Hoppa till innehåll
Anime.se

Animefandomsscenens förändring


Kenshiro_sprängs
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Ja, du Joakim. Vad ska jag säga. Jag var som mest animéaktiv på den tiden kanske fem pers i Sverige använde sig av termen "Moé", fem pers som alltid underströk att Moé var en term som inte kunde förklaras, man var tvungen att förstå själv. Och loli. För bara något år sedan fick det folk att tänka på en klassiker i bokhyllan, inte tjejer i en mangafilm.

 

Mangafilmssveriges medelsvennar har kort sagt förändats. Och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja det är klart, men man måste också acceptera att saker och ting förändras. I alla fall i denna sortens nöje. Jag ser absolut inget fel i att gilla "den gamla stilen" av anime eller att vara nostalgisk över då självklara klassiker, men jag gillar däremot inte när gamla rävar (för att låna ett av zimeon's favorituttryck) klagar på "det nya".

 

Tekniken har förbättrats, otaku kulturen har blivit större, samhället har förändrats och inte minst ankomsten av Internet. Dessa och många fler är källor som säkerligen har påverkat mycket.

 

Det är likadant med vanlig film, musik, spel och det mesta inom media. Till och med böcker.

 

"Mangafilm"... ;< :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja det är klart, men man måste också acceptera att saker och ting förändras.
Nej, det måste man verkligen inte. Se bara på Kapten Stofil. Vägra anpassning, vafan.
då självklara klassiker
Alltså, det finns verk, såväl skivor som filmer/vadsomhelst, som tål tidens tand mycket illa, det ska icke förnekas. Men när man omnämner Klassiker som något som var självklart Då men inte Nu, säger det mycket om den som sa det och otrooooooligt lite om verken i sej.
men jag gillar däremot inte när gamla rävar (för att låna ett av zimeon's favorituttryck) klagar på "det nya".
Alltså, det känns som att vi borde klippa tråden och skapa en separat. Jag tycker det här förtjänar en egen tråd.

 

Det jag menade från början är att jag kanske inte nödvändigtvis är helt kritisk mot hur såväl den verkliga världen som Änimöjvärlden har förändrats, bara att jag inte riktigt vet vad jag ska tycka.

 

"Mangafilm"... ;<
Nu förstår jag inte. Skulle "Mangafilm" vara ett konstigt ordval? Det är det mest logiska. Det heter faktiskt Mangafilm. Nu och för alltid. Ordet "Mangafilm" är en av de få eviga sakerna här i världen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska det finnas något där som är värt att diskutera? Det är i princip bara vad du känner och tycker, och det kan man knappast ändra på.

 

Vägra anpassning? Varsågod, men klaga inte på andra.

 

Och med "då självklara klassiker" menade jag att gamla filmer och serier som äldre animetittare skulle kalla en klassiker direkt är verkligen inte några självklara klassiker för dom flesta av dagens animetittare. Det är inte samma grej riktigt med äldre anime och äldre film. För att ta ett exempel, dom flesta filmtittare har sett dom tre äldre Star Wars filmerna (och vem har inte hört talas om dom åtminstone) och det är knappast någon som bestrider att kalla dom klassiker. Men däremot en äldre anime som Votoms har många nyare tittare troligtvis inte ens hört talas om och skulle aldrig kalla den för en klassiker. Och vem bestämmer vad som är en klassiker om inte dom som ser på anime/film/whatever?

 

Och ja, mangafilm är ett konstigt ordval. Är det ett namn som används i största allmänhet? Nej. Går du till kategorierna på en butik står det anime, frågar du någon här säger dom anime, frågar du en animetecknare säger han anime. Vad är adressen till detta forum om inte anime.se, inte mangafilm.se som för övrigt inte ens existerar. Men visst, du får naturligtvis säga det om du vill. Men det är fortfarande ett faktum att det låter fult och är ett ordval som inte många andra skulle välja.

