubisoft har verkligen lyckats otroligt bra med att förmedla känslan från serien.

 

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...