Hoppa till innehåll
Anime.se

Bor någon i Japan här?


Keitara
 Share

Rekommenderade inlägg

Faktiskt, det är billigt att bo i Japan (jämfört med Sverige) på tanke på alla priser om vi nu ignorerar Tokyo som har rätt höga priser. Nåväl, för ca 80 000 yen i månaden klarar man det rätt bra. (Ca 5000 kronor) och detta måste självklart arbetas ihop själv. Japaner tror på hårt arbete och arbetar man får man ingen mat på bordet.

 

300 000 yen krävs tyvärr varje termin för skolan (18 000 kronor) som antingen tjänas ihop genom hårt arbete eller genom föräldrar som oftast brukar vara givmilda ;-) I och för sig finns det stipendium att ta del av om du har tur på ca 80 000 yen i månaden :-)

 

Men va beredd på att studera hårt då japaner studerar mer än 240 dagar om året jämfört med 180 dagar här i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Faktiskt, det är billigt att bo i Japan (jämfört med Sverige) på tanke på alla priser om vi nu ignorerar Tokyo som har rätt höga priser. Nåväl, för ca 80 000 yen i månaden klarar man det rätt bra. (Ca 5000 kronor) och detta måste självklart arbetas ihop själv. Japaner tror på hårt arbete och arbetar man får man ingen mat på bordet.

 

300 000 yen krävs tyvärr varje termin för skolan (18 000 kronor) som antingen tjänas ihop genom hårt arbete eller genom föräldrar som oftast brukar vara givmilda ;) I och för sig finns det stipendium att ta del av om du har tur på ca 80 000 yen i månaden :)

 

Men va beredd på att studera hårt då japaner studerar mer än 240 dagar om året jämfört med 180 dagar här i Sverige.

 

Jo, det är faktist lite billigare i Japan än Sverige men inte märkvärdigt mycket. Tänkte bo i Sendai, riktigt billigt och mysigt med mycket folk och kultur som räcker en bit.

 

Pengar är inget problem då man lånar och får bidrag samt att man har " part-time job " där nere om man nu skulle kunna fixa ett sådant. Får iofs bara jobba 4 timmar per dag men det räcker i alla fall för ett par tusen yen skulle jag tro(om man hittar ett bra jobb dvs).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Testa direkt-länken istället @ http://www.planetware.com/i/photo/sendai-jpn484.jpg

 

Nej, den fungerar fortfarande inte.

 

Jo, Sendai verkar vara en mycket vacker och intressant stad som har mycket att erbjuda. Oh, du har bott där 1 år? Du vet inte lite mer om priser på saker där? Om det är MYCKET billigare eller bara ett par kronor? Skulle vara kul och få lite information nu innan man drar dit. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tokyo och Osaka kostar ca ~25%? mer än t.ex. Sendai. Men om man jämför så är de fortfarande ~20% billigare än Sverige. Saken är ju den att om man vill leva billigt så är det möjligt att leva billigt. Menar, det finns ju affärer med saker endast för ¥100 där du kan köpa de mesta hushållsaker. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När du arbetade som engelska lärare vad krävdes från arbetsgivaren då? Hade varit sjyst och arbeta som det, jag har väldigt lätt för engelska men tänkte på att man kanske måste ha studerat engelska på högre nivå än A och B på gymnasiet(dem är ju så lätta).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Engelska C verkar vara rätt mycket som Engelska B för oss, mycket diskussion och många nya ord(inte världens lättaste faktist) och en hel del smaskiga saker. Man får väl se sig omkring lite när man är där nere innan man hoppar på något sådant. Tack för informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...
  • 2 months later...
så klart man ska åka dit. Fast kanske inte åka mitt i i tokyo....kanske lite mera utanför!! Nara, Atsu (Hiroshima aldrig inte efter det som hände under andravärldskriget)

 

Jag håller med dig. Jag vill absolut inte till storstäderna, jag vill ute på "landet" och se den underbara japanska naturen, de gamla helgedomarna, templen etc.

Visst vore väl en dag eller två av trängsel-shopping Tokyo säkert skoj, men det är ingenting som man prioriterar högt eller som man gör mer än en gång kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Jag skulle gärna flytta dit även om man inte kan språket. och det är ju enklare att lära sig ett språk i deras hemland en på plugget ^^

 

Det har jag erfarenheter av iaf.

 

Och så farligt dyrt kan det ju inte vara att flytta. Speciellt om man heter McDunk. ( påpekar att jag är världens snålaste människa ;p )

 

Får snart jobb. och ett normalt jobb i sverige inger 13 000kr per månad efter skatt. och det är 156 000 på ett år och som är 1916461,92 Yen :) "+ att jag bor hemma under den tiden då " bra startsumma. fast beror ju på VALUTA ändringar. men. på den summan borde man klara sig ett tag iaf.

 

Och det dära att man inte har några vänner är ju inte precis ett dilemma, Alla som flyttar även inom sverige måste ju skaffa nya vänner och SKAFFA nya vänner är inte lätt för alla men, det är ju något som man får fixa med tiden som man är på plats :)

 

Så, Ingenting är LÄTT man måste bara ge det lite tid så fixar det sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
  • 3 months later...

Jag bor inte i japan, men har anpassat mig till ett ganska så japanskt liv.

 

Jag planerar att flytta dit när jag blir äldre, efter att jag sparat ihop lite pengar och sen typ köpa ett fint hus nära kusten i japan :)

 

Se bara till att du får ett visa, annars har du ingen större nytta av huset :/

 

(med undantag för de tre(?) tremånadersperioderna man får besöka landet per år som turist ^^;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du är inte i närheten av att vara anpassad till ett japanskt liv så länge du inte bor i landet.

 

Jag har bott i Japan i två år. Slutet på andra året kände jag mig rätt trött på landet. Numer är jag… jag höll på att säga misantrop, men det är inte det, jag är snarare en missocio, har en aversion mot samhället i stort, och jag är inte säker på att Japan är bättre ur annat än vissa synvinklar. Men det mesta som hindrar mig från att bosätta mig där är familj och vänner. Det är svårt att väga upp det. För att inte säga rätt omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...