 

Jag hoppas dock inte att du tänker påstå att det heter änimöj med och att det är ett evigt ord?

 

Och med det drar jag mig ur diskussionen, gammalt vs. nytt inom anime intresserar mig inte direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Faktum är att mangafilm är ett utryck som jag sett många gånger förut.

 

Dock måste jag säga att dagens anime har sina fördelar i det att det är mer flyt i animationerna på de serier som jag ser och bätrre ijudeffecter osv. DOck så har orginalitet börjat krympa (för att inte tala om moralen XD) och allt för många av dagens serier lider av att de är alldeles för lika varandra i karaktärs design, upplägg, och stil ((självklart finns det de som bryter trenden som flcl (6 avsnitt woho!)). Sen att folk börjar flörta så mycket med loli och moe är bara en sorglig påpekan på att taboo gränser tänjs med åren och att en fanbase som börjar rulla n inte kommer sluta rulla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det faktum att de flesta film och litteraturfans känner till verk inom sina områden som är äldre än tio år, medan många självutnämnda animefans inte gör det säger tyvärr en hel del om animefandomen... Men det tar ett tag att sålla, först är allt Nytt och Glittrigt och BÄST!!!LOL. Men när man sett tillräckligt mycket brukar man antingen tröttna på anime (öhh, det är ju bara stora bröst och glassig animation och inget innehåll, jag är trött på skiten) eller börja leta efter mer kvalitet (hmmm, den här nya serien var riktigt bra, men det var den där jättegamla med trots sämre animering. Handlinge får mig att fundera och det är såna djupa känslor...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, du Joakim. Vad ska jag säga. Jag var som mest animéaktiv på den tiden kanske fem pers i Sverige använde sig av termen "Moé", fem pers som alltid underströk att Moé var en term som inte kunde förklaras, man var tvungen att förstå själv. Och loli. För bara något år sedan fick det folk att tänka på en klassiker i bokhyllan, inte tjejer i en mangafilm.

 

Mangafilmssveriges medelsvennar har kort sagt förändats. Och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka.

Så om man inte är med i er coola grupp med fem personer så får man inte kolla på anime eller känna till uttrycken? Väx upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker själv att det egentligen inte finns något att diskutera heller, gillar man det inte så se det inte det är ingen som tvingar något. Chansen att ändra på det är också lika med noll (allafall om man bor utanför Japan).

 

Och sen påpekandet om användandet av orden moe och loli, jag låter nog min mening vara osagd om det. Men vilken relevans har det?

 

Säga vad man vill om det men en stor del av dagens anime industri styrs av feedback från japanska BBSer så som 2chan och 2ch, själv ser jag inget negativt i det eftersom det brukar passa min smak relativt bra. För att ta ett exempel, för ett tag sedan så bytte Gurren Lagann regissör (har för mig det var runt avsnitt 4) efter påtryckningar 2ch som han också gjorde en del negativa uttalanden om.

 

Själv ser jag både på gammal och ny anime men uppskattar oftast nyare mer än gammal även om det är kul med lite variation.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag antog att det skulle vara självklart att nya fans tittar på nya filmer, det är så världen fungerar.

Hur många trådar ser du på animeforum som säger "Nu pratar vi om Majokko Megu-chan", med svar som "Wow, såg ni senaste avsnitet bla bla bla...".

Nej, det finns inga sådana trådar, och om det inte finns någon att prata med den serien om så är det mycket mer inbjudande att se en aktuell serie som andra tittar på så att man känner en gemenskap.

 

Även om denna nya personen i fråga skulle se på Majokko Megu-chan så skulle han inte känna gemenskap med de gamla rävarna eftersom de ändå skulle se ned på honom/henne då han/hon trots allt inte sett på anime lika länge.

