Hoppa till innehåll
Anime.se

Frågor ang. Arcadia of My Youth


Saya
 Share

Rekommenderade inlägg

Ingen reaktion, så jag ångar på.

 

Inlägg

Arcadia of My Youth

 

9/10, avdrag endast för 'gamla' ljudeffekter och alltför mycket upprepning av en del scener (t.ex. vinkeln mot fronten av Arcadia när hon närmar sig). Musik, stil & handling är top notch.

 

Frågor

  • [*:2rhih2eq]Är Zeda & Muriguson av Illumidus eller ej? Jag fick intrycket av att de var en annan, tredje art som ligger mellan Illumidus och människorna i 'näringskedjan'. De verkar t.ex. inte glada när Illumidus sänder förstärkningar till dem (Darth Maul någon?) och talar alltid om "dem", inte "oss". Dessutom verkar ju La Mime och Zoll vara högt rankade i ockupationsmakten, trots att de är av andra raser som har besegrats av Illumidus.
    [*:2rhih2eq]Varför exploderar hela Illumidus flotta utan synbar anledning? Jag vet att deras skott missade på grund av Zedas skepps explosion, och att flaggskepet exploderar på grund av skadorna från Arcadias vajrar, men inte kan det ha fått hela flottan att gå upp i rök?
    [*:2rhih2eq]Varför sägs det att filmen återspeglar USA:s ockupation av Japan under andra världskriget? Den enda referensen till WWII jag såg var Mayas radiosändningar, och det var snarare franskt.
    [*:2rhih2eq]Om jag nu vill se en fortsättning på sagan, vad är det jag ska se? Space Pirate Captain Harlock, Galaxy Express 999, Endless Orbit SSX?

Fin scen

...tycker jag är när Maya med in ros i förgrunden säger farväl till Arcadia medan det mäktiga slagskeppet stiger mot skyn. När hon bryter samman och omringas av Illumidus soldater vänds kameran åter mot Arcadia då hon passerar Emeraldas skepp och sätter kurs mot "havet av stjärnor".

 

yjEoigZiu.png

PcZqrSUxT.png

oDbaOwgyp.png

edWvlOQIw.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag nu vill se en fortsättning på sagan, vad är det jag ska se? Space Pirate Captain Harlock, Galaxy Express 999, Endless Orbit SSX?

 

En sak du bör veta om Leiji Matsumotos universum är att det inte finns någon egentligen kontinuitet. Karaktärer från olika serier ploppar upp här och var, ibland på ställen det skulle vara helt omöjligt för dem att göra det på. Dock så är Arcadia of My Youth: Endless Orbit SSX en direkt uppföljare till filmen. Behöver du undertexter så finns tyvärr bara de tre först avsnitten tillgängliga.

 

Personligen så föredrar jag serien från 1978. Den är mysigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...