Hoppa till innehåll
Anime.se

Hjälp med Chobits


Jill1947
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har haft, vad jag trodde var, hela Chobits hemma i flera månader och bestämde mig äntligen för att se den. Så jag kollade igenom den, och det lilla special avsnitt som fanns. Men här kommer problemet(om man nu kan kalla det ett problem).

Jag brukar läsa information om en anime serie innan jag tittar på den, vilken genre, hur många avsnitt, hur långa avsnitt osv.

Och med Chobits hade jag läst på flera ställen att det skulle finnas 26 avsnitt, och jag hade 26 avsnitt hemma, förutom specialen.

Jag kollade på avsnitt 24 och det verkade som att det var slutet, men på avsnitt 25 och 26 var det bara repriser av andra avsnitt jag redan sett.

 

Så hur är det nu, hur många avsnitt har Chobits?

Och om det är 26, hur ska jag veta vilka jag har missat? Jag tyckte att historien berättades bra i avsnitt 1 - 24, och missade ingen information eller tappade bort mig, avsnitt 24 var en bra avslutning, men jag blir helt galen när jag försöker hitta information om dom sista två försvunna avsnitten.

 

>_> Förlåt om jag babblade mycket, brukar inte skriva på forum.

Men iallafall, tack på förhand om någon vet svar om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu var det ett tag sedan jag såg Chobits men under seriens gång sändes det 3 stycken recap avsnitt som återberättar vad som har hänt tidigare, antagligen är det två av dom du har och dom är döpta till avsnitt 25 och 26. För sakens skull sista avsnittet heter Chii dake no hito (en person enbart för Chii).

 

Oroa dig inte för att skriva, det är trots allt det som forumet är till för och vi är nog ganska snälla här ändå så länge ingen glömmer kolla sticky trådarna ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjenare, och välkommen. Chobits har 24, 26 eller 27 avsnitt, beroende på hur man ser det. Antingen så säger man att serien är på 26 avsnitt, och att det finns en OVA att se på efter seriens slut. Eller också hävdar man bestämt att OVA:n kort och gott är seriens avsnitt 27. Sedan kan man ju även hävda att recap-avsnitt suger och ignorera att dem ens existerar. Då har vi ju bara 24 episoder kvar. =)

 

Detta 27:e avsnitt är ett recap-avsnitt som heter Hibiya and Kotoko Talk. Du har tidigare i serien ytterligare två avsnitt av den här sorten, nämligen avsnitt nummer 9 - Shinbo and Sumomo Talk och avsnitt 18 - Minoru and Yuzuki Talk. Du ser säkert systemet... var nionde avsnitt är ett "talk-avsnitt" och är alltså ett recap-avsnitt. Detta gäller även om man väljer att se det 27:e avsnittet som en del av serien. Du måste inte se dessa avsnitt. Faktum är att de kan kännas rätt dryga om man nu ser på serien i ett svep, snarare än ett avsnitt i veckan. Du gör som du vill. Aja, hoppas att något klarnade. =)

 

Edit: Lägg märke till att det jag skrev om de olika talk-episodernas nummer bara gäller om man ser till vilka datum och i vilken ordning de visades på TV från första början. I ditt fall så valde ju den som "delade med sig" att lägga de två i seriens "original run" inkluderade recap-avsnitten som episod 25 och 26, och med det upplägget slutar storyn vid avsnitt 24 - "The One for Chii" eller vad det nu hette. De avsnitt du har missat är med andra ord Chibits: Sumomo and Kotoko Deliver samt OVA:n, som även kallas Chobits Episode 27 eller Hibiya and Kotoko Talk. Den förstnämnda är en 6 minuter lång historia som handlar om just Sumomo och Kotoko. Enligt mig så behöver du verkligen inte jaga rätt på den, men du gör ju som du vill. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack båda två för svaren, det har klarnat upp situationen lite. Då är det ju så att jag har sett hela serien, förutom alla "talk" avsnitt. Jag har sett Chibits: Sumomo and Kotoko Deliver också. Avsnitten som var döpta till 25 och 26 var bara 23 och 24. Talk - avsnitten känns inte så viktiga att se, om dom bara berättar vad som har hänt i serien, så jag skippar nog att se dom istället och nöjer mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...