 

Att vara en av de äldsta som sett anime, och gå ut med att "det var bättre förr, men det vet bara jag och 5 till eftersom vi var så tidiga med att se på mangafilm" känns mer som ett "min kuk är större än din"-uttalande än något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att ta ett exempel, för ett tag sedan så bytte Gurren Lagann regissör (har för mig det var runt avsnitt 4) efter påtryckningar 2ch som han också gjorde en del negativa uttalanden om.

 

Skulle bara flika in med att det inte var någon regissör som byttes ut, utan GAINAX som sa att de inte skulle göra några fler avsnitt med lite experimentell animationsstil, som i avsnitt 4.

 

Tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var pga animationsregissören (Osamu Kobayashi) som den var experimentell, så uttalandet från Gainax i sig antyder att han inte kommer få göra något mer avsnitt (det var förövrigt hans första). Även om hans uttalanden efter klagomålen antagligen vägde in en del.

 

Men det stämmer jag skulle ha skrivit animationsregissör och inte bara regissör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående Gurren-Lagaan-spektaklet så var det väl först en produktionsassistent och senare Takami Akai (en av Studio Gainax grundare) som det rörde sig om? Den första vet jag inte vad som hände med, men Akai hoppade av som producent och från Gainax styrelse. Det där om animationsregissören kanske också stämmer, men det var väl Akai och hans assistent som klantade sig mest?

 

 

 

Och kärnfrågorna då: Animesverige har förändrats. Givetvis. Den ökade tillgängligheten (via lagliga och olagliga medel) leder till att en större, mer ledigt (ibland enbart tangerande) intresserad folkmängd blir intresserad av anime och manga. Har man det bara som ett avslappnat intresse och inte som en hobby man brinner för, är det ganska naturligt att man inte finner äldre verk intressanta: Stilen på berättandet, karaktärer, animation, musiken och skådespeleriet kan vara annorlunda och kräva både tålamod och ett öppet sinne. Just för att dagens animefans består av alla sorter kan vi inte kräva eller förvänta oss att alla ska ha den grad eller typ av intresse som vi själva har. Eller för den delen låtsas tillhöra eliten och säga att den som inte sett Yamato inte är ett "riktigt animefan", för det är total dynga. Det finns ingen auktoriteten som bestämmer att de som är besatta av animatörer och deras hantverk, eller röstaktörer, eller porrsamlare, inte kan vara äkta fans. (Alla av dem kan ju komma med motargument: "Nej, det är DU som inte är ett äkta animefan eftersom du inte ens vet hur animationsprocessen går till", "för att du inte kan nämna 20 röstskådespelare", "för att du inte vet hur japanska censuren påverkar porrbranchen"... Inte ens den som aldrig köpt något animerelaterat i sitt liv kan avfärdas som ett icke-fan.)

 

Så ja, animesverige har förändrats. Animevärlden har förändrats, för den delen. Kanske hundra procent av animesverige verkligen bestod av superfans som lade ut jättemycket pengar, arbete och tid på sin hobby. Nu kanske det är 1 %. Men 1 % av 50 000 st. är fortfarande fler än 100 % av 50 st., så jag tycker att det är av godo: Det innebär att fler kommer in som delar vår smak och vårt intresse. Så låt alla som gillar anime göra det på sina egna sätt. Allt jag tycker är att man försöker förstå varandras synsätt.

 

Och allt jag vill är att att Gundam 00-fans åtminstone känner till originalet så att de kan kolla in det om de skulle finna det intressant. Att nya fans ska veta att anime täcker så mycket mer än vad som sänds på TV i Japan just nu. Att man faktiskt kan tänka på anime som mer än underhållning för stunden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis som du säger Sceleris. Det får aldrig handla om att "mitt sätt är det enda rätta, och alla andra som beter sig på ett annat sätt gör fel och är inte värdiga denna sysselsättning.".Man befinner sig på lågstadienivå om man inte kan respektera andra mäniskors synsätt.

 

Att fansubning blivit så brett, och att vissa bestämde sig för att sprida detta filmmedium till en större publik var ju för att fler kunde dela med sig av vad dessa få människor i varje land hade tillgång till. Men att säga att denna utveckling är fel och att animen har förlorat sin "charm" nu när en vilken svensson som helst kan kolla på dessa serier är att leva i det förflutna.

 

Jag började kolla på anime för cirka fem år sen, och det var för egen maskin jag lyckades hitta ett fåtal serier som jag kom i kontakt med detta medium. Egentligen har jag haft detta intresse i nästan ett decenium, men då såg jag inte animen som ett eget medium, utan "det där exotiska" som jag såg som något avlägset. Men sen under min gymnasiegång berättade en klasskamrat för mig om detta med manga och anime, och att han kollar regelbundet på dessa serier. Skulle det varit bättre om han sa att "Det är serier jag och en hög kompisar kollar tillsammans. Tyvärr är det bara vi som kollar på detta, och vi lånar inte ut våra kassettband"? Vad gör en som börjar titta på anime vid ett senare skede mindre värd en den som var med från början?

 

I så fall är ingen av oss värda att titta, eftersom anime endast görs för den japanska marknaden. Vad skulle du göra, Kenshiro_sprängs, om en japan kom in på detta forum och skrev på engelska att vi alla här är ett gäng idioter som sabbar detta filmmedium som bara japaner får avnjuta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rent tekniskt sett om titeln, så känns det såsom att det nog produceras lika mycket bra grejer nuförtiden som "förr i tiden". Det är bara det att det från förr i tiden har hunnit filtreras. Skitserierna från 1981 finns inte kvar idag. Men från 2007 finns allt kvar, vilket resulterar i att man tycker det verkar som en större procent skit idag.

 

Men att mangasverige förändrats är rätt uppenbart. Animéscenen i största allmänhet har ändrats rätt mycket, även i Japan. För 30 år sen var den för en liten insatt skara, nu är det en mångmiljonindustri. Precis som för TV-spelen har hela marknaden gått från att vara en pluttig en till att bli världsamegastor.

 

Det betyder som sagt inte att mängden bra grejer har minskat (som Sceleris gav exempel på, 1% av 50.000 är mer än 100% av 50) men den största (negativa för mig) skillnaden är att det är en herrans massa mer skrik och skrän, på något vis. Det är nog det, mest av allt, som jag tycker är förändringen till det sämre. Det är ingen brist på "likar" om man menar så, men det är svårare att hitta dem i mängden. Animé har liksom blivit till en semi-tuff ungdomskultur, och jag är inte det minsta tuff, har aldrig varit det, och känner mig därför inte hemma alls. Förut var där animé-nördar samlades en plats där jag kunde leva ut, men det är det inte längre. Jag tror inte det beror på bara att det är mer folk, faktiskt, utan just att det idag drar en annan typ av folk. För idag är det lite "inne".

 

Sen har ju animén som sådan ändrat rätt mycket karaktär. Kolla bara på vilka motivationer som styr slagsmålandet i typ Saint Seiya och Hokuvåld, och jämför med Naruto och Bleach. Inte riktigt samma agenda bakom varför smockorna utdelas. Och det som var lite "wow, en liten trosflukt" har accelererat såpass att nu sorteras animé därefter. Det har blivit mer strömlinjeformat, fler fack att sortera i, på något vis. Och kanske inbillar jag mig, men de där animéerna som både på en gång är barnprogram och nördprogram är det ganska tunt med. Eller?

 

Nog har saker och ting förändrats, men jag tänker inte heller skylla allt på yttre omständigheter. JAG har ju förändrats också (duh!) och min syn på animé har förändrats. Men som sagt, för att upprepa sig, det som nog för mig är det tristaste är att det blivit så skränigt, så stort, så mycket och så mycket folk i och med att det blivit poppis. Och att man i dessa folkmassor inte längre känner sig hemma.

 

Som att ha bott i ett tyst och lugnt och underbart villaområde med sina trevliga grannar och området har blivit så poppis att det nu springer runt ungdomsgäng i det :P Eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men att säga att denna utveckling är fel och att animen har förlorat sin "charm" nu när en vilken svensson som helst kan kolla på dessa serier är att leva i det förflutna.

Det där är ju helt förståeliga känslor, och vilka är vi att avfärda dem som enbart kvarhållsamhet? De flesta av oss gillar att känna oss någorlunda unika, att ha något eget (kanske är en identitetsgrej, vad vet jag?). Som att hitta ett skönt litet sommarbadställe som man är ensam om att känna till... men sen hittar det dit en massa andra. Det är inte vår plats att säga "Bli glad för sällskapet istället" -- däremot skulle jag vilja säga "Synd för dig, tur för mig". :P

 

(Därmed inte sagt att det inte är i allas bästa intresse om de vänjer sig med tanken att det blivit populärt.)

Men som sagt, för att upprepa sig, det som nog för mig är det tristaste är att det blivit så skränigt, så stort, så mycket och så mycket folk i och med att det blivit poppis. Och att man i dessa folkmassor inte längre känner sig hemma.

 

Som att ha bott i ett tyst och lugnt och underbart villaområde med sina trevliga grannar och området har blivit så poppis att det nu springer runt ungdomsgäng i det :P Eller nåt.

Eller att ditt och dina närmaste kompisars hemliga badställe har blivit befolkat av skräniga barnfamiljer, raggande 20-åringar, fjortisbrudar... och inte längre är en plats att slappna av i det tysta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så om man inte är med i er coola grupp med fem personer så får man inte kolla på anime eller känna till uttrycken? Väx upp.
Var någonstans sa Jag att Jag ingick i någon cool grupp på fem personer? Den tolkningen är helt ur din skalle. Och jag har aldrig menat att man inte får känna till något uttryck. Jag har aldrig haft några elitistiska baktankar någonstans. Jag menade bara att det känns ovant att folk om höger och vänster svänger sig med termer som jag minns som förknippat med en viss intern sammanslutning. Jag menar inte att man inte få glo på mangafilm, bara att jag inte riktigt vet vad jag ska tycka/ställa mig till den utvecklning som har skett. Och med det menar jag inte nödvändigtvis att jag ogillar det, bara att jag har svårt att ta till mig vissa saker, känna mig delaktig.

 

...Sedan tycker jag personligen att moderatorns om skapade trådnamnet valde en som mer säger vad denna tycker om mig, än vad jag faktistk menade. Jag menar INTE att allt gjort efter VOTOMS är att betrakta som Animévärldens avskräde, bara att jag, som sagt, inte riktigt vet hur jag ska ställa mig till Den Sköna, Nya Mangafilmsfandomsvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...Sedan tycker jag personligen att moderatorns om skapade trådnamnet valde en som mer säger vad denna tycker om mig, än vad jag faktistk menade.

 

Då tycker du fel. Jag tog och satte ett namn som jag tycker passade för den här diskussionen som då och då dyker upp. Nu vet jag inte om du kan ändra rubriken själv (du har förvisso första posten, men eftersom ämnet är delat och det är phpbb...), men vill du ändra till något du tar mindre illa upp av så för all del (och kan du det inte själv så säg bara till så gör jag det).

---------

 

 

Nu när jag ändå postat här:

Jag tycker det inte var bättre förr. 10+ generationens VHS kasetter, LD som var komplicerade att få tag på och 1-2 personer av alla man kände som var något sånär insatta.

Nej tack. Jag tycker det är roligare nu.

 

Och för att gå in på dagens utbud så har Zimeon ett par poänger vad gäller det som stämplas som skräp "nu" och "då". Själv är jag tacksam över mängden serier att välja och vraka bland som jag i allmänhet tycker tilltalar mig mer än det som släpptes för 20 år sedan. Märk att jag tycker bra om bl a Tokomeki Tonight, Attack No.1 och Cutie Honey.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...